Dacia Sandero Stepway TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017) #2

autoreview

Dacia Sandero Stepway
Dacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero StepwayDacia Sandero Stepway

Signalement

UitvoeringSandero Stepway TCe 90 Bi-Fuel Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

140,000 km

  • 140.000 km

De winterbanden gemonteerd.
Onderhoudsbeurt uitgevoerd, olie ververst en een nieuw interieurfilter.
Verder niets aan de hand.
De kachel komt wel traag op gang, aan de motor ligt het niet want die is snel genoeg warm.
Als de kachel eenmaal warm is word het ook echt warm binnen.
Verder is het jammer dat de motor pas na 4 a 5 kilometer op lpg overschakelt nu het kouder is.
Dat ga ik nog uitzoeken of dat eerder afgesteld kan worden.
In de zomer schakelt de motor soms na 1 kilometer al over op lpg.
En van de nieuwste Dacia's weet ik dat die nog veel eerder op lpg overschakelen.
Verder heb ik de voorkant van de stoelrails voorzien van stalen busjes zodat de stoelzitting wat achterover helt.
De ondersteuning van de bovenbenen schiet naar mijn menig te kort.
Nu zit ik stukken beter al is het schuim in de stoelen aan de zachte kant.

155000 km

  • 155.000 km

Onderhoudsbeurt uitgevoerd, olie ververst, luchtfilter en bougies vervangen.
Verder is het starten en rijden.
Heel blij dat de wegenbelasting hetzelfde blijft!
Een van de twee lampjes van de kachelpaneel verlichting is uitgevallen.
Daar moet ik binnenkort eens 2 nieuwe lampjes inzetten.
En beide dimlicht lampen gingen kort na elkaar stuk.

Een valse start

  • 111.000 km

Mijn vorige auto was een Renault Clio IV dci.
De meest luxe versie met 110 pk.
Ik was de hoge wegenbelasting van de diesel beu aan het raken, de regering sponsoren kan altijd nog.
20 a 22.000 km rijd ik p jaar op dit moment dus al snel het vizier gericht op een lpg Dacia.
Een stepway uitvoering oogt stoerder dan de basis versie vandaar
dat ik de stepway versie gekocht heb.
De Dacia heb ik gekocht bij een Renault dealer.
Met garantie wat ik meestal niet doe.
Door een auto zonder garantie mee te nemen hou je vaak aardig wat geld in je zak.
Maar deze met garantie gekocht omdat ik meer terug kreeg voor mijn Clio dan ik had verwacht.
En achteraf was ik maar wat blij met mijn jaar garantie.
Na iets van 9000 km brandde bij de koude start het motorstoringslampje.
Afspraak gemaakt voor diagnose natuurlijk, kwam goed uit want ik had ondertussen nog een paar garantie puntjes.
Jammer genoeg werd de juiste diagnose pas bij het derde garage bezoek gesteld.
Geen klepspeling meer op een van de drie cilinders?!
Dat is bijzonder bij een kilometerstand van 120.000.
Deze motoren staan erom bekend dat ze moeiteloos 250.000 km op lpg kunnen rijden.
Dat was ook de reden van aanschaf voor mij na veel lezen op het internet.
Maar onder garantie is er dus een kop revisie uitgevoerd en de andere garantie punten zijn ook netjes verholpen.
De wissers waren nog de originele vermoed ik, die waren kei en keihard waardoor bij regen het zicht niet veel was.
En de stalen mat in de rugleuning van de bestuurder was gebroken, die is netjes vernieuwd.
Bij een kilometerstand van 130.000 heb ik zelf de klepspeling gecontroleerd en die was op dat moment gelukkig nog volgens de fabriekswaarde.
Verder zijn de eerste 20.000 km goed bevallen, een no nonsense auto.
Ik ging van het ene uiterste (de luxe Clio) naar het andere uiterste.
Je moet even een schakelaar omzetten.
Waar ik de Dacia voor kocht bevalt goed, de lage brandstofprijs.
Je moet wat vaker tanken, veel verder dan 400 km kom ik niet door de relatief kleine lpg-tank.
Maar dat neem ik voor lief, vlak bij mijn huisadres is een van de goedkoopste lpg-pompen.

Wielen wissel

  • 163.000 km

De zomer wielen weer gemonteerd.
De remblokken voor hebben hun langste tijd gehad zag ik.
Binnenkort de dikte van de remschijven ook maar eens opmeten.
Ben bang dat die niet nog een rondje meekunnen.
Tevens de lampjes van het kachel bedieningspaneel vervangen.
Gelukkig losse lampjes en geen led verlichting.

Slecht schakelende versnellingsbak

  • 167.000 km

Al een tijdje leek de versnellingsbak minder soepel te schakelen.
Niet dat deze versnellingsbak nou uitblinkt in souplesse, verre van.
Maar nou werdt het wel vervelend.
De oorzaak was snel gevonden.
Een lekke aandrijfas keerring aan de rechterkant.
Daardoor was er aardig wat olie uit de versnellingsbak gelekt.
Gisteren een nieuwe keerring gemonteerd.
Stelde niet zoveel voor, ruimte genoeg om de keerring netjes te monteren.
De versnellingsbak schakelt weer als vanouds hakerig.
Maar veeel minder hakerig 😆

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.