Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 120 98g Business (2018)

autoreview

Citroen Grand C4 Picasso
Citroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 Picasso

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso BlueHDi 120 98g Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het blijft een ruime comfortabele auto

  • 158.000 km

Deze Grand C4 Picasso is de 3e van dit type waar ik in rij. De eerste was een poolauto bij een eerdere werkgever (waar ik daarna vertrokken ben). Daarna kreeg ik bij de nieuwe werkgever een Renault Kadjar (gloednieuw), maar die viel tegen. Want beperkte binnenruimte en lomp (onoverzichtelijk) aan de buitenkant. Dus via wagenparkbeheer opnieuw een Grand C4 Picasso geregeld (opnieuw poolauto) waar ik heerlijk in gereden heb tot einde leasecontract. Dat was toevallig ook rond het einde van het contract bij die werkgever en ik had het inmiddels geleerd: niet afwachten wat je krijgt, maar vragen wat je wil. En daar begint het verhaal van deze Grand C4 Picasso uit 2018.
Bij de nieuwe werkgever wilden ze mij wel een dergelijke auto geven in de lease, maar nieuw was dit model een half jaar niet leverbaar. Citroën had besloten om een facelift door te voeren en zou begin 2019 het nieuwe model (Spacetourer) gaan produceren/leveren. Wanneer precies was onduidelijk, maar ik wilde er niet op wachten. Dus werd door de leasemaatschappij deze auto gevonden bij hun dealer in Amsterdam. Een van de laatste Picasso's dus die nieuw op kenteken is gezet in NL. Heel laat in het jaar, want mijn contract bij de werkgever begon per december 2018.

De auto is uitgevoerd als Business, met getinte ramen achter. Helaas zonder het kinderpakket (met binnenspiegel en zonwering bij de achterramen), maar verder prima voor mij. Gelijk een trekhaak laten monteren voor ritjes naar de stort en/of met de fietsendrager. Zwart, want dat was nou eenmaal de kleur waarin hij stond. En een diesel vanwege verwachtte km's (toen waren alle leasecontracten nog op basis van 40.000 km/jaar).

Bij de werkgever heb ik 5 jaar met deze auto gereden en ondertussen er ook privé veel plezier van gehad. Met een gezin met 3 kids (waarvan 1 altijd voorin zit ivm wagenziekte) is het een heerlijke auto. Veel ruimte op/rond de achterstoelen en ook nog 2 extra stoelen in de grote kofferbak. Dus voor ritjes met feestjes/sporten is er altijd extra ruimte. En voor vakanties zet je gewoon de achterstoelen wat naar voren en wordt de kofferruimte nog groter. De eerste jaren was het nog met een baby/peuter, dus gingen ook de kinderwagen en al dat soort zooi mee. Toen heb ik er regelmatig een dakkoffer op gelegd.
Omdat ik het lawaai van de dakkoffer niet zo waardeer, heb ik later een bagagescheidingsnet gekocht. Die kun je in deze auto op 2 plaatsen monteren: direct achter de voorstoelen, of achter de achterstoelen. Bij het net zaten voldoende mallen en 2 sets ogen. Ik heb met de juiste mallen de bevestigingspunten in de carrosserie gevonden (je tekent af, snijdt de bekleding open en voila) en voorzien van de bijbehorende afdekdoppen. Sindsdien gaat de dakkoffer nog sporadisch mee (alleen met strandvakanties ivm water, zand, zout wat ik liever niet in de auto wil). De rest van de tijd gooien we alles in het zwarte gat... :)

Bij de werkgever raakte ik mijn werkplezier wat kwijt, dus werd er rondgekeken en een nieuwe werkgever gevonden. Maar leasen betekent daar dat je vastzit aan hybride of elektrische auto's en dat paste mij nog niet. Daarin spelen natuurlijk range, gewicht en kosten mee, maar het allerbelangrijkste is de binnenruimte. En dan met name de 3 losse achterstoelen. Ik kon geen auto vinden die enigszins de ruimte biedt van de Grand C4 en dat ook nog binnen de leaseregels. Dus heb ik de auto na 5 jaar overgenomen van de leasemaatschappij en rij sindsdien er privé mee verder.

Gemiddeld in de afgelopen 6,5 jaar ruim 24.000 km/jaar.
Het onderhoud kwam neer op een jaarbeurt en na verloop van tijd de APK. En daarbij was het vooral ruitenwissers, banden en dat soort slijtagedelen.
Het enige manco blijken de parkeersensoren aan de voorzijde te zijn. Daar zitten er twee (midden voor) en die geven al vanaf levering storingen. De ene is onder garantie vervangen (binnen 1 jaar), de andere begon storingen te geven nadat ik de auto in eigendom had (dus na 5,5 jaar ongeveer). En dan alleen in natte omstandigheden, als het vocht blijkbaar in de sensorbehuizing trekt. Met wat WD40 (vochtverdrijvend) hou ik de storingen tegen, maar eigenlijk is dat vooral totdat ik ruimte en tijd heb om de bumper te demonteren en de sensor na te kijken/te vervangen. Want bij de dealer/garage kost me dat teveel geld.

En verder? De gasveren van de achterklep werden lam (5,5 jaar, 130.000 km). Die zijn blijkbaar niet in staat het vele in- en uitladen goed te doorstaan. Ik las ergens anders ook al klachten hierover. Gelukkig kosten ze niet zoveel en kun je ze heel eenvoudig zelf vervangen. Dat heb ik dus ook gedaan.

Inmiddels zijn we dus 6,5 jaar en 158.000 km ver en ben ik eigenlijk wel positief verrast over deze auto. Of ook weer niet. Het is natuurlijk de 3e van hetzelfde type en je merkt dat deze laatste eigenlijk geen rare franse fratsen meer heeft.
De 1e (uit 2013) was duidelijk met de franse slag ontwikkeld. Rare vertaalfouten in de software, geen fatsoenlijke updates, scherm dat kapot ging. Eigenlijk vooral infotainment dat niet naar tevredenheid functioneerde.
De 2e (uit 2016) was al stukken beter. Software- en kaartupdates kon je (met een trucje) zelf downloaden en installeren via USB-stick.
Deze 3e (uit 2018 dus) is op alle fronten prima. Het infotainmentsysteem is sneller geworden (niet snel, wel sneller), updates zijn gewoon via Citroën Update te verkrijgen en te installeren, storingen zijn er eigenlijk niet (behalve de genoemde parkeersensor) en alles werkt zoals het moet.

Waar ik van geniet?
1. 2. 3. 4. Ruimte-ruimte-ruimte-ruimte!
5. Spiegels die naar beneden kantelen als je achteruit gaat. Ideaal! Bij de 1e auto haperde het nog wel eens of kwamen ze niet terug omhoog. Maar nu werkt het feilloos.
6. Comfort: de auto rijdt heerlijk. Echt cruisen is het.
7. Opties: veel zit er op vanuit het Businesspakket. Waarvan ik vooral de parkeercamera aan de achterzijde heerlijk vind. Je kunt deze auto prima parkeren op zicht (met de spiegels dus), maar de camera zorgt ervoor dat je net wat makkelijker/strakker parkeert. De randjes opzoeken zogezegd.

Wat had beter gekund?
1. Vermogen. Ik hou van doorrijden en deze 88kW/120pk-motor heeft wel wat werk te doen bij het gewicht van de auto. Bovendien is de motor afhankelijk van de turbo voor de echte trekkracht.
2. Standaarduitrusting. Waarom geen automatisch dimmende binnenspiegel op een Business? Dat was ook in 2018 al vrij standaard, maar bij dit model niet. Jammer.
3. Uitstraling. De auto was vernieuwend in 2013, maar de visuele updates t/m heden zijn beperkt gebleven. Een beetje meer pit had wel gemogen, gewoon wat stoerder. Al is dat ook commentaar anno 2025 en dus niet helemaal eerlijk.

Verbruik?
Deze was ik in de eerste versie vergeten, maar het verbruik is prima. Ik rij er niet lomp mee, maar ik rij wel door. In NL is het vaak 120 a 130 km/h en buiten NL is 160 km/h een heerlijke snelheid. Bovendien wordt de auto niet alleen voor woon-werkverkeer gebruikt, maar ook voor alle korte ritjes (boodschappen, sport, etc.). Het gemiddelde verbruik van de afgelopen 1,5 jaar (dus sinds de auto privé-eigendom is) ligt op 5,7 l / 100 km (1 op 17,5).

Wat kost het?
Op dit moment ben ik 42 cent per km kwijt. Dat is inclusief afschrijving, verzekering, MRB, brandstof en onderhoud. Dus all-in.
Na aftrek van de vergoedingen vanuit de werkgever kost de auto 225 euro netto/maand. Dat is lachen natuurlijk, want daarin zitten alle prive-km inclusief vakanties...
De netto bijtelling tijdens de leaseperiode was ook al laag (ivm laatste model was er korting gegeven en dat resulteerde in een lagere cataloguswaarde, dus minder bijtelling).
Kortom: weinig geld voor veel ruimte en comfort.
Als ik nu een passende leaseauto uitreken, dan kost die netto 2 tot 3 keer zoveel per maand, terwijl ik er in ruimte altijd op achteruit ga. En dan is het qua range ook gelijk een forse stap terug. Zelfs de Peugeot E-5008 long range heeft niet dezelfde ruimte en alleen theoretisch een range die in de buurt komt van deze auto...

Conclusie: ik ben een tevreden Grand C4 Picassorijder.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.