Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

autoreview

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

Signalement

UitvoeringDuster 1.6 16V 4x2 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf9.670 km
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede ervaring met Dacia Duster 1.6-16V Lauréate v

  • 9.670 km

Onze Dacia Duster Lauréate bevalt ons tot op heden heel goed.
Zomer 2011 wilde ik onze Hyundai Elantra 2.0 GLS van januari 2003 en met ruim 160.000 km op de teller, vervangen door een andere auto die ook geschikt is voor het trekken van een caravan (Beyerland 430MD max. 1050kg).
Na het bekijken van de nodige rijtesten en reviews over verschillende auto’s, kwam voor mij ook Dacia in beeld.
De diverse positieve reviews van de Dacia Logan MCV met de 1.6-16V motor en de aantrekkelijke aanschafprijs, haalde mij over de streep en ik ging op zoektocht.
Op dat moment stonden er erg weinig verschillende typen Dacia’s in de showroom bij de dealers bij mij in de buurt. Omdat ik wel de verschillende uitvoeringen en kleuren met eigen ogen wilde zien, kwam ik na een zoektocht op de site van dealer Matter in Meppel terecht. Daar zag ik een foto van een hele showroom vol met Dacia’s. Dat was voor ons voldoende reden voor een ritje naar Meppel. Wij hebben daar bij Matter de verschillende Dacia’s Logan MCV (5p en 7p) vergeleken, de kleuren bekeken en een proefrit gemaakt met een Logan MCV 1.6-16V.
Maar buiten stond ook een Dacia Duster 1.6-16V Lauréate demo, te glimmen met 9.670 km op de teller en voorzien van de nodige extra’s zoals Pack Look, radio / CD-speler met stuurbediening, elektrische ramen achter, reservewiel en nog garantie tot april 2015. Die zag er best wel stoer uit en onze dochter haalde me over om ook daar een proefrit mee te maken.
De proefrit met de Duster beviel ons ook goed en ik was al op de hoogte van het motorlawaai bij snelheden boven de 120 km/u, dat bij diverse testen en reviews geconstateerd was.
De hoge in- en uitstap, het hogere zicht op het overige verkeer, de ruime zit- en bagageruimte en de grote onderhoud-intervallen gaf ons de doorslag en zijn we aan het onderhandelen gegaan. Er waren namelijk ook nog een paar aanvullende wensen zoals parkeersensoren achter, een trekhaak met 13poligestekker en 2e constante stroomdraad.
In de loop van de middag werd de koop gesloten en reden we tevreden naar huis terug.
Eind juli 2011 stond de Duster afleveringsklaar in Meppel voor ons gereed en leverden wij onze oude Elantra in, waarna het Duster tijdperk voor ons aanbrak.
Hieronder onze ervaringen:
Aandrijving;
De 1.6-16V motor heeft nooit problemen gegeven en draait mooi soepel rond en heeft voldoende vermogen voor een caravan tot 1200 kg. Op de snelweg mis je eigenlijk de 6e versnelling, maar met het motorlawaai bij wat hogere snelheden kan ik wel leven. Ik heb het namelijk iets getemperd door twee geluidsabsorberende platen van de Gamma achter de vloerbedekking onder het dashboard te stoppen en verder rij ik bijna nooit boven de 120km/u.
Het schakelen gaat soepel en de 1e versnelling is erg kort, waardoor je stationair al stapvoets kunt rijden. Dat is ideaal als je bijvoorbeeld met de caravan over een camping rijdt.
Ook het rijden solo en met de caravan, over de snelweg gaat prima. We zijn in 2012 met de caravan naar camping Warsberg in Saarburg (D) geweest. Ik kon prima met het verkeer meekomen in 4e of 5e versnelling met een snelheid van ongeveer 90km/u. Soms even terug naar de 3e versnelling, want je moet de motor wel op toeren houden.
De toegangsweg naar de camping heeft een helling van 10% en bevat 12 haarspeltbochten. Door de bochten ruim te nemen, kon ik zelfs in de 2e versnelling blijven rijden.

