Citroën XM 2.5 Turbo D (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM 2.5 Turbo D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 425.000 km |
ERVARINGEN
- 150.000 km
Als je een autoliefhebber bent, dan ga je voor de bijl. Vroeg of laat. Ik ben erg gecharmeerd van de Citroen XM. Ik rijd er al jaren in rond en ken inmiddels ook de weg naar de juiste garage(s).
De vorige XM die ik had (2.5 TD uit 1994, zie ook een review van mij bij autoweek) moest en zou vervangen worden door een nog beter exemplaar lees nieuwer en met minder kilometers. Een perfect rijdende XM, zoals die toen uit de fabriek kwam.
Dit exemplaar had een kleine 150.000 kilometers gereden en dat is voor dit type zeer weinig. Zeker voor een auto op Nederlands kenteken. Het is bovendien een Exclusive uitvoering en betekent alle opties die Citroen te bieden heeft op dit model.
Heb ik deze opties allemaal nodig? Natuurlijk niet. Belangrijk vind ik de onderhoudhistorie, hoe de auto rijdt, airco en cruise control. In deze volgorde. Maar ja, zoals ik al schreef, als je een liefhebber bent, dan ga je voor de bijl. Sterker nog, de stoelverwarming achter is alleen maar onhandig. De bediening daarvoor zit achter, tegen het middenconsole aan, boven de sigarettenaansteker voor de directeur. Ik vervoer vaak tassen ed waardoor ik per ongeluk de stoelverwarming van de achterbank had aangezet. Waar ik onlangs achter kwam toen er 4 man in de auto zat en 1 begon te klagen over warme billen.
En ik blijf er bij: deze auto rijdt echt heel erg fijn. Ik heb zelf reeds diverse XM’s ’versleten’ en ik weet uit ervaring dat de ene XM niet de andere is.
Dit exemplaar ligt uitstekend op de weg, is bijzonder comfortabel, snel en stil.
Korte snelle bochten werkt niet met deze auto, maar dat werkt niet bij elke zware reis-auto.
De auto valt in de 10.000 euro klasse en is naar mijn mening niet te vergelijken met andere auto’s in deze klasse. Het comfort van deze auto is echt veel beter, onge-evenaard goed.
Rijdt deze auto nou beter dan een andere XM, bijvoorbeeld vergeleken met mijn vorige?
Het antwoord is ja. De auto rijdt een stuk lichtvoetiger. Het is niet te merken dat de auto een kleine 1600 kilo weegt (zonder volle tank), of dat het een diesel is. Hij stuurt licht, precies, schakelt zijdezacht en heeft het terecht veelgeprezen Citroen comfort. Van onderstuur heb ik geen last maar het kan zijn dat dat komt doordat ik de auto zo goed ken. Ik vind de wegligging erg goed, stabiel, zeker en comfortabel. Wanneer een XM dat niet is, dan kan er iets mis zijn met het hydrolieksysteem. Iets waar ik bij deze en mijn vorige 2.5 TD nooit iets mee heb gehad.
Verder is de auto snel, stil en heeft een behoorlijke actieradius (> 1300 kilometer op 1 tank)
Bij autotests over de C6 wordt af en toe smalend gedaan over de XM. En verwezen naar het verleden van de CX (de voorganger van de XM). Dat vind ik niet terecht. Deze auto zit zo goed, en rijdt zo fijn, stabiel en comfortabel. Onvergelijkbaar veel beter dan de CX. Vergelijkbaar met de C6 wat mij betreft. Let wel, ik heb het hier over de mijne, 2,5 TD exclusive. De ene XM is de andere niet. Dat weet ik uit ervaring.
Is deze auto zijn meerprijs waard? Mijn vorige XM zat aan de onderkant van de prijsrange. Deze auto zit aan de bovenkant. Van het prijs verschil hiertussen kan je een prima middenklasse auto kopen die minder oud is dan deze auto en ook heel goed rijdt. Ik durf geen concrete bedragen te noemen. Ik heb de auto overigens in augustus 2007 laten taxeren op 11.000 euro... Het antwoord op de net gestelde vraag is eerlijkheidshalve daarom nee.
