Citroën XM Break Turbo C.T. (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM Break Turbo C.T. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 240.216 km |
Een ruime en comfortabele voiture
- 215.000 km
Citroëngekte
Mijn liefde voor Citroën is zo'n 20 jaar geleden ontstaan. Mijn vader was op zoek naar een andere auto. Indertijd kwamen o.a. de Alfa 164 en de XM in aanmerking. De XM bleek veel ruimer, stiller en comfortabeler te zijn dan de Alfa. Uiteindelijk koos hij voor een 2 liter in Comfort uitvoering. Na een jaar of drie volgde een XM turbo ct Comfort. Na twee berlines volgde de break waarover dit verslag gaat.
Deze XM break turbo ct heb ik in 2004 van m'n vader overgenomen. Op dat moment reed ik nog in een Xantia 1,9d. Wel een flink verschil. Twee keer zoveel pk's en nog meer ruimte!
Ik ken de break dus al vanaf de leveringsdatum tot nu. Achteraf is het jammer dat ik niet de onderhoudshistorie heb meegenomen van m'n vader.
Bijzonderheden tot ik de XM kocht
Voor zover ik me kan herinneren waren er tot mijn aanschaf geen bijzonderheden.
Augustus 2004, km stand 150.000
Onderhoudsbeurt bij de officiële Citroëndealer. In totaal een kleine 400 Euro uitgegeven voor:
- beurt
- remblokken
- motorolie
- wat kleine dingen
Januari 2005
Aan het einde van een weekendje Lille bleek een andere auto wat slordig geparkeerd te hebben met als gevolg een kapot knipperlicht onder de bumper. Hoe de beste man of vrouw dat indertijd voor elkaar wist te krijgen, is me nog steeds een raadsel. De bumper bleek nog in goede staat.
Bij Bart Ebben een gebruikte unit besteld voor 55 Euro.
Januari 2005, km stand 165.000
APK met onderhoud bij de officiële Citroën dealer. Deze keer een rib uit m'n lijf. De nota bedroeg ongeveer 1200 Euro. Een deel van de specificatie:
- Onderhoudsbeurt
- 2 nieuwe banden
- Stofhoes besturing vervangen
- Kleppendekselpakking vervangen
- Voorraadbol vervangen
- Uitlaatspruitstuk gerepareerd
Augustus 2005, km stand 175.000
Weer langs de dealer voor vervangen van de remschijven en het monteren van een trekhaak. Totale kosten 770 Euro
Oktober 2005, km stand 177.000
Was het al weer vergeten, maar blijkbaar was 2005 geen goed jaar voor m'n break. Nu 410 Euro uitgegeven aan:
- Kachelmotor
- Wisselen banden
- Wisserbladen
Januari 2006, km stand 184.000
Voor de verandering weer naar de garage voor de APK plus onderhoud. Deze keer bedroeg de rekening ruim 1000 Euro. Voor een deel te verklaren door het feit dat een deel van het stoelframe van de rugleuning was afgebroken. Ben niet echt zwaar (en m'n vader ook niet). Dus hoe het kan... Daarnaast nog kosten voor een onderhoudsbeurt en wat klein spul.
Maart 2006, km stand 189.000
De radiateurslang heeft het begeven. Vervanging kost 285 Euro.
April 2006, km stand 192.000
De oude carkit van m'n vader uit laten bouwen. En de break lekker laten vertroetelen met een complete poetsbeurt binnen en buiten. Totale kosten 140 Euro
September 2006, km stand 195.000
Auw. Een vervelende aanrijding met een VW Transporter. De bestuurder van de bus besloot ineens gas te geven, terwijl het licht voor mij op groen stond. Gelukkig erkende hij dat ook ruiterlijk. De schade was behoorlijk:
- Koplamp
- Bumper
- Grill
- Stadslicht
- Knipperlicht
Het voorscherm aan de bestuurderszijde was net niet geraakt. Nieuw kosten deze onderdelen een vermogen. De totale schade bedroeg 2700 Euro. Maar inmiddels was ik 'lid' geworden van het Citroën-forum. Voor flink wat minder kon ik de nodige onderdelen kopen. Ik hield nog wat over en heb dus alle stootstrippen en zwarte delen van de bumper in kleur laten meespuiten. Zo heeft mijn eenvoudige break toch een beetje een Exclusive uitstraling.
