Dacia Duster 1.6 16V 4x2 LPG Delsey (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Duster 1.6 16V 4x2 LPG Delsey |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
De eerste kilometers
- 476 km
Misschien eigenlijk te kort om een review te schrijven maar we doen het toch maar. Voor onze vakanties, boot, paramotor en parapentspullen hadden we een grotere auto nodig.
Na veel wikken en wegen gekozen voor de duster eigenlijk omdat het we hem toch de mooiste SUV vonden (over smaak valt niet te twisten jongens). Ik had voor het zelfde geld ook een andere tweedehands kunnen kopen.
Hij is veel lichter dan zijn collega SUV's (LPG versie 1180 kg zonder lpg 1130 kg.)Dus een stuk goedkoper dan een touraq (2100 kg) of mercedes m klasse (2000 kg). terwijl deze niet veel groter zijn. Das fijn want het is onze derde auto en we betalen al genoeg belasting.
De duster is 43 Euro per maand zonder lpg 70 Euro per maand met lpg. De LPG tank kregen we erbij voor 500 Euries!
Hij is niet zo goedkoop zoals ze op de reclame zeggen. De BPM is verhoogd. Wij waren precies 20.000 kwijt onder de streep. Dit hield in met trekhaak, airco, LPG extra set winterbanden, dakrails, getinte ramen, kofferset, handsfree set, Zwarte lak. (Alleen wit en bruin heeft geen extra kosten). Vergeleken met z'n SUV broeders nog steeds spot goedkoop.
Het rijden: De bediening is echt super licht. De koppeling, versnellingsbak en stuur hebben amper weerstand. Wel even wennen maar het went snel. Ik vind hem niet langzaam. Dit komt waarschijnlijk omdat ie ook niet heel zwaar is. Snelweg draait hij 3200 toeren op 120. Ik vind dat ie dan erg stil is. Toch heeft ie een leuk roffeltje als je veel gas geeft. Hij helt wel iets over bij rotondes maar niet veel meer dan ander SUV's waar ik in gereden heb. Ik denk dat ie goed een caravan kan trekken maar de diesel doet dat beter. Gewoon niet in de linkerbaan met een duster en een sleurhut.
Afwerking: Plastic zelfde materiaal als mijn 107 cm flatscreen. (Ik hoor nooit iemand klagen dat zijn tv van plastic is maar bij auto's mag dat dus eigenlijk niet). Voor mij geen probleem.
Verbruik lpg 1 op 10 gecombineerd en hij is nog niet eens ingereden.
Onderhoud: Ik zweer het je met mijn halfords gereedschapskist hem helemaal uit elkaar krijg. Bijna alles is simpele mechanica. Zelfs de koplamp afstelling is mechanisch. Enig electrisch is centrale deurvergrendeling en voorramen.
Mijn ruitensproeier bedien ik zonder speciale knop. Gewoon naar achter trekken en hij sproeit. Dus schijnbaar heeft dacia dat veranderd.
Nadelen: De achterramen zijn niet electrisch. Maar he daar zit bij ons toch nooit iemand.
Voordelen: I phone kan met blue tooth op de standaard radio. Dus muziek afpelen en bellen via je i phone. radio is bedienbaar via het stuur. Hij is nieuw en de motor is speciaal aangepast voor lPG met een speciale kop omdat dit motor type weleens voor prolemen zorgde met lpg.
De auto is echt een jaren 90 auto qua techniek en afwerking van binnen. Dit vind ik niet vervelend.
Ik ben tot nu toe nog zeer content
Vakantie
- 6.500 km
Tijdens de vakantie naar slovenie/Italie/Frankrijk geen problemen gehad. Speedboot en parapent spullen paste er gewoon in! Op vals platte stukken moet ie soms een versnelling omlaag. Niet raar want het is een heel klein motortje. Z'n kracht ligt echt bij 3500 toeren. Verbruik lpg met hard rijden op snelweg 1 op 7 a 8. Dat is dan op de franse tol met 140 a 150 km per uur (gps snelheid). Auto rijd zeer comfortabel bij deze snelheden. Je moet wel vaak tanken met zon klein lpg tankje. Maar niet echt vervelend want we wisselen dan ook maar van chauffeur waardoor je fitter blijft. Na het parapenten met drie auto's hard naar het hotel geraced. (Toyota privia 156 pk, Touran 160 pk). Dacia kon makkelijk meekomen. De Dacia is echt een aanrader een no nonsens auto met alleen de opties die je nodig hebt. Het is volgens mij een echte volkswagen (Auto voor mensen met normaal budget)
