Dacia Sandero 1.2 16V (2009)

autoreview

Dacia Sandero 1.2 16V (2009)

Signalement

UitvoeringSandero 1.2 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

AANSCHAF

  • 35 km

Vandaag onze allereerste nieuwe auto opgehaald! We hebben er alleen nog maar even mee in de stad gereden, morgen een langere rit op de snelweg. Merk dat het 1.2-motortje aardig moet werken en dat het optrekken niet rap gaat, maar het rijdt en zal de 120km/h vast halen!

We hebben de basis-versie en dat valt ons helemaal niet tegen. Geen airco, geen stuurbekrachtiging (hij stuurt nog altijd lichter dan de Nissan Sunny uit 1990 en de Lada!), sober dashboard, geen stoere velgen; gewoon een auto.

Zuinig

  • 884 km

Met de eerste tank (50L) ruim 700 kilometer gereden! En deze was nog niet eens helemaal leeg...

Niets aan de hand-auto

  • 3.000 km

Inmiddels bijna 3 maanden verder, strenge winter achter de rug... De Sandero heeft geen kick gegeven; soms een week in de vorst gestaan met -10 's nachts en -3 overdag en niet in gebruik, na een week gewoon na 1 keer starten.

Behalve dat de Dacia nu een beetje viezer is dan toen we 'm uit de garage reden en de eerste parkeerschade erop zit, zijn we erg content met de aankoop, het heeft ons nog allerminst teleurgesteld!

Sinds vandaag ook radio/CD-speler en 4 speakers geplaatst in de daarvoor voorbereide uitsparingen: muziekje aan boord verhoogt het rijplezier!

Lekke band

  • 8.000 km

Weinig aan de hand? Klopt: niets aan de hand! De Basis-Sandero brengt me nog elke dag van A naar B zonder welk probleem dan ook, behalve dan een lekke band omdat ik door iets scherps was gereden (kan met elke andere auto ook gebeuren) én.... schrik niet: de ruitensproeivloeistof kan op!!! Jaja, ernstige zaken! Ik ben nog steeds in gebreke met een aantal foto's...

Eerste 10.000 km!

  • 10.000 km

De eerste 10.000 km is gepasseerd, zonder enige problemen. Ben bijna toe aan de eerste beurt (15.000)! We zijn erg tevreden over de auto; alleen laten de ruitenwissers nu al strepen zien; ik lees daar meer klachten over; toch maar even nieuwe wissers halen. Als dat alles is...

Eindelijk foto's!

  • 11.500 km

En met de Sandero op vakantie geweest in Belgie! Heerlijke wagen, echt geen enkel moment nog spijt van onze aankoop!

N.B. Twee aanvullende opmerkingen toch. De ruitenwissers geven nu bijna geen enkel zicht meer en maken een enorme herrie! Ga toch die Bosch-set 608s maar aanschaffen!
Tweede punt betreft het -zoals iemand het hier mooi schreef- "zelf-denkend gaspedaal". Na enkele maanden in de Sandero gereden te hebben, blijkt dit toch een relatief euvel: de 1.2 is namelijk een niet erg snelle wagen; je moet er dus ook niet snel mee willen optrekken. Als je rustig gasgeeft en het koppelingspedaal rustig op laat komen, is er niets aan de hand. Kwestie van wennen en aanleren dus!

Servicebeurt?

  • 17.500 km

Onlangs nam ik contact op met mijn dealer. In het onderhoudsboekje staat: 1e servicebeurt bij 15.000 km of na 1 jaar. Antwoord terug: "Uw wagen hoeft pas bij 30.000 km of na 2 jaar". De dealer kon dit bewijzen door een document van de importeur, waarin te lezen was dat de servicebeurt vervallen was. Nu zie ik op sommige fora en ook op Autoweek dat Sandero-bezitters wel degelijk een servicebeurt hebben laten doen bij 15.000 km, dus nu twijfel ik weer. Zijn er mensen die mij kunnen adviseren? In het boekje staat dat er alleen 'optisch gecontroleerd' wordt, dus alleen even gekeken, er wordt bij de 15.000km beurt niet eens olie ververst (al kun je daar natuurlijk wel om vragen...)

Hoor ik daar nou...

  • 19.500 km

... een kraakje in het dashboard, of ligt mijn dashboardkastje (te) vol met troep...?!

Toch een servicebeurt?

  • 20.850 km

Ontving deze week een kaartje van de dealer met de prijzen van de servicebeurten; toch maar even bellen of het persoonlijk gericht was aan de eigenaar of dat het reclame betrof. Nee, de service-intervallen waren toch weer gewijzigd dus werd mij geadviseerd toch een afspraak te maken. Blijft dat zo grillig?!

Oh en het rammeltje is weg. Lag zeker iets los in het kastje.

Toch een servicebeurt!

