Dacia Sandero 1.2 16V Lauréate (2010)

autoreview

Dacia Sandero 1.2 16V Lauréate (2010)

Signalement

UitvoeringSandero 1.2 16V Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst64.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste nieuwe auto

  • 64.000 km

“Zou je dat nou wel doen?” en “Daar ga je spijt van krijgen!” Zomaar twee van de vele opmerkingen die ik te horen kreeg, toen ik mensen uit mijn omgeving vertelde, dat ik een Dacia had gekocht. Nu vijf jaar later kan ik zeggen dat ik nooit één moment spijt heb gehad.

De aankoop
Mijn vorige auto was een Ford Mondeo Wagon, die op dat moment vier jaar oud was. Een auto waar ik niet echt tevreden over was. Niet dat het een slechte auto was, maar we pasten gewoon niet bij elkaar. Daarom op zoek gegaan naar wat anders. En dan sta je voor de keuze: weer een grotere jonge tweedehands of een goedkope kleine nieuwe auto. Dat laatste stond me meer aan, dus enkele proefritten gemaakt, waaronder in een Dacia Sandero. En dat beviel heel best. Onderhandelen met de Dacia-dealer bleekt echter niet eenvoudig. De Dacia-dealer bood € 4.500,- voor mijn Ford, terwijl ik zelf ongeveer het dubbele in gedachten had. Daarom ook nog eens bij de lokale Bovag-garage gevraagd wat zij konden betekenen. Het bod op de Ford was al iets beter, maar nog steeds te laag. Hier kreeg ik wel het aanbod om de auto particulier te verkopen en dan tijdelijk een leenauto te kunnen krijgen, op de momenten dat ik een auto nodig had. Daar ben ik op in gegaan en de Ford heb ik tegen een voor mij acceptabele prijs aan een particulier kunnen verkopen.

Mijn keuze was gevallen op de Sandero 1.2 16v Lauréate met als fabrieksopties het Pack Executive (radio/cd-speler en airco) en een volwaardig reservewiel. Daarnaast als dealeropties nog spatlappen voor, een middenarmsteun en extra geluidsisolatie onder de motorkap. Kort na levering heb ik nog LED-dagrijlampen in de voorbumper gemonteerd en de fabrieksradio (Blaupunkt) vervangen door een Kenwood radio/cd-speler met USB en Bluetooth.

Rijden
“En hoe bevalt de auto?”, zult u zich misschien afvragen. Nou, best goed. Qua wegligging is het natuurlijk geen Ford. Doordat de Sandero wat hoger is dan gemiddeld in zijn klasse, helt de auto wel flink over in bochten, maar je kunt met redelijk hoge snelheden bochten nemen en je voelt in het stuur goed wat de auto gaat doen. Er is dus meer mogelijk, dan je gevoel je zegt. Dat de auto wat hoger op zijn wielen staat, heeft ook voordelen op onverharde wegen. Je hoeft minder snel bang te zijn de bodem van de auto te beschadigen. Je merkt dan ook goed dat de auto op slechte Oost-Europese wegen is gebouwd. Over slechte en onverharde wegen rijdt de auto heerlijk comfortabel. Op de goede Nederlandse wegen is de demping achter soms wat hard, wat vooral bij korte oneffenheden te merken is.
Het motortje is met 75 pk niet heel krachtig. Zelf vind ik dat geen probleem, maar juist een voordeel. Ik houd daar wel van en het zorgt (bij mij) voor een relaxte rijstijl. Wel is het handig goed te anticiperen en bij inhaalacties of op kruispunten er rekening mee te houden dat je er wat langer dan de meeste verkeersdeelnemers over doet om snelheid te maken.
Wel blijft de auto, ondanks de extra isolatie, lawaaiig. Tot 100 km/h is het goed te doen, omdat de motor dan altijd beneden de 3000 toeren is te houden. Daarboven neemt het geluidsniveau snel toe, wat op lange afstanden vermoeiend is. In het stadsverkeer en op buitenwegen is het echter prima te doen. De motor pakt al vanaf zo'n 1.600 toeren mooi soepel op en je kunt dus vlot opschakelen, waarbij ik vanaf 55 km/h al in de vijf rijd. In het begin wilde ik vaak vanaf zo'n 90 km/h doorschakelen naar de zes, maar die ontbreekt helaas.
Het gemiddeld verbruik van mijn vrouw en mij samen is 6,8 l per 100 km, waarbij ik iets zuiniger rijd en zij iets onzuiniger. 's Zomers is met een beetje je best doen de fabrieksopgave van 5,8 l/100 km goed haalbaar. Het olieverbruik is nihil.

Het zitcomfort op de voorstoelen is naar mijn mening ruim voldoende. Ik zit altijd slecht in sportief gevormde stoelen, aangezien mijn heupen dan erg pijnlijk worden. In de vormloze stoelen van de Dacia heb ik echter nergens last van en zijn lange ritten goed vol te houden. Over de achterbank kn ik weinig zeggen, want daar heb ik nooit gezeten. Het zicht rondom beoordeel ik als matig, maar daar moet ik bij zeggen, dat ik een lange rug heb en met mijn hoofd zowat tegen het dak zit. Voor de meeste mensen zal het zicht wel voldoende zijn.
De afwerking van binnen is naar mijn mening ruim voldoende. Veel mensen klagen altijd over de harde plastics in Dacia's, maar wanneer zit je daar nou aan? Ik zelden. Bovendien heb ik in de Dacia nog nooit een kraakje of een piepje in het dashboard gehoord, in tegenstelling tot duurdere auto's met 'premium' zachte dashboards. Dan liever harde plastics, die je niet hoort. In de bagageruimte is erg ruim voor zijn klasse, maar er is wel veel kaal staal te zien en dat had beter gekund. Met name op de tildrempel raakt de lak snel beschadigd en nu na vijf jaren komen daar kale plekken.
De lak van Dacia's is sowieso erg dun, waardoor je snel beschadigingen hebt. Daarom had ik al voor standaardlak gekozen. Met kleurwax zijn beschadigingen dan snel weg te poetsen. Ook is het staal in de portieren niet erg stevig. Andere parkeerders laten al snel afdrukken van hun portieren achter. De stootrand op de portieren zit dan ook veel te laag.

Onderhoud en problemen
Buiten het normale onderhoud (jaarlijks of om de 15.000 km) heeft de auto eigenlijk nooit de garage gezien. Na 61.000 km zijn de voorbanden vervangen omdat deze nog slechts 2 mm profiel hadden. De achterbanden hebben nog steeds 5 mm profiel.
Deze week ben ik voor het eerst onvoorzien naar de garage geweest, omdat een uitlaatsteun op de laspunten was doorgeroest. Aangezien de uitlaat en de steun zelf nog in goede staat waren, heeft de garage ze weer aan elkaar vastgelast. Verder zijn er nooit bijzonderheden geweest.

Daardoor zijn de gebruikskosten ook erg laag gebleven. In Excel heb ik alle uitgaven bijgehouden en kom op 28 ct/km of € 309,34 per maand. Dat is werkelijk inclusief alles: MRB, verzekering, brandstof, onderhoud, afschrijving, parkeerkosten, wasstraat, etc. Zelfs de afschrijving weet ik precies, omdat ik onlangs een nieuwe Skoda Fabia Combi heb besteld. Binnenkort wordt het dus afscheid nemen van mijn Dacia.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.