Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Saxo 1.6i VTS 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 168.000 km |
KM-stand laatst | 169.200 km |
Aanschaf
- 168.800 km
Ik heb de auto nu vier dagen in bezit en heb er meteen een flink aantal kilometers doorheen gejast. inmiddels 800 km gereden en ik kan wel zeggen dat dit mijn plezierigste kilometers in jaren zijn geweest! Wat een ontzettende funcar is dit! Na 3 jaar in een Mercedes CLK320 te hebben gereden werd het tijd voor iets goedkopers maar toch redelijk vlot. Uitgekomen bij een Saxo VTS of 106 GTI werd het dan toch de VTS.
Het betreft hier een zwarte van het bouwjaar 1999. Nog net het oude model dus. Hij is redelijk luxe uitgevoerd met onder andere airco, stuurbekrachtiging en elektrische ramen. Hij heeft links en rechts wat deukjes en schrammen maar dat mag de pret niet drukken. Hij heeft spierwitte veelspaaks velgjes eronder liggen met lekker brede 195-45-15 bandjes. Dit in combinatie met het waar nodig sportieve en waar nodig comfortabele VTS onderstel maakt hem tot een ware bochtenridder en geeft daarnaast bij drempels en oneffenheden toch het benodigde comfort.
Omdat het geen nieuwe auto is, zijn er een paar kleine technische zaken die ik meteen zal moeten verhelpen. Het zijn geen radicale ingrepen maar slechts kleine slijtagedelen.
- De stabilisatorstang LV rammelt bij het schuin oprijden van een drempel, die gaat vervangen worden;
- De schakelpook heeft een speling van links naar rechts, kwestie van bout aan schakelstang controlen en zonodig aandraaien of vervangen;
- De kleppendekselpakking is lek.
Dit staat op de planning om zo snel mogelijk te vervangen. Verder zijn er geen problemen die extra aandacht vragen en is het dus een piekfijne wagen.
Ik wil net als bij mijn Mercedes het geval was hier om de zoveel tijd een update gaan plaatsen met ervaringen. Ik hoop dat dit kleine scheurijzertje mij veel rijplezier gaat geven en vooral veel geld gaat besparen ten opzichte van de CLK. Iets wat geen probleem zou moeten zijn (1e tank 1:14 t.o.v. 1:10 van de Merc, belasting 110 euro lager per kwartaal, verzekering lager).
In de scoretabel laat ik de betrouwbaarheid nog even speculatief, omdat ik hier nog geen ervaring mee heb. De gebruikskosten zijn gebaseerd op brandstof, belasting en verzekering. Omdat ik nog geen mankementen heb gehad kan ik hier nog geen oordeel over geven.
Probleem schakelstang vastgesteld
- 169.200 km
Dit probleem (speling versnellingspook, wat volgens mij vaker voorkomt bij dit model) komt doordat een rubberen bol in het schakelmechanisme, die de schakelstang die vanaf de verbinding met de versnellingspook naar voren verbindt aan de schakelstang die de bak in gaat, volledig weg is. Deze wordt bij onderhoud aan deze auto's door Citroën garages gesmeerd om slijtage te voorkomen. Waarschijnlijk is hier door de vorige eigenaar op bezuinigd. Nieuwe schakelstang besteld t.w.v. 78 euro zaterdag monteren. Indien iemand met speling op pook wil weten welk onderdeel ik precies bedoel, reageer even. Ik heb een afbeelding van Citroën gekregen waarop dit onderdeel duidelijk te zien is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren