Dacia Logan MCV TCe 90 Prestige (2013)

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Prestige (2013)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dacia Logan MCV TCE90

Op 20.11.2013 deze Logan MCV TCe90 Laureate als onze 2e auto afgehaald bij dealer Kerres.

N.b. Update 14-12-2013: In de kop van deze review staat vanaf vandaag ineens "Dacia Logan MCV Tce90 Prestige", en voorheen "Dacia Logan MCV Tce90". Deze Logan is echter een Laureate en geen Prestige. Weliswaar met een boel opties.. De naam "Prestige" is niet te wijzigen. De naam zonder "Laureate"of "Prestige" is vanzelf naar voren gekomen bij intoetsen van het kenteken toen ik deze review heb aangemaakt. De herkomst van de toevoeging "Prestige" nu is mij dus niet helder, en kan ik niet wijzigen. Een Prestige klaar op de weg heeft nog parkeersensoren en nog wat kleins als opties, maar kost dan ook nog iets meer dan de € 16k rond,die wij hebben betaald.

Onze vorige 2e auto Sandero 1.2 Laureate voor € 5k ingeruild, en € 11k bijbetaald. Afschrijving van de Sandero van 10.2009 met 70.000km. was € 1450/jr., Inruil dus prima, in tegenstelling tot wat de buitenwereld beweert over Dacia. En nog meer van belang: In 4 jaar en 70.000km geen enkel mankement of extra onderhoud gehad (geen banden of remmen, enkels ruitewissers). En ook dat verrast positief.

1e indrukken Logan MCV:
- voor € 16.000 rond, als Laureate + metaallak + afleveringskosten, krijg je van deze auto toch nog een grote glimlach. Deze stond vers 1 dag in de showroom bij de dealer, incl. MediaNav, airco, cruisecontrol, reservewiel (is extra), 2 jaar extra garantie (nu dus 5jr.), lakverzegeling, beetje benzine en kentekenkosten. Sommige dingen die wij in 1e instantie niet zo nodig vonden. Echter voor ca. € 1.000 neem je de radio + MediaVav + cruisecontrol er zeker bij. En een andere versie betekent gewoon ca. 4 maanden wachten. Nu hebben wij een van de eerste Logans.

- Deze logan MCV steekt kwalitatief beter in elkaar dan onze vorige Sandero (en die was eigenlijk best al redelijk goed). Het plaatwerk en afwerking (binnen en buiten) is op een hoger niveau dan de Sandero 2009. Als je de deuren sluit hoor je al het verschil. Ook het interieur is op een hoger niveau. De stoelen zitten beter dan de Sandero 2009, evenals de zitpositie.

- De motor loopt na start iets hoorbaarder en niet 100% glad dan de Sandero 2009, maar eea valt zeer mee. Het is zeker geen drivecilinderroffelgeluid. En de auto is ook nog kakelvers. Door de turbo voel je dat het vermogen iets onregelmatiger opkomt, maar dat merken wij ook bij alle andere turbo-auto's die wij al hebben gereden. En zeker geen zelfstandig op en neer gaand toerental bij wegrijden, zoals bij onze voorgaande Sandero.
Overall loopt deze TCe90 veel stiller en geeft een veel krachtiger gevoel dan de voorgaande Sandero 1.2. Als je rijdt, dan valt het geluid ver naar de achtergrond. De geluiden zijn goed gedempt. Beter dan de Sandero 2009. Een positieve verassing dus.

- de auto is voor deze prijs gewoon groot. De beenruimte achter is nog wat groter dan de Sandero door de grotere wielbasis. En de kofferbak is gewoon groot.
Wel is de auto in vergelijking met zijn lengte, met 1.74 relatief wat smal, maar weer niet in deze prijsklasse. En aan breedte heb je enkel op de achterbank voordeel, als niet de deuren weer dikker zijn geworden. Ter vergelijking: In 1998 reden wij een nieuwe VW Passat en die was ook 1,74 breed! dus alles is relatief.

- De neus van de auto is moeilijk te overzien. Mijn vrouw is nog wat onzeker omdat de auto toch flink langer is dan de Sandero. En zonder parkeersensoren is het dus wennen.

- de MediaNav is achteraf een aanwinst, zeker gezien de meerprijs. Zeer eenvoudig te bedienen. Echter het instructieboekje van de MediaNav maakt het moeilijker dan het is. Beter googlen en daar goede instructies te vinden, en gewoon op de touchscreentoetsen drukken en je komt heel ver. De Nav heeft geen Europakaart, dus enkel Benelux. De Europakaart moet je bijkopen (€ 119). Losse kaarten kan ook, maar voor slechts een aantal landen.gebieden. En bij meer dan 2 kaarten kun je beter de Europakaart nemen. De kaarten moet je zelf via internet tegen betaling downloaden op een USB stick vanaf een toolprogramma en overzetten naar de MediaNav in de auto. Daarvoor moet je eerst de inhoud van de MediaNav op de stick hebt gezet en bij Dacia.nl het toolprogramma downloaden, om ook (voorlopig) gratis updates te kunnen krijgen. Dit moet ik nog doen, maar voor updaten heb je 3 maanden de tijd.

- Het benzineverbruik geeft gedurende de eerste 200km. nu rond 8.0/100 aan op de boordcomputer, maar de auto is kakelvers (200km), en heeft nog maar veel stadverkeer gereden. En de ECO knop hebben wij nog niet ingedrukt, dat doen wij pas als wat extra km's hebben gereden. Bovendien weten wij dat 5.0L/100km. een lachertje is, zoals bij fabrieksopgaven van vrijwel alle auto's. 5L/100km haal je enkel op de snelweg, met de spiegels en antenne eraf, afgeplakte naden, geen gewicht in de auto en een fluwelen voet. Met de Sandero reden wij 6,5l/100km. overall en als deze Logan dat haalt, dan zijn wij happy, want het is gewoon een grotere auto.

Update

  • 250 km

- Het verbruik is nu volgens de boordcomputer 8,5l/100km gemiddeld overall (per tank op nul gezet). Gestegen dus. Valt niet mee. Echter wel 50% 25km op en neer snelweg en 50% bebouwde kom korte stukken met koude motor. En nog kakelvers. Wij gaan ervan uit dat het naar beneden gaat na de eerste 1000km. En wij hebben de Ecoknop nog niet gebruikt.

Overigens ga ik het werkelijke verbruik meten en de BC checken, door de km's op de boordcomputer na tanken op nul te zetten, en na weer tanken de getankte liters te delen op de km's die de BC dan aangeeft. De BC van onze vorige Sandero gaf 6,5l/100km aan, hetgeen ook ongeveer het gemeten verbruik was.

- Voor de critici over Dacia: Bij wielwissel zag ik dat de auto achter weliswaar trommelremmen heeft (wordt vaker als "negatief" punt aangehaald), echter aan de voorzijde inwendig geventileerde remschijven heeft (en dat is weer opvallend, naast uiteraard de standaard ESP). Nog iets opvallend: er zat al wat lichtbruine roest op de achtertrommels, (en ook op sommige delen van de voorwielophanging trouwens), en dat ziet door de gaten van de LM- velgen wat vreemd uit, zeker bij een kakelverse auto. Kan technisch echter geen enkel kwaad.

- En weer voor de Dacia critici: Onze vorige Sandero had Michelin banden. En deze Logan Continental Ecocontact. Voorwaar heeft dit budgetmerk dus vrijwel de duurste merkbanden als standaardmontage op onze vorige Sandero en nu op deze Logan. Grappig.

- De winterwielen 15"+185/15 banden van de Sandero passen op deze nieuwe Logan MCV 2013/2014.

En voor de critici: Over de Logan wordt geschreven dat de wielen nogal iel zijn en verloren lijken in de wielkasten. Bij wisselen naar winterwielen zag ik dat er 185/65/15 Conti's op 5,5x15 velgen op zitten. Nu staat de auto op Goodyear Ultragrip 185/65/15 op 6x15 velgen. Dit zijn voorwaar geen iele wielen/bandjes, maar gewoon normaal schoeisel. De auto staat echter hoog op de wielen en heeft gewoon nogal lange veerwegen en grote wielkasten. De achterwielen staan daarbij ook nog wat naar binnen (spoorbreedte kon wat groter zijn achter). Hierdoor ogen zelfs deze wielen wat klein in de wielkasten. Echter zijn deze lange veerwegen nodig vanwege de grote hoeveelheid kilo's, die deze auto mag laden, nl. 582kg.! (dat is nog meer dan een Audi A8!). En om ook dan nog op slechte wegen of drempels nog enigszins normaal te kunnen rijden. En dat kunnen weer niet zoveel auto's aan. Dus dan maar wat kleiner ogende wielen, die dus niet klein blijken te zijn. Deze auto is dus niet alleen relatief groot van binnen, je kunt het ook vol benutten qua laadgewicht, en dat is bij andere auto's ook niet altijd het geval.

