Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
hoezo budgetauto
- 610 km
21 mei 2010 is de duster mij geleverd door Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. Wat ons opvalt is dat hij stiller is dan de duster waarin wij een proefrit gemaakt hebben, en hij maakt tot de 100 km ook minder leven dan de Logan die wij hiervoor hadden. Wel is hij wat steviger afgeveerd en lijkt hij wat strakker te sturen. De Logan stond op continentaals en de Duster staat op Michelins. De Duster waar wij de proefrit in maakten stond op Conti’s en deze maakte ook meer lawaai als de Michelins.
De eerste week dat de wagen in ons bezit was, bleef het gemiddelde verbruik hangen op 11,8ltr /100 km iets waar wij toch wel een beetje van schrokken. De tweede week zakte het verbruik naar 8.3ltr/100km
Dinsdag 1 juni zijn wij met de auto naar Steenwijk geweest, en bleef het verbruik steken op 7.7ltr/100km. Dit is bij lange na niet zo zuinig als wij met onze Logan 1.6 90pk reden, maar het komt al aardig in de richting van het fabrieks opgegeven gemiddelde. Echter moeten wij wel in ons achterhoofd houden dat wij nog bezig zijn met inrijden, dus niet boven de 110 km per uur geweest zijn. Wat mij tevens opviel is dat wij richting Steenwijk op de 80km wegen bij een constante snelheid van 80 km op de waarschuwingsborden langs de weg precies 80 km per uur reden. De teller had dus geen afwijking zoals de Logan had. Deze reed bij 80 op de teller slechts 74 km. Misschien verklaart dit deels het hogere toerental bij 120 km /uur
6 juni : Op naar de Daciafandag gehouden in het Doornse Gat te Doorn. Wederom worden we ingehaald waarna de auto voor ons blijft hangen, echter dit maal komt er ook een camera uit de kast en worden wij al rijdend gefotografeerd. Een ervaring op zich. Het benzine verbruik loopt nog steeds terug en nu met ruim 600 km op de teller staat het gemiddelde verbruik over de volledige 600 km op 7.6ltr/100km oftewel ruim 1 op 13 , voorwaar een hele mooie score voor een auto van dit formaat.
Dit was een van de eerst afgeleverde Dusters in Nederland en dit had tot gevolg dat de matten nog niet aanwezig waren, deze worden nog nageleverd.
De Duster hebben wij besteld in de Laureate uitvoering die wij uitgezonderd metalic lak zonder verdere optie genomen hebben. Zelfs de radio hebben wij later door de dealer laten inbouwen, dit spaart namelijk de BPM en voor dat bedrag heb ik spatlappen voor laten monteren.
Voordelen ten opzichte van de Logan:
• In delen neer te klappen achterbank
• Grotere buitenspiegels geven meer zicht
• Stuurt strakker
• Uiterlijk
Nadelen tov de Logan:
• Hoger verbruik
• Iets straffer afgeveerd
rondje Sauerland
- 2.100 km
Half juni 2 weken vakantie dus mooi de mogelijkheid om de Duster eens uit te proberen. Op het programma staat eerst 4 dagen Veluwe, en daarna via Steenwijk door naar Winterberg Sauerland. De eerste dagen op de Veluwe rijden we met 4 volwassenen en een hond en een volledig volgepakte bagageruimte. Zonder problemen raken we alle bagage inclusief een hondenbench onder het afdekzeiltje kwijt. De wagen rijd op de verharde weg nog steeds comfortabel, het lijkt wel of een volgepakte wagen nog comfortabeler is. De motor heeft kracht zat en wij kunnen lekker meekomen met het verkeer. Op de camping aangekomen zijn de wegen onverhard en zanderig. Ook hier geeft de Duster geen krimp en trekt vol bepakt moeiteloos door het mulle zand. Helaas blijkt in dit geval de kleur zwart geen goede keuze. Na 4 dagen op de Veluwe vertoeft te hebben brengen wij de familie terug naar Steenwijk en rijden wij zelf door Naar Winterberg. Op