Dacia Sandero 1.2 16V Black Line (2010)

autoreview

Dacia Sandero 1.2 16V Black Line (2010)

Signalement

UitvoeringSandero 1.2 16V Black Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de Dacia Sandero 1.2 16V Bla

  • 4.000 km

Op 28 april de Blackline uitvoering opgehaald en daarmee twee dagen later naar Hongarije gereden. Natuurlijk mocht de motor nog niet direct volledig worden belast en de in het instructieboekje geadviseerde maximale adviessnelheid van 130 km/uur werd op de heenweg (ruim 1500 km) in acht genomen. Op de Duitse en Oostenrijkse snelwegen is het dan even uitkijken geblazen, inhalen kost wat meer tijd en een auto die meer dan 180 km/uur rijdt, hangt verrassend snel aan je trekhaak. De algemene indruk is dat de auto qua motorisering inhoud te kort komt om op de autobahn een volwaardig partijtje mee te blazen. Niettemin heb je niet het gevoel niet dóór te kunnen rijden, een kruissnelheid (op de terugweg, na ruim 2000 kilometers op de teller) tussen de 130 en 140 km/uur bleek goed realiseerbaar. Bij hellingspercentages > 5% uiteraard niet, dan moest regelmatig terug geschakeld worden naar de 'vier'. Kortom: allemaal best te doen, maar de linkerrijstrook liever aan de echt snelle jongens en meisjs overlaten. Ik heb om de geluidsproductie te beperken de dieselisolatie van de Sandero aan de onderzijde motorkap laten monteren. Dit scheelt naar mijn idee wel, al blijft de auto te lawaaierig op lagere snelheden. Op de Hongaarse laagvlakte en over de poesta bleek de Dacia daarentegen zeer comfortabel qua onderstel en wegverwerking. Je snapt ineens waarom de wagen primair voor deze markt is ontworpen. Zandwegen met kuilen en richels: een fluitje van een cent evenals over (zeer) slechte staat verkerende asfaltwegen. Comfortabel met een Hoofdletter. Het verbruik over de eerste 2000 km: 6.5 liter/100 km. Dat valt dus niet tegen. Over de volgende 2000 kilometer (de teller staat na drie weken op ruim 4000 km) 6.7 liter/100 km. Ook niet gek! Nu de MRB en verzekeringspremie bekend is, oogst ik t.o.v. mijn vorige auto bij een jaarkilometrage van 22.000 km een maandelijkse besparing van ongeveer 100 euro. Die gaan we alvast maandelijks wegzetten voor de opvolger. Al met al is de eerste rijindruk dus positief. De 1.2 liter is onder Nederlandse omstandigheden een goede keuze. Houd je van opschieten dan een 1.6 overwegen. Rijd je veel in het buitenland idem. Wil je onthaasten; de 1.2 liter is je partner. Natuurlijk oogt het interieur hier en daar wat plastic, maar alles zit degelijk in elkaar geschroefd, alles is zichtbaar dubbel gecheckt, airco en ventilatie prima in orde. Het Pack Exclusive met radio/CD speler/MP3 ondersteuning en stuurkolombediening is voor het geld van absolute meerwaarde. Geen kritiekpunten tot nu toe? Ja, de passagiersstoel staat voor langere mensen iets te hoog gemonteerd (kijk je tegen de bovenrand van de ruit aan) en is helaas niet verstelbaar. De verstelbaarheid van het zitmeubilair achterin schiet te kort (wat is een Honda Jazz dan veel handiger), m.n. de niet gedeelde achterzitting[/u is lastig. Natuurlijk zou de geluidsisolatie wat beter kunnen en de motor is rauw laag in de toeren. Dit valt overigens enigszins weg boven de 80 km/uur. De koersvastheid, de relatief hoge en goede zit (senioren opgelet) en het comfort van de auto maken echter veel goed. Wel even opletten met de aanschaf van een trekhaak. Mijn fietsdrager Twinny Load blijkt er niet op te passen. Na het aanbrengen van de hulpkoppeling op de trekhaak is er geen ruimte meer voor de stekker. Nieuwe fietsdrager moeten aanschaffen, hetgeen een financiele tegenvaller betekent. Heb dit aangekaart bij dealer Oving. Ik houd u op de hoogte, de dealer pakt dit punt op. Al met al dus een positieve indruk van deze auto: degelijker dan verwacht, ondanks alle plastic. Voor wie met een prettige (hogere) zit en een goede wegligging van A naar B moet: de auto lijkt een prima aanschaf.

