Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Shine (2017)

autoreview

Citroen Grand C4 Picasso
Citroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 Picasso

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso BlueHDi 150 Shine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf120.500 km
KM-stand laatst259.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar in het bezit

  • 154.000 km

Een jaar geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en besloten om de Grand C4 Picasso 2.0 BlueHdi te kopen met toen 120.000 km op de klok. De auto komt uit Frankrijk. Er zijn weinig van oorsprong NL 2.0 diesels te koop. Waarschijnlijk door de hoge roettax, maar misschien ook omdat ie goed bevalt? De auto heeft bijna alle opties behalve ledere bekleding en stoelverwarming.

De Mondeo 1.8 uit 2006 was met ruim 3 ton op de klok klaar voor een verblijf in het buitenland. Ondanks dat het een probleemloze auto is geweest, was het gebrek aan vermogen de grootste ergernis. Een goede aanhanger erachter ging nog wel. Maar met een 1400 kg zware caravan werd dat een uitdaging. Vandaar de zoektocht naar wat meer koppel en vermogen.

Enfin, bij Autobedrijf t Centrum in Eethen een mooie 4 jaar oude GP gevonden. Een automaat, want daar was ik ook wel aan toe na al die jaren schakelen. De auto is netjes afgeleverd. Alle puntjes bijgewerkt en zodoende met een half jaar Bovag de auto gekocht.

In dat half jaar ben ik 2 keer teruggegaan om een storing in de boordcomputer te fixen en een kapotte blindering van het panoramadak te vervangen. Allemaal netjes zonder morren gemaakt.

Probleem met de computer was dat telkens als het verbinding wilde maken mij de bluetooth van mijn telefoon het systeem ging herstarten. Was mijn telefoon verbonden via de usb, was er niets aan de hand. Een software update heeft het probleem voorgoed verholpen.

Inmiddels ben ik ongeveer 33.000 km verder en kan ik niets anders zeggen dan dat ik een goede keuze heb gemaakt. Ja, ik moest wennen aan zaken als adaptieve cc. Vooral irritant als een auto op de snelweg denkt dat ie in het gat tussen jou en je voorganger past. Dan gaat het systeem acuut in de ankers. Op andere momenten? Ideaal! Dan de 'lane-keeping' modus. Die is nog steeds niet mijn vriend en staat daarom meestal uit. Tenzij is 's avonds laat uit mijn werk kom. Moet nog steeds wennen aan het gecorrigeer. Ook bij het wisselen van rijstrook. Richtingaanwijzer aan (dan gaat ie op stand-by) maar dan toch af en toe ingrijpen. Ik wijd het ook aan de smalle rijstroken in Nederland. Van de veel gehoorde klacht dat ie ook op (optische) 60 km wegen een gevaar is, zeg ik dat dat niet zo is. Het systeem werkt pas bij 70 km/u.

De ruimte met alle stoelen omhoog is prima. Voorstoelen 2 tikjes naar voren, middelste rij naar voren en je kunt met niet al te lange volwassenen prima achterin zitten. Oké, dan misschien niet naar Frankrijk. De leuning van de middelste rij is ook nog te verstellen en rechtop en een wat relaxtere houding.

Comfortabel is de auto sowieso. Nog nooit ben ik zo fit uitgestapt na honderden km's snelweg.

De motor heeft altijd trekkracht. Wat een genot (ten opzichte van de Ford 1.8 benzine). Ik ben erg benieuwd hoe dat straks gaat met de caravan aan de trekhaak. Hopelijk niet meer met 60 in zijn 2 en de airco uit, op de kruipstrook richting Luxemburg.

Opbergvakken zijn er in overvloed. Heb ze zelfs nog niet eens allemaal in gebruik na een jaar.

Apple Carplay gebruik ik minder vaak dan ik verwachtte. Was toch een van de eisen bij het zoeken naar een andere auto. De navigatie van de C4 bevalt erg goed. Kaart wordt elke beurt gratis ge-update. Een veel gehoorde klacht over het instellen van de temperatuur.... Die staat bij mij bijna altijd op 22 graden. Ik zit echt niet elke paar minuten aan die instellingen.

