Dacia Duster dCi 110 4x4 Prestige (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Duster dCi 110 4x4 Prestige |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 14.000 km |
dat valt niet tegen!!
- 2.500 km
Voor het verblijf in Portugal van onszelf en onze kinderen (met kleinkinderen) hadden we een auto nodig en de keus is op de Dacia Duster 4x4 gevallen.
Er is maar een uitvoering in 4x4 en dat is de Prestige en die is meer dan compleet.
De auto rijdt lekker, ligt als een blok op de (grote) weg en in de stad is hij zeer wendbaar.
De 1e versnelling is er eigenlijk alleen voor het off-road werk, dus je kunt gewoon in z'n 2 beginnen...
Het verbruik is mooi 5,3-5,6/100 km
De auto ziet er heel sjiek uit met het zwarte leer van binnen en de stoelen zijn comfortabel.
Off-road zijn we nog nauwelijks geweest, maar rul zand bleek geen enkel probleem.
Alles goed?
Bijna, jammer is dat als je een uurtje op de snelweg rijdt met de AC aan het condenswater bevriest waardoor er na een tijdje geen lucht meer binnen geblazen kan worden en je begint te puffen. 5 minuten de AC uitzetten lost het probleem op, maar dat is toch niet echt de bedoeling denk ik zo.
Wordt vervolgd.
Over betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik nog geen oordeel geven. De beoordeling uitmuntend is daarom gekozen bij gebrek aan beter.
de kop eraf
- 7.500 km
De eerste 7.500 met de witte olifant zitten erop.
Tot nu toe geen problemen, wel veel genoegen eraan beleefd.
Het is een heerlijke auto, goede zit, mooi zicht rondom, veel nuttige snufjes, ruim en de lederen bekleding is ook met warm weer heel comfortabel.
Zelfs op de grote weg is het geluid met 120 km/uur zeer acceptabel.
De eerste off-road ervaringen zitten er ook op, met als conclusie dat 'ie overal goed doorheen komt.
Het verbruik zoals aangegeven in het dashboard is ietsje optimistischer dan ons boekje met kilometerstanden en liters laat zien. Over 7.660 km werden 538 liters verbruikt (1:14,2)
Tussenbalans
- 14.000 km
Na een jaar Duster en 14.000 km weten we weer wat meer over de juistheid van de keuze.
Tot op heden is iedereen lovend over de Duster: hij rijdt lekker, de motor is heel soepel en trekt lekker, hij schakelt heel soepel, is best wel ruim (er gaan zelfs drie kinderzitjes op de achterbank) en doet zonder mopperen zijn werk.
Recent met de auto naar Spanje geweest met tochten van 700 km per dag bij 38 C. Geen enkel probleem en zeer comfortabel.
Het navigatiesysteem is heel makkelijk te bedienen alleen zit het scherm op een onmogelijke plek en met veel buitenlicht is het nauwelijks te lezen.
Mensen klagen over slechte verstaanbaarheid bij handsfree bellen. Misschien is de microfoon niet van topklasse....
Het gemis van een CD-speler wordt goedgemaakt door een goed functionerende USB aansluiting voor MP3 muziek.
De stoelen zitten goed
Het verbruik is echter aan de hoge(re) kant.
Over 12.600 km hadden we 856 liter diesel nodig (1:14,6)
Als we dat proberen goed te praten komt dat door het vele gebruik op kortere stukken, in sterk heuvelachtig terrein en door verschillende bestuurders.
De eerste beurt bij Renault in Evora kostte € 263,55. Niet bepaald goedkoop voor olie wisselen en de airco opnieuw vullen.
Het probleem van de airco was daarmee wel verholpen (garantie???)
Kortom, een fijne auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.