Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)

autoreview

Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)
Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)Dacia Duster TCe 150 Extreme (2023)

Signalement

UitvoeringDuster TCe 150 Extreme
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst11.800 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een 'budget'-auto met premium kwaliteiten!

  • 639 km

Afgelopen juni was het zover: het werd tijd om een vervanger te zoeken voor mijn Opel Zafira uit 2017. Een hele fijne auto om te rijden, maar nu de kinderen uit aan het vliegen zijn heb ik zo'n grote auto niet meer nodig. Daarbij mocht het van mij wel wat voordeliger, aangezien de Zafira zwaar (1575kg, MRB €85 p/m), duur (verzekering €66 p/m) en dorstig (gem. 7,8L/100km, of 1L op 12,8km) is.
Met een budget in mijn hoofd van tussen de 30 en 33 mille was ik al een tijdje bezig met zoeken. Vanwege een chronische blessure aan mijn linker been wilde ik een hoge instap en een automaat, dus dan ligt een SUV voor de hand. Verder een fatsoenlijke kofferbak waarin mijn twee Labradors de ruimte hebben. En dan kom je met dat budget al snel bij Dacia uit.
De proefrit was tweeledig: de Jogger Hybrid en de Duster.
Eerst de Jogger Hybrid, de modernste van de twee. Het reed wel aardig, maar niet lekker. Als hij elektrisch reed ging dat prima, maar zodra op benzine werd overgeschakeld vond ik 'm vervelend hoog in de toeren zitten. Ik kon de stoel niet hoog genoeg afstellen, en ik zat letterlijk schouder aan schouder met de verkoper die mee reed. Voor zo'n grote auto voelde het maar krap aan, en dan merk je dat het in feite 'maar' een verbouwde Sandero Stepway is - de extra ruimte zit 'm in de kofferbak, maar nergens anders.
Vervolgens proefrijden in de Duster, en die vinkte simpelweg alle hokjes aan die ik op mijn lijstje had. Gewoon goed! Na vijf minuten rijden wist ik het al: het wordt de Duster.
Terug bij de dealer heb ik de koop gesloten op een Duster 'Extreme' TCe150 EDC. Kleur: Lichen Kaki, en niet de voor de 'Extreme' exclusieve kleur Cedar Green. Dat is een prachtige kleur, maar Lichen Kaki past gewoon beter bij mij.

Vorige week zaterdag mocht ik 'm dan eindelijk ophalen. Gelijk een stuk ermee gereden, en ik betrapte mezelf op een doorlopende grijns op mijn gezicht. Wat rijdt dit ding lekker! Van de week een paar kleine ritjes gemaakt, en dit weekend hebben we een stedentrip naar zuid-België gedaan - een fijne rit van dik 500km. En die grijns zit er nog steeds!

De automaat schakelt soepel op. Als de motor nog koud is merk je de verzetten iets meer, maar dat verdwijnt zodra hij op temperatuur is. Het verbruik is een hele verbetering ten opzichte van mijn oude Zafira: gemiddeld 6,1L/100km. Niet verkeerd voor een automaat met 150pk! Die pk's geven de Duster een vlotte start bij het stoplicht, ook dat voelt beter dan bij de Opel. De Duster stuurt heel licht, maar ondanks dat heb je voortdurend een goed gevoel op de weg. Hij stuurt strak en houdt het spoor goed vast. Hij heeft dankzij zijn hoogte in de bocht de neiging wat over te hellen bij wat hogere snelheid, maar ondanks dat is de wegligging uitstekend.
Motorisch is deze 1.3 vierpitter een verademing. Hij heeft een prettige diepe brom, die in het interieur nauwelijks opvalt. Pas als je de kickdown intrapt laat de motor zich echt horen.
Bijzonderheidje: nog nooit heb ik een auto gehad waarvan de snelheidsmeter zó weinig afwijkt. In de Zafira kon ik 108km/u op de teller zetten voordat ik 100 echte kilometers reed. Bij de Duster is dat al met 102km/u!
Iets om rekening mee te houden voor mensen die de grens van de snelheidscontrole willen opzoeken ;-)

Dacia draagt zijn image van budget-merk met trots, en terecht. Of misschien ook niet, want ik merk er vrij weinig van. De uitrusting van deze duurste 'Extreme'-uitvoering bevat alles wat je in een moderne auto nodig hebt - niets meer, maar vooral ook niets minder dan dat.
Géén irritante piepjes en stuurschokken van actieve rijhulpsystemen waar niemand op zit te wachten (nou ja, ik niet in elk geval). In de Hyundai i10 van mijn vrouw ben ik voordat ik aan kan rijden eerst vijf minuten bezig om al die onzin uit te schakelen, want als ik het aan laat staan word ik onderweg bloednerveus van al die 'hulp'-systemen.
Dus nee, als je dat verwacht op je Dacia, dan kom je vooralsnog bedrogen uit. Ik ben in elk geval blij dat het er niét in zit. Scheelt me een hoop ergernis.
Aan passieve veiligheidssystemen overigens geen gebrek, want die zitten er genoeg in. Bovendien is de 'Extreme' voorzien van niet alleen een achteruitrijcamera, maar ook camera's aan de voor-, linker- en rechterzijde.
Nog een puntje veiligheid: anders dan bij héél veel andere merken branden op de Duster bij de dagrijverlichting óók de achterlichten!

