Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 43.200 km |
Perfecte wagen
- 9 km
Deze LPG sandero besteld op 13/07/2021 en geleverd op 01/12/2021.
Speciaal zolang gewacht op de gewone LPG versie, de Stepway LPG stond op voorraad, maar sprak mij niet aan.
Komende van een Kangoo is de zitpositie anders, maar de zetels geven een goede steun en zijn voldoende hard. Qua wegligging is deze redelijk zacht afgeveerd, ruimte achterin voldoet, evenals de kofferruimte, besturing is minder afstandelijk dan de Kangoo, echter moet je soms hard duwen op de toetsen op de stuurwielbediening. Snelheidsbegrenzer, cruise controle, boordcomputer, gsm, alles bedien je via stuurwielbediening.
Het geluid is niet top, maar oke voor dagelijks gebruik, voor tomorrowland toestanden voldoet het niet. Apple carplay nog niet op een misstap kunnen betrappen, wel erop letten dat je een usb data kabel hebt, anders kan het zijn dat de connectie soms wegvalt.
Klein dingetje: soms gebeurt het dat wanneer ik mijn wagen parkeer met de airco "aan", bij de volgende start de airco op mysterieuze wijze uit staat (dus terug op het a/c knopje duwen op airco aan te zetten)
Ook de reflectie van het dashboard in de voorruit is soms hinderlijk, ik ga dat proberen op te lossen met een dashboardmat van ome ali express.
De LPG installatie is van Landi/Renzo en heeft na 26000 km nog geen steken laten vallen, is vakkundig af fabriek ingebouwd, communiceert met de boordcomputer zoals op benzine, en zit nu met een gemiddeld verbruik van 8l/100km. Dacia heeft het zo geregeld dat bij LPG gebruik de auto 10 pk meer heeft, en ja, dat voel je.
De welbekende ratel van de bedieningsstang van de wastegate, ook ik heb het aan mijn been, Renault/Dacia zou met een oplossing komen dit jaar, ik wacht af...
Daar ik weinig op benzine rij, tank ik euro98, waar minder tot geen ethanol inzit, lijkt mij beter op lange termijn (ethanol trekt water aan).
Starten doet hij altijd op benzine, in de zomer schakelt hij over na 5 a 10 seconden, in de winter merkbaar langer (heeft met de buitentemperatuur te maken).
Kortom, ik rij liever met mijn Sandero, dan met mijn Kangoo, die na 4 jaar 55000 km had, Sandero heeft 26000 km in 1,5 jaar....
Aan een LPG prijs van 0.57€ (Belgie) is dat lekker goedkoop rijden.
update
- 40.780 km
Een aantal kleine punten worden binnenkort aangepakt, gaande van de haperende stuurwielbediening rechts ( technisch bulletin BT 13440), de batterijstroomsensor ( auto geeft steeds het bericht: accu zwak, start motor of prioriteit accu laden....) en de roestige klemschroeven van de LPG vuldop gezien er nog voldoende lange garantie op zit.
De wieldeksels vooraan worden ook vervangen wegens afbladderende lak.
Ook lijkt het dat de update van de wastegate niet echt helemaal effect heeft ( technisch bulletin BT 71538).
Bij een bepaalde LPG pomp komt het voor dat wanneer ik tank, de auto het niet " ziet" en de LPG tankmeter op leeg blijft staan, herstarten biedt oplossing.
In België moet je ook uitkijken welke dealer je kiest.
Mijn originele Aarschotse dealer rekende mij om en bij de 350€ aan voor een onderhoud, incl 40€ vervangwagen, auto een week kwijt.
Dezelfde dealer rekende 151€ voor vervanging van gasfilters, dat bij het onderhoud moest gebeuren, hadden ze vergeten omdat de LPG hier toch zuiver genoeg is, om en bij de 3 weken auto kwijt, een vervanging die nooit is gebeurd overigens, zo hou je geen klanten!
Dan maar naar Paesmans Hasselt, wegens goede reviews, en idd. een goede service met Renault forfaits: 153€ voor onderhoud, een groot verschil.
Extra’s LZparts
- 41.320 km
Bij LZparts originele Renault (Bose) tweeters gekocht, plug and play, bekabeling ligt er standaard in, wel aan de korte kant, maar goed….dit is echt een geluidsverbetering, geen kleine zelfs!
Ook een rubberen afdichting rond het ruitensproeiertankje gemonteerd, zodoende kan er geen bladafval meer in de interieurventilatie vallen.
We blijven rijden zonder problemen😉
lekkage distributiedeksel
- 43.200 km
Een beperkte serie motoren heeft een probleem met lekkage aan het distributiedeksel, gaande van een beetje zweten, tot serieuze lekkage.
Bij mij beperkt door wat " zweten", in garantie opgelost: nieuwe pakking distributiedeksel, nieuwe pakking kleppendeksel, nieuwe V riem, olie ververst
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.