Comfort;
De hoge instap en de ruimte is ideaal. De motorkap wordt door een gasveer open gehouden, waar vind je dat nog ? Het motorgeluid wat je binnen kan horen, komt door te weinig isolatie en is zoals gezegd, afhankelijk van hoe hard je rijd. Ook de brede M&S banden en de wind langs de dakrails en de hoge carrosserie zorgen voor extra geluid, maar dat hebben meer van dit soort auto’s .
Verder is de auto soepel geveerd en van verkeersdrempels e.d. heb je weinig last. Wel heb ik de extra rubber blokken van mijn Elantra weer als hulpvering tussen de achterveren gezet, om het inzakken met een caravan aan de haak te beperken.
Het door de ANWB geconstateerde overhellen en op 3 wielen rijden zoals bij hun uitwijktest, heb ik niet meegemaakt bij snelle rotondes e.d. Maar ik heb die rubberblokken tussen de achterveren gemonteerd en heb ook meer gewicht achterin, door het reservewiel onder de bodem en een grote bak met extra autospul (brandblusser e.d.).
De standaard ruitewisserbladen doen hun werk slecht en zijn vrij kort. Die heb ik gelijk maar vervangen door platte (een van 50 cm en een van 54 cm).

Interieur;
Het ontbreken van de binnenverlichting boven de achterbank vind ik wel een gemis.
Tussen het dashboard en de voorruit zit een dikke rubber strook. Deze strook ging door de warmte loszitten en is bij de kleine onderhoudsbeurt weer goed vast gezet.
De luidsprekers in de voorportieren haperden wisselend en die zijn onder garantie vervangen door betere kwaliteit.

Ruimte;
Met vijf volwassen personen kan je prima zitten in de Duster. Op de achterbank passen twee kinderzitjes met 1 persoon er tussen, of eventueel drie kinderzitjes.
Het dashboardkastje heeft beperkte ruimte. De kofferruimte is wel echt heel groot, recht en hoog.
Het bagage-afdekzeil/doek vond ik eerst wel erg goedkoop aandoen, maar is toch wel praktisch gebleken. Je rolt het zo op voor als je meer ruimte nodig hebt en je kunt het ook halverwege vastzetten. Dat doe ik altijd als de hond mee gaat, dan zit hij niet helemaal opgesloten en kan toch niet over de achterbank springen.

Zittingen;
De voorstoelen geven voldoende steun en op de achterbank zit je ook lekker hoog en stevig.
De bestuurderstoel is op een simpele manier in hoogte te verstellen. Naar beneden zakt deze vanzelf als je aan de handel trekt. Om de stoel hoger te zetten, moet je de veer wat helpen.

Bediening;
De diverse knoppen zijn groot, robust en degelijk uitgevallen. Ze zitten wat laag, maar de radio zit juist weer hoger en die gebruik ik vaker. De knop voor de bediening van de buitenspiegels zit op de middenconsol onder de handrem. Als de handrem naar beneden is, kan je daar slecht bijkomen. Maar hoe vaak verstel je die spiegels tijdens het rijden ? Ik heb geleerd dat je de buitenspiegels eerst goed moet zetten voor je de handrem los zet en gaat rijden.
De knoppen voor de elektrische raambediening achter , zitten in 1e instantie wat vreemd op de middenconsol achter de voorstoelen. Maar de bestuurder kan als hij alleen in de auto zit of met kinderen achterin, met zijn rechterhand zo de achterramen open of dicht doen en kleine kinderen kunnen er niet bijkomen.

Verbruik;
Het 1e half jaar heb ik veel langere afstanden gereden en kwam ik op een verbruik van ongeveer 1 : 12,5. Daarna werden het gecombineerde ritten met ook veel stadsritten en nam het verbruik toe. Ik heb inmiddels 42.945 km gereden en daarbij 3.646 liter benzine verbruikt, dus een totaal gemiddelde 1:11,8. Met de caravan aan de haak is het verbruik wel hoger. Op de snelweg bij 90km/u en de airco aan, is het dan ongeveer 1:8. Maar dat verbruikte mijn oude Elantra ook.

