Dacia Sandero TCe 90 Lauréate (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero TCe 90 Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 30.250 km |
KM-stand laatst | 38.500 km |
Zoek en gij vind
- 30.250 km
Al geruime tijd waren wij opzoek naar een opvolger van onze huidige auto.
En ja, wat wil je eigenlijk?
Er is zoveel keus?
Zoveel merken!
Wij gingen een lijstje maken waar onze nieuwe gebruikte auto aan zou moeten voldoen.
- Ruimte
- Zuinig
- Trekhaak
- Navigatie
- Cruise control
- Lage kilometerstand
- Geen zwart
- B-segment
- Gunstige mrb ten opzichte van gewicht
Met deze gegevens naar onze betrouwbare onafhankelijke dealer, met een kopje koffie gaan wij aan de slag.
En dan rolt het balletje naar het Roemeense merk Dacia en de MCV & Sandero komen in beeld.
Kijken elkaar eens goed aan, en besluiten voor de Sandero te gaan.
Dan komt het volgende om de hoek kijken welke leeftijd en hoeveel kilometers mag het gelopen hebben?
Uitgangspunt dat de Sandero nog vele jaren zijn dienst bij ons moet gaan bewijzen.
Gaan weer naar huis, en gaan aan de slag met onze zoektocht. Zoeken over de grens in Duitsland, maar uiteindelijk komen wij toch weer in Nederland uit.
Een telefoontje naar de Dacia/Renault dealer aldaar.
Maken een afspraak, en gaan dan vervolgens eens kijken bij de gevonden Dacia Sandero Laureate TCe 90PK.
Krijgen de sleutels in onze handen en mogen een proefrit maken, wat rijd het fijn het 3 cilinderblokje met turbo is pittig en vinnig.
Rijden ons rondje om de kerk heen en keren vervolgens terug bij de Dacia/Renault dealer, komen uiteindelijk tot een overeenkomst en rijden weer terug naar huis.
Komende week gaan wij hem ophalen en zullen vervolgens in diverse reviews de komende tijd jullie op de hoogte brengen en houden.
De eerste beproeving
- 30.808 km
De eerste beproeving is een feit.
De nieuwe aanwinst opgehaald bij de Dacia/Renault dealer, en werden hartelijk ontvangen met een kopje koffie.
Gesprek was duidelijk en kregen nog een korte uitleg van de auto, en zo begint voor ons een nieuw tijdperk met een nieuw automerk.
Rijden eerst naar kennissen in de kop van het noorden en de Dacia Sandero doet prima zijn werk.
Wat een luxe in en aan de auto, en dat allemaal voor een mooie prijs.
Diverse testen altijd gelezen over de Dacia Sandero en volgens Autoweek testrijders, komt deze er niet zo best uit. De prijs is oké maar de rest daar zijn ze niet over te spreken.
Hij zou hakerig schakelen en zeker niet direct, de wegligging zijn ze ook niet echt over te spreken laat staan het gevoelloos sturen.
Laat staan de zitmeubelen, te korte zitten(!) en zitten vrij soft.
Hier kan wel iets over gezegd worden, inderdaad de zitting is wat aan de korte kant voor de rest zit het zitmeubel buiten gewoon goed!
Ja, als testrijders zijn ze gewend om in die dure auto's hun testen uit te proberen. Ze zijn verwend.
Goed terug naar de werkelijkheid, onze eerste indruk op de rit naar het hoge noorden is gewoon goed. Komt goed met het verkeer mee, de cruise control is een luxe maar wel zeer fijn.
De wegligging is goed de hobbels en kuilen in het wegdek strijkt de auto keurig vlak. Het is gewoon heerlijk rijden op zijn Frans ondanks dat het een Roemeens automerk is ;-)
De binnen door wegen kan je heerlijk en zeer direct schakelen, hoezo Autoweek hakerig schakelen? Het is zeker niet de mening die hier beoordeeld wordt.
De dag begint op zijn einde te lopen en rijden helemaal naar het zuidelijkste puntje van Nederland.
