Citroën DS3 THP 155 Sport Chic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 THP 155 Sport Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
- 52.000 km
In vier jaar tijd heb ik zo'n 65.000 vrijwel probleemloze kilometers afgelegd in mijn Punto met de heerlijke T-Jet turbomotor, door Squadra Tuning gekieteld tot een prettige 148 pk. Rationeel beschouwd was er geen enkele reden om de auto in te ruilen, maar het begon toch weer te kriebelen. En dus ik startte de zoektocht naar een goede opvolger, wederom een sportieve compacte auto met relatief veel vermogen in een goede kleur, wat in mijn geval betekent: geen zwart, geen grijs, geen zilver of iets daar tussenin.
Deze zoektocht eindigde in maart 2014 bij de Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic. Een prachtig sportief karretje met een heerlijke turbomotor en een (in mijn ogen) schitterende kleur, het zogenaamde Bleu Belle Ile. Gecombineerd met een zwart dak een heel mooi totaalplaatje.
Het rijgedrag is vooral sportief te noemen. De besturing is direct en de vering is stug. Het maakt deze DS3 tot een fijne rijdersauto, maar als je een Citroën zoekt vanwege het comfort, moet je niet bij de DS3 zijn. Persoonlijk bevalt het mij echter prima.
Het THP-blok van PSA en BMW/Mini heeft inmiddels op zijn zachtst gezegd een niet geheel smetteloze reputatie opgebouwd. Ook mijn DS3 begon na een maand of twee kuren te vertonen. Het viel mij al een tijdje op dat stevig gas geven in vooral 3 en 4 met voelbaar schokken gepaard ging. En toen kwam daar ineens op een vroege ochtend een piep en melding van een motorstoring.Het blok liep op dat moment ook stationair erg onregelmatig en stotterend. De garage heeft het eerst geprobeerd op te lossen met schoonmaken en nieuwe bougies maar uiteindelijk bleek een kapotte hogedrukpomp de boosdoener. Deze is onder garantie vervangen en vanaf dat moment zijn de storingen achterwege gebleven. Het voelbaar schokken bij het optrekken was echter nog steeds niet helemaal weg.
Met wat meer vertrouwen in de auto besloot ik dat ook deze DS3 best nog iets meer vermogen en koppel kon gebruiken. Bij ATM in Eemnes is de auto op de rollenbank gezet en met een 180 pk sterke DS3 keerde ik tevreden huiswaarts. Sinds de chiptuning is de auto niet alleen voelbaal sneller, het blok loopt ook mooier en het schokken is nu vrijwel helemaal weg. Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Ik heb de auto nu 10 maanden en in die tijd heb ik er zo'n 20.000 kilometer mee afgelegd, waarvan het laatste deel vrijwel probleemloos. Wel moet ik af en toe een litertje olie bijvullen, dat is iets wat je in de gaten moet houden bij auto's met dit THP-blok. Bij de Punto T-Jet heb ik in vier jaar nooit een druppel hoeven bij te vullen.
Hoe dan ook, de DS3 THP is een een fijne sportieve compacte auto met een goede stevige wegligging en een sterke motor. Nu zijn kuren tot het verleden behoren bevalt hij mij uitstekend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.