- Verder valt op dat de 3 centrale verwarmingsknoppen een verlicht streepje hebben om de stand weer te geven. Indien echter de verlichting niet brandt, dan zijn deze streepjes moeilijk te zien, waardoor je meer dan nodig moet zoeken naar de standen. Remedie is even de verlichting aan doen. Na verloop van tijd draai je steeds minder aan deze knoppen, als je eenmaal de prettigste instelling door hebt.

- Wat ook opvalt is dat er geen interieurlampje is boven de achterbank, maar enkel bij de achteruitkijkspiegel. Omdat mijn echtgenote vaker met onze kleindochter in de kinderstoel rijdt, is het vrij donker als ze de kleine in de stoel moet zetten.

- De MediaNav is leuk. Wij hebben Samsung smartphones die je simpel via Bluetooth kunt koppelen aan de MediaNav, waardoor je dus gelijk een handsfreesysteem hebt. Eenmaal gekoppeld hoef je enkel bij instappen de boel aan te zetten. Je kunt meerdere telefoons koppelen, zodat je bij instappen snel verbinding hebt, echter maar 1 tegelijkertijd.

- De radio en speakers zijn redelijk goed. Ok, het is geen Bose, maar best prima. De auto heeft 4 speakers (voor en achter), en de MediaNav heeft een equalizer waarmee ik het geluid wat meer op smaak heb gebracht door bass+treble wat te boosten en wat meer geluid naar achteren te sturen. Het geluid komt nu vanuit het midden en is wat minder vlak, doordat de middentonen wat minder zijn.

Update 08.12.2013

  • 400 km

Vandaag de Navigatie van de MediaNav geupdate. Vrij eenvoudig te doen: USB stick (> 4gb) in de MediaNav steken, in het menu naar Nav updaten gaan, als klaar, de stick in de PC insteken, op www.dacia.nl de MediaNavtoolbox installeren, een account aanmaken, de stick inlezen in de toolbox, updaten via het menu, en als klaar weer terugplaatsen in het slot van de MediaNav in de auto, en updaten start zelf. En klaar.

En tot mijn verassing: In de Daciafolders en op internet staat vermeld dat de MediaNav in de Logan enkel Beneluxkaart heeft, en dat een Europakaart € 119 kost (via internet te downloaden. Echter wat blijkt: op die in onze Logan zitten naast de Beneluxkaart (versie 2009), ook kaarten van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein versiedatums 2011). Maar nu dus geupdate naar de laatste versies. En had ik juist nog de Duitslandkaart nodig. Wat ik nog niet heb gezien is of het systeem ook nog flitspaalmeldingen heeft of niet. Dit is niet zichtbaar in het systeem, en wij hebben ook nog geen enkele waarschuwingsmelding in de auto gehoord. Op internet echter op www.dacia.nl/MediaNav staat dat dit wel (mogelijk) is. Bij updaten is echter niets te zien.

Benzineverbruik: De boordcomputer geeft nu na 400 totaalkm's aan 8,2l/100km. En dit na 50/50 stadsverkeer, snelweg, met een deel 70 km. snelweg erbij. Nog steeds niet echt zuinig, maar ja, nog steeds ook kakelvers en zonder Econknop.

Update

Vandaag met de Logan van mijn vrouw naar het werk gereden.

En humor van dit budgetmerk: Deze Logan MCV Laureate heeft naast standaard ABS + ESP ook nog Hill Start Assist! Dit staat in sommige autosites wel zijdelings erbij geschreven, maar een beetje verstopt ook op de Dacia website en instructieboekje. En deze HSA dus vandaag uitgeprobeerd op een lichte Limburgse helling. En waarempel, zeer simpel, in de 1e versnelling en voet op de rem voor een roodlicht op een lichte helling wachten op groenlicht. Voet van de rem naar gaspedaal, de auto blijft staan, direct daarop gasgeven + koppeling los en zonder terugrollen wegrijden maar! En dat voor een budgetmerk?

En verder nog iets grappigs over deze budgetDacia: het instructieboekje vermeldt ook nog dat standaard een noodstopbekrachtiging erop zit. Als je zodanig remt dat de ABS in werking treedt, dan geeft de rembekrachtiging maximale remkracht onafhankelijk van de pedaaldruk en zou al naar gelang de uitvoering, automatisch de alarmlichten oplichten. Volgens mij heb ik dit eens in een Mercedestest gelezen?! een noodstop gaan wij dus ook nog eens proberen op een stil stuk weg.

