Citroën DS3 e-HDi 90 So Chic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 179.000 km |
Net binnen
- 54.100 km
Afgelopen vrijdag deze tweedehands DS3 gekocht. Eerste indruk: Heerlijk soepele motor met veel trekkracht. Prima stuurkarakter en een zeer luxe interieur met zeer veel extra's en chroomaccenten. Voorin heb je nauwelijks door dat je in een kleinere auto rijdt dan de Xantia die ik hiervoor had, maar daarachter is het natuurlijk een stuk krapper.
De vering is natuurlijk heel anders dan een Xantia. Aanzienlijk stugger, maar dat is zelden hinderlijk. Daar staat tegenover dat de wegligging veel strakker en directer is. Je zit overigens erg goed in de DS3. met name de verstelling van het stuur (horizontaal en axiaal) zorgt voor een goede stuurpositie. Ook de sportstoelen met goede zijdelingse steun zitten heerlijk.
Binnenkort volgen meer foto's en ervaringen.
Twee weken op weg
- 55.500 km
Inmiddels de DS3 twee weken in bezit. En weer wat ervaringen rijker. Afgelopen weekend de eerste echt lange rit naar het zuiden van de Ardennen.
De auto rijdt vooral erg lekker op de snelweg en op bochtige binnenwegen. Positief is de stilte in de auto, het superlekkere leren stuurtje en de goede sportstoelen die enorm goede zijdelingse steun bieden.
Daarnaast vind ik de cruisecontrol, regensensor en automatische verlichting erg fijn. De cruisecontrol is erg fijn in het gebruik. De bediening met de knoppen achter het stuur werkt heel goed. Alles is na wat gewenning erg goed te vinden. De regensensor doet zijn werk heel goed. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.
In het algemeen is de ergonomie van het dashboard goed. Alles zit op een logische plek. Wel vind ik de menustructuur van radio en boordcomputer soms wat complex en onlogisch.
De auto is in het rijden erg pittig. Waar mijn Xantia met name onderin de toeren niet erg veel pit had en pas bij 2200 toeren wakker werd, pakt de DS3 meteen erg vlot op. Stevig doorrijden gaat echter wel flink ten koste van het verbruik. Zoals al in meerdere reviews al werd gemeld, gaat dat verbruik boven de 120-130 km/pu wel hard omhoog. Haalde ik in het Nederlandse spitsverkeer met gemiddeld 100 km/pu nog 1 op 24, op de lange rit naar de Ardennen en kort daarna naar Friesland liep het verbruik op de boordcomputer al terug tot 1 op 22,2 (en zelfs even 1 op 21,7). Nog steeds netjes, maar het komt niet in de buurt van de fabrieksopgave. Bij mijn Xantia lukte het altijd wel heel aardig om bij de fabrieksopgave in de buurt te komen. Kennelijk zijn de meetmethoden in de loop der jaren wel veranderd.
Het start-stopsysteem werkt prima. Soms zet ik 'm wel even uit. Dat is het geval bij een stoplicht hier in de buurt. In de middagspits is het dan 10 meter rijden, 10 seconden stil staan en weer een stukje rijden en dat zo'n 200 - 300 meter lang. Bij ingeschakeld start-stopsysteem start en stopt ie wel erg veel en ik vraag me af hoe goed dat voor de techniek is. Verder valt wel op hoe vaak je eigenlijk met een stille motor kunt staan. De boordcomputer houdt dat mooi bij.
Ten opzichte van de Xantia moet ik nog wel wennen aan het mindere veercomfort. Met name op klinkerwegen en op de slechte Belgische B-weggetjes is het een stugge auto. Alle andere comfortzaken zijn echter prima in orde. Daarom toch 4 sterren.
De afwerking van het interieur is over het algemeen mooi. Wel vind ik de plastics onderin wat minder. Op echt slechte wegen hoor je heel af en toe een rammeltje. Mijn Xantia was eigenlijk volledig rammelvrij, maar daar was het veercomfort dan ook echt beter van.
Als we het toch over de minpunten hebben. Waarom zijn die zonnekleppen zo kort? Ze sluiten net niet aan op de A-stijl zodat de zon regelmatig tussen A-stijl en zonneklep doorschijnt. Ben wel benieuwd of meer DS3-rijders dit als hinderlijk ervaren en of er ook een oplossing voor is.
Ruim een half jaar op weg
- 71.500 km
Inmiddels rij ik ruim half jaar en bijna 20000 kilometer met deze DS3. Nog wat ervaringen na deze periode.
Ik leer de wegligging van de auto steeds meer waarderen. Hij licht echt strak op de weg. Het veercomfort is met de winterbanden wel iets beter dan met de zomerbanden. Daarmee valt goed te leven maar bij bepaalde korte hobbels, met name op de snelweg is de auto soms wat stuiterig. Daarom beoordeel ik het comfort wat minder dan aanvankelijk.
Nog wat andere ervaringen. Ik ben niet echt gecharmeerd van de buitenspiegels. "Objects in rear view mirror are closer than they appear" Bij deze auto is dat absoluut het geval. Soms vind ik dat ronduit irritant. Je moet echt goed opletten. Verder vind ik de regensensor niet altijd goed werken. Soms (bij motregen) wist die echt te snel, maar bij gestage regen soms juist weer te langzaam en moet je soms handmatig bijwissen. Wat weer echt heel goed werkt is de automatisch dimmende binnenspiegel. Je ziet echt veel meer dan met zo'n handmatige verstelbare, maar de verblinding is er niet.
Binnenkort de eerste beurt. Benieuwd wat er uitkomt. Overigens tot nu toe geen onverwachte zaken, dus de betrouwbaarheid is prima.
Eerste beurt sinds aanschaf
Eerste beurt gehad sinds ik de auto heb gekocht. Geen echte bijzonderheden. Heb 'm voor deze ene keer bij de dealer gebracht waar ik de auto heb gekocht (in verband met nog lopende garantie). Best wel een prijzige rekening in aanmerking genomen dat er eigenlijk geen bijzonderheden waren. Wel is de airco gecontroleerd en bijgevuld, pollenfilter en brandstoffilter vervangen. Met wat ander klein grut was de rekening toch alweer ruim € 500. Verder prima geholpen hoor, maar volgende keer toch weer naar mijn oude vertrouwde Citroënspecialist.
Nog een toevoeging wat betreft rij-ervaring. Wat is deze auto koersvast. Tijdens de afgelopen najaarsstormen merk je dat de auto nauwelijks windgevoelig is. Het is natuurlijk een relatief kleine, lage, maar toch nog best zware auto. Dat komt de stabiliteit duidelijk ten goede.
Lang niets laten horen en nu neem ik afscheid
- 179.000 km
Ik heb deze review enorm verwaarloosd. Heb bijna 4 jaar met veel plezier met deze DS3 gereden. Inmiddels staat de teller op bijna 180.000 kilometer en ben ik gevallen voor een jong gebruikte DS3. Dit keer een benzine-variant. Inmiddels woon ik wat dichter bij werk, zodat ik qua kilometers rond het omslagpunt zit voor benzine en diesel. En bij deze kilometerstand vond ik het tijd dus om weer eens een benzine-auto te proberen. Het wordt de DS3 1955 1.2 VTI82. Iets minder krachtig dan de diesel (met name koppel scheelt echt veel), maar in ons vlakke en drukke Nederland is daar mee te leven. De trekkracht bij 100-150 km/u zal ik wel missen.
Wat kan ik verder nog zeggen van de DS3 E-hdi. Het is een erg fijne auto die me nooit heeft laten staan. Ook zijn er geen zaken stuk gegaan. Het is een betrouwbare, wat hard geveerde, maar ontzettend fijn sturende auto. De kraakjes zijn soms wel irritant. Mijn komende DS3 lijkt wat dat betreft beter in elkaar gezet. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ie veel nieuwer is.
Qua onderhoud heeft hij altijd zijn beurten bij de dealer gehad. In die 180.000 nooit iets bijzonders. Duurste rekening was € 900. Dat was vanwege remschijven en blokken. Meestal waren de rekeningen zo'n € 300-400 per 20.000 kilometer.
Verder na al die tijd nog positief. De stoelen, het stuurtje en het luxeniveau. Het is gewoon een erg mooie auto. Op naar de volgende.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.