Citroën Jumper (2021)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2021 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Een echt fijne bus
- 20.000 km
Ik ben opgegroeid met vakanties in een camper (een Bedford - die toen gewoon oud was ipv een oldtimer) en zodoende duurde het niet heel lang voor ik een oude camper kocht; een VW LT uit 1979. Gewoon een busje (kort-hoog) met een inrichting die iemand er ooit in had gemaakt in de jaren 80. Met een 75pk 6-cilinder diesel zonder turbo.
Qua comfort deed zo'n LT het niet eens zo slecht in vergelijking met een Hyundai H100 en H200 en Mercedes Sprinter die ik weleens reed. Een Transport T5 was wel wat beter. Qua geluid (beter gezegd herrie - je kon elkaar niet verstaan op de snelweg) en prestaties was de LT overduidelijk een stuk antiek. Dat, samen met best veel onderhoud kosten, altijd wel wat te repareren aan het interieur en aan de roest, zorgde er uiteindelijk voor dat de keuze duidelijk was; die LT moest weg.
In de tussentijd had ik de kans af en toe een paar moderne maar ook grote bussen te rijden; vooral bij Renault. Wat een ontwikkeling had daar plaatsgevonden! Nog steeds een hoge zit positie maar met een fatsoenlijke stoel. Alle bussen met de vooras voor je ipv onder je stoel doen het toch al goed qua comfort. De motor is stil en sterk. En het sturen benaderde kleine bussen en zelfs sommige personenauto's.
Zo begon de zoektocht naar een camper die richting het moderne ging qua rijden; want we wilden meer lange afstanden rijden. Qua bouw wederom een busje omdat je daarmee op plekken komt waar je met een grote camper niet zo snel gaat. Met de vorige bus maar 1x een plek gehad waar we door de hoogte niet de route konden volgen die we wilden. Parkeren kan met zo'n bus ook gewoon in een normaal parkeervak. En bij een bus heb je de schuifdeur die je kan openzetten en zo bij al het weer ook het buitengevoel hebt.
Die zoektocht liep niet lekker en uiteindelijk bleken de kosten voor een nieuwe niet veel hoger te liggen.
Het werd dus een Possl - type Summit 540. Heel handige inrichting en naar onze wensen samengesteld. Maar voor deze review beperk ik me even tot het auto deel.
We konden kiezen tussen een Fiat of Citroen basis wat alleen in de motor verschil maakt. En in de prijs want de Citroen was iets goedkoper. Zodoende de Citroen genomen met een motor 1 stapje boven de basis (nu 140pk) als Euro 6 d temp emissie klasse. Met aan handgeschakelde versnellingsbak want een automaat was een heel erg forse meerprijs (en alleen op Fiat basis dus ook die meerprijs) - uit mijn hoofd totaal bijna 7000 Euro extra. Verder net als de LT uitgevoerd als een 3,5ton maar waar dat bij de LT een "heavy" versie was met zelfs dubbellucht kon dit bij Citroen gewoon de light-chassis blijven. Dat maakt vooral uit qua remmen, vering en aanhangwagen trekgewicht.
De Jumper stelt niets teleur als moderne bus. Een beetje enthousiast rijden op een bergpas is zelfs mogelijk met dit vermogen en deze wegligging. We hebben het niet over meekomen maar zelfs over soms moeten inhouden achter een personenauto. De remmen zijn dan ook ruim bemeten ondanks de belading en het interieur. We zijn dan ook altijd ruim onder de 3000kg waar de 3500kg toegestaan is.
Verder opvallend hoe comfortabel op lange afstand op de snelweg. Qua veercomfort, goede stoelen en geluid. Nog steeds luidruchtiger dan een personenauto maar zeker niet hinderlijk. En die 140pk is prima om vrij snel te kunnen invoegen (wel goed doortrekken in de toeren) of tot aan 130 of 140km/h kruissnelheid aan te houden. Harder moet kunnen maar heb ik me niet aan gewaagd. Meestal rij ik wel wat langzamer ook met eerder rondom de 110km/h.
Qua verbruik: zeker op een snelweg rit haal ik 1000km op de 90 liter tank. Dus ongeveer 80 liter verbruikt geeft iets van 1:12. Wat meer heuvelachtig terrein en wordt 1:10 haalbaar met een rustigere rijstijl. Aangezien de bus prima rijdt wil dat weleens iets minder rustig zijn en moet de motor de gang erin houden ten koste van wat diesel verbruik. Maar wat mij betreft prima; aangezien de oude LT altijd wel op de 1:10 zat (daar reden we max 90km/h mee).
AdBlue verbruik is ongeveer een 10liter op 4000 a 6000km - erg afhankelijk van het aandeel snelweg boven de 110km/h want daarbij stijgt het verbruik wel fors.
Een camper staat natuurlijk relatief veel stil en als er dan mee gereden wordt vaak meteen honderden kilometers per dag. het onderhoudsschema is dus altijd een beetje puzzelen maar het onderhoud is bij een camperbedrijf die samenwerken met de dealer. Zodoende allemaal prima en geen opmerkingen over. Onderhoud van de bus is ook niet duur zeker niet in vergelijk met het camperdeel.
We hebben wel 1 probleem gehad; de voorruit afdichting bleek niet goed te zijn dus bij de 1e forse regenbui hadden we lekkage. Het raam is eruit geweest en opnieuw geplaatst onder garantie.
Wat mij betreft een top bus zo'n Jumper en de aandrijflijn is erg fijn. Het rijden is voor zo'n bus erg makkelijk en met de spiegels alleen al is ook manoeuvreren erg makkelijk.
Nadelen?
- Door de camperombouw staan de stoelen een fractie hoger (draaischijf) waardoor de blik op het instrumentenpaneel net niet helemaal goed is
- Je zit met je knieen best dicht bij het dashboard maar dat is vooral gewenning en even een goede zithouding uitzoeken
- De hendels voor cruisecontrol en richtingaanwijzers zitten best dicht bij elkaar en soms heb je de verkeerde. Vooral even wennen
- Zeker met een kortere bus merk je de korte wielbasis vrij goed bij drempels. Bij auto's heb je dat ook weleens als je in een heel korte auto onderweg bent
PS: Er zijn over deze bussen best veel klachten over veercomfort. Ik heb daar zelf geen klachten over. Wel is het zo dat we dus een light chassis hebben en niet al te dicht bij het maximale gewicht zitten. En het hangt ook nogal af van het jaar want de veren zijn nog weleens veranderd.
PPS: Van de achterwielaandrijving met de LT naar de voorwielaandrijving nu heb ik geen nadelen ervaren. Heel soms voel je een beetje aandrijfreactie in een scherpe bocht. Qua op gras of zand rijden ook geen verschil gemerkt. Wel een keer vastgereden maar dat was dusdanig dat ik daar met de LT ook niet uitgekomen was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën Jumper 2.2 HDI / L1H1 / 1e EIG. / 7-PERS DUBBEL CABINE / AIRCO / CAMERA / BLUETOOTH / DUBBELE CABINE
- 2016
- 63.724 km

Citroën Jumper GB EV 110 kWh 273pk L4H3 35 Zwaar | Camera | Binnenspiegel Camera | Navigatie
- 2024
- 250 km

Citroën Jumper 30 2.2 BlueHDi 140 L2H2*A/C*3P
- 2021
- 112.819 km