Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 Business (2017) #2

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 Business (2017)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso BlueHDi 120 Business
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst70.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto, meteen op vakantie

  • 2.800 km

De 4de Picasso kan op de lijst. Nu een echte automaat, massage stoelen, voetensteun voor de passagier rechts, electrische achterklep en een panoramadak. De belangrijkste wijziging t.o.v. de vorige Grand C4 Picasso. Meteen nadat ik de auto opgehaald heb, zijn we met de caravan naar Frankrijk gereden. Wat een rust aan boord, nog stiller dan de vorige. Qua trekkracht lijkt het allemaal nog makkelijker te gaan waarbij deze automaat zeer alert reageert met de caravan (max. 1300 kg) aan de haak. De bak schakelt soepel door naar de 6de versnelling, maar schakelt ook op tijd terug naar 5 of 4 als er geklommen moet worden.
De massagestoelen zijn op die lange ritten echte verwennerij, en ook de voetensteun wordt inmiddels bijzonder op prijs gesteld.
T.o.v de vorige Picasso lijkt het of de vering nog soepeler is, wat ik niet had verwacht, maar wel heel fijn. Uiteraard kan het nog niet tippen aan Citroëns met veerbollen, maar ik denk wel dat er weinig auto's zijn die zo soepel veren met normale veren en schokbrekers.
Opvallend t.o.v.de vorige Grand C4 Picasso:
- verlichting in de portiervakken ontbreken
- de elastiek banden tegen de zijkant van de kofferruimte ontbreken
- navigatie nu van Tomtom Traffic, zeer goed, met melding wanneer er 2 uur gereden is. Systeem geeft veel suggesties waar te stoppen, welke restaurants, parkeerplaatsen, etc.
- minder knoppen op het stuur, automatisch inparkeren zit nu op een andere plek
- gesproken commando's voor telefoon en navigatie
- Mirrorlink of Android auto is (nog) niet beschikbaar in NL

  • 28.300 km

Inmiddels weer helemaal vertrouwt geraakt met deze auto en alle nieuw extra's t.o.v de vorige. Geen enkele spijt, zeker niet met deze automaat. Echt een prima combinatie met de 1.6 HDI. Een aanrader. Voldoende kracht, heel soepel, zeer comfortabel en alles in gaat in alle rust. Alle stres raak je kwijt, net zoals vroeger in mijn CX. Genieten van autorijden.
Verbruik ligt rond 1:18, ook met winterbanden.
Geen problemen gehad, echt een goede auto, net als de vorige Grand C4 Picasso.
Ritje Schotland in aantocht. 6 Personen, dakkoffer, zwaar belast. We hebben er zin in!

Update

  • 37.000 km

Na een rit Schotland met 6 personen en een dakkoffer, dus zwaar beladen nog meer onder de indruk. Alles gaat met gemak mee, veel ruimte, alleen de achterste rij is niet heel ruim, maar als iedereen een beetje inschikt gaat het prima. Verbruik blijft boven de 1:17. Komt misschien ook vanwege het ontbreken van snelwegen.
Je gaat op vakantie voor ontspanning. Daar werkt deze auto ook zeker aan mee.
Wat ook voor ontspanning zorgt is de rust in de auto. Weinig geluid, stille motor, fijne stoelen, veercomfort, ook zwaar beladen.
O ja, Schotland kan ik, naast de Grand C4 Picasso met automaat, ook zeker aanbevelen!

Afscheid

  • 70.000 km

Een nieuwe uitdaging bij een andere werkgever betekend ook het inleveren van de auto. Ondanks dat ik er nog geen jaar in heb gereden ben ik voor m’n gevoel toch erg verknocht geraakt aan deze Grand Picasso. Van de 4 Grand C4 Picasso’s was dit veruit de fijnste, zeker door de automaat.
Netjes schoon gemaakt en gepoetst en hij is klaar voor de nieuwe berijder.
Ondertussen kijk ik uit naar m’n nieuwe auto. Een DS7 Crossback.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.