  • 21.485 km

Vandaag naar de dealer getogen voor tóch de 1e service-check-beurt. Ze begrepen de onduidelijkheid over de steeds wijzigende intervallen ook niet... "Dat komt van de fabriek en wij volgen dat op". Blijft toch vreemd. Al met al: voor 65,= een kijkbeurt: alle vloeistoffen, remmen, banden(spanning), verlichting, ruitenwissers- en vloeistof: ik kreeg de stempel "auto verkeert in goede staat" en terugkomen bij 30.000km voor de eerste échte servicebeurt, waarbij de o.a. de olie zal worden vervangen. Echt bij de 30.000? Ja, echt! Op de bon zag ik bij thuiskomst handgeschreven staan: "volgende beurt bij 35.000km". Zucht...

Lampje verwisselen

  • 22.000 km

Natuurlijk! Zul je altijd zien! Net een service-beurt gehad waarbij (ook) alle verlichting naar behoren functioneerde, gaat er nu een koplamp kapot! Ik had nog gele exemplaren liggen... Zitten er nu in! Ik vind dat nog altijd 1000x mooier dan 'wit' en een miljoen keer mooier dan die vreselijke Xenos-verlichting...! En stiekem toch ook een beetje weer een Lada-gevoel...

Wissers

  • 22.200 km

De ruitenwissers blijven een probleem; net of de armen niet stevig genoeg op de ruit drukken; nu zie ik vaak van die hele strakke wissers op sommige auto's, de zgn. Aero Twins (Bosch), ik gok dat die wellicht uitkomst kunnen bieden... Staat nog mooier ook! Wel de grotere versies, want 500mm is echt te klein! Heb nu 60 en 55 erop zitten.

Nieuwe wissers verademing

  • 22.500 km

Na grote irritatie over de wissers (ook de nieuwe Bosch-bladen!) toch maar de (Bosch!) AeroTwins aangeschaft en wat blijkt: een verademing! Eindelijk goed zicht zoals het hoort!

30.000km-servicebeurt

  • 32.200 km

Gisteren de volgens de dealer noodzakelijke 30.000km-servicebeurt ondergaan, waarbij o.a. de olie- en oliefilter vervangen worden. Verder geen bijzonderheden! Dus we rijden lekker door met deze heerlijk zorgeloze wagen!

Lichtje dashboard stuk

  • 40.000 km

Lichtje achter het paneel van de blower / verwarming doet het soms niet, maar brandt weer als je er tegenaan tikt; gelijk met de 'zomer-servicebeurt' maar even naar laten kijken.

Stuuriwiel & dashboardverlichting

  • 80.000 km

Ruim 80.000 km op de teller en nog altijd geen (grote) dingen. Netjes alle onderhoudsbeurten laten doen (niet meer bij de dealer). Twee kleine dingetjes: het stuurwiel slijt! Er ontstaan kleine slijtageplekken op de plaatsen waar ik het vaakst met mijn handen aan het stuurwiel zit; ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt, hoop niet dat er straks grote brokken vanaf gaan vallen ;-). Tweede: de dashboardverlichting achter de verwarmings-en blowerknop is kapot, al een tijdje. Ga ik vandaag zelf fixen.
Ik ben nog steeds uitermate tevreden met mijn Dacia!

Distributieriem vervangen

  • 110.000 km

Volgens de Dacia-onderhoudscyclus zou de distributieriem vervangen moeten worden bij 120.000 km óf na 6 jaar. Aangezien onze Sandero deze 'leeftijd' afgelopen november in goede 'gezondheid' heeft gehaald, was het tijd om de riem aldus te laten vervangen. Aldus geschiedde. Motor maakt nu wel een apart, nog niet eerder gehoord ratelgeluidje bij stationaire stand; mee teruggegaan naar de garage, zeggen er nogmaals naar te hebben gekeken en meldden dat de riem niet te slap kan worden afgesteld, aangezien de achterzijde van de distributieriem (de gládde kant, dus!) de waterpomp mede aandrijft en aldus niet mag 'slippen'. 'Renault-probleempje', zeiden ze erbij; het geluid zou daar vandaan kúnnen komen, maar zeker is het niet. Weet iemand (Dacia/Renault-rijder) hier misschien iets van?

1000 km op één tank

  • 120.000 km

Een aantal maanden terug ging ik eens testen hoeveel brandstof je zou kunnen besparen door héél zuinig proberen te rijden, d.w.z.: schakelen vóór de 2000 toeren, langzaam optrekken, niet harder dan 90 à 100 km/h en niet op het laatste moment remmen, maar in z'n vrij uit laten rollen waar dat mogelijk is. En zie: het lukt! Als ik zo doorrij kan ik 1000 km met één volle tank halen, wat neerkomt op 1 op 20 rijden!
Je moet natuurlijk geen haast hebben en niet houden van 'lekker snel'... De Sandero 1.2 is al geen snelheidsmonster en op deze wijze is het ronduit een slak. Maar wat is het leuk op deze manier!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.