Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ë-C4 50kWh 136 Feel Pack |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 41.300 km |
Helemaal tevreden
- 35.000 km
Deze ijsblauwe ë-C4 is bij ons sinds begin mei 2023 als private lease opvolger van de Nissan Leaf 40 kWh. Tijdens het oriëntatieproces hebben we vooral gekeken naar binnenruimte en maandbedrag. Dat van de ë-C4 (vijf jaar) is nauwelijks hoger dan dat voor de Leaf (vier jaar) destijds, inclusief de SEPP-subsidie nu zelfs goedkoper. Grotere auto's zouden aanzienlijk duurder uitkomen, met eigenlijk als enige echte voordeel trekgewicht op kenteken. Dat missen we maar eens per jaar.
Ten opzichte van de Leaf heeft de ë-C4 iets minder vermogen en iets minder kofferbak, wel effectief 50% meer accu en actieradius, AC laden op drie fasen en uiteraard CCS snelladen in plaats van Chademo. De Nissan is (grappig genoeg) wel meer de rijdersauto, de Citroën is vooral comfortabel en ook lekker stil. De ë-C4 is de grootste hatchback op basis van het bekende Stellantis 50 kWh platform. De binnenruimte is prima, we gebruiken de auto vaak met vier of vijf volwassenen en dan heeft niemand te klagen. We krijgen vaak complimenten over het comfort en de stilte. De kofferbak is met de verstelbare bodem in de hoogste stand prima voor de doordeweekse ritjes en boodschappen. Onder de bodem liggen de paraplu's, werkjas en werkschoenen netjes opgeborgen. Voor vakantie en weekendjes weg gaat de bodem omlaag en voor grote bagage kan de achterbankleuning in delen neer.
We zijn helemaal blij met onze "citroen" in Feel Pack uitvoering. Ten opzichte van de duurdere Shine hebben we geen glazen dak, keyless entry, navigatie en adaptieve cruise control. Maar al het nodige zit erop (inclusief stoel- en stuurverwarming!) en werkt goed. Het is wel eenvoudig, de meeste Aziatische auto's hebben meer opties en menu's, maar ik mis dat niet. Navigeren en bellen doe ik draadloos via Android Auto, dat gaat eigenlijk altijd prima. Het tafeltje/tablethouder bij de bijrijder is een grappige gimmick.
Het gemiddelde verbruik inclusief verliezen staat nu op 17 kWh/100 km. In de winter en/of bij meer dan 100-110 op de snelweg wordt dat al gauw 20+. Ten opzichte van de boordcomputer moet je 1 à 2 kWh/100 km bij het verbruik optellen. Van maart tot oktober kan ik de auto thuis op PV-overschot laden. Ik doe dat op 1 fase en dat gaat prima. Het AC laden op 3 fasen (t.o.v. 1 fase) is met name fijn als je ergens op bezoek bent. Snelladen doen we zelden, ik zie dan gemiddeld 50-60 kW. De actieradius loopt uiteen van een dikke 200 km (winter) tot bijna 300 km (zomer).
Kleinigheden die vervelen, zijn dat de cruise control pas vanaf 40 km/u werkt en dat de auto op lange rechte wegen al snel begint te mekkeren dat je je handen aan het stuur moet houden (joh).
Partir, c'est mourir un peu
- 41.300 km
Vrij onverwacht toch het afscheid van de ë-C4. We hebben besloten een occasion EV te kopen nu het kon, omdat dit flink scheelt in de maandlasten. Ons private lease contract bij Stellantis Financial Services had vanwege een actie de mogelijkheid ("Flex Premium") om het na het eerste jaar op elk moment kosteloos te beëindigen. Zo ging de ijsblauwe dame eind augustus terug naar de dealer. We zullen haar wel een beetje missen, want het was echt een fijne voiture. Missen zullen we met name het comfort, het goede LED dimlicht, de bodemvrijheid, de voorruitverwarming en het laatje voor de tablet boven het handschoenenkastje. Niet missen zal ik de onbetrouwbare GOM resp. de actieradius bij minder goed weer, het karige infotainment en weinig opties (gelukkig heeft Android Auto draadloos voor 98% perfect gewerkt), en het net niet lekker PV-overschot laden (de sessie stopt als die te vaak onderbroken wordt). En de app, ja de app. Ik heb hem afgelopen jaar niet eens meer geïnstalleerd omdat ik hem maar één keer succesvol heb laten voorverwarmen. Gelukkig was daar de voorruitverwarming. Maar de dame nam wraak toen ze hoorde dat ze aan de kant werd gezet. Twee weken voor einde contract sneuvelde de OBC (laadapparaat) waardoor AC laden niet meer ging. Alleen nog snelladen. Kapsones dus. Zo maakte ze op de valreep nog kennis met de Tesla superchargers, terwijl we voorheen vrijwel alles thuis laadden. Dat probleem mag de dealer oplossen terwijl wij verder rijden in onze eerste eigen, gekochte EV na bijna tien jaar private lease elektrisch rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Citroën C4 Shine 54 kWh 156pk Automaat | Navigatie | Climate Control | Adaptieve Cruise Control | Keyless Entry/Start | LED Koplampen | Dodehoek Detectie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor + Achter | 18" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2023
- 38.776 km

Citroën C4 1.2 Puretech Shine 360° CAMERA | STOEL/STUUR-VERWARMING
- 2021
- 86.250 km

Citroën C4 Feel Pack 50 kWh | Achterbank in delen neerklapbaar | Achteropkomend verkeer waarschuwing | Achteruitrijcamera
- 2022
- 55.910 km