AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

autoreview

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

Signalement

UitvoeringDuster 1.6 16V 4x2 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst5.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

hoezo budgetauto

  • 610 km

21 mei 2010 is de duster mij geleverd door Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. Wat ons opvalt is dat hij stiller is dan de duster waarin wij een proefrit gemaakt hebben, en hij maakt tot de 100 km ook minder leven dan de Logan die wij hiervoor hadden. Wel is hij wat steviger afgeveerd en lijkt hij wat strakker te sturen. De Logan stond op continentaals en de Duster staat op Michelins. De Duster waar wij de proefrit in maakten stond op Conti’s en deze maakte ook meer lawaai als de Michelins.
De eerste week dat de wagen in ons bezit was, bleef het gemiddelde verbruik hangen op 11,8ltr /100 km iets waar wij toch wel een beetje van schrokken. De tweede week zakte het verbruik naar 8.3ltr/100km
Dinsdag 1 juni zijn wij met de auto naar Steenwijk geweest, en bleef het verbruik steken op 7.7ltr/100km. Dit is bij lange na niet zo zuinig als wij met onze Logan 1.6 90pk reden, maar het komt al aardig in de richting van het fabrieks opgegeven gemiddelde. Echter moeten wij wel in ons achterhoofd houden dat wij nog bezig zijn met inrijden, dus niet boven de 110 km per uur geweest zijn. Wat mij tevens opviel is dat wij richting Steenwijk op de 80km wegen bij een constante snelheid van 80 km op de waarschuwingsborden langs de weg precies 80 km per uur reden. De teller had dus geen afwijking zoals de Logan had. Deze reed bij 80 op de teller slechts 74 km. Misschien verklaart dit deels het hogere toerental bij 120 km /uur
6 juni : Op naar de Daciafandag gehouden in het Doornse Gat te Doorn. Wederom worden we ingehaald waarna de auto voor ons blijft hangen, echter dit maal komt er ook een camera uit de kast en worden wij al rijdend gefotografeerd. Een ervaring op zich. Het benzine verbruik loopt nog steeds terug en nu met ruim 600 km op de teller staat het gemiddelde verbruik over de volledige 600 km op 7.6ltr/100km oftewel ruim 1 op 13 , voorwaar een hele mooie score voor een auto van dit formaat.
Dit was een van de eerst afgeleverde Dusters in Nederland en dit had tot gevolg dat de matten nog niet aanwezig waren, deze worden nog nageleverd.
De Duster hebben wij besteld in de Laureate uitvoering die wij uitgezonderd metalic lak zonder verdere optie genomen hebben. Zelfs de radio hebben wij later door de dealer laten inbouwen, dit spaart namelijk de BPM en voor dat bedrag heb ik spatlappen voor laten monteren.
Voordelen ten opzichte van de Logan:
• In delen neer te klappen achterbank
• Grotere buitenspiegels geven meer zicht
• Stuurt strakker
• Uiterlijk
Nadelen tov de Logan:
• Hoger verbruik
• Iets straffer afgeveerd

