Citroën Xsara 1.4i (1998)

autoreview

Citroen Xsara

Signalement

UitvoeringXsara 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat mijn Renault 19 de geest had gegeven, had ik snel een andere auto nodig. Omdat ik nogal wat woon-werk-kilometers maak, wilde ik een auto met een LPG-G3 installatie, en hij mocht niet te duur zijn.

Ik zag deze zilvergrijze Xsara 1.4i bij autohandel de Tram in Breda. Wel stuurbekrachtiging en elektrische ramen, maar geen Airco, ABS en andere toeters en bellen. Ik heb de auto gekocht voor 3200 euro in april 2004. Er stond toen 172000 km op de teller. Voor mijn gare Renault 19 kreeg ik nog 700 euro terug. Deze Xsara heeft een LPG-G3-installatie van AG.

De Citroen Xsara is geen spannend model, maar hij is wel degelijk en betrouwbaar. Ik heb er bijzonder weinig problemen mee gehad. Wel had ik af en toe wat ’rammeltjes’ (het klikkertje van de richtingaanwijzer sloeg wel eens op hol), maar de auto heeft me nog nooit teleurgesteld. De 1.4i motor in combinatie met LPG-G3 is eigelijk net iets te traag. Je kan makkelijk mee in het verkeer, maar harder dan 140 is echt niet meer comfortabel. Boven 3500 toeren hoor je de motor goed. De trekkracht in de 5e versnelling is minimaal. De auto stuurt lekker en heeft een goede vering.

De auto heeft veel ruimte, en heeft goede stoelen, die ook bij langere ritten goed comfort bieden. Door de LPG-onderbouw heb ik wel een reservewiel op de achterbank.

Ik heb de auto nu ruim een jaar, en ik wil er tot januari 2008 mee blijven rijden, dan wordt hij 10 jaar oud en wil ik een auto kopen van +/ 5 jaar oud (2003 of zo). Waarschijnlijk wordt het weer een Xsara of een Citroen C5.

Uiteindelijk heb ik de auto in 2007 particulier verkocht.
Ik heb toen een Peugeot 306 Break gekocht, ook met een LPG-G3 installatie.

PROBLEMEN

Tot nu toe alleen regulier onderhoud gehad:
- Remschijven/blokken/handremkabel e.d.
- nieuwe accu
- Distributieriem bij 209.000 km. Hij kan er dus weer even tegen.
- kleine dingen als lampjes e.d.

Ik geef mijn auto ieder jaar 1 kleine beurt en 1 grote beurt met APK. Een kleine beurt kost 100 euro, grote beurt met APK en wat vervanging is duurder, maar je merkt dat de auto dan wel goed blijft lopen.

De auto loopt erg goed met de LPG-installatie van AG. Ik heb met de LPG-installatie nog geen problemen gehad.

Er staat (november 2005) 226.000 km op de teller. De volgende grote beurt met APK is gepland voor april/mei.
Er moeten dan in ieder geval 2 nieuwe banden onder.

Auto is verkocht

Uiteindelijk heb ik de auto in 2007 particulier verkocht.
Ik heb toen een Peugeot 306 Break gekocht, ook met een LPG-G3 installatie. Ik heb er destijds nog 2000 euro voor gekregen. Met een kilometerstand van rond de 230 - 240.000 km is dat redelijk.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.