Rijdt perfect
- 18.000 km
Even terug naar de dealer geweest. Koppeling piepte bij intrappen. Wou het bijna zelf gaan smeren maar mijn vrouw riep dat ik beter ermee naar de dealer kon gaan. Schijnt overigens een echt Dacia probleem te zijn het piepen van de de koppeling. Na het smeren bij de dealer was het euvel weg. Vandaag in Duitsland gereden met de Duster met vijf man en bagage heuvel op ik kwam die niet boven de 140(GPS). Tja dat had ik kunnen verwachten met zo'n klein motortje. Al denk ik niet dat de meeste Dacia rijders deze snelheden rijden. Voor het racewerk heb ik toch mijn Sub. wel gelachen aan de pomp volle tank 27 Euro. Tot heden nog geen steeds spijt van de aankoop. Andere mensen reageren erg positief op de auto.
Nog steeds geen enkel probleem
- 58.000 km
De km's vliegen erbij. Het enige kleine nadeel wat ik heb kunnen vinden van deze auto is dat de blower en de verwarmingsknop tijdens het rijden lastiger te bedienen zijn dan bij mijn andere auto's. Ik ben zelf wat groter en moet dan even een klein beetje uit mijn stoel komen om de knoppen te bedienen. Mijn meissie is kleiner en heeft daar geen last van. Tot nu geen rare kraakjes of rare geluidjes. Gewoon een recht toe recht aan auto. Oh ja een beurtje kost 150 Euro bij de dealer.
No geen bijzonder onderhoud
- 95.000 km
Nu maar weer eens tijd voor een review. Er zijn nog steeds geen problemen geweest. Geen EEN! Wat me wel opviel bij het wisselen van de winterbanden is dat de wielnaven een klein beetje roesten. De banden zijn dan lastiger te wisselen omdat ze moeilijk van de naaf af glijden. Gelijk schoongemaakt en ingespoten met WD40. Op naar de 2 ton.
Perfect
- 160.000 km
Al een tijdje geleden laatste review. Alles werk zoals het moet bij de dacia airco moet binnenkort wel bijgevuld worden na 5 jaar. Ook heeft de auto nog steeds de eerste banden! De terreinbanden hebben zoveel profiel dat ze gewoon 140.000 km meegaan. Luchtfilter moet wel tijdig vervangen worden. Als dit niet gedaan wordt rijd ie op een gegeven moment geen 165 topsnelheid meer. Gaskklephuis schoonmaken heeft veel invloed op het stationair lopen van de auto TIP. Op naar de 200.000 km
190000 KM
- 190.000 km
Ik wou even vertellen dat ik nu de 190.000 gepasseerd ben zonder grote problemen. Wel liep de auto stationair slecht op een gegeven moment (Toerental schommelde een beetje). Dit werd veroorzaakt door lekkage van het ruitenspoeierslangetje waardoor vocht op Bobine viel. De Bougie onder de bobine was zelf roestig toen ik hem eruit haalde. Na een nieuwe bobinepen en bougies liep die weer als vanouds.
Hij rijd niet veel meer maar ik vind het zonde om hem weg te doen. Hij heeft nog steeds de eerst zomerset banden die er onder zaten toen we hem kochten.
Ik heb de auto laten chiptunen voor 8 apk extra of zo. Daarbij heb ik het dikke filter vervangen voor een green inleg race filter. Ik heb het idee dat ie daardoor stuk beter oppakt.
De condensator van de airco is echt bijna op (practisch geen koelribben meer). Ik denk dat ik die in december laat vervangen.
Ik vind dit echt een super auto
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dacia Duster – Occasion Aankoopadvies

Dacia Duster 1.5 dCi - 2011 - 306.273 km - Klokje Rond

Test: Dacia Duster 1.6 16V 4x2 – Nissan Juke 1.6 – Suzuki SX4 1.6

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

Test: Dacia Duster dCi 4x4 - Land Rover Freelander 2 2.2 SD4