Ja, er zit een hoop hard kunststof in het interieur. Ik lach me altijd kapot als ik video's bekijk van autotests (dat heb ik in de aanloop naar deze auto veelvuldig gedaan), en de testchauffeur begint over "ja, er zit wel veel hard plastic in, en daaraan kun je zien dat het een budgetmerk is", om vervolgens met zijn nagels nadrukkelijk over het dashboard te krassen.
Nou én? In een auto heb je je handen aan het stuur, en niet op het dashboard. Een stuur overigens dat zeer comfortabel aanvoelt vanwege de ovale vorm, de leren afwerking en de uitgebreide bedieningsknoppen van de (niet-adaptieve) cruise control en de boordcomputer. De bediening van de multimedia zit niet op het stuur, maar vind je aan het bekende 'Renault-pookje' aan de stuurkolom, rechts achter het stuur. Dat was nieuw voor mij, maar ik kan het nu, na een week, al blindelings bedienen.
Over de multimedia gesproken: het iets naar de bestuurder gedraaide 8-inch touchscreen blinkt uit in eenvoud. Zes pictogrammen op het startscherm die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. Waar ik eerder mezelf een slag in de rondte moest zoeken naar allerlei instellingen is dat bij de Duster (en elke andere Dacia) kinderlijk eenvoudig. En mét draadloze Android Auto en Apple Carplay! Het beeld is scherp, en dankzij de ietwat lage plaatsing op het dashboard heb je niet of nauwelijks reflectie van de zon op het scherm. Die lage plaatsing zorgt er dan wel weer voor dat je je ogen iets vaker van de weg moet halen - een van de verduveld weinig minpuntjes die ik kan noemen. Al met al een multimediasysteem zoals ik het graag wil. Zó moet dat, beste premium-merken!
in de auto vind je vier USB-laadpunten (twee voor, twee achter), waarbij een van de twee poorten voorin ook verbindt met de multimedia voor het geval je Android Auto of Apple Carplay bedraad wil gebruiken.

Ik heb even moeten zoeken naar de beste instelling van de stoel om zo comfortabel mogelijk te zitten. Vergeleken met de Zafira kan ik in de Duster het stuur minder ver naar achteren halen (ik zet het stuur altijd op z'n hoogst en zo ver mogelijk naar achteren), dus het duurde even totdat ik de stoel helemaal naar mijn comfort had ingesteld. De stoel geeft iets minder steun dan die in de Zafira - logisch, want daarin had ik als meeroptie de door Opel gepatenteerde ergonomische AGR-stoelen. En daaraan kan werkelijk niets tippen. Dat gezegd hebbend zitten de stoelen in de Duster stevig en comfortabel. Ze geven genoeg zijdelingse steun, er is een verstelbare lendesteun, en de zitting is lang genoeg voor mijn benen.

Al met al ben ik heel blij met de keuze voor de Dacia Duster. De 'Extreme'-uitvoering maakt er, met de koperen accenten op de spiegels en het interieur, de kunststof wielkastbeschermers rondom en de zwartgelakte lichtmetalen velgen een knappe verschijning van.
Had ik al gezegd dat die grijns nog steeds op mijn bakkes zit?

Update na 2 maanden

  • 3.500 km

Inmiddels rij ik twee maanden in de Duster rond, en de grijns zit nog steeds op mijn bakkes. Deze auto rijdt simpelweg heerlijk, het verbruik is goed (tot nu toe gemiddeld 5,9L/100km, wat nog lager is dan het verbruik na mijn eerste tankbeurt!), en ik heb inmiddels een perfecte zitpositie kunnen vinden. Dat heeft overigens wel even geduurd, vooral vanwege het feit dat voor mijn gevoel het stuur nét niet ver genoeg naar me toe kan worden gesteld. Maar met wat stoei-, schuif- en kantelwerk met de stoel zit ik nu prinsheerlijk.

Een ritje Disneyland Parijs en in korte tijd drie keer naar de andere kant van het land en terug moeten rijden heeft inmiddels al dik 3500 kilometer op de teller gezet. Ik heb afwisselend wel en niet de ECO-stand gebruikt, maar heb uiteindelijk geconstateerd dat het voor het verbruik nauwelijks iets uitmaakt. Nu laat ik 'm uit staan, want de minuscule brandstofbesparing die het bij rijden in de wijk oplevert weegt niet op tegen de traagheid die de ECO-stand veroorzaakt in het optrekken.

Heel fijn is het mediascherm: Apple CarPlay werkt briljant, bekabeld én draadloos (Android Auto heb ik niet kunnen testen, want ik heb geen Android devices, maar ik ga ervan uit dat die net zo goed werken. Het systeem blinkt uit in eenvoud. Alles zit er in wat er in moet zitten, en alle extra's die niemand ooit gebruikt (of in elk geval ik niet) zijn heerlijk afwezig. De ingebouwde navigatie werkt prima. De kaart ziet er ietwat simplistisch uit, maar laat niets aan helderheid te wensen over. Het updaten via een USB-stick gaat ook prima, en updaten is de eerste drie jaar gratis - iets waarvoor ik met mijn oude Opel Zafira vanaf dag 1 €179,- per update zou hebben betaald (wat ik niet heb gedaan). Navigeren doe ik evengoed toch liever met Google Maps, dat vind ik fijner dan met de ingebouwde navigatie.
Als ik dan toch iets mis in het systeem, dan is het DAB+ radio. In het Media Nav zit alleen een FM-radio. Groot gemis? Welnee, want via Apple CarPlay en de app RadioNED+ kan ik alle zenders afspelen die ik maar wil!

Eén klein puntje waar ik wel een klein vraagteken bij zet (want 'ergernis' is een veel te groot woord) is net dat ene actieve rijhulpsysteem dat wél in de Duster aanwezig is: de dodehoeksensoren in de buitenspiegels. Op zich werken die prima - behalve als het flink regent en de spiegelkappen goed nat zijn. Dan reageren de sensoren op de druppels op de spiegelkap, en niet meer op de auto's links en rechts van mij. Dus als het regent zet ik de dodehoeksensoren maar uit. Dat doe ik trouwens 's nachts ook, want in het donker zijn de oranje lampjes in de spiegels wel érg fel, en dat leidt me toch af, heb ik gemerkt. En daarbij: het is een rij-HULP-systeem, een extra - geen vervanging voor gewoon uit je doppen kijken en goed spiegelen. Dus als het systeem uit staat mis ik het ook niet.

Al met al rij ik nog steeds dik tevreden rond met deze Dacia Duster. Mét grijns!

7 maander verder

  • 11.800 km

Inmiddels heb ik flink wat kilometers op de Duster gezet. Vorige maand zijn we ermee heen en weer geweest naar de Balkan - een trip van in totaal net iets meer dan 5.000 kilometer. In totaal heb ik nu in 7 maanden tijd probleemloos bijna 12.000km afgelegd. Een afstand die ik normaliter in een heel jaar rijd.

Het frappante is dat ik het verbruik tijdens deze vakantie - waar we toch ook flink wat hoogtes hebben overwonnen - het verbruik nóg verder omlaag hebben weten te krijgen. Er staat nu een gemiddelde van 5.7l/100km op het display. Hoe ik het doe? Geen idee! De ECO-stand is al maanden niet ingeschakeld geweest, en die wil je sowieso niet aan hebben tijdens bergritten. Maar het staat er toch echt, en het wordt bevestigd met de tankbeurten. Nu heb ik sowieso geen zware rechtervoet, zelfs in Duitsland kom ik zelden boven de 120 uit. Maar toch.

Onderweg is het me één keer overkomen dat de verbinding van mijn iPhone met Apple Carplay uitviel. Vervelend, omdat we toen net in een stad reden, en dan wil je toch navigatie hebben - zeker omdat de kaart van Bosnië-Herzegovina niet in de Media Nav navigatie zit (en ook niet verkrijgbaar is). Even stoppen, de auto uitzetten, een bakkie koffie gaan drinken (want we stonden toch bij een leuk restaurantje), en opnieuw starten loste het probleem op.
Ik had al over dit probleem gelezen, maar het was voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) dat het me overkwam.

De Duster is een zeer comfortabele reisauto gebleken. Hij zit nog steeds prima, ook als je langer achter het stuur zit. Ik ben wat dat betreft kieskeurig, vanwege verschillende lichamelijke ongemakken, maar ik heb daar op geen enkel moment last van gehad. De automaat doet zijn werk goed. Ik rijd al tientallen jaren automaat, en lang niet altijd werkt dat even soepel als je een flinke klim moet maken. De Duster doet dat moeiteloos, en kiest zelfverzekerd het juiste verzet. Een anderhalf uur lange rit over een semi-verhard Bosnisch bergweggetje met de nodige haarspeldbochten was een genot om te doen. Af en toe tikte ik de pook naar links om handmatig de bak een tikje terug te zetten bij het afdalen, maar meer omdat het kon, niet omdat het moest.
Met een voldaan gevoel parkeerde ik de Duster na afloop weer op de eigen oprit, en klopte hem bemoedigend op het dak. Goed gedaan, jochie!

Die grijns? Die zit er nog steeds ;-)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.