Citroën DS3 e-HDi 70 Chic (2013) #2

autoreview

Citroën DS3 e-HDi 70 Chic (2013)

Signalement

UitvoeringDS3 e-HDi 70 Chic
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst2.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 2.200 km

Ik rij nu een week of drie in deze auto dus dat is misschien een beetje vroeg voor een echte review. Toch schrijf ik nu alvast hoe de auto mij in de praktijk bevalt, zaken als betrouwbaarheid en dergelijke komen dan later wel. Even voor de duidelijkheid, het gaat dus om een DS3 70 e-HDI EGS Airdream in Business uitvoering, niet Chic zoals in de omschrijving van Autoweek staat.

Interieur en uitrusting

Ik kom uit wat grotere auto’s en maakte mij een beetje zorgen over de uitrusting van de DS3. Maar met het Business-pakket heb je alles wat je als zakelijker rijder (blijkbaar) nodig hebt. Boven de So Chic uitvoering krijg je automatische airco, regen- en parkeersensoren, elektrisch verstelbare en automatisch inklappende buitenspiegels en een mooi groot audio/navigatiesysteem.

De bediening rond het stuur is even wennen, vooral de Peugeot/Citroen ‘flappers’ waar de bediening voor de cruise controle en audio aan zitten. Daar achter zit rechts dan de contactsleutel, aan beide kanten de gebruikelijke hendel voor verlichting en ruitenwisser en dan op mijn uitvoeren ook nog eens schakelflippers. Zeker in het begin grijp je nog wel eens mis dus.
Audio en navigatie voldoet prima, het geluid is in orde met een redelijke bas door de bescheiden subwoofer in de kofferbak. De centrale speaker op het dashboard had van mij niet gehoeven, deze doet afbreuk aan het stereogeluid. Je kunt niet door het systeem navigeren met de bediening bij het stuur alleen, een functie of nummer selecteren kan wel maar een stap terug of niveau omhoog moet met een knopje in de middenconsole. Afgezien daarvan werkt het systeem logisch en went snel.

Ik heb gekozen voor (blauwe) leren bekleding en verwarmbare sportstoelen, dat kost maar 1400 euro en kan ik iedereen aanraden. De stoel geeft voldoende steun zonder gelijk het gevoel te hebben dat je in een racekuipje zakt. De stoelverwarming is minder overtuigend dan ik uit VAG producten gewend ben maar is beter dan niets en zeer welkom in de winter. De dealer heeft de gekleurde delen van het dashboard in dezelfde kleur als het leer laten spuiten, dat is echt heel mooi geworden.

De lichtsensor werkt zoals in de meeste auto’s net iets te traag, als het al schemerig wordt dan wacht hij nog even voordat de verlichting aan gaat. Ik rij dus gewoon standaard met verlichting aan, dat kan want die gaat helemaal uit als je de sleutel uit het contact haalt.

Exterieur

Omdat ik het simpel wilde houden heb ik gekozen voor Gris Shark (donkergrijs) en het dak gewoon in dezelfde kleur. Met deze kleur valt het kenmerkende stukje carrosserie tussen voordeur en achterraam wat minder op maar desondanks ziet hij er toch vlot uit. Maar als je wilt dan kun je het helemaal persoonlijk maken met deze auto, ik heb dat niet gedaan omdat ik a) geen vrouw ben en b) de auto ook weer een keer verkocht moet worden. :-) De 16” lichtmetalen wielen op deze uitvoering lijken heel erg op de vergelijkbare wieldoppen die op sommige andere uitvoeringen zitten. Voor de winterbanden ben ik aan het rondkijken voor een ander setje lichtmetaal, ik denk dat ik maar zwarte velgen neem in 15”.

Verder weinig op aan te merken, ik krijg positieve reacties uit mijn omgeving in ieder geval. Wat ik vooral prettig vind is dat je lekker betaalbaar rijdt maar dat dit niet van de auto afstraalt.

Rijgedrag

Het karakter van het onderstel is sportief. Hij stuurt redelijk direct en ligt als een huis op de weg, vooral in bochten geeft hij echt het gevoel dat het allemaal nog veel harder kan en toch veilig blijft. Het nadeel is dat de harde ophanging iedere hobbel doorgeeft naar het interieur, geen probleem bij snelwegkilometers maar op iets mindere wegen merk je het direct, geen putdeksel of verkeerd liggen klinker gaat aan je voorbij. Voor de winterbanden kies ik de velgen een maatje kleiner, in de hoop er weer iets meer comfort voor terug te krijgen.

Motor en bak

Dan heb ik het nog niet gehad over de aandrijflijn van mijn DS3, die wordt gevormd door de 68 pk 1,4 e-HDI met een EGS bak. Dat is een automatisch geschakelde en koppelende ‘normale’ versnellingsbak. Eerst over de motor, die heeft net voldoende vermogen om prima met het verkeer mee te komen en veilig op de snelweg in te kunnen voegen. Maar even snel inhalen is er niet bij, als je dat wilt dan kun je beter naar de 90 pk versie kijken met de iets opgeboorde 1,6 liter variant van dezelfde motor. Het verbruik zit met een gemiddelde rijstijl nu rond de 4,6 l/100 km.

De bak is de zwakke schakel. Bij normaal rustig gebruik gaat het prima, de truc is om even te ‘liften’ als hij over wil schakelen en daarna direct weer rustig gas te geven. Het is niet zo comfortabel als een echte automaat maar wel wat makkelijker dan zelf schakelen, vooral tijdens file rijden met steeds weer even ontkoppelen en weer stil staan. Precies zoals ik
Het probleem zit hem in onverwachte situaties, dan zit de bak opeens tussen één en twee te twijfelen terwijl je net snel van je plek wilt zijn om ergens in te voegen of snel een straat over te steken. Dan gebeurt er dus even helemaal niets met als gevolg dat ander verkeer dichter bij je komt dan je wilde of voetgangers schrikken omdat je opeens veel toeren maakt en met een schok vooruit schiet. Een familielid is vrachtwagenchauffeur en heeft de zelfde klachten over de bak van zijn nieuwe Mercedes Actros, blijkbaar is dit inherent aan het type bak. Voor mij reden om deze bak niet aan te raden, ik heb er ook spijt van dat ik hem gekozen heb. Ik ben hiermee naar de dealer terug gegaan maar die bevestigt bovenstaande, wel past de bak zich na verloop van tijd nog iets meer aan je rijstijl aan.

Afsluiten met een positief puntje, het start/stopsysteem werkt perfect. Ik heb dit nog niet eerder in een auto gehad dus dan let je er in het begin toch even op maar je merkt het na een tijdje niet meer. Bij een langere rit met files stond op de boordcomputer dan de motor meer dan 5 minuten uit gestaan had, dat is dan toch mooi meegenomen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.