PROBLEMEN
- 190.000 km
Toen ik de auto kocht, zat er zit een half jaar garantie op.
In mijn eerste versie van deze review, vroeg ik me nog af of ik die nodig zou hebben. Het antwoord is helaas ja.
De koppakking van de motor bleek kapot te zijn. Dit merkte ik aan het verbruik van de koelvloeistof.
Is dat erg? Ja, dat is erg. Bij deze motor kan de koppakking alleen worden vervangen door de hele motor eruit te halen. Dan moet alles los, inclusief de airco.
Dit is met name vervelend voor de garage, want ik had nog garantie.
Naast de koppakking bleek ook de kop gescheurd. Deze is dus ook vervangen. En omdat de garage toch bezig was, is ook de spanner gelijk vervangen.
Ik kreeg een geruisloos lopende XM terug.
Over de motor: het kapot gaan van de koppakking en scheuren van de kop, is een relatief vaak voorkomend euvel van deze motor (2.5 turbodiesel). Daar staan ze om bekend. Met mijn vorige XM heb ik dat nooit gehad, ook al had die meer dan 410.000 kilometer gelopen. Maar met deze dus wel, en die had nog geen 160.000 gedraaid.
Ik heb erg veel vertrouwen in de garage waar ik deze auto heb gekocht. De auto is dan ook zonder mankeren gerepareerd en ik heb een prima vervangende XM gekregen in de tussentijd.
Helaas is hiermee het verhaal nog niet klaar. Ook de tweede motor is kapot gegaan. Na reparatie bleek ik een vastloper gehad te hebben. Dat was een beetje mijn eigen schuld maar het had niet moeten gebeuren. Ik was in Duitsland de topsnelheid aan het testen, in de zomer van 2008. Daarbij lette ik niet op de motortemperatuur. Die veels te hoog werd, in zeer korte tijd (3 minuten). Toen ik dit doorkreeg, was het al te laat. Er zat een tik in de motor.
Ik heb er een half jaar mee doorgereden. Feitelijk probleemloos. Al werd het tikken wel steeds luider.
Mijn garage heeft de motor eind januari 2009 vervangen. Ik heb een half jaar voor deze reparatie kunnen sparen. Niets dan lof over mijn garage. Die heeft een prima job geleverd voor een zeer faire prijs. Maar ja, de motor moet eruit. Alles los. Daar is hij drie dagen mee bezig geweest. En dan nog de onderdelen vervangen. Dan is 2500 euro geen geld....
Voor de betrouwbaarheid en de kosten daarom een slecht cijfer.
Te groot. Ik vind de auto te groot. Het is jammer dat dit rijgenot alleen in dit formaat komt. Anders had ik de kleinere uitvoering gekocht. Ik vind een Xantia beduidend minder fijn rijden. Met de C5 heb ik geen ervaring.
Update 2010
- 210.000 km
Twee en een half jaar heb ik de auto nu. En dik 60.000 km verder. Zoals ik al heb beschreven, is mijn liefde voor de XM wat bekoeld door het gedoe met de motor.
Maar misschien moet ik dat relativeren.
Ik heb mijn collega's eens gevraagd over hun ervaringen met hun auto(s) en dan komt deze XM er eigenlijk nog genadig van af.
De bedrijfszekerheid is hoog en de onderhoudskosten zijn te overzien, vergeleken met andere -modernere- auto's en de luxe die ik met deze auto terugkrijg.
Bovendien probeer ik de auto tip top te houden.
Dit doe ik overigens in samenwerking met mijn garage. Die rekent faire prijzen en heeft veel tweedehands onderdelen. Ik schud met enige regelmaat vervolgens mijn portemonnee leeg.
En dan het rijden. Ik blijf erbij. Het rijgedrag is onge-evenaard goed. Daar kan geen moderne auto aan tippen. Of je moet wel heel diep in de buidel gaan tasten. En dat vind ik geen vergelijk.