Jammer om te lezen dat Citroën heeft besloten het model uit productie te halen. Want wat een fijne, ruime en comfortabele auto!

Wordt vervolgt.... (na de zomer)

Oei!

  • 176.000 km

Zo, we zijn inmiddels ruim 20.000 km verder. Dat gaat nog steeds in alle comfort.

Voordat we met de caravan op vakantie zouden gaan een zomercheck laten uitvoeren. Daarbij zijn voor de remblokken en schijven vervangen. Kleine tegenvaller, maar liever dat het bij de garage aan het licht komt dan in de heuvels in Frankrijk. Of zoals de monteur van de Citroëngarage zei: "Hij kan beter een keer niet starten dan niet remmen." Tja.... maar wel 600 euro's lichter....

Het rijden met de caravan zelf ging supermakkelijk. Wat fijn om eindelijk wat koppel te hebben. Rustig met 95 à 100 op de cruisecontrol. Geen centje pijn.

Enig 'billenknijpen' is mij helaas niet gespaard gebleven op de heenweg. Bijna aan het eind van de reis bij Valence in een flinke file terecht gekomen met 39 graden buiten temperatuur. Na een uur vond mijn auto het nodig om flink te gaan roken bij stationair. Ik dacht eerst dat het de banden van de caravan waren, maar bij nader onderzoek kwam het uit de uitlaat. Aangezien er verder geen enkel waarschuwingslampje ging branden en ook de temperatuurmeter geen alarm sloeg de eerste de beste mogelijkheid benut de snelweg te verlaten om het laatste stuk helemaal binnendoor te rijden. Langzaam maar zeker verdween de rook en daar verder nooit meer last meer van gehad. Navraag leert dat het zeer waarschijnlijk het regenereren van het roetfilter is geweest.

Op de terugweg zijn er helaas wel storingslampjes gaan branden. Emissiestoring en AdBluestoring. Aangezien die ook plaats hebben onder de auto en niet in de motor gelukkig heelhuids thuisgekomen. Wel erg vervelend is dat ie dan vrolijk begint af te tellen naar het moment dat je niet meer kan starten. En dat dan elke 50 km.

In september was het ook gelijk tijd om de 175.000 km beurt uit te voeren. Naast die beurt was helaas ook de distributie/waterpomp aan de beurt en..... moest er een nieuwe AdBlue tank geplaats worden. Die kwam blijkbaar niet meer goed op druk. Nieuwe tank.... 1100 euro... Dat zou dus een rekening van 2600 euro worden. Auw!! Gelukkig kwam Citroën met 600 euro coulance over de brug. Dank!

Inmiddels zijn we 7000 km verder sinds het begin van de AdBlue storing en wachten we nog steeds op een nieuwe AdBlue tank. Blijkbaar een lastig te leveren onderdeel nu. Dus elke week een bezoekje aan de garage om de storing te resetten waarna we gezellig weer opnieuw gaan aftellen van 1100 naar 0 km.

Enfin, ondanks dat met de 'brandstofkennis' van nu ik in februari 2021 geen diesel zou hebben gekocht ben ik nog steeds erg blij met de auto. Als deze onderdelen (distributie en adbluetank) net zolang meegaan, red ik het wel totdat ik de stap ga maken naar hybride of volledig elektrisch. Dan zijn we sowieso een jaar of 4 verder en kunnen we hopelijk langer dan 150 km elektrisch rijden met een fatsoenljke caravan zonder 80 mile te moeten betalen. Voor nu tuffen we in alle comfort, gemak, ruimte, trekkracht en stilte verder over 's herenwegen.

Wordt vervolgt!

Still going strong

  • 216.000 km

Inmiddels zijn we ruim 1 jaar verder sinds de vorige publicatie. Het moment dat er wat ellende begon met het Ad-Blue systeem.

Samengevat zat het probleem in de AdBlue tank en in de verstuiver. Beide zijn vervangen. De tank onder coulance van Citroen Nederland en de verstuiver op mijn kosten. Alles netjes uitgezocht door Garage Wassink in Oss. Duurde helaas wel even voordat de onderdelen binnen waren door de schaarste vorig jaar. Dus regelmatig langs de garage om de AdBlue melding te resetten. Daarna van bovenstaand probleem geen enkel last meer gehad.

Ander raar ding was dat ineens de rechter aansluiting van de elektrische (gas)veer van de achterklep afbrak. Achterklep licht beschadigd doordat de gasveer tussen klep en dak naar buiten piepte. Ook nu was Wassink pro-actief op zoek en wist snel te melden dat de hele reparatie (inclusief nieuwe achterklep en spuiten) voor rekening van Citroen zou komen. Dat scheelde weer een paar duizend euro.

Enfin inmiddels zijn we al weer 35000 kilometer verder in alle rust en comfort. Met de caravan naar Zuid-Frankrijk was zeer relaxed. Altijd voldoende koppel en met een gemiddeld verbruik van 1 op 9 (met caravan bij 90-100 km/u) mag ik niet klagen. Bij normaal gebruik zit ik gemiddeld op 1 op 17,5.

De APK is weer zonder problemen afgewerkt. Enige kostenpost dat nu op de rol staat zal zijn voor de rechter helft van de verwarming. Ik zat comfortabel achter het stuur, moeders had het koud. Van de zomer geen erg in gehad, want de airco werkt wel. Nu in de winter valt het op. Dat wordt dus binnenkort verholpen.

Voorlopig rijden we rustig door. Inruilen heeft nu geen enkele zin door al het diesel-bashen. Ik wil er toch nog een 100k bijrijden voordat ik de overstap naar (semi)elektrisch ga maken.

Comfortabel en in alle rust.

  • 229.000 km

Zo, we zijn weer 30.000 km verder. Rechter kachelhelft is voor de winter gerepareerd. Geen klachten meer gehad van de rechterhelft van de auto. :-) Vlak voordat de auto weer een (grote) beurt wilde hebben ontstond er een ratelend geluid bij het in sturen naar zowel links als rechts. En dan alleen bij gasgeven. Bij de beurt door de garage de oorzaak vast laten stellen. Wat blijkt, na 230.000 km zijn mijn homokineten versleten. Niets om je voor te schamen bij deze km stand. Doet alleen wel weer een beetje pijn in de portemonnee. €1100,- voor het vervangen van de assen en kineten. Maar dan kunnen we er weer 230.000 km tegen. Verder is het genieten van de rust, de 370nm koppel, zeker met de caravan erachter. Dus voorlopig dieselen we lekker door!

So far so good.

  • 259.000 km

Zo, we zijn weer bijna 30.000 km verder sinds vorig jaar april. 30k die nog steeds in alle rust en comfort voorbij is getrokken. Inmiddels de Michelin all season banden ingewisseld voor echte winterbanden. Wat een verschil! Voor mij geen vierseizoenen banden meer. Ze maken meer lawaai, (want cuppen) en verbruiken meer.

Met de caravan erachter fluitend naar de bestemming gereden. Tot 95 in zijn 5. Ik vind het fijner om met het gewicht van de caravan boven de 1500 t/m te blijven.

Het enige dat (weer) kapot is gegaan is de dakverduistering. Na 120k gebeurd (toen bovag garantie) en nu bij 240k weer. Een van de twee palletjes die het doek naar voren en achteren trekt is weer gebroken. Vervangen kost €800,- dus ik laat het voorlopig maar zo. In dit tempo rijdt ik normaal gesproken nog een jaar of 2 door. Dan zit ik op 320.000 km. Hopelijk is er dan een fatsoenlijk alternatief als trekauto voor de caravan. Eentje waar ik niet elke 180 km moet afkoppelen en laden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.