Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus (2022) #2

autoreview

Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus (2022)

Signalement

UitvoeringSpring Electric 45 Comfort Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst13.800 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastische wagen

  • 1.450 km

Inmiddels twee weken in mijn bezit en 1450 kilometer verder ben ik nog altijd enorm aan het genieten van de Spring. Onddanks dat in diverse "professionele" reviews en films altijd weer een paar nadelen bedacht worden zoals bereik, euro ncap crashtest, 0-100 tijd of het feit dat het interieur van plastic is, vindt ik het zelf een top-auto. Ik vindt het dan ook niet rationeel om deze auto te vergelijken met auto's die drie keer zoveel kosten, maar zelfs los daarvan snap ik niet echt waarom 230 km bereik of een plastic interieur nadelen genoemd worden.

100% elektrisch, sneller weg dan iedereen in de ECO-stand, nog geen 4 euro aan brandstof op 100 km rijden, verwarming, airco, elektrische ramen, leuke lampjes, geen schakelen erbij, hoog op z'n wieltjes, snelladen is lekker snel, app om voor te verwarmen, te traceren en het laden te bekijken op afstand, mooi om te zien: een heerlijke auto die alles biedt wat ik verwacht bij "auto". Een perfect gebruiksvoorwerp voor in de stad én op de snelweg. Ik gebruik hem voor onzin als naar de supermarkt, functioneel met al m'n vrienden naar de IKEA en als auto om van- en naar werk te forenzen, in mijn geval 110 kilometers waarvan het grootste deel snelweg. Doet 'ie prachtig.

Wel jammer was dat bij aflevering de ruitenwissermotor stuk bleek te zijn. Heeft daarom nog een weekje langer bij de dealer moeten staan voordat ik ervan kon genieten. Levertijd was dan wel weer erg snel: rond pasen 2022 besteld, september 2022 geleverd.

Verbeterpuntjes voor de toekomst:
- De ruitenwisser zou best een paar centimeter extra aan de bestuurderskant mee mogen pakken.
- Als je je auto unlockt terwijl hij aan het (AC)-laden is, stopt het laden. Soms is het niet duidelijk dat dit zo is, dus als je vergeet om het laden te hervatten in de app, kan het zijn dat je auto niet vol zit.
- Heeft geen frunk-kofferbak, maar wel de ruimte daarvoor. Aftermarket is dit wel beschikbaar, ik moet nog onderzoeken hoe dit mijn garantie zou beïnvloeden.
- Driefaseladen zou een leuke upgrade zijn.

Nog altijd een topper

  • 5.900 km

Nog altijd een erg fijne auto, blijkbaar rij ik er heel veel mee, na 2 maanden eigenaarschap zit de odometer op bijna 6000 kilometers! Ik denk dat 5000 hiervan snelwegkilometers zijn, en dat bevalt me eigenlijk ontzettend goed. Ik snap dan ook nog altijd niet waarom reviews zeggen dat het 'geen snelwegauto' is.... Met mezelf, met m'n partner of met vier mensen tegelijk, doet 'ie allemaal prima!

Energieverbruik neemt wel snel toe naar mate je harder rijdt of het kouder wordt; waar in de herfst makkelijk 180 snelweg km te halen is op een volle accu, was dat rond het vriespunt met sneeuw recent slechts 140 km (verwarming vol aan het blazen, 3 mensen er in, hevige regen). Aan de andere kant, zouden anderen in de zomer zeker 200 km kunnen halen. Hoe dan ook; allemaal ruim voldoende voor mijn gebruiksdoel. Ik rijdt hem nu twee keer per week naar werk, een rit van 110 km en 1u20min. Prima autootje om zo lang in te zitten, ik heb bovendien de begrenzer en ECO-stand permanent aan staan. Daardoor zet ik met de stuur-knopjes de gewenste snelheid er in, en laat ik m'n voet gewoon op het pedaal tot de bodem rusten. Rijdt vaak tussen de 95 en de 100 km per uur op de snelweg in de eco-stand. Wil ik een vrachtwagen inhalen, dan trap ik m'n pedaal door naar het "push-down" knopje eronder en dan gaat 'ie ineens met veel power zo langs vrachtwagens. Heel fijn. Met koudere temperaturen zelfs met nog iets meer vermogen, 39 kW (52 hp), terwijl in de zomer het maximale vermogen eerder 36 kW (48 hp) lijkt te zijn. Wel interresant, want mij was een auto met 44 pk geadverteerd. Nouja, allemaal mooi meegenomen natuurlijk.

Ik ga wel binnenkort even een nieuwe ruitenwisser kopen, want dat ding dat 'ie standaard heeft is wel echt vervelend, elke keer als het raam niet super nat is gaat 'ie erover met VRRRRPTTTTTT en allemaal strepen. Schijnt dus voor nog geen 3 tientjes op te lossen zijn, volgens andere reviews. Proberen waard dus, ik zal het in een latere update wel laten weten!

