AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dacia Sandero 1.2 16V Lauréate (2009)

autoreview

Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Renault Sandero
Dacia Sandero
Dacia Sandero

Signalement

UitvoeringSandero 1.2 16V Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst39.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 4.250 km

Hierbij een eerste verslag van mijn dacia sandero 1.2 16V.
De auto heb ik ingeruild voor mijn oude golf tdi waar voor meer dan duizend euro aan gerepareerd moest worden, en dat vond ik met 324.000 op de teller niet meer de moeite.
Bovendien rijdt ik ook nog rond in een mercedes op Duits seizoenkenteken waardoor ik met de dacia naar verwachting niet meer dan 20.000 km per jaar rijdt, vandaar de benzine-uitvoering.

De auto heb ik gelijk gekocht met cruise-control ( John Gold ) en deze werkt perfct met drie voorkeuze-snelheden.
Bovendien zit er airco in.

Wat zijn de nadelen die opvallen ?

- snelheidsmeter grote afwijking
- koppeling met lange slag ( vooral irritant als je zoals ik jarenlang diesel hebt gereden )
- zitvlak van de stoel is te vlak ( stoel had naar mijn mening iets meer achterovergekanteld moeten staan), opgelost met wigvormig kussen

Verder wil ik als positief punt opmerken het uitstekende zicht op de instrumenten achter het stuur. In sommige revieuws en bladen lees ik wel eens dat dit slecht is, maar met mijn 1.90 en in hoogte verstelbaar stuur en stoel is dit geen probleem.

Goed, dan het benzine verbruik.

Omdat ik vaak over de Duitse A31 rijdt , een boordcomputer en cruise-control heb en de auto tevens netjes ingereden is,
kan ik dat mooi even testen bij de verschillende snelheden.
De procedure is als volgt :
snelheid instellen op 80,100,120,140, en omdat het zo mooi gaat op de Autobahn ook nog even plankgas. De snelheden zijn volgens het navigatiesysteem en iedere keer de boordcomputer resetten en een paar minuten laten rijden.
Vervolgens rollen er de volgende cijfers uit.

80km/h 4,3 l/100 km
100km/h 5,4 l
120km/h 6,3 l
140km/h 9,3 l
plankgas 12,4 l

Plankgas is voor deze Sandero 159 kilometer per uur waarbij de snelheidsmeter 171 aangeeft.

Auto blijft stabiel bij deze snelheid en wordt niet nerveus ( ik trouwens ook niet )

  • 34.000 km

De Dacia heeft nu 34.000 km zonder problemen gereden.

Kosten 15.000 km-beurt 65 euro
Kosten 30.000 km-beurt 165 euro

Verbruik is ong. 1/16

ingeruild

  • 39.000 km

Na bijna twee jaar heb ik de dacia ingeruild voor een audi sportback TDI uit 2007. Ik verwacht de komende jaren toch nog steeds 20.000 a 25.000 kilometer te rijden waaronder veel snelwegkilometers. En juist op dit punt schiet de dacia tekort vanwege het lawaai en de stoelen.

minpunten van de dacia

twee ontwerpfouten:

- ruitenwisserarm raakt de motorkap als je hem omhoog zet ( is volgens mij bij nieuwer model opgelost)

- Beschermstrips op de deuren zitten te laag waardoor deze niet beschermen tegen andermans deur wanneer deze geopend wordt op een parkeerplaats. Gevolg lakbeschadiging en deukjes in de deur. Dacia is echter lang niet de enige auto die hier last van heeft.

-lawaai bij hogere snelheden

pluspunten :

-3 jaar garantie en mobilliteitsservice Europa bij aankoop van een nieuwe. Heb deze garantie niet aan hoeven spreken want geen pech of storingen gehad.

-ruime betrouwbare auto voor zijn geld

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Ollie B Bommel
Ollie B Bommel
  • 0
Interessant om te zien dat je bij 140 km/h bijna 1.5 maal zo veel verbruikt als bij 120. Weinig tijdwinst maar wel veel sneller tanken, wat ook tijd kost.
Leuk om hiervan een optimalisatie-sommetje (grafiek) van te maken: hoe rijd ik in zo kort mogelijke tijd naar bijv. Zwitserland, aannemende dat 1 tankbeurt 1 kwartier kost? (en dat afzetten tegen de kosten :-) )
NB meestal tank ik sneller dan 1 kwartier maar in het seizoen moet je aansluiten met 4 auto's voor je.