Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | ë-C4 50kWh 136 Shine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 56.000 km |
Stroomslurper
- 56.000 km
In september 2021 de switch van diesel (C5 break 2.0 Hdi) naar elektrisch gemaakt. De auto is natuurlijk een stuk kleiner dan de C5, maar rijdt prima. Net niet het comfort van de hydropneumatisch geveerde Citroëns, maar het komt aardig in de buurt. Het zitcomfort is ook uitstekend.
Al met al een prima auto, op één, bepaald niet onbelangrijk detail na... het bereik. Dat is ronduit dramatisch slecht. De ëC4 is volledig allergisch voor snelwegen, en eigenlijk ook al voor 80 km wegen. Bij temperaturen onder 10 graden Celsius, en een zeer rustige rijstijl (nooit harder dan 100 km/u) is de actieradius niet de geadverteerde 350 km WLTP. Dat is te begrijpen. 300 km dan? Nope. 250 dan? Nope. 200 dan? Eigenlijk ook niet. Zoek het meer in de range van 175 km. Dat is dus ongeveer 4 km op een kWh. Rijd om dat te halen wel als een ouwe zak, want anders haal je nog geen 150 km op een volle accu. Zou er dan iets mis zijn met het accupakket? Ik heb van alles geprobeerd bij Citroën, maar daar ligt het volgens hen echt niet aan. Het ligt vrees ik aan de misleidende verkooppraatjes. De auto een keer heel serieus doormeten? Vergeet het maar. Je hebt wat betreft het bereik / verbruik gewoon een kat in de zak gekocht. Maak je lange ritten en ben je dus afhankelijk van snelladers? Dan loop je met de ëC4 helemaal leeg op energiekosten. Reken op ruim € 0,20 per km, alleen al aan elektriciteit.
De metingen die de auto zelf doet kloppen van geen kant. Ieder keer als je met een volle accu wegrijdt zie je weer een bereik van ongeveer 300 km (nee.... geen 350) op je meter, maar dat loopt idioot hard terug. Soms drie tot viermaal sneller dan de werkelijke kilometers die je rijdt.
De app die je op je smartphone hebt is helemaal te triest voor woorden. Voor dit stukje een te lang verhaal, maar duidelijk is wel dat ze bij Stellantis niet weten hoe je een app moet bouwen.
Afsluitend: Een ëC4 kopen en hopen dat je er een heel eind mee komt is zoiets als in Groningen wonen en geloven dat de gaswinningsproblemen snel opgelost zullen worden. Of slachtoffer zijn van het kinderopvangtoeslagen schandaal en geloven dat je snel gecompenseerd zult worden.
Het is heel, heel jammer, maar deze ervaringen zijn geen reclame voor elektrisch rijden. Ik weet niet hoe het diegenen vergaat die een Kia, Hyundai, VW of Tesla rijden. Ik hoop voor ze dat zij geen kat, maar kilowatturen hebben aangetroffen in de zak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Feel 50 kWh NL-Auto | Camera | Climate Controle | Cruise Control | Radio-DAB-USB | Bluetooth | LM-velgen | Parkeersensoren | Dealer onderhouden
- 2023
- 27.684 km

Citroën C4 EV 50 kWh 136 pk Shine Automaat - Head-up display - Camera -Keyless Entry
- 2023
- 25.457 km

Citroën C4 50kWh 136pk Shine | Navigatie | Stoel en Stuurverwarming
- 2022
- 9.500 km