Citroën DS3 e-HDi 110 Sport Chic (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 110 Sport Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 78.000 km |
Schot in de roos
- 35.000 km
Na een behoorlijk fijne C5 zocht ik terug wat kleiners en sportiever, en de Ds3 stond al langer op het verlanglijstje. Aangezien er toen in Belgë (lees Absurdistan) nog premies gegeven werden voor milieuvriendelijke auto's was de keuze voor een diesel voor de hand liggend. En toen verscheen nog net binnen die premieperiode de e-Hdi 112 Sportchic in de catalogus. Dit moest en zou het worden. Een Rouge Aden met wit dak en zebra motief als personalisatie, na meer als een dik jaar vind ik het nog steeds een prachtcombinatie en geen minuut spijt van.
Aangezien de staatspremie van 15 % op de volle factuur gelde dus ook opties!! is er ook navigatie en hifi-light aan boord.
Na meer als een jaar en zo'n 35000 km kan je toch al enige ervaringen neerschrijven, en het mag gezegd die zijn erg goed. Dit is zonder enige twijfel één van de beste in zijn segment. Om te beginnen is er het comfort, wel voor een kleine wagen is dat meer als behoorlijk. Ja , het is wat stugger als je van een Fransman gewoon bent (en al zeker van Citroën) maar het is zo goed gedempt dat het compromis stugheid / weggedrag nauwelijks verbeterbaar is. Voeg daar een meer als behoorlijke geluiddemping en prima zitmeubilair aan toe je kan kilometers rijden als was het een grote.
De motor zelf is ruim voldoende en de prestaties zijn in orde, toch had ik hier liever nog wat meer punch gehad. Dit komt voornamelijk omdat de 6-bak behoorlijk lange verhoudingen heeft om het verbruik te drukken (het gaat ook om een e-Hdi versie). Die lange verhoudingen zorgen voor een laag toerental (ong. 2100 tr./min. aan 130 km./u.) en rust in het interieur maar ze fnuiken een beetje het rijplezier. Denk nu niet dat de wagen te kort komt, verre van eens de motor zijn adem heeft (vanaf zo'n 1750tr) trek hij als een lier.
Het verbruik is bij sportief en vlot rijden ong. 5.3 liter op 100 km (of 1 liter op 18.6 km.), ik vind dat al bij al nog redelijk maar wat lager had altijd gemogen.
Het weggedrag is wat je ervan kan verwachten sportief en bochten zijn een waar plezier, mooi zo. Ook de remmen staan op niveau en het staat best snel stil, zo'n 38m. aan 100 km./u. en 64 m. aan 130 km./u. (bron: L'Automobile) wat beter is als de meeste van zijn concurrenten. Wel wordt de wagen wat zoekerig tijdens hevige remmaneuvers aan hogere snelheid, ook een punt voor verbetering!
Dan de betrouwbaarheid en de kwaliteit van het geheel. Er is één probleem geweest in het begin was de wagen na een nachtje slapen nauwelijks in achteruit te schakelen, knap lastig! Hij is dan retour dealer gegaan die zonder discussie & onder waarborg de volledige koppelingset vervangen heeft, en ja hoor probleem opgelost. Het gaat nu allemaal als het spreekwoordelijke mes in de boter zelfs bij de vriestemperaturen van deze toch behoorlijk koude winter.
Toch krijgt de betrouwbaarheid 4 sterren, omdat ik dit als een exemplarische fout beschouw en er voor de rest weinig of geen redenen tot klachten zijn. Neem daarbij dat de wagen erg goed afgewerkt is, zonder al teveel bijgeluiden over slechte wegen rijdt en die 4 sterren zijn mijn inzien dik verdiend. Over de afwerking kan ik volgende nog meegeven, ja een Audi A1 doet nog wat beter maar het prijskaartje is ook navenant, de A1 is echter minder comfortabel en heeft geloof het of niet wat meer interieurgekraak en licht gerammel. Ik rij zeer regelmatig met de A1 mee en erg goede wagen maar geef me toch maar de Ds3.
Waar PSA wel beter zou mogen scoren is met hun navigatiesystemen die zijn niet echt bij de tijd, ze zijn niet slecht maar soms loopt het wel eens in het honderd. Zo is hij in Corsica eens letterlijk het noorden kwijtgeraakt en maakt het soms een beetje een slome en rommelige indruk... Gelukkig is het wel een fraai en prachtig ingebouwd scherm en dat is tegenwoordig vaak anders (net of sommige constructeurs het even niet meer wisten en het dan maar ergens neergepoot hebben).
Zou ik hem terug kopen JA, JA en nog eens JA, Citroën heeft met de Ds3 echt een dijk van een wagentje neergezet! Chapeau!!!
Hopelijk blijft hij het goed doen in de toekomst, ik heb er al vast vertrouwen in.
Doet het uitmuntend!
- 78.000 km
Stilaan gaat de Ds3 richting 80000 km's en dan kan je toch al een oordeel vellen of het nu een goed of een te mijden product is. Gelukkig is de conclusie voor de Ds3 dat dit een zeer fraai en degelijk product is, naast de reguliere onderhoudsbeurten heeft de dealer de wagen niet onder ogen gekregen. Bovendien rijdt de wagen nog helemaal zoals je het ervan zou verwachten, stabiel, comfortabel en vooral prettig. Goed op hele slechte wegen en lage snelheid is er wel eens een licht interieurgeluidje waar te nemen maar zeker niet zo dat je gaat denken wat is me dat..... Op snelwegen aan ong. 125/130 km/u is het nog steeds indrukwekkend hoe rustig de Ds3 zich over de weg verplaatst met zo weinig interieurgeluid, je waant je in een wagen van een klasse groter!
Het verbruik is ook één van de sterke kanten want met een gemiddeld gebruik van zo'n 4,8 liter/100km. (20,8 km/ liter) mogen we zeker niet klagen.
Wel blijf ik erbij dat de versnellingsverhoudingen van de zesbak wat aan de lange gekozen zijn, mooi voor het verbruik maar het maakt dat je wel eens vaker moet terugschakelen omdat hele lage toeren (- 1600 tr/min) zijn ding zo niet zijn. Zo heeft ieder voordeel ook een keerzijde.
Kosten die eraan komen zijn, een nieuw set 17" zomerbanden volgend seizoen en ook de remblokken vooraan en achteraan hebben hun beste tijd gehad, waarbij ik dan maar meteen de voorste remschijven ga mee vervangen want deze zijn toch al behoorlijk wat ingelopen (vind ik persoonlijk wel wat snel).
En dan kan hij er wel weer voor een tijdje tegen om ons nog volop rijplezier te verschaffen.
Een mooi, erg goed en degelijk product deze Ds3, ik denk er trouwens aan om onze Ds5 binnen afzienbare tijd (als hij rond de 100000km's zit) te gaan vervangen door..... Jawel een Ds3 en dan vermoedelijk een Performance want ik wil nog wel eens lekker gek doen. In het hoofd hé, niet op de weg daar volgen we toch nogal goed de regels.... meestal toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.