- En dDe Ecoknop is nu aan. Je voelt inderdaad wat minder vermogen, maar voor normaal Jan met de pet gebruik binnen de bebouwde kom en op de snelweg, is nog meer dan genoeg kracht over. De Logan blijft lekker lopen. En het brandstofverbruik geeft nu op de boordcomputer 8 l./100 km aan.

- De auto is van mijn vrouw, maar gisteren alleen zelf op de snelweg gereden, 130/km. op de meter, met iets over de 3000 toeren. En je zit vrij snel op deze 130, de trekkracht verrast, en motorgeluid is ook dan nog zeer op de achtergrond. Je hoort wat wind (maar dat is bij gebrek aan motorgeluid logisch), en geen tot nauwelijks bandengeluid (dat is trouwens ook in stadsverkeer het geval). Ik rijd zelf/en heb zelf, in auto's gereden met wat tot veel meer vermogen, maar deze Tce90 heeft mij verrast bij het rijden. Rijdt heel volwassen en je voelt je niet meer verloren op de linkerbaan, zoals bij de Sandero wel eens het geval was door het hoge toerental wat deze maakte bij 130km/uur op de klok. Ik ga nog met een losse TomTom meten wat de snelheidsmeterafwijkingen zijn.

- En een negatief punt: De ontgrendelknop van de achterklep zit wat verzonken in het handvat met logo. Je moet de knop indrukken om de klep te ontgrendelen. Echter moet je flink en wat diep drukken en dat gaat enkel met je duim, en nagenoeg niet met andere vingers en ook niet met je vingerknokkels. Enkel de voorkant van je vingers in de uitsparing. Dus dames met lange nagels: openen is niet prettig, gaat lastig met lange nagels en/of kost je geregeld nagels. Je kunt de klep volgens het instructieboekje met een knop op de deurdorpel, van binnenuit openen, echter heb ik deze knop in deze Logan niet gevonden. Alternatief de sleutel in de knop, en de knop met sleutel naar binnen drukken. Dan blijven nagels heel.

- En nog iets vreemd. Je ziet geen eindstuk van de uitlaat onder de achterbumper. Dus maar eens gezocht, en wat blijkt: het einde van de pijp is zo'n beetje achter de achteras naar beneden gebogen, en ver vóór het einde van de achterbumper (zeker 30-40 cm. naar voren dus). Hij blaast dus praktisch naar onderen vóór de achterbumper de uitlaatgassen weg. Nog nooit zo gezien bij een auto, maar er zal wel over zijn nagedacht.

Update

  • 700 km

Even wat weekervaringen erbij.

In diverse testen van journalisten heb ik o.a. het volgende gelezen over deze Logan:

* gevoelloze indirecte besturing en overhellen: onzin, de auto stuurt voldoende licht en zuiver, en geen overmatig overhellen. Zelfs niet in snelwegbochten waar ik ter vergelijking ook o.a. met een TT quattro en een A4 doorheen rijd/heb gereden.

* hakerig en met grote slag schakelen: onzin. De bak schakelt loepzuiver, licht en niet hakerig. En nogmaals, ik heb vergelijkingsmateriaal genoeg, waaronder Audi's en een 350Z.

* de spiegels zouden te klein zijn: onzin, de spiegels zijn dezelde als de vorige Sandero, die juist door sommige testers als te groot werden omschreven. En ze zijn ook relatief groot, zelfs groter dan die van de eerder al door mij genoemde auto's.

* De motor moet je op toeren houden en er is een turbogat: onzin, zelfs in de ecostand kun je prima van onderin vanaf 1500 toeren gewoon doortrekken in het normale verkeer, en als je even trapt, dan ben je al sneller weg als het gros dat achter je staat bij stoplichten. Niks turbogat. In vergelijking met weer die andere genoemde auto's meer dan voldoende trekkracht onderin. En zonder ecostand is het zelfs meer dan genoeg.

Echter wat gebeurt, met de auto helemaal vol beladen, moeten wij nog ervaren.

* Bij stationair lopen zou je de 3 pitter met nadruk horen en ook vibraties: onzin, niet meer dan vele 4, en zelfs 6 pitters die ik rijd/heb gereden, die echter meestal 900rpm/min. stationair draaien. Logisch want deze 3 pitter loopt stationair 750rpm./min.!. Maar je voelt zeker geen schudden en vibraties, meer een soort brommetje op de achtergrond. En het geluid is in elk geval geen Aygo- of Pandageluid (die ik dus ook heb gereden), maar een lichte brom bij stationair draaien. Bij gewoon acceleren, vooruitrollen binnendoor of op de snelweg, is er geen bromgeluid.