trekhaak en TwinnyLoad fietsdrager

  • 5.800 km

In vervolg op het eerste review kan ik m.b.t. de trekhaak en het niet kunnen plaatsen van de fietsendrager van TwinnyLoad (er bleek onvoldoende ruimte over te zijn na plaatsing van de hulpkoppeling op de trekhaak voor de stekker) melden dat de aftersales afdeling van Renault en dealer Oving een hulpstuk kunnen leveren wat dit wel mogelijk maakt. Het lijkt mij van belang voor TwinnyLoad gebruikers dit even te melden.

stottergaspedaal verholpen

  • 15.000 km

Na 15.000 km weer een update verslag. De auto heeft de 1e "All-in Dacia service beurt 65" gehad. Inhoudende een controlebeurt w.o. het bijvullen vloeistoffen als koelvloeistof 0,5 ltr. en 1 ltr. ruitenwisservloeistof. Centrale vergrendeling LA (begon te "zwoegen") verholpen. Plus het belangrijkste: het zgn. stottergaspedaal (=het flucturerende toerental van het gaspedaal bij het wegrijden) is verholpen door het herprogrammeren van de rekeneenheid van het inspuitsysteem (code: 0536). Totale kosten €65 (inclusief vrijwel nieuwe Renault Modus leenauto, keurige service van de dealer). De update maakt de auto bij het wegrijden enigszins vlotter, want je hoeft niet langer gas/koppeling heel bewust te doseren als voorheen. Een hele verbetering.
Mijn indruk is wel dat de motor nu nog wat rauwer imponeert en het verbruik is iets toegenomen: van 6.3 bij km 0, 6.6 bij km 15.000 naar 6.9 nu. Dit kan echter nog wijzigen na verloop van tijd.
Het ongepolijste geluid van de motor; transmissie? drukgroep? of alleen een gebrekkige isolatie? kan de reden worden waarom ik de auto mogelijk besluit tzt. niet aan te houden; de geluidsisolatie is zonder meer beneden gemiddeld. Een andere reden kan zijn de traagheid van de wagen, waardoor vlot meekomen (en inhalen!) lastig is. Als Dacia kans ziet deze punten aan te pakken, gaat de Sandero naar mijn mening een klasse vooruit!
Eenmaal op snelheid blijft het echter een best fijne auto voor wie hoofdzakelijk regiogebonden kilometers rijdt en geen haast heeft. De degelijkheid van de auto en de betrouwbaarheid zijn prima in orde tot nu toe. De auto stuurt fijn, de wegligging is prima en de afstemming van het onderstel is comfortabel te noemen. De stuurbekrachtiging assisteert bij het wegrijden overigens nauwelijks merkbaar; dit kan ook wat beter, want net toereikend. Op snelheid is de assist echter weer prima, het maakt de besturing heel rustgevend. Op naar de 20.000 km.