de Duitse autobahn houden wij een kruissnelheid aan van 120 km per uur. Wederom valt het ons op dat wij verrassend weinig ingehaald worden. Na een klein oponthoud bereiken wij Messchede waarna wij verder gaan over de zoals wij dat noemen provinciale wegen. Op deze 2 baans wegen met haarspeldbochten voelt de Duster zich geheel in zijn element, en zonder moeite bereiken wij Winterberg. Onderweg worden wij opgebeld door de garage of wij na de vakantie langs willen komen voor een kleine aanpassing in de bedrading, om problemen op termijn te voorkomen. Wij maken een afspraak voor 2 juli, gelijk als wij weer thuis zijn. Op de terugweg maken wij een tussenstop aan de Hennesee, waarna wij s ávonds de thuisreis aanvaarden. Tijdens deze dagen hebben wij ca 1200 km gereden, deels vol bepakt, deels half bepakt, alle soorten wegen hebben wij gehad, van autobahn provinciale wegen, bergwegen tot zand en grindpaden. Nergens kwamen wij met onze Duster 4X2 voor verrassingen te staan. Het gemiddelde verbruik is niet verder gezakt , maar wij hebben wel harder gereden, ca 120km/u en dat gecombineerd met berg zand grind e.d. is 7.6ltr/100km geen slechte score.
Vrijdag 2 juli naar Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. De auto gaat bij gelijk naar binnen en voor ik de koffie op heb is hij al weer klaar.
Als de auto zo blijft rijden ben ik dik tevreden en kan ik een ieder een Duster aanraden. Ikzelf gebruik deze auto hoofdzakelijk voor mijn vakanties en mijn hobby, de fotografie, en daar is deze wagen bij uitstek geschikt voor
Voor meer info en foto's
http://home.kpn.nl/frits01/dacia.htm
Op deze pagina houd ik het review uitgebreider bij dan hier ivm de ruimte
Kirchberg en over het thuringerwoud weer terug
- 5.000 km
Afgelopen september hebben wij de auto uitvoerig geprobeerd. Wij zijn vanuit Nederland naar Kirchberg Oostenrijk vertrokken. De heenreis ca 1050 km hebben wij over Frankfurt- Munchen gedaan. Bij Frankfurt reden wij in op een stilstaande file, dus een noodstop bij 130km/u. De wielen blokkeerden een fractie waarna de ABS in werking trad. Mooie korte remweg en de auto bleef moeiteloos in het spoor, en ruim op tijd stilstand bereikt.
Heenreis inclusief veel files gem verbruik 7.6 ltr/100km
Van Kirchberg naar Georgenthal ca 600 km veel regen en een gemiddelde snelheid ban 75 km/u Hierbij behaalden wij een verbruik van 6.9ltr/100 km. Terugreis van georgenthal naar de randstad ca 570 km gemiddelde snelheid van 115 km/uur een verbruik van 7.7 ltr/100 km. Het gemiddelde verbruik tijdens de 5000 nu gereden km blijft steken op 7.6ltrr/100km
vloeistoffen na 5000 km
oliepeil: 100% in orde
koelvloeistof : geen verschil zichtbaar
Remvloeistof : 100% in orde
Stuurbekrachtiging 100% in orde
Algehele conclusie:
fijne betrouwbare auto met een goed voorspelbaar weggedrag. Een kleine kantekening is de koppeling die je met beleid moet laten opkomen tijdens het wegrijden
Het hoge toerental bij 120 km/u is niet alleen een nadeel, maar hierdoor is de auto op heuvelachtig terrein makkelijk te rijden, bijna schakellui. In ons hotel spraken wij met de bezitters van een nagelnieuwe seat Ibiza ecodiesel, en zij vertelden dat door de afstelling van deze wagen er op de autobahn flink geschakeld moest worden om de heuvel op te komen, zelfs terug naar het 3e verzet, dit doordat het toerental bewust erg laag gehouden is voor het verbruik, en daar heeft deze Duster geen last van. Hij is niet uitermate snel maar voelt wel erg sterk aan voor een 1.6
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36)
Reageren
Ben benieuwd naar de updates !



