Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2016) #2

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2016)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst200 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 200 km

Ik heb 2 dagen geleden de Skoda ingeruild voor de Dacia Logan MCV Bifuel, omdat de Dacia goedkoper is qua wegenbelasting en verzekering en omdat deze ruimer is. De Bifuel uitvoering (met LPG-tank) is voor mij aantrekkelijk omdat ik ongeveer 25.000 km jaar rijd. Toen ik de Skoda diesel in 2010 kocht was deze BMP vrij en hoefde ik tot 1 januari 2014 geen wegenbelasting betalen. Daarna betaal ik € 1040 per jaar tegen nu € 660. De Skoda verbruikt 1 op 22 à 23. Ik verwacht dat de Dacia ongeveer 1 op 13 à 14 gaat verbruiken en dan is de brandstof ongeveer even duur, want je verbruikt ook nog benzine als je op LPG rijdt (bij een koude motor schakelt de motor na 1 tot 3 kilometer over op LPG). Het verbruik en de tankinhoud, wanneer je op LPG rijdt is niet zichtbaar op de boordcomputer, maar de inhoud van de tank kun je zien op 5 lampjes op een knopje naast de versnellingspook. Kwestie van de dagteller op nul zetten als je LPG tankt. Als de LPG-tank leeg is schakelt hij automatisch over naar benzine.

Als je van benzine naar LPG schakelt merk je geen verschil in vermogen. De auto moet nog ingereden worden, maar rijdt prima op zowel LPG als benzine. De vulnippel om de LPG-tank te vullen zit naast de benzinedop, achter het metalen klepje. Om LPG te tanken moet je nog wel er een bijgeleverde vulnippel op schroeven. Die is een centimer of 8 lang en kun je er niet op laten zitten, want dan kan het klepje niet dicht. Dit is mijn vierde auto op LPG. Voorheen zat de vulnippel ergens op de bumper en hoefde je er niets op te schroeven, maar die losse afdekdoppen raakte ik altijd kwijt en er kwam daardoor modder in de nippel. Dus dit vind ik dit een betere en mooiere oplossing. Ik heb de garantie verlengd, zodat ik 6 jaar garantie heb op de auto en de LPG-installatie. Ik heb de ervaring dat LPG-installaties wel eens problemen geven en daarom wilde ik de garantie dat ik daar komende jaren geen kosten aan krijg.

Als je met de auto rijdt, dan merk je dat de motor veel pittiger is dan de Skoda, wat ook een driecilinder was. Op de ECO-stand heb je meer het gevoel van de Skoda, alhoewel die niet traag was.

De auto is uitgevoerd in de kleur gris comete en iedereen vindt het een sjieke auto. De auto ziet er dus niet budget uit, maar het is wel een budgetauto qua prijs, niet qua comfort.

De stoel en zitpositie is zonder meer goed en de vering is comfortabeler dan de Skoda, alhoewel beide auto's zijn gebouwd op de Oosteuropese wegen, waardoor verkeersdrempels geen probleem zijn voor de auto.

De radio mist wat helderheid in het hoog, doordat deze geen aparte tweeters heeft, maar klinkt helemaal niet slecht. De handsfree mogelijkheid via de bluetooth werkt perfect en de bediening van de radio aan het stuur is heel handig. Ook de bediening van de cruisecontrol op het stuur werkt fijn. Verder werkt ook het start stop systeem prima. In de Skoda duurde het soms lang voordat de motor aansloeg, waardoor ik het systeem weinig gebruikte.

De bagageruimte is veel groter dan in de Skoda, alleen was die net een paar centimeter breder. Mijn basgitaarkoffer paste daar in de breedte in, nu moet die schuin achterin. De auto is een stuk langer, waardoor het inparkeren lastiger is. Misschien monteer ik nog een achteruitrijcamera.

Qua comfort ben ik er niet echt op achteruit gegaan. Je mist wel kleine dingen (geen lampje in handschoenenkastje, geen dimmende binnenverlichting, raampjes gaan niet in één keer naar beneden), maar het rijplezier is groter en dat is toch het belangrijkste.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.