Buiten hoor je inderdaad wat meer verschil met 4 pitters bij stationair draaien, maar je kunt het verschil niet thuisbrengen.

* De MediaNav zou te langzaam en niet aan te bevelen zijn: onzin, de MediaNav is supersimpel, compleet en sneller dan de 2 tomtoms die wij ook nog hebben. En zonder knoppen, want met touchscreen, en dus niet zoals bij Audi een MMI-knop, waar mijn vrouw geen weg mee weet. Overigens: de boordcomputer geeft ook de buitentemperatuur aan.
Overigens: achter het stuurwiel zitten 2 bedieningssatellieten voor de radio en nog wat andere funties. De radio bedien je echter prima via het touchscreen op jip en janneke manier. Die bedieningssatellieten is een beetje dubbelop, en voor ons eigenlijk overbodig.

* Brandstofverbruik op de boordcomputer nog steeds 8l/100km met Ecoknop aan. En dit valt dus nog steeds niet mee, want onze verwachting moet toch zeker 6,5-7l./100km. zijn.
Echter de auto draait bij 120-130km/u. ca. 3000rpm/min/ en heeft dus relatief lange versnellingsbakoverbrengingen. Echter vertelde mijn vrouw dat zij in de bebouwde kom in de 3 rijdt, bij 80 in de 4 en pas op de snelweg in de 5, omdat de auto anders aanvoelt en aanhoort alsof je met ondertoeren rijdt.
Mijn eigen ervaring is dat de 4 gaat bij 50-55km. maar de 5 niet, want dan draait de motor onder de 1500rpm. De 5 gaat pas vanaf zo'n 60/km./u. op de meter. Mijn vrouw rijdt dus teveel in te lage versnellingen, dan nodig is. Haar gevoel heeft ook te maken met de 3 pitter denk ik, want de schakellamp en toerenteller zeggen al veel eerder door te schakelen, en doortrekken is geen probleem. En ik erken zelf ook het gevoel van ondertoeren een beetje. Dat komt doordat je bij 15oo rpm de motor wat hoort brommen, en voor de rest dus niet. Maar tot mijn verbazing trekt de auto toch bij gasgeven vanaf 1500 rpm gewoon krachtig door, dus is er geen geen ondertoeren- of turbogatprobleem, maar enkel een gevoel.

Ik heb mijn vrouw nu gevraagd gewoon veel eerder naar hogere versnellingen schakelen cf. het schakellampje en niet naar gevoel te lang in de versnellingen te blijven hangen. Kijken of dit nog verschil gaan maken in het verbruik, wat dus nu nog tegenvalt.

Vandaag 14 dec. een rit gemaakt van 80km., 40% stad, 60% snelweg. De auto volgetankt in Duitsland met E10 (€ 1,469/ltr. En de dagteller op de boordcomputer op 0 gezet. De boordcomputer meet dan het gemiddelde verbruik vanaf die nul, totdat je de stand weer op 0 zet, en dat doe ik als ik weer vol tank. Zo meet je het exacte verbruik over 1 volle tank. De boordcomputer geeft nu na deze rit 6,6-6,7ltr./100km. aan, met Ecoknop aan. Dit is al veel beter, dan de eerste 700km. Nu kijken of het gemiddelde weer verandert. en ook op de snelweg (ook nog heuvelachting) in Duitsland voel je je niet meer zo verloren op de linkerbaan, als met de Sandero 1.2. Echter het blijven toch 90pk. en in Duitsland wordt nu eenmaal veel harder gereden. Dus het is niet ineens een autobahnkoning, deze Logan, maar je kunt goed normaal meekomen met het verkeer en ook gewoon inhalen.

* Deze week heeft mijn vrouw een strip bovenop de achterbumper thv de achterklep laten plakken tbv voorkomen van krassen bij inladen. Prijs ca. € 70 met monteren. Echter in de folderfoto staat de strip als zwart, maar wij kregen een RVS. Achteraf ook prima, maar advies is bij bestelling exact aan te geven welke je wenst.