Dan komt er een zeer grote verrassing ons te gemoeten duiken nog heel even de grens over om deze Dacia Sandero af te tanken.
Na een rit van ruim 558 kilometer komt de benzine uit op 27 liter(!) en de rekensom is snel gemaakt 1:20,67.
Een mooi einde van de eerste beproeving.
Dacia Sandero wordt caravantrekker
- 31.600 km
Toen wij onze huidige Dacia Sandero kochten was het al duidelijk dat er een trekhaak onder zou komen. Hebben een Brink er onder laten bouwen met alle mogelijkheden voor de toekomst.
Kamperen al zeer vele jaren, en onze tent wordt ook een dagje ouder.
Het besluit staat vast en verdiepen ons in de wereld van caravans.
Wat zijn er toch veel, van nieuw tot gebruikt. De prijzen zijn prijzig of het nu een nieuwe is of een gebruikte.
Wij vinden een caravan dealer waar je ook een caravan kunt huren, dat spreekt ons wel aan.
Reizen af naar deze dealer en laten ons voorrekenen over de kosten, de adviseur concludeert huren is duurder wat wij voorogen hadden.
Dus wat nu, dachten wij. Maar de goede man wees ons op een eventuele leuke gebruikte caravan die zij hebben staan.
En zo komen wij tot de deal van onze aangeschafte caravan, het een Kip Kompakt.
Zo wordt onze Dacia Sandero een caravantrekker.
Ook hiervan zullen wij jullie op de hoogte houden met de nodige reviews.
Bijna vier duizend kilometer verder
- 34.175 km
Bijna vier duizend kilometer verder, dient er toch wel enkele ergernissen op.
Op het moment van dit schrijven liggen wij in de clinch met de verkopende partij!
Het dakrubber van de rechter achterportier is behoorlijk beschadigd en dreigt te scheuren, er zit een winkelhaak van het persen van de portier wat tijdens het productieproces plaats vind aan het uiterste punt en schraapt dus over het rubber.
Dit is geconstateerd door twee onafhankelijke partijen, de verkopende partij (Munsterhuis) wil hier niet in meegaan, er ontstaat nu een patstelling! Hoe dit gaat aflopen is nog onduidelijk!
Ook positief moeten we doen over deze Dacia Sandero!
Wij zijn ondertussen met de Kip Kompakt MK37 ek op vakantie geweest, de nodige beproevingen achter de rug.
Het is een prima autotrekker voor de caravan.
Het inparkeren van de Kip caravan, merk je dat hij iets indirect stuurt.
Dit betekend je nog iets meer controle moet hoedenbij het corrigeren van de gemaakt achteruitrijd actie, al vrij snel heb het indirecte gevoel door.
Zijn benieuwd als wij daadwerkelijk naar de Alpen gaan. Misschien in ons achterhoofd houdende een chip tuning?
Voor de rest is het een fijne comfortabele automerk met een vleugje Frans comfort?
Dacia Sandero weer als caravantrekker
- 34.300 km
De titel zegt het al, de Dacia Sandero wordt steeds meer ingezet als caravantrekker, wat doet hij?
Ondertussen zijn wij al enkele keren weg geweest met de Kip Kompakt, de caravan weegt schoon aan de haak 600 kilo.
Bepakt zit hij rond de 800 kilo, op de trekhaak staat vermeld een kogeldruk van 50 kilo.
Maar door diverse adviezen van onder andere de huidige caravan dealer mag je rond 20% meer hebben en komen nu rond de 65 kilo.
Met een stabilisator op de Kip Kompakt, was een vereiste van ons, ligt hij als een blok achter de Dacia Sandero.
Extra noot over de Dacia Sandero, de huidige dealer heeft ons geadviseerd om de betere benzine te gebruiken, E5 octaan 98.
Op het vlakke rijd de combinatie mooi in de vijfde versnelling met een maximale snelheid op de cruise controle 96 km/u.