goeie review ook!
we hebben ons een tijdje geleden ook verdiept in de duster.
hij is met best veel opties te krijgen zoals leer.
alleen jammer dat er geen automaat leverbaar is, daarom is deze auto ook geen optie voor mij.






als u vraagtekens heeft over de kwaliteit van de dacia , moet u misschien iets meer info over dacia inwinnen. ze scoren vaak hoog in allerlei tests. ga zeker nog een keer kijken en als u mening zo blijft, koop gerust een andere auto. ik ben zeer tevreden en er worden al zeer veel dusters verkocht.

Peter ik houd op mijn eigen site een uitgebreider review van de Duster bij. dit omdat ik daar meer ruite heb en het voor mij makkelijker te verwerken is. Ik heb ondertussen meer dan 2000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 7.7 ltr op 100 km en ht uitgebreide review staat op :
http://home.kpn.nl/frits01
Ga dan naar de pagina Dacia






gr



Alle indrukken vindt je op mijn site evenals een aantal filmpjes.
http://home.kpn.nl/frits01

Ook bij mij schrijft hij nutteloze onzin en voegt linkjes toe om te laten zien hoe goed hij wel niet is.
Mooie review heeft u geschreven voor een mooie auto. Ontzettend veel rijplezier toegewenst!
Jurgbutt

De auto vond ik in de folder echt mooi, na er in gezeten te hebben heb ik mijn mening moeten bijstellen. Het is vooral er veel plastic en ouderwetse knoppen. Als ik dit model vergelijk met een Mitsubishi ASX, Skoda Yeti of VW Tiguan dan is het met recht een "Poor man's SUV". Het model is inmiddels al niet zo spannend meer, sterker nog, nu ik de auto in verschillende kleuren heb gezien vind ik hem steeds meer een saai uiterlijk hebben, vooral de achter(zij en achter)kant vind ik bijna lelijk. Wel een goede review, u bent er duidelijk blij mee. Zelf heb ik besloten mijn spaarcentjes uit te geven aan de ASX 1.6, iets duurder (+3000) maar veel meer afwerking en standaard opties. Wat me ook tegenstaat van dit model is dat er geen NCAP resultaat bekend is. Straks zit je met 2 sterren veiligheid, en dan?

Neem hem zeker in het zwart met zilverkleurige accenten. En de velgen die u heeft vind ik mooier dan de lichtmetalen velgen die als optie te koop zijn. Deze ogen voor gewone standaard velgen echt wel!
Wat vindt u van het hoedeplank / rol? In sommige reviews zijn de autotesters daar wat minder over te spreken, hoe ervaart u deze hoedeplank/rol in het gebruikt?



Als je nou een kijkt wat een duster nieuw kost en dat vergelijkt met een bv dik 13000 euro duurdere grand vitara!
Zeur je dan over een afdekrollo? voor het geld had er ook niets in kunnen zitten!
Vind het trouwens een super uitgebrijde review waar veel aandacht aan is besteed!
Ook leuke reacties trouwens
hier heb je iets aan als je van plan bent degelijke auto aan te schaffen
Succes met deze dusters
Wel vind ik het jammer dat de techniek van renault is,jammer! (verder super auto voor zn geld)

Lijkt me ook een goede wagen, al kan je na 5000km nog niet zoveel zeggen uiteraard. Leuk ook dat je vermeldt dat de Duster hoge toeren draait aan 120km/u en dat dat niet altijd een nadeel is. Ik heb hetzelfde met m'n Alfa 1.6: 3500tpm aan 120 en inhalen is dan héél eenvoudig. Gewoon de gas erop en het gaat vlot vooruit, ook bergop. Nadeel is dan wel het geluid...
Hoe dan ook véél succes met je Duster! Ik heb hem vorige week nog aangeraden aan een collega die gewoon een no-nonsense wagen wou. Hij heeft hem in April.

Wat mij betreft ga ik ook voor zo,n Duster, maar ik moet wel eerst kijken wat ik dan bij moet leggen.
Dan ga ik ook voor dezelfde uitvoering als van jou, een 4x2 Lauréate met pack robuust.
Dat zijn die kunstof zwarte delen op de wielkasten en deuren, kan een stootje hebben.
Zit je wel op iets meer dan 18 mille, maar goed, eerst kijken of de financien het kunnen trekken plus wat ik bij moet leggen.
Succes met de auto en laat de afkrakers maar lullen, veel van hen zitten nog op de fiets of in het OV.




Als er Volkswagen op zou staan (embleem) zou deze auto in de TOP 5 van verkoop staan.

Bij mij moet een auto altijd een goed gevoel oproepen. Naast een noodzakelijk vervoermiddel moet ik er ook als autoliefhebber een hoop plezier aan kunnen beleven. De Duster deed dat bij mij al vrij snel.
Ik weet het, de Duster is in de verste verte niet te vergelijken met een 166, maar misschien juist daarom is de keuze goed te maken. Vandaag heb ik er eentje besteld..
1.6 benzine 4x4 met G3, Aniversare uitvoering (full options pack met leer en armsteun enz), trekhaak, zwart metallic. Levering begin volgend jaar.

Ik was net even op de Dacia site en daar kan je gewoon eentje bestellen met LPG G3, dan hoef je geen zorgen te maken over het verbruik. Roegbainder heeft er een besteld op G3. Heel slim en lekker lachen aan de pomp. Ik weet het want ik heb ook een wagen gehad op G3. Minpuntje daarvan vond ik wel dat ik meer gas aan het tanken was dan ik ree. Een actieradius om van te huilen dat LPG.

Succes met het stiller maken van uw Duster.

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.