* Gisteren de Logan van mijn vrouw meegenomen naar kantoor, en aan enkele collega's laten zien, en 1 laten rijden. Verbazing alom, want deze past net zo slecht in de parkeergaragevakken als lease Audi A4's die wij hier hebben staan, want hij is bijna net zo groot. Ook de allerlei leuke opties opgenoemd en laten zien. Ook hier verbazing dat dit er allemaal opzit. Die Hill Start Assist verbaasde het meest. En vervolgens hen erin laten zitten, en 1 laten rijden. En weer verbazing. Wij zijn wel wat gewend op ons kantoor met onze (lease)auto's, maar in vergelijking met andere auto's vinden ook de collega's deze Logan een verassing. De verassing is echter het grootst, als wij concluderen dat wij wij voor de prijs van een van enkele van de leaseauto's die wij rijden, 2 tot 3 van deze Logans kunnen rijden.

Ik besef: dit is wel een heel positief verhaal, maar helaas het is niet anders. Ik ben zeker niet in dienst van Dacia, maar ben gewoon een autoliefhebber die door merken en badges heenkijkt, want ik heb in mijn autoleven al veel gereden.

Maar ik vind de auto voor dit geld gewoon zo verassend, dat ik het leuk vind dit te delen. En omdat de auto een geheel nieuw model betreft, en er zeker mensen zullen zijn, die wellicht ook vanuit mogelijke aankoopoverweging, zoveel mogelijk info vooraf willen vergaren.

Het enige wat tegenvalt is dus het verbruik van 8.0ltr./100km. Echter is 5l/100km nogmaals gezegd utopie, maar moet 6,5-7/100 haalbaar zijn. Afwijkingen zijn echter bij elke auto het geval.

Kortom overall: niet teveel afgaan op testen van journalisten, maar gewoon zelf een proefrit maken en het ding uitgebreid bekijken, en zelf ervaren wat je ervan vind.

Update 22-12-2013

  • 1.000 km

Brandstofverbruik op de boordcomputer is nu 7,3 l./100km. op E10 met de Ecoknop aan.

Wel deze week 1 x eens zelf op de snelweg 2 x 20km. gereden met Ecoknop uit met 130-140km.uur op de km-teller. Daarbij richting oprit van de snelweg wat forser doorgetrokken en op de snelweg telkens bij inhalen flink doorgetrokken. Dit om eens die ervaring op te doen. Loopt prima op die snelheid, maar reageert iets nerveuzer op kleine stuurbewegingen.

Vanaf 140km. snelheid vibraties in hele auto. Moet dus de naderhand van de Sandero overgezette winterwielen nog eens laten balanceren. Moeten de achterwielen zijn, omdat er tot die snelheid geen vibraties zijn en niet in het stuur.

Update 04012014

  • 1.200 km

Getankt, boordcomputer op nul gezet en 100km naar vliegveld in Duitsland gereden met 2 personen, 2 grote schalenkoffers en 2 trollies. Dit alles gewoon achterin de bak, en niet op de achterbank, maar wel met rollo opgerold. Snelheid op duitse autobahn tussen 130-140 op de teller. Wel ecoknop uitgezet, om toch wat extra te hebben. Maar nogmaals voel ik mij niet echt verloren op de duitse autobahn. Ok, je moet goed opletten op de linkerbaan in Duitsland, maar dat is gezien duitse snelheidsverschillen altijd. Echter is het niet dramatisch. Met de vorige Sandero was dit veel minder. Doortrekken van 120km naar 140km en linkerbaan vrijmaken gaat nog redelijk goed, wel volgas geven dan. En nogmaals voor de criticasters: ik woon aan de grens en ik heb vaker op Duitse autobahnen gereden, en ook met premiummerken en ook met ca. 300 PK onder de voet. Dus mijn mening is niet vertekend doordat ik niets gewend ben. Deze motor valt gewoon best mee, that's all.

Brandstofverbruik na tanken en na 100km autobahn is 6,3/100km op de boordcomputer. Dat is gezien de snelheid zeker naar verwachting aan het worden.

De navigatie is wennen tov een TOMTOM. Het scherm is donker en vol met gele blokjes van duitse wegnummers en allerlei andere info. Oogt dan een beetje te vol dus. En niet alle info is even goed te lezen. Daarvoor moet ik in elk geval dicht op het scherm kijken en dat is link omdat je dan je ogen teveel van de weg moet nemen. De betreffende info is echter niet zo van belang voor de route. Ook wennen is dat de navi vaker (te) laat zegt dat je moet afslaan en dit niet al vaak van te voren zegt en ook herhaalt. Een paar keer in feite later dan het moment van voorsorteren. En dat is lastig als het in de binnenstad heel druk is. En ook zegt de stem dan b.v. afslaan over 40 meter, terwijl je al 10 meter van de cruising bent, en er meerdere kruisingen direct achter elkaar liggen. Te laat dus, want dan trek je op en ineens zegt de stem over 30 meter, over 20 meter en dan over 10 meter direct achter elkaar. Dat doet de tomtom beter. Zal dus wennen zijn.

