Citroën DS3 THP 200 Racing (2012)

autoreview

Citroën DS3 THP 200 Racing (2012)

Signalement

UitvoeringDS3 THP 200 Racing
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf49.900 km
KM-stand laatst78.785 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroen DS3 Racing white

  • 60.000 km

Na 10 jaar rijplezier was het tijd om de Seat Ibiza in te ruilen voor een andere auto. We zijn bijna een jaar opzoek geweest naar een Citroen DS3 met de door ons gewenste opties (navigatie, airco, parkeersensoren, automatische alarmcentrale functie, etc.)

Uiteindelijk was het de verkoper van Dijkstra (Citroen dealer) die ons belde om te melden dat hij DE auto had gevonden. Bleek het te gaan om een Citroen DS3 racing! Na een testrit waren we verkocht... Sportstoelen, luxe, heel veel vermogen en alle opties die we graag wilden.

Nu na een jaar kan ik zeggen dat we heel veel plezier hebben beleeft aan deze auto. Ook veel ritjes van A naar A moet ik bekennen ;-)

De auto is sportief geveerd (logisch) maar toch wel comfortabel. De racing ligt als een blok op de weg. Dit merk je vooral in de bochten. Geluid is sportief bij snel optrekken. Met zes versnellingen is het bij normaal rijden zeer stil in de auto. Sportstoelen zitten heerlijk, stuurpositie goed instelbaar.

Grootste nadeel van het motorvermogen is wel dat je goed op de snelheid moet letten. Je kan immers in de tweede versnelling tot de 70 en in de derde tot wel 160 km/u halen. Gelukkig zit er naast een cruisecontrol ook een instelbare snelheids begrenzer op. Ideaal voor in woonwijken. Zo kan je nooit onbedoeld te hard rijden.

Leuk is ook de vele positieve reacties van veel mensen. Ook al rijden ze zelf in een ander merk, ze waarderen de styling van de DS3 net zo als wij :-)

APK + olie verversen

  • 61.358 km

DS3 naar de garage gebracht voor APK en verse olie plus filter (Total 0W30 Ineo First). Volgens schema kan je 30.000 kilometer rijden met dezelfde olie. We rijden echter met de DS3 zo'n 10.000 en met de DS5 zo'n 12.000 kilometer per jaar. Wil alleen geen 3 jaar met dezelfde olie rijden. Op mijn verzoek is daarom de olie vervangen.

Deze olie is niet goedkoop, maar staat voorgeschreven voor de DS3 Racing. Gelukkig kreeg ik wel korting op de literprijs van Dijkstra Citroen.

Met Citroen Mycard is de gehele APK keuring gratis (incl afmeldtarief Rdc & Rdw).

Totale kosten van deze mini onderhoudsbeurt 130.99 Euro

Interne controle motor vervuiling

  • 78.785 km

Nog steeds rijden wij met veel plezier in deze DS3 racing. :-)

In mei van dit jaar heb ik de dealer gevraagd om de motor te controleren op vervuiling. Wat bleek? Nagenoeg geen vervuiling in de motor ! Gelukkig maar...

Vermogen? De auto gaat als een speer. In de 2e versnelling tot 80-90 en in de 3e zo tot 180 km/h. Banden komen bijna los van het asfalt. Geen testbank cijfers maar nog steeds hetzelfde gevoel van een kattepult als bij aanschaf in 2015.

Reden van de DS3 controle? Bij onze DS5 (ook van 2012) was namelijk in een maand eerder (88.000km) wel preventief een schoonmaakbeurt uitgevoerd (Dit op advies van de dealer en trouwens geheel op kosten van DS Nederland)

We zijn erg zuinig op beide auto's en onderhoud uitsluitend bij de dealer. Deze THP motoren hebben extra aandacht nodig om problemen te voorkomen.

Geheim? Dat is niet met zekerheid te zeggen.

Gebruik en onderhoud? Tank uitsluitend BP Ultimate RON98 (DS3 en DS5), rustig wegrijden met koude motor, bij parkeren de motor even stationair laten draaien voor de turbo, elk jaar olie verversen, nieuwe filters, etc.
Deze motoren hebben blijkbaar aandacht en liefde nodig. Misschien is dat het geheim... ;-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.