update na eerste kleine beurt

  • 30.000 km

Bij de eerste kleine beurt á € 166 is de versnellingsbak en de achterdemper in verband met het door mij al aangehaalde rijlawaai voor garantie vervangen.Dit geeft een merkbare verbetering! De bak schakelt niet alleen soepeler(hoewel nog steeds niet Japans..) maar maakt de auto vooral stiller (geen storende schurende transmissiegeluiden meer). Op de snelweg vind ik mijn optimale snelheid bij 3500 toeren. De wagen rijdt dan op de teller ongeveer 115 km/uur, wat in het echt rond de 110 km/uur zal liggen. Daarboven wordt het snel onprettiger.
In autoweek 48/p.8 lees ik dat het marktaandeel van Dacia daalt. Ik moet zeggen dat ik de marketingpolitiek van Dacia Nederland enigszins vreemd vind. In Zuid Amerika rijden al de gerestylde Sandero's (met Renault logo)en motoren die een hoger ethanol gehalte in het bezinemengsel aankunnen. Waar we verder op zitten te wachten is m.i. een vernieuwing qua motorenaanbod. Als Dacia Nederland de 1.2 16V als enige motor (naast de DCI) aan blijft bieden, zal het marktaandeel op dit model in Nederland blijven dalen. Waar blijft de Hiflex motor? Of de 100TCE? En betere geluidsisolatie Dacia?
Het benzineverbruik ligt overigens weer op 6.5 liter per 100 verreden kilometers. Dat is ongeveer 1 op 15. Voor een toch wat gedateerde motor in een tamelijk hoge koets acceptabel. En wat het comfort betreft; ruimteaanbod prima, onderstel en wegligging goed, rijgeluid matig, optrekken? Alles wat wielen en een motor heeft, rijdt je voorbij, moet je tegen kunnen. Nu op naar de 45.000 km.

Oostenrijk

  • 43.000 km

Met de 1.2 liter 16V 75 PK zojuist naar Oostenrijk geweest. In totaal ruim tweeduizend kilometer gereden onder heel andere omstandigheden met een totaal gemiddeld verbruik van 6.1 liter/100 km.
Ter vergelijking: het 'N.A.P.' gemiddelde verbruik ligt op 6,5 liter/100 km. De wagen heeft zich in de bergen op plusminus 1750 m hoogte uitstekend gehouden en kwam alleen bergopwaarts in de haarspeldbochten zoals verwacht vermogen tekort. Dat bleek met alle 'dikke' auto's van vnl. Duitse makelij achter je trouwens niet altijd even prettig aan te voelen. Tevreden ben ik echter vooral over het bijzonder rustige stuur karakter van de auto, de relatief hoge zitpositie en over het solide aanvoelende bochten gedrag. Op de Duitse Autobahn grote delen 130 km/uur kunnen rijden, waarbij opviel dat door de hoge toeren motor slechts spaarzaam heuvelopwaarts teruggeschakeld behoefde te worden. Dat schijnt bij de generatie 'spaar' auto's naar verluid wel eens anders te liggen. Wegligging werkelijk prima! Duizend kilometer in één dag terug gereden (twee korte stops). Dan begin je na 700 km je rug te voelen ondanks de extra aangeschafte 'noppen' kussens. Niettemin; het rijden in de bergen is me al met al meegevallen voor zo'n lichte wagen. Met de nieuwe op komst zijnde TCE motor moet het een 'feestje' zijn. In Oostenrijk minder dan tien Sandero's gespot, op een enkele uitzondering na allen Stepways, die mij ruim het nakijken gaven.
Tot nu toe functioneert de auto buiten het reeds gemelde (transmissie vernieuwd) zonder problemen. Geen rammels of andere ongemakken. 't Blijft allemaal degelijk aanvoelen. Binnenkort de tweede onderhoudsbeurt en weer op de wintersloffen verder. Ben benieuwd. Ik laat het weten.