En over de bandenmaat. Nogmaals de standaard 185/15 oogt inderdaad smal, zeker van achteren gezien, temeer omdat de auto redelijk groot is en hoog op de wielen staat. Ik denk erover in de lente daarom ik 205 te laten monteren als zomerbanden. Even kijken of dat kan op de 6x15" velgen, of dat wij ook andere velgen nodig hebben.

Wat vreemd is, is ook het nazwiepen van de achterruitwisser, als je deze een keer hebt gebruikt. Je kunt deze niet uitzetten, en deze zwiept een aantal malen na terwijl dat niet meer hoeft.

Update

  • 3.500 km

* Wij hebben een weekendrit gemaakt van ca. 300km. enkel (heen en terug 600km. ). Verbruik op de snelweg volgens de boordcomputer 5,5l./100km, met snelheid overwegend tussen 100 - 130, en ca. 40km. binnendoor.
Bij terugkomst met 2/3+1/3 snelweg+stadsverkeer, wederom stijging naar 6,6l./100km. op de boordcomputer. Voor deze auto een normaal gebruik denken wij. Echter mijlenver van het foldergebruik. Maar dat dachten wij al van te voren, en forse afwijkingen van het theoretische verbruik is bij alle auto's het geval.

* Naar de garage omdat de voetmat thv het gaspedaal al bijna een gat vertoont. Geen garantie zegt de dealer!! Ook niet na pas 3 maanden, en ook niet na wat discussie. Dat valt dus tegen!

* Omdat tijdens shoppen een sleutel is verloren, is via de verzekering een nieuwe sleutel gevraagd aan de verzekering. De verzekering wijst een reparateur (niet de dealer)aan. Vervolgens moeten alle sloten worden vervangen. Een paar weken wachten op de bestelde sloten, en men vervolgens vergeet de achterklep. En weer nog steeds wachten. Dat gaat niet lekker. Dus wees voorzichtig met sleutels. Verliezen betekent ellende.

* De auto doet verder wat hij moet doen. Op weg naar vliegveld dusseldorf met: 4 volwassenen, 1 opvouwbare rolstoel, 1 opgevouwen rollator, 1 maxicosi, 2 grote schalenkoffers, 2 trektrollies, 1 doos met een opgevouwen bugaboo kinderwagen, 2 handtassen. Helemaal vol en alle plekken benut en wat krap gezeten achterin, maar toch. Alles gaat erin. En de auto geeft op de snelweg geen krimp. Zakt niet door en rijdt nog vlot met ca. 120km./uur.

Het achterslotslot is eindelijk vervangen door de door de verzekeraar aangewezen reparateur.

Verder loopt de Dacia als een zonnetje. een heel volwassen auto voor het geld. En zijn wij er achter dat je zelfs met deze nooit genoeg vraag naar ruimte kunt krijgen. Wij rijden wel eens met een totaal volle auto. En dat dan doet deze Logan het opperbest.

Het verbruik blijft steken op 6,8liter/100km. op ecostand op de boordcomputer, en via eigen tellingen klopt dit verbruik. Gemiddeld voor 2/3 binnen de bebouwde kom, 1/3 snelweg.
Absoluut gezien vinden wij het netjes, maar t.o.v. het normverbruik heel wat meer dan 5 liter/100km. Die normverbruiken zijn gewoon irritant afwijkend, en wij snappen steeds minder dat dit uit de EU zo wordt gedicteerd. Het is gewoon verkeerd voorlichten.

Tot slot: de deurbekleding is toch wat krasgevoelig. Er zijn al 2-3 onverklaarbare kleine krasjes op gekomen. Wellicht zijn nagels, ringen ed. al teveel. Bewust mee omgaan dus.