rondje Sauerland

  • 2.100 km

Half juni 2 weken vakantie dus mooi de mogelijkheid om de Duster eens uit te proberen. Op het programma staat eerst 4 dagen Veluwe, en daarna via Steenwijk door naar Winterberg Sauerland. De eerste dagen op de Veluwe rijden we met 4 volwassenen en een hond en een volledig volgepakte bagageruimte. Zonder problemen raken we alle bagage inclusief een hondenbench onder het afdekzeiltje kwijt. De wagen rijd op de verharde weg nog steeds comfortabel, het lijkt wel of een volgepakte wagen nog comfortabeler is. De motor heeft kracht zat en wij kunnen lekker meekomen met het verkeer. Op de camping aangekomen zijn de wegen onverhard en zanderig. Ook hier geeft de Duster geen krimp en trekt vol bepakt moeiteloos door het mulle zand. Helaas blijkt in dit geval de kleur zwart geen goede keuze. Na 4 dagen op de Veluwe vertoeft te hebben brengen wij de familie terug naar Steenwijk en rijden wij zelf door Naar Winterberg. Op de Duitse autobahn houden wij een kruissnelheid aan van 120 km per uur. Wederom valt het ons op dat wij verrassend weinig ingehaald worden. Na een klein oponthoud bereiken wij Messchede waarna wij verder gaan over de zoals wij dat noemen provinciale wegen. Op deze 2 baans wegen met haarspeldbochten voelt de Duster zich geheel in zijn element, en zonder moeite bereiken wij Winterberg. Onderweg worden wij opgebeld door de garage of wij na de vakantie langs willen komen voor een kleine aanpassing in de bedrading, om problemen op termijn te voorkomen. Wij maken een afspraak voor 2 juli, gelijk als wij weer thuis zijn. Op de terugweg maken wij een tussenstop aan de Hennesee, waarna wij s ávonds de thuisreis aanvaarden. Tijdens deze dagen hebben wij ca 1200 km gereden, deels vol bepakt, deels half bepakt, alle soorten wegen hebben wij gehad, van autobahn provinciale wegen, bergwegen tot zand en grindpaden. Nergens kwamen wij met onze Duster 4X2 voor verrassingen te staan. Het gemiddelde verbruik is niet verder gezakt , maar wij hebben wel harder gereden, ca 120km/u en dat gecombineerd met berg zand grind e.d. is 7.6ltr/100km geen slechte score.
Vrijdag 2 juli naar Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. De auto gaat bij gelijk naar binnen en voor ik de koffie op heb is hij al weer klaar.
Als de auto zo blijft rijden ben ik dik tevreden en kan ik een ieder een Duster aanraden. Ikzelf gebruik deze auto hoofdzakelijk voor mijn vakanties en mijn hobby, de fotografie, en daar is deze wagen bij uitstek geschikt voor
Voor meer info en foto's
http://home.kpn.nl/frits01/dacia.htm
Op deze pagina houd ik het review uitgebreider bij dan hier ivm de ruimte

Kirchberg en over het thuringerwoud weer terug

  • 5.000 km

Afgelopen september hebben wij de auto uitvoerig geprobeerd. Wij zijn vanuit Nederland naar Kirchberg Oostenrijk vertrokken. De heenreis ca 1050 km hebben wij over Frankfurt- Munchen gedaan. Bij Frankfurt reden wij in op een stilstaande file, dus een noodstop bij 130km/u. De wielen blokkeerden een fractie waarna de ABS in werking trad. Mooie korte remweg en de auto bleef moeiteloos in het spoor, en ruim op tijd stilstand bereikt.
Heenreis inclusief veel files gem verbruik 7.6 ltr/100km
Van Kirchberg naar Georgenthal ca 600 km veel regen en een gemiddelde snelheid ban 75 km/u Hierbij behaalden wij een verbruik van 6.9ltr/100 km. Terugreis van georgenthal naar de randstad ca 570 km gemiddelde snelheid van 115 km/uur een verbruik van 7.7 ltr/100 km. Het gemiddelde verbruik tijdens de 5000 nu gereden km blijft steken op 7.6ltrr/100km
vloeistoffen na 5000 km
oliepeil: 100% in orde
koelvloeistof : geen verschil zichtbaar
Remvloeistof : 100% in orde
Stuurbekrachtiging 100% in orde
Algehele conclusie:
fijne betrouwbare auto met een goed voorspelbaar weggedrag. Een kleine kantekening is de koppeling die je met beleid moet laten opkomen tijdens het wegrijden
Het hoge toerental bij 120 km/u is niet alleen een nadeel, maar hierdoor is de auto op heuvelachtig terrein makkelijk te rijden, bijna schakellui. In ons hotel spraken wij met de bezitters van een nagelnieuwe seat Ibiza ecodiesel, en zij vertelden dat door de afstelling van deze wagen er op de autobahn flink geschakeld moest worden om de heuvel op te komen, zelfs terug naar het 3e verzet, dit doordat het toerental bewust erg laag gehouden is voor het verbruik, en daar heeft deze Duster geen last van. Hij is niet uitermate snel maar voelt wel erg sterk aan voor een 1.6

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren