Citroën DS3 e-HDi 90 So Chic (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Citroen DS3 So Chic
- 80.000 km
Zomer 2014 werd mijn voorloopauto de Toyota Aygo me te krap en niet meer berekend op de vele snelwegkilomters (zie vorige review). Ik wilde een snelwegtijger die kilometers maken niet schuwt. Ik wil een diesel ivm kilometers en de souplesse van een zelfontbrander. Ik draai tegenwoordig zo'n 35.000km per jaar.
Kortom; voorloopauto nummer 2. En ik had nog keuze ook! Fiesta, Punto of DS3. Die keuze was net zo snel gemaakt als de keuze tussen een glas: lauwe melk, aanmaaklimonade en een lekker koud biertje in 't zonnetje op een terras.
Voor mij helder. Twee ietswat grijzige B-segmenters of een beetje gekke hip-Franse B-segmenter. Wit met een zwart dak notabene! Malle Fransozen. Wat geinig! Wel een vrouwen-auto, maar soit!
Snel instappen. Wauw! Wat een gaaf ding! De So Chic-uitvoering heeft werkelijkwaar alles aan boord! Navigatie, aux, telefoonvoorbereiding, CC, climate control, middenarmsteun, sportstoelen, dimmende binnenspiegel, ESP, alles! Een bomvolle uitvoering! Dat alles onder piano-zwarte panelen. Ziet er nog leuk uit ook. Zelfs de afwerking is acceptabel! Die wint 't niet van een VW Polo, maar qua uitrusting en kek-heid staat de DS3 boven alle B-segmenters. En dan financieel; 14% bijtellen over EUR 20.500. Das EUR 100,- per maand, ruwweg. Je bent de lachende derde.
Sleutel omdraaien en wegrijden. Auto zit degelijk in elkaar. Stug voor een Fransoos! Het zal geen stuurmansauto worden, maar hij zal een bocht niet schuwen. Het motortje; een knaken-diesel. 1.6 liter e-HDi met 90 trappelende Franse paardjes. Om maar met de deur in huis te vallen. Een 6-je. Hij voldoet. Hij is gebouwd voor 14% dus je kan er geen strepentrekker van verwachten. Op de snelweg komt hij mee. Rijdt redelijk soepel naar de 165km/u. Daarna kruipen naar de 180km/u. De Francaise vindt 't niet heel leuk meer. Het onderstel houdt het e.e.a. keurig in bedwang. Stug, maar comfortabel genoeg om op de snelweg mee te kunnen. Ik herinner mij een koude zaterdagochtend vroeg. Het had gesneeuwd en de wegen waren spek- en spek glad. Ik moest een boot halen ivm weekje weg. Kortom, rijden. Onder tricky omstandigheden grijpt de ESP constant; maar niet hinderlijk merkbaar in. Het lampje is onderhand doorgebrand door de vele branduren die hij die rit heeft gemaakt. De afstelling, banden, onderstel en ESP zorgde ervoor dat ik nog enigzinds soepel over de spekgladde wegen kon rijden. Wonderbaarlijk hoe goed de auto presteerde! De boot nét gehaald. Met de Aygo was dit nooit gelukt.
Lange afstanden zijn geen probleem. De sportstoelen zijn zeer zeker een aanrader! Deze zijn niet heel hard, maar je zit er gewoon goed in.
Verbruik:
Ik gebruik niet heel vaak kopjes; maar deze is echt (helaas) nodig voor de DS3. De Toyota Aygo verbaasde me in positieve zin qua verbruik. De DS3 verbaast me in negatieve zin. De fabrieksopgave voor het doorsneeverbruik is 3,6 liter op de 100km. Zoek maar na. Die Fransozen hebben bij de test waarin dit getal van 3,6 liter verzonnen wordt álles gelogen wat er maar te liegen valt.
Toegegeven; alles is op winterbanden gereden en ik heb geen lichte rechtervoet, maar deze 1.6-blokjes staan erom berucht dat ze bij lange lange na niet aan de beloofde opgave voldoen. Vanuit de verbruiksdata van bij mijn (grote) leasemaatschappij blijkt dat deze auto gemiddeld 50% meer verbruikt dan de testopgave. Over alle rijders berekend. Schandalig. Oké, ik zit wat onzuiniger dan m'n peers. Maar ik heb toch echt 6 á 6,5 liter op de 100km nodig... We gaan richting het dubbele van de fabrieksopgave.. Die fake-fabrieksopgave hebben er wel voor gezorgd dat ik 14% bijtelling aftik. Fabriekscijfers zijn ronduit flauwekul.
Afijn. De DS3 is een heel stuk beter dan z'n halfbroertje, de C3. Heb hiermee gereden toen de DS3 z'n beurt kreeg. Technisch identiek. Zelfde motor, iets minder in de opties, jonger en minder kilometers had de C3 t.o.v mijn DS3. Wat was dat huilen! Wat wilde ik weer terug naar m'n DS3! De C3 werd op alle fronten afgetroefd door mijn DS3. De DS3 zit beter in elkaar. Er worden betere materialen gebruikt, stoelen zijn beter, afwerking is mooier, hij is stugger, stuurt beter en is bovenal nog mooier ook! Waarom zou Citroen in godensnaam nog een C3 hebben?!
Conclusie:
De tijd vliegt; er zit alweer bijna een jaar op met de DS3. Zo'n 30.000km verder. Vakanties mee gereden, zakelijk verkeer, woon-werk, boodschappen. Een alleskunner. Een leuke alleskunner. Vergelijk 'm met z'n peers:
Clio = een nr 2; VW Polo = te duur; Peug 207 = te plastic; Ford Feest = te saai; Opel Corsa = te lelijk; Citroen C3 = overbodig.
De DS3 is een topper tussen z'n rivalen. Maar puntje bij paaltje is het en een hele goede auto die op alle vlakken goed presteert. Maar hij is, behalve z'n aparte voorkomen, nergens 't beste in. Maar overal wel heel goed in. Dat maakt 'm in mijn ogen de winnaar binnen het B-segment!
Voor mij is het tijd om naar 't C-segment over te stappen. Met mijn definitieve leasebak kom ik weer een oude liefde tegen; BMW. Een 2015 facelift 116d Exe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.