Onderhoud;
Het interieur is gemakkelijk schoon te houden. Wel heb ik extra rubbermatten voor de winterperiode gekocht.
De lak van de carrosserie aan de buitenkant is wel dun. Door krasbeschadiging zie je al snel de grondverf verschijnen.
De onderhoudskosten zijn tot nu toe erg beperkt gebleven. De Duster moet om de 15.000km naar de garage. Na 15.000km of 1 jaar een service / controle beurt (bij mij was het de afleveringsbeurt). Na 30.000km of 2 jaar een kleine onderhouds beurt ( 212,=) . Na 45.000km of 3 jaar weer een service / controle beurt (gratis). Na 60.000km of 4 jaar een grote onderhouds beurt. Die moet dit jaar nog komen.

Conclusie;
Gezien de prijs – kwaliteit / ruimte verhouding, is de Duster ons tot nu toe heel goed bevallen. Ook de hoge instap willen we niet meer missen. Al hoewel, de nieuwe Duster met de TCe 125 motor en zes versnellingen ziet er best wel heel aanlokkelijk uit. Een vergelijking maken met andere auto’s, die luxer uitgevoerd en duizenden Euro´s duurder zijn, heeft in onze ogen dan ook niet veel zin.

Aanvulling april 2014, de 60.000km beurt.

  • 53.620 km

Midden april 2014 moest mijn Duster voor de 1e keer APK gekeurd worden en heb ik maar gelijk de 60.00km beurt (incl. bougies) laten uitvoeren. Na een uur werd ik gebeld met de mededeling dat de auto gecontroleerd was en dat er geen bijzondere of extra werkzaamheden noodzakelijk waren. Alleen de kwaliteit van de remvloeistof was achteruit gegaan en dat werd een aandachts- / adviespunt. Aangezien ik met mijn remmen geen risico wil lopen, heb ik gevraagd om de remvloeistof gelijk maar te vervangen.
Om 15:00 uur werd ik gebeld met de mededeling dat de Duster klaar stond en APK-gekeurd was.
Bij aankomst stond de Duster weer gewassen en wel klaar. De rekening viel ook dit keer mee, de Grote beurt (60.000 km) was incl. APK, Interieurfilter vervangen, Luchtfilter vervangen en Bougies vervangen € 341,01. Daar kwam nog € 45,00 bij, voor het vervangen van de Remvloeistof . Dus totale beurt op € 386,01. Voorlopig kan ik weer een jaartje verder en ga ik mijn laatste jaar van de verlengde 5 jaars garantie in.
Verder heb ik tot op heden geen bijzondere dingen meegemaakt en ben tot op heden nog steeds tevreden met mijn Duster.

