Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)

autoreview

Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)
Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2024)

Signalement

UitvoeringDuster TCe 150 Extreme
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf6.200 km
KM-stand laatst8.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dacia Duster 1.3 150PK Extreme met automaat

  • 8.500 km

Ruim een maand in het bezit van de Dacia Duster 1.3 150PK Extreme met automaat.
Na 5 jaar Toyota Prius III wilde ik wat anders. De Toyota heeft me op zich zelden laten staan, 2x met een kapotte accu, wat een kwal lijkt te zijn. Na enkele maanden ging ik me wat irriteren aan de wagen, vooral het geloei van de CVT automaatbak, bij bijvoorbeeld een inhaalactie. Iets vlotter mocht-ie ook wel zijn. Ondanks dat dus 5 jaar er in gereden.

Ik heb nooit eerder een Dacia gehad. Ik keek er wel al een tijdje naar, maar er werd heel lang geen automaatbak geleverd en dat wilde ik graag. Het stoere model trok me aan en dus alweer een tijdje geleden een proefrit gedaan, maar met handbak. Op zich beviel dat redelijk.
Ondertussen ook nog gekeken naar Suzuki Vitara met automaatbak, maar die schakelt behoorlijk rommelig.

In april zag ik een advertentie voorbijkomen van de Duster 1.3 150PK Extreme met automaat.
De mooie kleur, Cedar Green, niet alledaags, viel me direct op en natuurlijk de uitvoering.
Mooie details als de hoogglans zwarte velgen en de koperkleurige details. Verder zie je het niet zo aan de buitenkant dat het om een speciale versie gaat.
Aan de binnenzijde hetzelfde, enkele koperkleurige details als sierlijsten. De bekleding is wel anders, wat doet denken aan een soort leder.

Na een proefrit was ik eigenlijk al snel verkocht, alhoewel ik wel even moest wennen aan het directe stuurgedrag en de respons van rem- en gaspedaal. Zoveel directer! Van de ca. 100PK van de Prius naar de 150PK van de Duster is een flinke stap hoger, dat merk je wel.
Dat de motor niet loeide bij een inhaalactie was een verademing. De 6 versnellingen automaat schakelde zijdezacht, bijna niet voelbaar.
Even wennen aan de luxe ook, zoals de achteruitrijcamera. Ik reed tijdens de rit over een polderweg (snelwegen doen alle auto’s wel OK) en die werd geblokkeerd door een vrachtwagen. Keren dus. Automatisch draai je dan je nek om, maar bedacht me “hé, er zit een camera!”
Beetje twijfelend gekeerd en toch soms even mn nek omdraaiend via het scherm gedraaid. Leuk!

Na de proefrit overgegaan tot koop, waarbij ik nog een maand moest wachten op levering. Ik kocht deze als demo auto met zo’n 6200 km op de teller, op de dag af 4 maanden oud.
Mijn eerste “nieuwe” auto, hiervoor had ik nooit jonger gekocht dan 7 jaar oud.

Een demo auto scheelt aanzienlijk in prijs, bovendien is de kop eraf en eventuele rammeltjes of andere zaken zijn dan wel opgemerkt en verholpen.

Op 3 mei 2024 kreeg ik de sleutels en inmiddels alweer een maand en 2500 km verder.
Zeker in het begin moest ik erg wennen aan de directe bediening van de pedalen maar inmiddels rem ik weer zoals voorheen en wordt m’n hoofd niet tegen de steun gedrukt als ik wegrij.
Het verbruik is (logisch) hoger dan de Prius, maar valt me niet tegen en eerlijk gezegd boeit me dat wat minder. Ik wil graag een auto waarmee je met plezier rijd.
Komende zomer naar Slovenië ermee en daar verheug ik me wel op, samen met deze Duster.

Wat mij zoal is opgevallen:
Nadelen:
De voorstoelen zijn wat smal
-Stuur is niet ver genoeg naar achteren te trekken. Ik heb een normale lengte van ca 1.82
-De binnenspiegel zit nogal laag, ik moet geregeld bukken om er onderdoor te kunnen kijken
-Het dashboard glansde als een malle in de vooruit, zeker op een zonnige dag. Dat heb ik opgelost met een op maat gemaakt stoffen dashboardkleed (Ali Express)
-Opbergruimte in de cabine is erg matig. Helaas zit er bij deze versie geen opberg vak onder de passagiersstoel, zoals bij sommige andere uitvoeringen wel. Het dashboard kastje zit wat ver weg, dus je (zonne)bril kom je lastig bij. Opgelost met clips die je aan je zonneklep kan schuiven, en waarin je je bril schuift. Mooi is anders.
-Infotainment systeem heeft Android auto, maar je hebt minimaal Android 11 nodig om die draadloos te kunnen gebruiken.
Ook een Draadloze Android Auto Adapter bood geen soelaas. Ook die werkt alleen op Android 11. Vreemd, want daar koop je zo’n adapter nu juist voor.
Overigens kan je wel draadloos, via bluetooth, bellen
Ik heb draadloos verbonden met een telefoon van iemand anders, met Android 12 en dat ging wel heel soepel.
-De erg grote ‘credit-card sleutel’, die je standaard niet aan je sleutelbos kunt hangen. Hoesje gekocht daarvoor, maar het blijft een onhandig groot ding aan je sleutelbos.
-Geluidsinstallatie mag wat beter.
-Ik heb het idee dat de airco (ventilator) wel wat krachtiger mag. In de winter zal ik dat beter kunnen beoordelen.

Voordelen:
-Vlot rijdende auto met krachtige motor die nauwelijks hoorbaar is.
-Zijdezacht schakelende 6-bak
-Goede vering
-Rondom camera’s, handig met parkeren in smalle vakken of langs stoepranden of kades.
-Goed aanvoelend kunstlederen stuur met gemakkelijke bediening van functies
-Automatische verlichting en ruitenwissers
-Makkelijk, op het stuur, bedienbare Cruise Control (niet adpative)
-Het makkelijk bedienbare scherm, welke in dit model hoger is geplaatst dan de oudere uitvoeringen hiervoor. -Hier kan je ook makkelijk alle zaken zoals wel/niet automatisch openen bij arriveren bij de auto vinden en instellen.
-4x USB aansluitingen, waarvan 2x achter. 1x in het middenconsole is te koppelen aan je mediascherm.
-Zowel in middenconsole als achterbak een conventionele 12 volt (sigaretten) aansluiting
-Ik las ergens dat er geen DAB+ radio in zit, dat zit in deze versie wel.
-Dodehoek detectie blijk ik (onbewust) toch vaak op te letten
-De modulair te plaatsen dakrails is een uitvinding. Met 1 sterschroevendraaier haal je je rails eruit, draait ze een kwartslag en je hebt je dakrek voor vervoer van langere zaken.

NB: Gebruikskosten heb ik slechts 3 sterren gegeven omdat ik dit simpelweg nog niet weet. Daarvoor heb ik de auto te kort. Afgaande op andere reviews zouden die zeer acceptabel zijn omdat de Duster een van de meest betrouwbare auto's is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.