De combinatie deint lichtelijk rustig door de veren heen, wat dan echt als een "Roemeens/Fransoos" rijd!
De kogeldruk van 65 kilo zakt de kont van de Dacia Sandero helemaal niet.
Wat doen de Dacia Sandero met zijn prestaties met deze Kip Kompakt?
Tot nu toe hier in het nagenoeg vlakke Nederland, goed prima.
Inhalen kan in zijn vijfde versnelling als er ver vooruit/achteruit gekeken kan worden. Als het echt op aankomt vooral hier in de Randstad is de vierde maar zeker de derde versnelling de beste optie, de turbo van dit 999 cc blok is geweldig!
Over een kleine maand gaan we dan eindelijk naar de Franse Alpen en zal de echte beproeving de "heuvels" vanaf Luik naar Luxemburg de eerste echte beproeving worden.
Wordt vervolgd
De definitieve beproeving
- 38.250 km
Een nieuw review schrijven over de Dacia Sandero met de uiteindelijke beproeving.
Voor een twee weekjes heerlijk naar de Franse Alpen, en dan gaat het er uit eindelijk van komen.
De TCe90 blok gaat aan het werk en krijgt het behoorlijk voor de kiezen, de eerste beproeving begon al bij Luik.
Met een snelheid van maximaal 60 kilometer naar boven in de tweede & derde versnelling ging uiterst moeizaam, en met met veel moeite was een vrachtwagen inhalen een hele onderneming. Het lukte allemaal!
Wij kijken elkaar geregeld aan en dachten allebei met ons eigen gedachten.
Het vlakke gedeelte van Luxemburg en het eerste gedeelte van Metz & Nancy ging weer prima, maar de vijfde versnelling werd gewisseld voor definitief de vierde versnelling.
En dan gebeurd het....
Ht Alpen massief dient zich aan, en het was over met de pret.
De hellingen en de cols die wij reden was buitengewoon zeer moeizaam.
Niet verder komt dan zijn tweede versnelling en hooguit 45/50 naar boven als het wel haalbaar was.
Het blok met zijn 90 PK en de daarbij behorende 140Nm heeft het zeer, zeer zwaar gehad.
Uiteindelijk hebben wij tijdens de vakantie besloten om de Dacia Sandero hier niet meer mee lastig te gaan vallen.
En zijn dan ook met een omweg weer terug naar huis gekomen.
De conclusie is, als je met deze auto een caravan wilt gaan trekken dan kan dat zeker.
Maar!
Ga er zeker niet mee de bergen opzoeken, ons lijkt het niet verantwoord om het met dit blok de TCe90 te doen.
Of er reviews geschreven zullen gaan worden met de vernieuwde TC100 BiFuel daar kunnen wij geen oordeel over gaan geven.
Het onvermijdelijke gebeurt
- 38.500 km
Het onvermijdelijke gebeurt dan toch, wij vinden het heel jammer.
De Dacia Sandero TCe90 is uiteindelijk mede door de eerste ervaring met de vakantie in de Franse Alpen dat hij daar niet geschikt voor is.
De Dacia Sandero is dan ook met veel verdriet verkocht!
Wij zijn ervan overtuigd dat het een prima auto is om zonder poespas te verplaatsen.
Heerlijke reiswagen met een vleug(je) Frans comfort.
Wij moesten kijken wat binnen ons budget valt en wat nu de beste keuze is.
Wij zijn dan ook uiteindelijk geslaagd met de aanschaf van een Peugeot 208 met een 110 sterke Puretech blok met de nodige 205Nm.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Sandero 0.9 TCe SL Stepway | Full map navigatie | 16 inch LM | Cruise controle | 12 Maanden garantie
- 2018
- 92.229 km

Dacia Sandero 0.9 TCe Tech Road | Apple Carplay/Android Auto | Parkeer Camera | Parkeersensoren |
- 2019
- 58.259 km

Dacia Sandero 100pk TCe Bi-Fuel Comfort Airco | Radio | Cruise control
- 2020
- 62.530 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.