Ter illustratie:
* afschrijving: 1500 euro per jaar
* onderhoud: 2000 euro per jaar (inclusief alles)
* wegenbelasting: 145 euro per maand
* brandstof: 2 keer tanken per maand a 110 euro
* verzekering: ongeveer 40 euro per maand
Ja beste Autoweek lezer, ik ben aan onderhoud en afschrijving ongeveer 3500 euro per jaar kwijt en dat vind ik ook veel geld.
Nogmaals: ik rijd voor dit geld in een echte limousine. Comfortabel, snel, stil en een uitstekende wegligging.
Update 2011
- 260.000 km
Januari 2011: Op het moment van schrijven heb ik de auto ruim 3 jaar in bezit en inmiddels rijd ik een ruime 1 op 16 er mee. In de zomer zelfs 6,1 liter per 100 kilometer. En dit al anderhalf jaar lang. Dat is heel behoorlijk. Dat is al bijna erg zuinig. Dit komt zuiver en alleen door de inzet en het gebruik van mijn rechtervoet. Het kan dus wel, zuinig rijden, met deze auto. Met een tank van ongeveer 88 liter, geeft dit een bijzonder prettige actieradius.
september 2011
Zoals blijkt heb ik de auto nog steeds, dik vier jaar nu.
12 jaar oud is de dame inmiddels. De tijd vliegt als je het prettig hebt...
Ik kom relatief vaak bij de garage, voor de betrouwbaar daarom nog steeds geen voldoende. De leeftijd speelt haar parten. Nieuw zijn bijvoorbeeld de relais(sen) die 1 voor 1 de geest geven. Geen grote reparaties, in tegendeel, maar wel onhandig. Zoals wanneer bijvoorbeeld mijn gewoon licht het niet doet. Alleen de mistlampen geven ook prima licht maar leg het maar eens uit aan oom agent..... Dit gebeurde gelukkig in de zomer dus geen centje lijn.
Inmiddels zit er ook een nieuwe kop op de motor, inclusief koppakking en dat is wel een (hele) grote reparatie.
Ik ben eruit: de koeling in deze motor is onvoldoende. Hoewel de auto heel hard kan moet je niet harder dan 160 km per uur bij een buitentemperatuur hoger dan 20 graden. In de zomer dus, op een lege bahn....
Ook was het tijd voor verwennerij middels een nieuwe tweedehands bestuurders stoel. De oude was doorgezakt. De nieuwe stoel is voor 200 euro er in gezet. Nu doet de stoel verwarming het zelfs weer! Een koopje dus gezien de full option stoel bekleed met koeienhuid.
Update 2012
- 290.000 km
5 jaar heb ik de auto nu. Tijd voor en feestje! En tijd voor foto's!
13 jaar oud en bijna 3 ton op de teller. De dame is inmiddels een oude dame aan het worden.
Toch ben ik nog steeds zeer gehecht aan deze auto.
Zit- en rij comfort is van hoge klasse. Dat hadden de Fransen met deze auto toch prima voor elkaar. Ook het wind- en banden geruis is -nog steeds- minimaal.
Ik ben van plan deze beauty nog jaren te rijden. Toch heb ik het onderhoud en afschrijving op 3500 euro per jaar begroot(in totaal). Er is wel eens een jaartje bij dat het onderhoud tot 1000 euro beperkt blijft, maar tot nu toe is dat dan de uitzondering.
Hierbij wil ik opmerkingen dat ik de auto tip top houd. Er rijden zowiezo niet zo veel XM's meer rond en in deze staat zijn ze inmiddels met een lampje ook al bijna niet meer te vinden.
Nog een reden om deze buitengewoon prettige en sjieke auto te blijven rijden. Naast al die andere redenen....
Verder heb ik foto's toegevoegd.
Onvermeld tot nu toe is de hatchback functie van deze veelzijdige limo. De foto met mijn hond laat zien dat hij prima de ruimte heeft, in de kofferbak, met de achterbank in de gewone stand.
Met de kofferbak plat heb ik een vrijwel platte laatvloer van 180 cm lengte!
2013: wat vind ik dit nog steeds een fijne auto
- 300.000 km
Begin 2013 is de auto voor een beurt weggeweest. De specialist heeft naar aanleiding van mijn klachten over het weggedrag een andere veer-computer geplaatst.
Het bleek dat de veer-computer defect was. Ik reed hier al een tijd mee rond.
Wat blijkt: de auto heeft nu haar veercomfort weer terug, zonder dat dit ten koste van de stabiliteit gaat. Nu pas valt het me weer op hoe ontzettend comfortabel deze auto is. Drempels zijn er vrijwel niet, slecht wegdek wordt onmerkbaar en onhoorbaar weggefilterd.
Wat ook opvalt is dat de auto nu afstandelijker rijdt. Er zit duidelijk afstand tussen het stuur en de wielen. Dit afstandelijke gedrag gecombineerd met het eigenzinnige comfort maakt dat dit geen allemans auto is. Zelfs ik moest er weer een paar dagen aan wennen.
Update begin 2014
- 320.000 km
Wanneer je zoals ik deze auto zes jaar rijd, wordt het vanzelf een lange review (....)
Wat een jaar was 2013. Veel reparaties en zelfs een keer niet starten.
Ik vergeef de auto een hoop; geen airo, kilometer teller die het niet doet. Maar starten, ja dat moet echt wel.
Uiteindelijk bleek het de relais van de voorgloeibougies (leek scrabble woord) te zijn. Een reparatie van niks maar voordat je daar achter bent....
Maar als de auto dan rijdt, dan doet ze dat fantastisch. De motor loopt ontroerend mooi (stil) en het verbruik is alleszins beschaafd.
U begrijpt, ik blijf nog steeds in deze auto rijden.
Eens kijken hoe ze zich door 2014 slaat.
Augustus 2014
- 335.000 km
Een week geleden APK. 100 euro armer en een APK rijker. Het lijkt wel of mijn auto zich steeds beter gaat gedragen naarmate de kilometers en de leeftijd vorderen.
Of is dit de stilte voor de derde onderhoudsronde-storm?
(eerder genoemde snelheidsmeter issue en niet werkende airco behoren tot het verleden)
Ergens in april dit jaar heb ik het motormanagement laten aanpassen.
Was dit nodig?
Ik vond de auto met name op de snelweg nog wat te kort komen. Door deze aanpassing is dat verholpen.
Mijn eerste reactie was: wow.
Mijn tweede reactie was: wow.
Mijn derde reactie is: nou, eigenlijk is het niet echt nodig. Ik schiet er letterlijk en figuurlijk weinig mee op.
De auto is daadwerkelijk vlotter geworden maar echt beresnel, nee, dat dan toch weer niet. Het blijft toch een kleine 1600 kilo wat vooruit moet worden gesleurd.
De tijd zal het leren of deze aanpassing verstandig is, met een auto van 15 jaar oud en deze kilometer stand. Op de rollenbank, tevens in deze package deal, had mijn auto nog overigens AL het vermogen (PK's en NM) volgens de originele specificaties, voor de aanpassing van het motormanagement.
Had ik al ergens beschreven dat dit een heel fijn rijdende auto is?
November 2015
- 378.000 km
Weer een jaar verder. Weer 30.000 kilometers. En weer een stukje erbij in deze toch al lange review.
Wat heb ik te melden?
Weinig. De auto rijdt nog steeds voortreffelijk.
Wel begint de garage inmiddels anders over mijn auto te praten.
In plaats van wat een goede auto naar;
je kan er misschien nog twee jaar in rijden.
Grote schrik natuurlijk. Ik wil nog wel wat jaartjes plakken aan de respectabele leeftijd van de grande dame.
De machine begint te roesten. Van onderen. Nu is roest bij Citroen geen onbekend begrip maar een XM roest eigenlijk niet.
Tenzij die van na 1997 is. Dan weer wel.