Maart 2007, km stand 196.000
De hoogste tijd voor de APK en onderhoud bij de dealer. De rekening bedroeg 795 Euro. Wat heb ik daarvoor gekregen?
- Onderhoudsbeurt
- Remblokken
- Nieuwe ABS sensor
- Nieuwe relais
- Wisserbladen
En omdat de vervangende voorbumper van een Exclusive kwam, heb ik de mistlampen laten aansluiten.
April 2007, km stand 200.000
Wederom schade, nu een barst in de voorruit. Gelukkig betaalde de verzekering de nieuwe ruit.
Oktober 2007, km stand 205.000
Inmiddels ben ik lid geworden van de Citroën XM Club Nederland. Tegenwoordig organiseert deze club ook sleutelmeetings. Bij een officiële dealer kun je dan zelf aan de slag onder begeleiding van monteurs. De onderdelen mag je uiteraard afnemen van de garage. Niet meer dan terecht.
In totaal heb ik 300 Euro uitgegeven voor:
- Alle bollen vervangen
- Alle dashboardlampjes vervangen
Januari 2008, km stand 210.000
Wederom APK. Totaal 181 Euro uitgegeven voor:
- Vervanging stofhoes
- Wisselen zomer- winterbanden
- Divers klein spul
Oktober 2008, km stand 213.000
Weer een klusje gedaan tijdens een sleutelmeeting van de XM Club. Voor de zekerheid de veerschotel aan de bestuurderskant vervangen. Met name type 1 XM's hadden nog wel eens last van een doorschietende veerpoot. Dan heb je een leuke vouw in je motorkap. Daar had ik geen trek in. Het onderdeel is aan de dure kant: zo'n 500 Euro. Naast de schotel ook een grote beurt uitgevoerd. De olie vervangen, net als het brandstoffilter, oliefilter en luchtfilter.
Januari 2009, km stand 215.000
APK tijd. Totaal heb ik 160 Euro uitgegeven voor vervangend vervoer, APK en ontluchten van de remmen.
November 2010, km stand 222.000
In mijn bijdrage 'Opnieuw in de vaart... 221.000' schreef ik dat mijn break lange tijd niet was gebruikt. Voor de zekerheid heb ik mijn XM toevertrouwd aan de Citroën vakman voor een uitgebreide onderhoudsbeurt met nieuwe riemen, rollen, schijven, etc. Dat heeft me uiteindelijk 1.260 Euro gekost.
November 2011, km stand 231.000
Tijd voor de APK en een kleine onderhoudsbeurt. Deze beurt was niet zo spannend. In totaal 453 Euro uitgegeven.
Juni 2012, km stand onbekend
Helaas, na twaalf jaar trouwe dienst vond de koppelingskabel het mooi geweest. Uiteraard niet voor de deur, maar ergens buiten Utrecht. Gelukkig was de man van de ANWB bereid me te slepen naar mijn (inmiddels) vaste garage en Citroën-specialist in het centrum van Utrecht. Gelijk ook maar de koppeling vervangen omdat die erg zwaar ging. Als je het snel zegt, valt de uitgave wel mee: een kleine 1.200 Euro.
December 2012, km stand 240.000
De tand des tijds lijkt toe te slaan. Enkele hydraulische leidingen zijn verroest. Het gaat om leidingen op een ongelukkig punt, ergens bij de achteras. Daarnaast ook verse banden, wat hoesjes, een handremkabel, etc. In totaal 1.500 Euro armer.
Conclusie tot zover (augustus 2013)
Als je alles door de dealer laat doen, is XM rijden best een dure hobby. Als je bereid bent je handen uit de mouwen te steken, wordt het beter betaalbaar. Helaas kom ik te weinig aan zelf doen toe. Geen eigen sleutelplek en ook te weinig tijd. In bijna 10 jaar tijd een flink bedrag uitgegeven. Als ik snel reken en de schade niet meetel, kom ik op zo'n 1.200 Euro per jaar. Of per gereden kilometer 11,7 cent. Zeker de laatste jaren loopt het op. Maar dat komt vooral door het op leeftijd raken van mijn break. Nog steeds geen reden om afscheid te nemen.
Vakantie en onderhoudsbeurt
- 220.000 km
Sinds het vorige verslag ben ik met de break op vakantie geweest naar Italië. In ruim 2,5 week zo'n 4000 kilometers erbij. Het blijft een bijzonder ruime en comfortabele auto. Kampeerspullen, tassen, koelbox. Alles past met gemak in de bak.
Het enige (bekende) probleem was een niet-werkende airco. Daar moet ik nog eens naar laten kijken.
En afgelopen week tijdens de XM Club sleutelmeeting de olie, LHM en koelvloeistof vervangen. De d-riem, spanrollen staan nog. Net als nieuwe schijven en blokken. Wordt vervolgd.
Opnieuw in de vaart...
- 221.000 km
Na de vakantie vorige zomer heeft de break een hele tijd stil gestaan. Ik had nog een andere XM waarmee ik dagelijks reed. De break stond intussen bij m'n ouders gestald. Nu heb ik besloten om het aantal XMs in mijn bezit terug te brengen tot 1. Dus binnenkort gaat de V6 in de verkoop.
De break stond al die tijd geschorst en had inmiddels geen APK meer. Starten ging vanzelfsprekend niet direct. De accu had de geest gegeven. Na de opheffing van de schorsing en wat starthulp ben ik naar een Citroëngarage in Nieuw Vennep gereden. Het lange stilstaan heeft de dame niet echt goed gedaan. Zo waren de achterremschijven nogal verroest en zat een handremkabel vast. Direct ook maar de nodige riemen, waterpomp en spanrollen laten vervangen. Even een dure grap, maar dat was te verwachten.
Onlangs heb ik een mooi setje beige leer 'besteld'. Dat moet er binnenkort eens in. Lijkt wel een fraaie combi, blauw met beige leer. Eén nadeel. De achterbank is niet meer in delen neerklapbaar.
Intussen geniet ik weer met volle teugen van de ruimte van deze heerlijke auto. Goed zicht naar alle kanten, ruimte aan alle kanten. Heerlijk!
Nu nog even wat nieuwe foto's publiceren...
Een paar jaar verder
- 240.216 km
Mijn laatste update is al weer van december 2010. De hoogste tijd om weer eens wat te vertellen over het wel en wee van mijn Franse voiture. Want ze is nog steeds in mijn bezit.
Mijn XM werd in januari 2013 15 jaar oud. Voor haar leeftijd ziet ze er nog wel prima uit. Maar ik denk er over om mijn break eens bij te laten werken. De afgelopen jaren zijn er her en der krassen bij gekomen en heeft vogelpoep zijn uitwerking niet gemist op de niet-metallic blauwe lak. En helaas zie ik bij het achterscherm iets dat lijkt op een roestblaasje. Nu zijn Xm's door en door verzinkt en behoorlijk tot zeer goed roestbestendig, eens houdt de werking van de zinklaag op. Dat moment lijkt aangebroken. Jaren terug was ik met de XM Club wel eens bij een voorlichtingsdag over antiroestbehandelingen. Binnenkort maar eens contact opnemen en informeren naar de mogelijkheden en de kosten.
Verder draait de XM met enige regelmaat zijn kilometers. Ik gebruik de break niet zo vaak omdat de auto van mijn vriendin voor de deur staat. Dat blijkt ook wel uit het beperkte oplopen van de kilometers in de jaren. Niet goed voor de kosten per gereden kilometer... Een nieuw overzicht van de onderhoudskosten vind je onderaan mijn eerste bijdrage.
In het laatste bericht schreef ik dat ik een set beige leer heb gekocht. Dat zit er inmiddels al weer jaren in na een dag zwoegen met enkele andere Citroënliefhebbers. De stoelen zijn zelfs elektrisch bedienbaar. Blijft een mooi gezicht, blauw van buiten, beige van binnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.