Dacia Sandero 1.6 Lauréate (2008)

autoreview

Dacia Sandero
Dacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoRenault SanderoDacia SanderoDacia Sandero

Signalement

UitvoeringSandero 1.6 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst38.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 22.000 km

De Dacia Sandero combineert een no nonsense mentaliteit met een aantrekkelijk design.

Het is een ruime auto voor het B-segment. Er kunnen makkelijk 4 personen in, die allemaal goed zitten. Daarbij heb je ook nog 320 liter bagageruimte. Duidelijk meer dan in mijn vorige auto. Een 3 deurs Fiat Stilo. Ook anders dan in mijn Stilo, hij rijdt altijd en bezorgt me geen onverwachte kosten.

De Sandero rijdt lekker pittig en trekt makkelijk vanuit lage toeren op, alleen in de vijf is de pit er wel een beetje uit. Maar ja, je moet realistisch blijven met 90 PK en 128 NM.
Het verbruik van de auto varieert tussen 7 en 7,5 liter op 100 km. Dat vind ik zeer netjes aangezien ik best veel korte ritjes maak en de fabrieksopgave op 7,2 liter staat.
Na 5.000 km voelde de motor pas alsof hij helemaal was losgekomen.

Het onderstel is comfortabel, met name op grotere oneffenheden. Drempels zijn met deze auto net wat makkelijker te nemen.
Dat er weinig geluidsisolatie in de wielkasten zit hoor je meteen bij grover asfalt. Tussen de 115 en 130 wordt de auto wel wat luidruchtiger, terwijl hij tot 110 juist lekker stil is.
Door de geluidsisolatie van de diesel voor de binnenzijde motorkap te installeren is het geluid beperkt, met name in de hoge tonen.

Qua uitrusting heb ik niets te klagen: 4 airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, hoogteverstelling op stuur en stoel, lendensteun, verstelbare gordels, electrische en verwarmde spiegels, electrische ramen voor, ga zo maar door.
Daarnaast heb ik voor 495 euro het pack exclusive genomen met airco en een Blaupunkt radio/cd met 4 speakers. Goeie deal voor dat geld.

De afwerking en het plastic van het interieur is wel van een lager niveau dan de meeste auto's uit de B klasse. Maar de vormgeving is clean en prettig.

Omdat de standaard ruitenwissers veel van de ruit niet bereiken heb ik het setje nummer 608 van Bosch gemonteerd dat wordt aangeraden op de Dacia fansites. Dat is echt een hele verbetering.
De achterruitenwisser heeft geen interval. Dat is best wel onhandig en in mijn idee verkeerde zuinigheid.

PROBLEMEN

  • 22.000 km

Bij aflevering bleek het een dopje aan de hemelbekleding eraf te vallen. Daar is een monteur bij geroepen, maar het viel er enkele dagen later weer uit. Het dopje is intussen vervangen.

De linkerkoplamp stond verkeerd afgesteld, ik wil meteen de verblinde tegenliggers mijn verontschuldigingen aanbieden. Ik had het nog niet door.
Dit is trouwens wel vlot verholpen door de dealer.

De lak blijkt een beetje kwetsbaar, met name op de rand van de portieren. Een krasje is snel gemaakt.

Kortom kleinigheidjes tot nu toe.

Toch maar verkocht

  • 38.500 km

Het wordt prettig saai. Ik heb eindelijk een probleemloze auto gekocht. Mijn Sandero doet het altijd. Gewoon lekker comfortabel van A naar B. Goedkoop in verzekering en belasting en het verbruik varieert tussen 1 op 13,5 en 1 op 14 en dat is met veel korte stukjes zonder rustig aan doen.

Intussen hebben we een kind en ook op vakantie met baby en alle toebehoren blijkt de Sandero een prettige reisgezel. Een triptrap gaat gewoon in de kofferbak.

Als ik al ergens kritiek op kan hebben is het dat de lak op de rand van het portier wat makkelijk beschadigt en ik mis een interval op de achterwisser.

Bij de laatste beurt onder garantie in Augustus werd een defecte ophangbeugel aan de uit laat geconstateerd. Het hele voorste deel van de uitlaat inclusief katalysator is onder garantie ervangen. Netjes oplossen noem ik dat.

Omdat ik meer snelweg kilometers maak en we een tweede kind wensen ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Wensen, hetzelfde comfort als de Sandero, maar stiller op de snelweg en meer ruimte. Ik heb nog naar de Dacia Lodgy gekeken, maar die is me veel te duur. Het is een tweedehands Ford Mondeo geworden.
Aan de ene kant is een nieuwe auto altijd leuk, aan de andere kant is het jammer een auto weg te doen die me bijna 4 jaar probleemloos vervoerd heeft.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.