Update

  • 12.000 km

Het werkelijke gemiddelde verbruik per volle tank en op de boordcomputer blijft rond 6,7ltr./100. Wij hebben de ecoknop eenmaal een hele tankvulling uitgezet. Het verbruik was toen 7,8ltr./100km voor deze hele tankvulling. Dit is voor 2/3 stadsverkeer en 1/3 snelweg. En bij ritten in Duitsland en NL met ca. 120-130km. op de teller is het verbruik volgens de boordcomputer 5,8ltr./100km.. dit bij ca. 400kg. belading. Al met al een prima brandstofverbruik, echter ver van de fabrieksopgave vandaan. Maar dat de fabrieksopgaven niet kloppen weten zo langzaam iedereen.

Verder is het goed oppassen op parkeerdeukjes en krasjes. De auto is best gevoelig voor deukjes door openslaande deuren. Jammer, maar het plaatwerk is toch wat dunnetjes. De auto gewoon wat parkeervakken verder wegzetten op een parkeerplaats, daar waar niet iedereen perse wilt parkeren.

Verder was ineens het rechterluchtroostertje kapot. Een van de klepjes naar binnen gevallen. Bij de garage heeft de monteur na even peuteren dit weer hersteld. Het roostertje is niet al te stevig dus. Opassen bij draaien en openen dus.

Update eindverslag 30 september 2016

  • 52.000 km

En nu eigenlijk na lange tijd een eindverslag. Waarom? Omdat mijn vrouw deze MCV nu bijna 3 jaar zonder echte problemen heeft gereden.

- verbruik over 52.000km tussen 5.5 (lange snelwegrit met 110/125km/u.) en 8.5l/100 (eerste kms vanaf nul na koop), met 50% stadsverkeer. Grotendeels is dit echter gestabiliseerd op 6.7 L/100.
Valt dit tegen, ja en nee. Ja omdat het tamelijk afwijkt van de theoretische cijfers, o.a. 4,5L/100. Nee omdat het best goed is voor een staion met 90pk en deze ruimte en grootte. En omdat nagenoeg elke auto flinke afwijkingen laat zien tussen theorie en praktijk.

- onderhoudsbeurten: 1e onderhoudsbeurt 20.000km: 125 Euro. 2e beurt bij 40.000km: 400 euro. In deze beurt incl. remblokken voor en ruitewissers.

- banden: na 52.000km nog 3,5 mm. op de zomerbanden over. Winterbanden op 3 mm, na 2 winters, en zijn dus op. Deze kwamen met 5,5 mm. van de vorige Sandero.

Garantieclaims:
- Navi doet niks meer en wordt zonder discussie vervangen.
- vloerbekleding en mat naast en onder de pedalen doorgesleten. Oorzaak is telkens schuren van schoenen en pedalen: vloerbedekking geheel vernieuwd zonder discussie.
- Lak deurgreep gebobbeld: zonder discussie vervangen.
- Kentekenlampje valt eruit: zonder discussie vervangen.

Verder geen zichtbare verslijtsporen na 52.000km, ook niet op de bekleding of buitenkant. Ook geen ingezakte stoelen, of steenslagputjes. Wel oppassen want het plaatwerk is wat dunnetjes. 1 x minuscuul parkeerdeukje in de deurstijl. Waarna wij altijd zijn gaan oppassen met parkeren, door niet altijd direct naast supermarktdeur te willen parkeren.

En dan nu de laatste positieve verassing. In juni 2016 een inruilaanbod van de dealer. 5.550 euro bijbetalen voor een MCV bifuel Prestige nieuw. Toch maar gewacht op de komende facelift in oktober 2016. En in september 2016 komt de dealer opnieuw met hetzelfde aanbod. Maar nu op een nieuw 2017 model gefacelifte bifuelversie Prestige. Dat is procentueel ca. 1/3, maar absoluut ca. 1.850 euro afschrijving per jaar, en van een Laureate nu naar een Prestige. Kom daar maar eens mee, andere automerken. Uiteindelijk 6.200 bijleggen, met lederen bekleding, europakaarten en extra lakverzegeling waxoil. En als Prestige bifuel standaard met LPG af fabriek, startstop, parkeersensoren achter, ESP, armsteunen, el. ramen rondom, airco, radio/navi/bluetooth, hillhold, LM velgen, cruiscontrol, etc.. En dat wordt helemaal goedkoop rijden want die Lpg versie is lager geprijsd dan de benzineversie en dus met een omslagpunt van 6000-7000km. In november 2016 komt ie.

Dus laat iedereen voor hetzelfde geld maar rijden in een Alto, Aygo, I10, Spark, Panda, of fiat 500. Deze MCV oogt voor velen niet trendy, maar is o zo veel ruimer en meer auto dan al die kleine doosjes. En met de kwaliteit en kosten zit het dus wel snor.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum