Citroën DS3 VTi 82 Chic (2013)

autoreview

Citroën DS3 VTi 82 Chic (2013)

Signalement

UitvoeringDS3 VTi 82 Chic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf25.039 km
KM-stand laatst47.465 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een maand in huis en wat een plezier

  • 27.303 km

We waren voor de dames in huis op zoek naar een nieuwe tweede auto. De Twingo was inmiddels 10 jaar oud en zou over een maand de 10-jaars beurt moeten incl. vervanging van de distributieriem. Met bijkomend onderhoud en nieuwe bandjes al gauw een beurt van 1.500,- euro. Dan maar eens rondkijken.

Nu was de vrouw des huizes al jaren verkocht van de DS3. Wat een mooie auto, zei ze, als we er weer eens een zagen rijden. En vorig jaar op vakantie op een Italiaans eiland reden we een DS3 als huurauto. Dat was goed bevallen. Dus op zoek. Via Marktplaats, Autotrader en AutoScout24. Zo uitgekomen bij Citroen dealer Broere in Krimpen aan den IJssel. En daar een goede deal kunnen sluiten: een mooi aanbod en een mooie inruilprijs voor de Twingo. Resultaat: vrouwen gelukkig, ik gelukkig.

Want wat blijkt: wat is de DS3 een leuke auto. Sportonderstel, dus razendsnel door de bochten. Heerlijk pittig, met een knorrend geluid als je gas geeft. Een zeer fraai interieur met een echt premium gevoel, dat het interieur van andere auto's direct ouderwets doet lijken. Erg stil aan boord, goede geluiddemping. Goed geluid dankzij het Pack HiFi. Probleemloze koppeling met de iPhones in huis via Bluetooth en USB-kabel. De eerste maand was genieten. Geen wonder dat er al 2.000 km mee is gereden door alle leden van het gezin.

Het gekste is nog het plezier wat de auto biedt. De funfactor. Die is enorm. Wat een lol. Je krijgt zin er in te rijden. 's Avonds na het werk wil je nog even een ritje maken. Iemand even wegbrengen? Graag! Zomaar even de snelweg op en neer om wat bochtjes te draaien? Ja, ik ga mee! Verslavend gewoon.

Eens kijken of we hier kunnen bijhouden of de DS3 blijft bevallen. Later meer.

Uitvoering en eerste indruk

  • 28.321 km

Voor diegenen die net als ik geen wijs kan worden uit alle uitvoeringen en types van de DS3 meer over de uitvoering. Van de verkoper begreep ik dat er bij aanschaf zoveel mogelijkheden zijn om de auto naar eigen voorkeur samen te stellen, dat een Chic met opties soms rijker is uitgerust dan een So Chic. En dan zijn er ook nog de actiemodellen of voorraadmodellen die de importeur bestelt. Zo is de achterspoiler officieel een accessoire dat bijbesteld moet worden. Ik geloof niet dat er een DS3 is uitgeleverd zonder.

Volgens factuur en register is dit een DS3 1.2 Puretech 82 Chic met Airco en Pack Hifi en dat betekent:

- 1.2 3-cilinder motor met 82 PK
- Sportonderstel, onafhankelijke ophanging voor en achter, schijven voor, trommels achter
- Banden 195/55R16, stalen wielen met wieldoppen
- 950 kg, 0-100 in 12,3 seconden, en dat lijkt gek genoeg veel sneller te gaan
- Handmatig bediende airco, erg fijn in de winter om de voorruit te ontdooien
- Pack HiFi, dat klinkt erg goed, bijkomend voordeel een probleemloze verbinding met iPhone via Bluetooth en USB-kabel, handsfree bellen via de carkit klinkt erg goed, opladen werkt goed, streaming audio afspelen (Spotify) werkt goed.

Dan zijn er zaken die officieel als optie gelden, bijvoorbeeld in een Pack Confort, maar die er toch opzitten, zoals de stylingset voor dashboard (hoogglimmend zwart pianolak, erg mooi), ambianceverlichting interieur, middenarmsteun, achterspoiler en een echt reservewiel. Erg fijn.

Wat naar mijn mening ontbreekt zijn de parkeersensoren achter en de navigatie. Maar da's vooral omdat ik daar zelf veel plezier van heb in mijn dagelijkse auto, en die mis in deze DS3. Parkeersensoren achter zou ik altijd bijbestellen.

Enig minpuntje tot nu toe is de sleutel. Dik en lomp, en welk knopje nu voor openmaken en voor sluiten is, ik kan het zonder bril niet zien. Geef mij de creditcard zoals Renault die heeft. En, als ik geweten had hoe hard dit ding door de bocht kan, had ik gezocht naar een 110 PK. Om nog meer te kunnen scheuren. Niet dat we die versie kunnen betalen, maar toch. ;-)

Tot slot over het comfort. De vering is hard maar comfortabel. Dat geeft op het eerste gezicht veel plezier. Ik vraag me af op dat op de lange termijn zo blijft. Wat als je een paar jaartjes met de DS3 hebt gereden en vaak naar Groningen of Nijmegen moet, ben je dan nog zo blij met dat 'sportieve' karakter? Ben benieuwd.

Samenvatting tot nu toe:
+ funfactor
+ rijplezier
+ stil
+ luxe afwerking en uitstraling
+ airco, hifi, telefoonkoppeling
- sleutel
- ontbreken parkeersensoren achter (eigen keuze)
- ontbreken navigatie (eigen keuze)

Over de Zwitserse passen

  • 40.430 km

Er wordt door de dames veel gereden in de DS3. In de laatste 5 weken 4.000 km. Dat gaat wel heel hard. De dochter en de schoonzoon kwamen er mee op vakantie naar Zwitserland. Gezellig. Op de heenweg hadden ze op de Autobahn 171 km/h gereden. Tsjonge, berg af zeker? ;-) Maar wel leuk om dan zelf met de DS3 wat rond te rijden. Want wat past de DS3 goed op de Zwitserse passen.

De mooiste rit was die samen met de dochter van Brig via de Furkapas naar Realp. Dan via de Gotthardpas naar Airolo. En dan via de Nufenenpas terug naar Brig. 175 km, en we deden er 4 uur over, inclusief uitpuffen onderweg.

Wat was dat een schitterend mooie rit. Het brede dal dat steeds smaller wordt naar de Furka. Dan de haarspeldbochten naar boven. De kale hoogvlakte met waterval. De spannende afdaling van de Furka, zonder vangrails aan de dalkant, soms te smal voor stijgend en dalend verkeer samen, dus wachten op de ander. De Gotthard, altijd mooi, maar nu ook te gemakkelijk. En de zeer mooie Nufenenstrasse, vol bomen en bloemen, en boven op de top het uitzicht op de gletsjers op de 4.000-ers. Dat alles veel mooier dan de vorig jaar met de Laguna gereden Klausenpas en Sustenpas.

En de DS3 paste ook beter dan de Laguna op de Zwitserse passen, scherp door de bochten, vol gas naar boven, zachtjes remmend naar beneden, heerlijk strak sturend. Alleen toen we bergop een camper moesten inhalen, zaten we met veel te weinig vermogen, en kwam de tegenligger wel heel erg snel dichterbij. Zoals hierboven geschreven, de volgende keer zou ik wel 110 pk willen... Het was een heerlijke rit met de DS3; wat rijdt dat ding toch lekker.

Eerste keer grote beurt

  • 47.465 km

Met de DS3 is in minder dan een jaar 22.000 km gereden. Daarom op naar de 20.000 km beurt. De standaard basisbeurt blijkt dan 249,- euro. Klinkt schappelijk. Maar... de remschijven en de remblokken voor moeten worden vervangen. Met 47.500 km al? Ja, nu al. En zo werd het toch nog een beurtje van 638,- euro. Gulp.

Voor de rest alles prima en geen klachten. Betrouwbaar, start altijd, rijdt altijd. Wat is het toch een heerlijk auto'tje waar je met plezier in rondrijdt. In de winter wat minder zuinig dan in de zomer. Nu 1:16, terwijl het met warm weer toch 1:20 was. De dames en af en toe ook ik rijden weer verder met de DS3.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.