Blijkt dat de galvanisatie is aangepast / verminderd op bepaalde punten. En dat komt dan na een jaar of 16 tot uiting.....
Voorlopig geen centje pijn maar of de APK volgend jaar zo eenvoudig wordt, is maar de vraag.
Verder een gek euvel met de remschijven. Zijn recent vernieuwd en inmiddels ben ik aan mijn derde setje toe. Want ze trekken steeds krom. Schijnt een euvel te zijn van XM's. Had ik in mijn 14 jaar XM rijden nog nooit last van gehad. Tot nu dus.
Binnenkort een vierde setje vragen. Want ook het derde setje is weer krom, wat zich uit in (heftig) trillen in de auto bij rustig remmen. Ik rem altijd rustig, als ik rem.
4 ton of niet de 4 ton
- 400.000 km
recentelijk de 4 ton gepasseerd. Vermoed ik.
De teller staat op 392 duizend nog iets.
Maar die heeft in het verleden een half jaar niet gedraaid.
Ik kan niet zeggen dat het moeiteloos ging maar op dit moment rijdt de auto weer voortreffelijk.
Alle lof en hulde voor de garage.
Die ik regelmatig bezoek. Dat schijnt er trouwens bij te horen wanneer je Citroen rijdt.
De reparatie kosten onder de streep vallen best mee.
Auto rijden is gewoon heel duur en deze luxe is maar een beetje duurder dan een andere oude "gewone" auto.
En veel goedkoper dan nieuw rijden.
Recent is de lekkende brandstofpomp gerepareerd en daarna reed de auto niet meer zoals ik haar had afgeleverd. Dat is inmiddels gelukkig weer verholpen. Kwestie van goed afstellen - laten afstellen, het is een specialisten klusje.
Als de auto het zo blijft doen als nu, dan blijf ik deze beauty nog jaaaaren rijden.
bye bye mijn grote vriendin
- 425.000 km
recentelijk (maart 2017) ben ik een mooie oude Lexus (2002) tegen het lijf gelopen. Reden om de xm te plussen en te minnen.
De combinatie van een al jaren voortslepende trilling in de aandrijflijn, weer kromme remschijven (ik ben de tel kwijt hoe vaak), een recentelijk dure beurt (what else is new), minder goed zittende stoelen en een dure beurt en in het vooruitzicht heeft me doen besluiten om de grande dame weg te doen.
Ik had voor mezelf de keuze gemaakt tussen downsizen of nog 1 keer proberen iets luxueus te rijden. Het is het laatste geworden.
Mijn eisen zijn: luxe, automaat en een hoge betrouwbaarheid. Ik was me al een tijdje op lexussen (of is het lexai?) aan het oriënteren.
We zullen zien of dit nieuwe orgel weer een bodemloze put van ellende wordt of dat ik probleemloos nog jaren kan rijden.
Ik heb deze XM bijna 10 jaar gereden. De bedoeling was langer maar dat heb ik dus opgegeven. Ik heb zeker 7 jaar een geweldig mooie (maar dat is persoonlijk) en fijn rijdende auto gehad.
De auto paste mij als gegoten.
Na 300.000 kilometer werd de auto langzamerhand minder.
Ik heb ook nog nooit een auto gehad waar jaar in jaar uit zo veel aan kapot ging.
Soms vertellen mensen wel eens een verhaal over hun auto en wat er aan mankeerde. Daar kan ik dan met gemak 3 keer overheen.
Op de startmotor, dynamo en hydrauliek-pomp na is alles 1 over meerdere keren vervangen.
Ik had naast een geweldige auto ook een geweldige garage (Wil Wijnhoven Boxmeer) waardoor het onderhoud gemiddeld op 2000 euro per jaar uit kwam.
Bij de dealer was ik drie keer zo veel kwijt geweest.
De XM is zeker vier keer voor de poorten van de sloop-hel weggehaald door de inzet van mijn garage.
Voor mij nu even geen citroen meer.
Van de Lexus komt een review over een paar maanden. Wanneer ik wat ervaring heb opgedaan met Japanse kwaliteit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.