46.000 km update

  • 46.000 km

In deze update zal ik proberen een oordeel over de actuele status en autowaarde c.q. afschrijving van de auto te geven alsmede een kostenoverzicht tot nu toe.
Te beginnen met een kostenoverzicht (44527 km):
Km.stand 12030: levering winterbanden op velg met velgdoppen € 586,40
Km.stand 15233: servicebeurt 65 € 65
Km.stand 28106: opslag banden/wissel €52,50
Km.stand 28106: onderhoud 166 €166
achterruitwisserblad € 14,29
Km.stand 35510: opslag banden/wissel € 58,31
Km.stand 44527: servicebeurt 66 € 66
tevens opslag banden/wissel € 58,50
vastzetten portierrubbers € 0
TOTAAL onderhoud: €311,29/€0,007*km extra's €755,71
De genoemde onderhoudskosten van de auto zijn, naar boven afgerond, 1 cent per verreden km tot nu toe; opmerkelijk laag. Ook als ik het (zelf) verwisselen van de niet vermeldde voorruitwissers en 1 koplampje meetel (ongeveer 27 euro in totaal) blijf ik op minder dan 1 (één) cent per kilometer steken.
Op het aspect Kosten is de auto tot nu toe nauwelijks (en waarschijnlijk: niet) te verslaan. Wat mij betreft hier dus 5 sterren. Wat het benzineverbruik betreft; dit schommelt tussen de 6,4/km en 6.7/km per 100 km; gemiddeld 1:15 (afgerond). Niet verkeerd, gemiddeld, 3 sterren. Totaalaspect kosten 4 sterren.
Ook de betrouwbaarheid is bovengemiddeld en verdient 5 sterren, bijvoorbeeld: Nog nóóit olie hoeven bijvullen…….je hebt er spreekwoordelijk geen omkijken naar.
Op het gebied van comfort presteert de auto voldoende; de stoelen zitten voldoende comfortabel voor de middellange afstand (tot 500 km), bieden weliswaar matige zijdelingse steun, maar met een ‘noppen’kussen valt het lang uit te houden. De zitpositie is, voor wie dit waardeert, hoger dan normaal met ruim voldoende hoofdruimte en voldoende beenruimte. Achter in de auto schiet de beenruimte tekort voor meer dan gemiddeld lange mensen. De kofferruimte is weer bovengemiddeld. De rijpositie vind ik rustig (nauwelijks stuurcorrecties nodig, auto gedraagt zich rechtuit zeer rustig; geen ‘nerveus’ karakter). Wel hangt de wat hogere koets in bochten iets over, maar bij een deze rijstijl niet hinderlijk. De koets is goed overzichtelijk. Wel is de auto rumoerig. In totaal 4 sterren.
De prestaties van de auto waardeer ik als beneden gemiddeld; de zwakke motorisering dwingt tot een rustige rijstijl en opschieten is er dus niet bij. De auto met deze motorisering is bedoeld voor de rechterrijbaan. In regionaal verkeer prima, snelweg is te doen, Duitse autobahn: uitkijken en spiegels gebruiken (die overigens prima zijn, wel missen ze een ‘dode’ hoek partitie), dan kom je er ook. De wegligging vind ik gemiddeld. Op het onderdeel prestaties geef ik niet meer dan 2 punten.
Dan de overall waardering van de auto. Gelet op de vier bovenstaand besproken onderdelen kom ik op een gemiddelde van bijna 4 sterren; niet slecht voor een auto met een catalogusprijs (RDW opgave) van € 11.185 euro. Nu de auto wat is ingereden ‘loopt’ hij trouwens wat vlotter (maar het blijft achteraan aansluiten). Prima als gezinsauto voor kort verkeer, tweede gezinsauto of gewoon voor wie wel comfort en degelijkheid zoekt maar verder geen sportieve aspiraties heeft (en niet om status geeft).
Wel heel jammer dat de verstelbaarheid van de achterbank teleurstelt (de onderzijde van de bank welk eens bekeken; doet pijn aan je ogen….), maar gelet op de prijs bij de Sandero nog nét acceptabel.
Ten slotte; de afschrijving. Doet pijn. Ik zou zeggen 2 sterren. Er zit geen tot weinig handel in de Sandero’s en de marges zijn klein. Een dergelijke auto zou m.i. niet meer moeten mogen afschrijven dan 100 euro per maand. Ik kom op basis van de ANWB koerslijst (januari 2013) op een inruilprijs (bij 46.000 km) van 6100 euro. RDW catalogusprijs € 11.185 minus € 6100 maakt € 5085/33 gebruiksmaanden is 154 euro per maand. Die 6100 euro moeten we er nog maar voor zien te krijgen en als we nu een nieuwe vergelijkbare Sandero (uiteraard rijker uitgevoerd) willen met TCE motor moet er nét geen 9000 euro bij………het is een keuze……… De waardevastheid laat dus te wensen over, tenzij u de auto 10 jaar rijdt, dan komt u zelfs beneden de 100 euro per maand aan afschrijving; ook een optie.
Overigens kost deze inruiler bij de dealer gewoon 7850 euro, dat dan weer wel (ANWB opgave).
Wellicht dat de nieuwe Sandero generatie het in dit opzicht beter gaat doen. Als u deze 10 jaar rijdt, geeft dit een afschrijving van 125 euro/maand (€15.000/120).
Rest mij een ieder te danken voor het lezen van dit review. Gelet op de komst van de nieuwe generatie Dacia’s stop ik met dit review.

kostenoverzicht over de eerste 60.000 km

  • 60.000 km

Hoewel aanvankelijk niet van plan nog nieuwe ervaringen toe te voegen nu toch besloten een kostenoverzicht van de uitgevoerde servicebeurten over de eerste 60.000 km te plaatsen:
(alle prijzen inclusief BTW)

1e beurt 15.000 km (code 65) € 65
2e beurt 30.000 km (code 166) € 166
+vervanging achterruitwisserblad € 17
3e beurt 45.000 km (code 66) € 66
4e beurt 60.000 km (code 212) € 212
+vervanging achterruitwisserblad
+vervanging bougies, luchtfilter,
interieurfilter
+rep. verlichtingsunit verwarming € 137,57
Totale onderhoudskosten
(servicebeurten) € 663,57

Dit is € 663,57/60.000km= € 0,011/km

Een reparatie van de uitlaatpijp tussen achterdemper en katalysator zit er nog aan te komen; de pijp zit gelast aan een ophangpunt en deze is doorgeroest. Voorlopig even hersteld.
Wat de servicekosten betreft, wordt kennelijk gewerkt met vaste gecodeerde service interval prijzen. Daarboven op komen eventuele vervangingen en reparatiekosten.
Al met al een relaxt kostenplaatje met nog geen 2 eurocent per verreden kilometer. Hier komen nog wel twee keer vervanging ruitenwisserbladen voorruit bij, maar dat overstijgt de 40 euro niet.
Ik ben overigens (zeer) tevreden over de Emmeloordse garage, tot nu toe steeds een gratis leenauto mee (ik woon niet bepaald in de buurt) en een prima klantgerichte benadering.
De auto rijd ik voorlopig nog even door.

afsluitende laatste ervaringen en eindoordeel

  • 80.000 km

De Sandero heeft, zoals verwacht, sinds de laatste grote beurt zonder noemenswaardige problemen gereden. Vandaag een gloeilampje voor laten vervangen (H4) en vorige maand twee nieuwe ruitenwisserbladen. Voor het simpele lampje toch nog ruim 18 euro moeten afrekenen bij een andere Dacia dealer in mijn (nieuwe) woonplaats. Heel normale vervangingen dus.
Samengevat: de auto is overall bezien bijzonder portemonnee vriendelijk en bovengemiddeld betrouwbaar gebleken met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter/100km over 80000km en uiterst lage variabele kosten. Wat betreft kosten en betrouwbaarheid kan menig (veel duurder) merk hier een voorbeeld aan nemen; zelfs (donor-) moeder Renault evenaart dit kostenplaatje niet.
Groot nadeel blijft de inruilwaarde bij een vreemd merk dealer. Dat valt zacht gezegd niet mee en ik heb er dan ook van af gezien. Waarbij komt dat ik de dealer in Emmeloord als zeer prettig ervaar. Wie Dacia wat waardevaster wil rijden, rijdt de auto beter 'op' of kiest een Sandero Stepway of een Duster. Die liggen naar mijn indruk toch wat beter in de markt. Maar dit blijft een persoonlijke mening.
Ik wissel de auto begin december in voor een ander merk (bij mijn eigen dealer). Dit keer een gebruikte wagen. Niet omdat Dacia op zich niet zou voldoen, maar omdat ik behoefte heb aan een auto die comfortabeler rijdt op wat langere afstanden; d.w.z. minder toeren bij snelheden vanaf 110 km/uur+ en dus minder interieurlawaai i.c.m. 6 versnellingen.
Met enige pijn neem ik dus afscheid van deze puike auto in de prettige wetenschap dat de nieuwe koper er voor relatief weinig geld een heel fijne en betrouwbare auto aan kan hebben.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.