Citroën DS3 VTi 82 So Chic (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 VTi 82 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 2.470 km |
Citroen DS3 Cabrio VTI 82 So Chic
- 2.470 km
DS3 1.2 Cabrio VTI 82 So Chic (2470km)
Mijn excusus, dat ik deze eerder grotendeels onder de verkeerde titel heb weggeschreven.
Aanschaf
Na 6 jaar in een Seat Leon 2.0 tdi met DSG en 60000 km verder was ik langzaam tot het besef gekomen dat diesel rijden mogelijk niet helemaal slim was.
Het woon/werk verkeer was tegen verwachting, maar wel lekker, geminimaliseerd.
En de Seat was ook wel een fijne auto maar toch maar zachtjes een tijdje steeds meer aan het rondkijken.
De Peugeot 208, de Renault Clio kwamen voorbij, de Kia Rio vond ik ook wel mooi aan de buitenkant want de looks vind ik best belangrijk, dit geldt ook voor de Peug en Clio, mooie verschijningen, rijden goed. Dat had ik dus niet met de huidge Seat’s. Merkentrouw heb ik (nog niet)niet. (en alle auto’s rijden toch van A naar C)
Ik mag een auto graag mooi vinden en smaken verschillen natuurlijk. Alhoewel ik dus wel enige kracht in de auto gewend was vond ik het verbruik belangrijk en benzine moest het dus ook wel worden.
Ook wat ik voor de Seat terug zou krijgen vond ik belangrijk. Met een schuin oog naar de Duitse import sites te hebben gekeken, proefritjes en inruilprijzen te hebben gehoord, kwam ik nog niet zo lang geleden ineens de Ds3 1.2 Cabrio tegen. Licht boven het budget, maar de midlife voor de boeg  en om heen ook gezien dat het leven niet eeuwig duurt besloten gerichter te kijken.
Keuze
Op de Citroen site blijken auto’s zoals genoemd niet echt voorradig te zijn op de genoemde locaties en zo belandden we uiteindelijk in Woerden.
Na een proefrit trokken we (ik dus) de conclusie dat er enig verschil zat tussen de vertrouwde diesel en de 1.2 bezine maar dat die 1.2 goed meekon. Geinig geluid btw zo’n 3 cylinder. (raar genoeg klinkt het correct racy) Verder vonden we de auto vooral mooi. Niet iedereen zal hetzelfde vinden maar naar ik aanneem zullen velen het met me eens zijn. Toch?
De kleur is zoals op de voorbeeld foto en dan met zwart canvas dak.
Verleden
In het verleden heb ik zo’n 15 jaar lang, niet gelijk natuurlijk, 2 cabrio’s gehad, de Spitfire en de MX-5. Beiden fantastische auto’s met hun eigen karakter en eigenaardigheden.
Deze DS3 is natuurlijk geen 2 zitter en dat zochten we dus ook niet want met zijn 2en zijn we al een tijdje niet meer.
Als damesauto tje door sommige reviewertjes/ journalistjes beschreven.
Dat zal best hun mening zijn maar ik heb een andere en wij vinden hem mooi en btw, bv een 4 zits Porsche cabrio zit er waarschijnlijk voorlopig toch niet in en met mijn mannelijkheid is, vind ik zelf (en sommige anderen ) niets mis )-;
Het dak open, achterin bij mijn dochter lichte opwinding, voorin een heerlijk cabrio gevoel. Niets mis mee. Ja er blijft boven de middenlijn een stuk auto zitten maar daar merk je binnen maar weinig van.
Slim weggewerkt is een windvanger waarvan je zelf de keuze maakt of je hem gebruikt of niet. Werkt igg goed.
De auto lijkt ook weer helemaal up to date met de gadgets en dit is hem geworden, althans zijn zusje.
En hij is mooi, rijdt als een skelter, geen racer, maar doet lekker mee.
En lekker totdat de 120 werd aangetikt. De auto veranderde in een rijdend massageapparaat.
Kan gebeuren, en de wielen werden gebalanceerd.
Na een wat langere rit kwamen we tot de conclusie dat alhoewel de spieren weer los er maar weinig was verandert. Dit maal is er gekozen voor balanceren onder belasting. Dit levert een duidelijke verbetering op maar bij 60 en 120 is het nog steeds aanwezig. Ik hoop er op terug te komen dat dit vervelende gedrag echt weg is.
Bij de laatste maal werd vaag iets gezegd over produkteigenschap en cabrio gedrag. Zal toch niet!
De eerdere “echte”cabrio’s hadden dit in ieder geval niet en een kenmerk is dat deze stijver moet zijn. (hoezoe vrouweauto)
Met het dak dicht is maar weinig van het cabriodak te merken. Er zal best een verschil zijn met een vast dak maar we, en ik denk velen, vinden het goed.
En het dak kan vaker en makkelijker open dan gedacht. Omdat eea electrisch gaat is het ook zo gedaan en bij elke snelheid (jaja max 120 km/h maar als je dan nog iets wil veranderen.
Verder rijdt de auto heerlijk, grappig geluid als je wat verder in het gas gaat. Snel genoeg is mijn mening, zal vast met een lager gewicht te maken te hebben. Van 1400 naar 1000 KG. Van 140 naar 82 paarden. Maar eerlijk is eerlijk alle stenen liggen nog in de straat.
Het verbruik is/lijkt netjes. Ik rij vooral in de randstad. Voorlopig schat ik zo 1 op 16/17 met veel 50/ 80/110 km/h rijden.
De nav is up to date qua kaarten maar een touchscreen is achterwege gebleven. Nog steeds blijf ik het proberen maar je moet toch echt een knop indrukken want het scherm reageert dus niet. Harder drukken heeft geen zin is me ook opgevallen. Langzaam zal ik de vingers wegvegen en de bedieningsknop meer gaan gebruiken.
Interieur is mooi, radio en geluid en mogelijkheden zijn goed. USB met bestandjes erop en afspelen maar. Telefoon met blauwe tanden en gaan. Hou van een mooi geluid maar ben geen fiel. Zo bezien is het goed.
Stoelen, want we hebben de optie, aparte, sportstoel, en zitten heerlijk.
Nog even terug naar de kap/dak, open gaat electrisch tot op de hoedenplank. Ruimte is prima, maar heel veel minder als eerder in de Leon. Omdat het dak en achterruit plat kunnen is de kofferbak alhoewel redelijk, anders benaderbaar. Een krat bier past niet door de opening van de kofferbak, moet dus achterin met de bank plat. De sappen en dergelijke mits ze niet in een krat moeten, passen prima en dan kan er ook best wel veel in. Maar ja, keuzes.
Geen knoppen meer op het stuur maar erachter in satelietten. What’s in a name! Dat was even wennen maar als je het doorhebt werkt het echt goed. De CC werkt boven verwachting erg lekker en de andere bediening zoals radio enzo werkt goed.
De telefoon bedienen hiermee, met name een contact bellen is bijna niet te doen.
Misschien heb ik het nog niet door maar wie weet komt dat nog. Gebeld worden werkt dan wel simpel door een druk, nee niet op het scherm!
Verwondelijk blijft mi wel dat de, snelheidsbegrenzer of CC een kennelijke keuze is, dus het een of het andere. De keuze is dus altijd de CC.
Automatisch
Eea kan automatisch, de wissers,verlichting, de temperatuur. Ze doet het zelf en goed. Handig is wel het dak gesloten te hebben bij het wiswas gebeuren want anders is de zonnebril ook aan de wisser toe. Temperatuur heeft ie prima door. Opvallend wel dat ik nu +2 graden op de comp instel. Maar dan houdt ie dat ook netjes vast. (ie, is zij natuurlijk)
Verbruik
Het echte verbruik lijkt zo rond de 1 op 16 te zitten
Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat het een mooie auto is welke goed rijdt, er bijzonder goed uitziet en als die vervelende massagestand verdwenen is, een echte aanrader is .
Maar dat moet nog wel gebeuren met haar.
Het lijkt erop dat het grotendeels weg is, ik kijk het nog even aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën DS3 Cabrio 1.2 VTi Chic | slechts 110.807 kim | Airco | 15" Velgen | Dealer onderhouden! |
- 2013
- 110.773 km

Citroën DS3 Cabrio 1.2 PureTech So Chic | Stoelverwarming | Vouwdak | Vouwdak | Navigatie | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control | Bluetooth
- 2014
- 128.388 km

Citroën DS3 1.2 VTI CHIC
- 2013
- 123.462 km