Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus (2022) #3

autoreview

Dacia Spring
Dacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia SpringDacia Spring

Signalement

UitvoeringSpring Electric 45 Comfort Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afronding 2 jaar private lease

  • 24.000 km

Doordat de dealer begin 2023 een aantal Dacia Springs op voorraad had met een verouderd logo, kon ik deze voordelig short leasen, voor 24 maanden.

Dat gaf voor mij meerdere voordelen:
- "gratis" opbouwen van schadevrije jaren (die ik was verloren, door lang geen auto te hebben gehad)
- Subsidie voor Elektrisch rijden
- Nieuw en zorgeloos rijden, zonder investering
- Goedkoop 'tanken': door de dynamische tarieven, kon ik goedkoop laden, via een normaal snoer, vanuit het keukenraam ;-) Waardoor de laadkosten varieerden tussen de €0,05 (zomer) en €0,08 (winter) per kilometer.

En dan nu mijn gebruikservaring met de Spring.

Pluspunten:
- nieuw rijden
- Luxere Comfort uitvoering, dus met scherm, Apple CarPlay (met snoer) en Achteruitrij camera incl. parkeersensoren (luid hoorbaar)
- ruim wagentje voor zijn klasse (veel laadruimte)
- pittig, leuk uiterlijk (kwestie van smaak)
- vooraf airco of verwarming opstarten (met name in de winter heel prettig!)
- automaat
- heel licht sturen
- Elektrisch: dus altijd vlot wegrijden, zowel bij start, als bij een verkeerslicht
- limiter (heel handig, met name binnen de bebouwde kom)

Minpunten:
- Geen enkele keuze in opties (voorraadwagen) of kleur
- De auto is nogal 'spingerig' bij drempels etc.
- Weinig power om op hogere snelheid te versnellen, inhalen moet niet je hobby zijn
- hier en daar merkbaar dat er gekozen is voor goedkope materialen (wat logisch is)
- Stoelen mogen beter en zijn niet verstelbaar in hoogte
- Stuurwiel niet te verstellen
- achterbank niet in delen neerklapbaar
- geen verlichting in kofferbak
- gordels die niet goed oprollen, dus regelmatig tussen de deur komen te zitten - waardoor het rubber vroegtijdig kapot gaat
- geen frunk leverbaar: een bak onder de motorkap, daar bevindt zich nl. nog een zee aan ruimte
- Geen snellader - ook niet achteraf in te bouwen. Waardoor de auto ongeschikt is om op 1 dag meer dan 160km (snelweg, winter) of 200 km (snelweg, zomer) te rijden (NB: het was een optie, maar het was niet ingebouwd bij de beschikbare voorraad)
- geen cruise control
- boven de 100km/u, giert de accu snel leeg. Rij je veel overdag in Nederland, dan merk je daar dus weinig van
- Verwarming / airco met name in de winter niet consistent.
- Veel condensvorming bij voorruit, je moet voortdurend variëren met temperatuur en de richting van de ventilatie roosters
- kwaliteit matten is heel slecht, heeft dealer opgelost
- kwaliteit voorwisser idem, heeft ook de dealer opgelost
- zeer dunne bandjes, dus bij slecht weer is het oppassen geblazen ;-)

Overall:
Ondanks de minpuntjes (een aantal is echt mierenn**kerij), ben ik een zeer tevreden Dacia Spring bestuurder geweest. Je krijgt echt veel auto voor je geld en de service van de Renault/Dacia dealer is ook meer dan prima. Met name voor de kilometers binnen de bebouwde kom, verslaat de Spring mijns inziens de geijkte compacte stadsauto's; zowel in prestatie, als in ruimte.

De nieuwe Dacia Spring (vanaf 2024) is op een hoop punten verbeterd:
- Adaptive cruise control
- Bredere banden
- Opgefrist interieur
Ik heb er in mogen proefrijden en de rijervaring is stukken beter. Maar doordat ik een stuk minder kilometers ga rijden, Is de (lease)prijs van de nieuwe Dacia Spring niet interessant voor mij.

Dus heb ik weer een occasion aangeschaft, wel met alle opties waar ik aan gewend ben geraakt de afgelopen 2 jaar (verwend dus). Het is een Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet geworden uit 2017.
Een automaat, met o.a. Apple CarPlay, adaptive cruise control en achteruitrij camera. Een klasse groter en ik kan met deze auto in elk geval verder rijden dan 200km ;-)
De Baleno zou een betrouwbare en zuinige Japanner moeten zijn (volgens de tests / reviews hier). Ik ben benieuwd!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.