Snelladen bij fastned is ook fijn, komt af en toe voor als ik geen openbare laadpaal kan vinden thuis of op m'n bestemming. De boordcomputer range-schatting is heel betrouwbaar bij mij, dus als ik bijvoorbeeld nog 40 km moet tot m'n bestemming, dan laad ik hem op tot 50 km in minder dan 5 minuutjes, en dan kom ik met 5% accu aan en gaat 'ie lekker aan de "traag"-lader. Wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd naar de accu degradatie over 3 jaar, gezien het aantal kilomters dat ik rijdt en het feit dat ik de accu best vaak behoorlijk leeg rij en weer oplaad. Als de accu écht veel zou slijten, kan ik hopelijk mooi tegen het einde van de garantie termijn een nieuwe krijgen, en als hij niet genoeg slijt om daarvoor in aanmerking te komen, is er verder ook niet zoveel aan de hand.

Ik overweeg stiekem ergens nog om er een trekhaak voor fietsen of dakraampje in te laten zetten, er schijnen bedrijfjes te zijn die dat soort dingen kunnen doen voor 500 tot 750 euro. Eerst maar eens navragen wat dat met de garantie op de auto doet... (niet veel goeds wss) iemand anders die dit al aangedurfd heeft?

Kilometers na kilometers

  • 13.800 km

De kilomterstand blijft aardig oplopen - als ik niet aan het rijden ben, dan ben ik wel aan het opladen!

Inmiddels durf ik meer aan m'n Dacia te doen, zo heb ik recent de ruitenwisser vervangen door een model van Bosch voor 13 euro (!!) en deze werkt ongelofelijk goed! Ik had dit (en alle mede-Spring rijders met mij) vanaf dag 1 moeten doen. Geen idee of ik dit op dit forum mag vermelden, maar ik heb de AR600U gekocht. Een fantastische wisser, mooi en heel erg stil. Hij is ook 2 cm langer aan beide uiteinden dan de stock-ruitenwisser, dat doet niet veel maar is mooi meegenomen. Ik wil nog werken aan een oplossing om meer oppervlakte naast de dakstijl aan de bestuurderszijde te pakken. Hiervoor lijkt het een optie om de ruitenwisser arm te verbuigen i.c.m. hem los te schroeven en in een hogere stand weer vast te schroeven. Dat laatste werkt zeker, maar dan staat 'ie heel schuin, dus het buigen is noodzakelijk. Dat heb ik nog niet gedurfd. Misschien dat ik binnenkort eens kijk of ik een gehele ruitenwisserarm tweedehands van een schadeauto kan kopen om daarmee te knoeien, en als het werkt, die op mijn eigen auto te zetten.

Verder wilde ik ook best wat meer van het geluid genieten in de Spring, dus heb ik hem nu, jawel, uitgerust met een heuse subwoofer onder de bestuurdersstoel! De JBL BassPro Nano voorziet mij hierbij van tintelingen in mijn onderbuik als ik hem maximaal zet, en op een wat genuanceerdere stant is het daadwerkelijk een heerlijke toevoeging aan de ervaring! Nadat ik geïnformeerd had bij een lokale autowinkel wist ik dat ik het volledig kon laten doen voor ongeveer 500 euro. Mooi, maar ik wilde voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, zoals eigenlijk wel de stijl van de hele Dacia Spring is, en heb dus zelf een zondagmiddagje lopen klooien. Veel beter luistergenot voor nog geen 200 euro! Wel een beetje ervaring vereist met elektrotechniek en je moet het ook aandurven om in de kabelboom van je auto te snijden.

Ohja, ik moet ook maar eens weer langs de dealer gaan. Er is een terugroepactie uitgezet, omdat de rechterachtergordel niet goed vast zou zitten in het geval van een ongeval. Geen extreme urgentie om te op te lossen, maar wel zeker iets wat ik binnenkort even gedaan wil hebben. Schijnt een uurtje werk te zijn voor de dealer om te fixen.

Misschien dat ze dan meteen even kunnen kijken naar mijn verwarming, het lijkt alsof er aanzienlijk koudere lucht bij de passagierskant uitgeblaast wordt dan bij de bestuurderskant. Misschien is dit wel simpelweg het ontwerp van de auto, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat er iets niet helemaal goed zit. Hopelijk kunnen ze dat uitzoeken!

Wat staat mijn auto in de toekomst te wachten? Veel meer vrolijke kilometers natuurlijk! Maar ik zit ergens ook nog altijd na te denken over de volgende opties:
- Een aftermarket "Frunk" inbouwen onder de motorkap voor het bewaren van laadkabels. (Wordt al aangeboden door individuën in Ierland en Roemenië)
- Een afneembare trekhaak (laten) aanzetten om één of twee fietsen mee te kunnen nemen.
- Een dakraampje lijkt me nog steeds leuk.

Op naar de volgende review-update!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.