Update juli 2014

  • 56.000 km

Ik wilde de nieuwe Dacia Duster TCe 125 4x2 Lauréate wel eens in het echt beoordelen en had begin mei een afspraak gemaakt bij mijn dealer voor proefrit. De dealer had een nieuwe zwarte Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige met de nodige extra’s klaar gezet en had ter vergelijking, er ook nog een Renault Captur TCe 90 bij klaar gezet. Met beide auto’s heb ik een behoorlijke proefrit gemaakt over de autoweg, bebouwde kom en 60km-wegen met rotondes en drempels e.d. De nieuwe Duster ging als de “Brandweer” en je kon de inzet van de turbo goed vernemen bij het gasgeven. De zesde versnelling zorgt ook voor een gunstig toerental bij hoge snelheden en rust binnen. De Prestige uitvoering is ook behoorlijk compleet geworden. Ook de Captur TCe 90 reageerde goed op het gaspedaal, maar op de 60km weg vond ik de drie cilinder motor bij lager toerental toch wat onregelmatig lopen. Het zicht naar achteren vond ik ook slecht door de brede C-stijl en hoge achterruit. Ook de binnenbreedte en bagage ruimte was een stuk minder, al is de achterbank wel 17 cm naar achter te verschuiven. Aangezien ik ook een caravan (430) heb, vond ik de capaciteit van de TCe 90 ook te weinig en viel de Captur TCe 90 voor mij af. Ik zou dan net zo goed een Dacia Stepway kunnen kopen, die dezelfde TCe 90 motor heeft en een stuk goedkoper is.
Maar de verkoper was niet voor 1 gat te vangen en ik kon ook nog een extra proefrit maken met een inderhaast klaar gezette demo Captur TCe 120 (automaat) Dynamique met allerlei toeters en bellen er op van 2013. Deze heeft dezelfde TCe 125 (1200 cc) motor met turbo als de nieuwe Duster, maar is alleen verkrijgbaar met automaat. Na de uitleg van de automaat e.d. heb ik ook met deze Captur proef gereden. De motor van de vier cilinder TCe 120 liep mooi rustig en was ook snel, al vond ik dat de automaat toch wat laat op het gaspendaal reageerde.
Terug bij de dealer werd ter vergelijking een kosten plaatje gemaakt, waarbij de Captur 120 TCe in de mij gewenste Expression uitvoering niet eens zo veel duurder was dan de nieuwe Duster Prestige, door de extra inruilpremie en een ruimere marge op de Renault. Dan sta je toch wel even voor een dilemma en ik vroeg naar de mogelijke uitrustingen en kleuren e.d. Van de nieuwe Duster waren alleen kleurstalen beschikbaar en van de Captur stonden een paar kleuren in de showroom. De grijze Gris Comète van de Duster vond ik wel mooi, maar kiezen van een plaatje of foto houd ik niet van. Volgens de verkoper zou er in week 26 een nieuwe grijze Duster Prestige afgeleverd worden, die ik dan in het echt zou kunnen bekijken.
Aangezien ik mij alleen maar wilde orienteren, gingen we voorzien van de nodige folders, prijslijsten en twee offertes weer naar huis en had ik alle tijd om de gegevens eens rustig naast elkaar te zetten.
Half juni zijn wij op vakantie gegaan met de caravan naar zuid Limburg. Dat ging weer prima en ik had alle tijd om de gegevens van de nieuwe Duster en de Captur te vergelijken. Na het nodige plussen en minnen en bekijken van de diverse Captur reviews en de tegenvallende verbruiksmonitor van de Captur 120 (automaat), ging onze voorkeur toch uit naar de Duster, waarbij ik twijfelde tussen de Lauréate met de nodige extra opties en de Prestige en beperkte opties. Daar kwam nog bij dat ik het reservewiel en de winterbanden van de oude Duster zo weer kon gebruiken. Ook de positieve ervaringen van andere nieuwe Duster gebruikers op dit forum heb ik met belangstelling gelezen en heb ik meegewogen.
Begin juli waren we weer thuis en was inmiddels ook de grijze Duster Prestige bij de dealer geariveerd. We konden deze vlak voor de aflevering nog even in het echt bekijken en vonden de Dark Metal delen, mooi afsteken bij de Gris Comète en zijn nog eens om de tafel gaan zitten. Uiteindelijk konden we het eens worden over de inruilprijs van mijn oude Duster en hebben we een nieuwe Duster TCe 125 4x2 Prestige Gris Comète besteld met als extra’s een trekhaak, extra parkeersensoren aan de voorkant en verlengde garantie (5j). De afleveringdatum was nog wat onduidelijk i.v.m. de vakantieperiode van de fabriek en er was een voorraadauto in bestelling, waarvan de uitvoering en kleur op dat moment niet oproepbaar waren. Maar daar zou ik nog nader over geinformeerd worden. Tot onze verrassing hoorden wij de andere week, dat de bestelde “Voorraad” Duster inderdaad de gewenste uitvoering en kleur had en nog niet gereserveerd was, waardoor deze over ongeveer 3 weken(eind juli) al afgeleverd zou kunnen worden.
Wij wachten nu dus op de definitieve afleverdatum, waarna ik mijn bevindingen weer zal blijven delen op dit forum.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.