Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
Dacia Duster 4x2 Ambiance
- 74.000 km
Aankoop Duster (54.000 km)
Ik heb in 2014 een tweedehands duster gekocht met 54000 km op de teller. Een 1.6 liter, ambiance versie. Daarvoor had ik een megane station privilege uit 2005. Qua luxe en comfort was het wel een stapje terug, Hierbij een review over mijn ervaringen.
Waarom een Duster:
- Het is een mooie auto
- De auto is simpel. Wat er niet is kan ook niet kapot
- Goede zit, zeker met middenarmsteun
(ja de armsteun is onhandig met gordel en (minder) met de handrem. Maar in verhouding met t comfort echt niet te missen naar mijn mening)
- Qua kosten de goedkoopste als je net als ik zo een 12000 km per jaar rijd. Verbruik is niet top, maar de auto is licht, en vergt weinig onderhoud
- Ruimte, tja ruimte voldoende. We hebben een klein kind en op vakantie gaan met alle benodigdheden is geen probleem. Zeker niet met dakkoffer
Dan het rijden:
- vermogen is prima, ik durf hier ook zonder problemen een caravan (schat tot zo een 1200kg) mee door de bergen te trekken
- Geluid: ja hier lever je echt op in als je eerst een megane station gewend bent. Maar dit is voor ons een keuze geweest. Beneden de 120 km/u gaat t prima. Daarboven is minder comfortabel. Maar voor ons nooit oncomfortabel.
- Verbruik: Hij lust wel wat ja. 1-10/11, beter wordt t niet. Maar je kosten zijn niet alleen je verbruik
- rijgedrag: Die is wat mij betreft prima. Veert prima, trekt goed op en ligt gewoon stabiel op de weg. Persoonlijk zijn invloeden van wind me erg meegevallen. Let wel, het is geen sportauto en de hoogte mag er wezen. Dus er zullen zeker auto's met beter rijgedrag te vinden zijn.
Tips:
- zoals genoemd, neem een middenarmsteun. Dit rijdt veel prettiger
- Mijn duster heeft Cruise controle achteraf ingebouwd (niet via Dacia want dat werd voor dit model nog niet geleverd). Werkt fantastisch, ik zou niet zonder willen!!!
Conclusie:
Zeer veel auto tegen lage kosten (Aanschaf tweedehands is relatief hoog, maar daar staat tegenover dat je afschrijving relatief laag is). Ik ben de eerste 2 jaar en dik 20000 km nog steeds tevreden.
En nu:
dit voorjaar (2016) voor een grote beurt. Ik vermoed nieuwe remschijven. En de koppeling voelt ook niet meer super goed.
Indien gewenst laat ik de resultaten van de beurt hier ook nog acher
Onderhoudsbeurt gehad
- 76.000 km
Deze week met een km-stand van 76000 de auto naar de garage gebracht voor een grote beurt.
Vooraf verwachtte ik onderhoud aan de remmen en wellicht aan de koppeling. Gelukkig viel alles mee. De grote beurt incl APK leverde geen duur onderhoud op. De auto was eigenlijk tip top in orde.
Rem(schijven): deze zullen wel binnen een jaar onderhoud nodig hebben. Maar dat mag dan ook wel.
Koppeling: Dit waren waarschijnlijk de bougies. Ik merkte veel schokken bij het optrekken. Na de grote beurt is dit veel minder. Oftewel, geen probleem met onderhoud.
Goedkoop, maar vooral Goed!!!
Al met al moet ik op dit moment concluderen dat het simpelweg een geweldige auto is met goedkoop onderhoud. In twee jaar tijd geen enkel mankement gehad en nu dus slechts 1 grote beurt. Dat doen weinig 6 jaar oude auto's deze Duster na.
Nu ik twee jaar in de Duster rijd, mis ik nog steeds wel wat luxe. Maar toch kan ik tot nu toe niet ander dan blij zijn met de keuze van deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.