Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige (2014) #3

autoreview

Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige (2014)

Signalement

UitvoeringDuster TCe 125 4x2 Prestige
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst45.600 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige Gris Comè

  • 3.400 km

Eind juli 2014 stond onze nieuwe Duster TCe 125 4x2 Prestige klaar voor aflevering en heb ik onze oude Dacia Duster 1.6-16V Lauréate van 2010 omgewisseld.
Inmiddels heb ik met de nieuwe Duster ongeveer 3400 km gereden, dus tijd voor een eerste review.
Tijdens de proefrit merkte ik al dat de nieuwe motor lekker vlot was, maar nu ik er wat langer mee rond rij, kan ik niet anders zeggen dat de nieuwe Duster met de turbo motor (125 PK en een max. koppel van 205 Nm) rijd als “De brandweer” en bij laag toerental al goed reageert op het gaspendaal. Als je wilt, kun je bij het stoplicht menige moderne middenklasser er uitrijden en soms laat ik mij dan ook even gaan. De “Eco-knop”gebruik ik niet wat dan is de fut er wel uit. Verder merk je ook dat het veel stiller is in de nieuwe Duster door betere isolatie en andere deurrubbers en natuurlijk door de 6e versnelling. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen omdat de Duster nog niet goed is ingereden. Ik heb tijdens een tankbeurt 2x met een tandemasser met hoge huif gereden en 1x met de caravan gereden. Dat waren ritten van steeds ongeveer 100km en daarbij kwam ik uit op 1:10,2. Bij de gewone gecombineerde ritten van gewone wegen (60-80-km) en autowegen (110-130-km) kom ik nu uit op 1:13,5.
Ik zal de verbruiksmonitor weer bij gaan houden en deze review t.z.t. weer verder aanvullen als ik wat meer mee gereden heb. In ieder geval zijn we weer best tevreden met deze keuze.
Wat is nieuw of anders t.o.v. het oude type Duster:
Aan het Media-Navigatie systeem moest ik eerst wel wennen, maar deze bevalt wel. Het slechte zicht op het scherm door de in diverse testen geconstateerde lage plaatsing en het invallende zonlicht, vind ik wel meevallen. Ik heb bij de instellingen van het beeldhelderheid, gekozen voor “Dag” i.pl.v. “Automatisch” en dan is het scherm gewoon af te lezen.
Bij de keuze “Kaart” kan je zonder een route te kiezen toch gebruik maken van de ter plaatse geldende maximum snelheid . Als deze bekend is, zie je die max. snelheid in een rond bordje verschijnen en klinkt er een waarschuwingsignaal als je sneller gaat. Ik heb gemerkt dat ik onwillekeurig al gauw te snel op de 80km wegen rij.
Bij afslagen van snelwegen verschijnt er ook vaak een detail van de rijbanen en geven pijlen de juiste rijstrook aan.
Het geluid van de radio-/media-installatie + boxen is ook prima.
Naast de standaard cruise control, zit er ook een snelheidsbegrenzer op en die vind ik wel erg handig. Als je op een drukke weg zit waar de cruise control niet bruikbaar is, kan je de begrenzer op een bepaalde snelheid instellen (b.v. 50- of 80km) en kan je gewoon rijden, maar kom je niet boven de ingestelde snelheid uit.
Als je de ruitenwissers aan hebt en je zet de versnelling in “Achteruit”, gaat de wisser op de achter ruit ook vanzelf een een paar keer heen en weer.
De deuren vergrendelen nu wel vanzelf als je gaat rijden.
De knoppen voor de elektrische bediening van de ramen zitten nu op de deuren.
Het lampje van de minimuum benzinevoorraad begint nu te branden bij nog 50 km i.pl.v. nog 100km.
De boordcomputer geeft nu ook de buitentemperatuur aan en de richtingaanwijzers hebben ook een snelwegfunctie gekregen, waardoor je bij inhalen alleen maar deze aan hoeft te tikken en de richtingaanwijzers 3x aan gaan.
De zittingen zitten wat steviger geworden en de hoedenplank is nu van hard materiaal i.pl.v.een hangmat maar is wel in twee delen opklapbaar en zit ook wat hoger, waardoor de kofferruimte nog weer wat groter geworden is.
De achteruitrij-sensoren zitten nu standaard op de “Prestige uitvoering”.

Update maart 2015.

  • 7.500 km

Inmiddels hebben wij onze nieuwe Duster TCe 125 4x2 Prestige al weer 8 maanden en hebben wij er 7.500 km mee gereden. Dus tijd voor een 1e update :
De nieuwe Duster bevalt ons prima en de hoge zit, die wij van het oude type al gewend waren, willen wij zeker niet meer missen. Wij hebben de afgelopen tijd geen problemen geconstateerd. De luxere uitrusting t.o.v. het oude type is toch best wel prettig. Wel heb ik gemerkt dat het pittige karakter van de TCe 125 motor een keerzijde heeft in het verbruik. Bij het snelle optrekken, zie je het momentele verbruik, pijlsnel stijgen door de turbo (-slurper). Met name de te pas en onpas aangebrachte snelheidsremmende maatregelen van onze overheid, heeft behoorlijke invloed op de door diezelfde overheid gewenste energiebesparingen. Maar rij je bijvoorbeeld constant 120 km/h in de 6e versnelling, dan is het momentele verbruik 8l op de 100km, wat mij gezien het frontale oppervlak dan weer meevalt. In december hebben wij ook veel korte ritjes in de bebouwde kom gemaakt en dan zie je dat ook weer terug in de gegevens van de verbruiksmonitor, al zullen de lagere temperaturen er ook wel wat mee te maken hebben. Vroeger moest je het luchtfilter in de winterperiode altijd verdraaien, zodat er warme lucht werd aangezogen. Dat was zo gek nog niet.
Het gemiddelde verbruik over de tot nu toe gereden 7.500 km en 14 tankbeurten is 1 : 12,4 en ik verwacht dat het verbruik met de zomerbanden en de hogere buitentemperaturen nog wel wat zal verbeteren. In december heb ik namelijk de zomerbanden nog verwisseld voor stalen velgen met winterbanden, maar nu het voorjaar aangebroken is, zal ik ze nu maar weer gauw terug wisselen. Verder willen wij de komende tijd ook de caravan wat vaker van stal halen en zullen onze bevindingen bij de volgende update vermelden.

Laatste update juli 2018.

  • 45.600 km

Wij hebben onze Duster TCe 125 4x2 Prestige van eind juli 2014, nu in juli 2018 ingeruild voor de nieuwste Duster II van 2018.
De redenen zijn o.a. de goede ervaringen van de vorige twee Dusters, de complete van vele extra's voorziene nieuwe Duster Prestige II (zoals achteruitrij-camera met sensoren, de dodehoek-waarschuwing in buitenspiegels, in hoogte en diepte verstelbaar stuur e.d.) en als belangrijkste de komende BPM verhoging in september 2018.
De Duster TCe 125 uit 2014 is ons over het algemeen in de afgelopen vier jaar prima bevallen.
Wel bleek in het begin de originele trekhaak lager te zitten dan die van de eerste Duster. Hierdoor kwam de valbeugel van mijn caravandissel tegen de verkeersdrempels in woonerven aan. Na controle bij de dealer in voorjaar 2015 bleek dat alles wel goed gemonteerd was volgens de instructies en vast te zitten. Maar uit eigen onderzoek kwam ik er achter dat volgens de ANWB en het Voertuigreglement, het hart van de trekhaakkogel bij maximale toegestane belasting, tussen de 350mm en 420mm moet zitten en onbelast tussen de 380mm en 450mm. Tijdens mijn meting kwam ik onbelast uit 380mm. Vervolgens heb ik de minimale kogeldruk van de caravan op 50kg gebracht en deze aan de trekhaak gekoppeld. Ik kwam toen uit op een hoogte van 330mm (dus lager dan de voorschriften). Blijkbaar gaat de importeur uit van een kogelhoogte in onbelaste toestand en wordt er geen rekening gehouden met extra gewicht van reservewiel en extra bagage in de kofferbak en op trekhaak. Door de lange en wat zachte veren in combinatie van het gewicht, kwam ik dus onder de minimale hoogte. Aangezien de dealer de trekhaak volgens de voorschriften gemonteerd had, verwees deze mij door naar de importeur.
In een uitgebreide brief heb ik de importeur verzocht dit probleem op te lossen, maar die heeft alleen iemand naar mijn dealer gestuurd om alles na te kijken en liet na afloop weten dat er niet aan gedaan werd. Na wat speurwerk op internet blijken te lage trekhaken bij meer typen Renault voor te komen en werd daar door de importeur weinig tot niets aangedaan. Hierna heb ik opnieuw contact opgenomen met mijn dealer en die heeft toen maar een nieuwe trekhaak gemonteerd en was het probleem gelijk opgelost. Blijkbaar is de eerst serie trekhaken dus niet goed geweest.
Het gemiddelde verbruik van de 1200cc TCe over ruim 45.600 km, is uitgekomen op 1:12,2 zonder gebruik van de Eco-knop. Dat viel mij wat tegen en is dus maar iets zuiniger dan de eerste Duster met de 1600cc motor die 1 op 11,8 verbruikte. Maar de TCe 125 is ook best wel sneller door de turbo en dat kost benzine he.
Wel heb ik regelmatig het display van de boordcomputer op het momentele verbruik gezet om het verbruik in de gaten te houden, want de schakelindicator kijkt alleen naar het toerental van de motor en niet naar helling, tegenwind of belasting. Daarom bleef ik met de caravan vaak een versnelling lager rijden. Het rijden met de caravan ( ± 1100kg) ging ook altijd prima, al zijn we door gezondheidsproblemen met deze auto niet meer naar het buitenland geweest om echte hellingen te proberen.
De onderhoudskosten bedroegen in augustus 2015 € 199,00.
De onderhoudsbeurt in augustus 2016 + Interieurfilter totaal € 232,00.
De onderhoudsbeurt augustus 2017 € 219,00 + Interieurfilter € 26,00 + Airco reinigen € 39,00 is totaal € 284,00.
Tevens heb ik als autopechhulp gekozen voor de Dacia Route Service + met extra pakket voor aanhanger / caravan voor € 33,90 per jaar, gedurende de eerste drie jaar en daarna € 58,90 per jaar (voor het vierde en vijfde jaar).
Kortom deze Duster is ons ook goed bevallen is erg ruim en rijdt prima en daarom nu verder met onze derde Duster.

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.