Citroën DS3 1.6 HDiF 90pk So Chic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 68.500 km |
Nog paar nachtjes slapen..
Eindelijk, eindelijk is ie binnen. Eind maart besteld, en afgelopen woensdag dus afgeleverd bij de dealer. Meer dan 3 maanden levertijd. Toch een populair model, die DS3.
Maar wat is ie mooi. Ik ben toch heel blij dat ik een rode heb gekozen en geen grijze zoals ik in eerste instantie zou doen. Deze auto moet immers opvallen!! Ook het witte dak en de zwarte velgen staan hem geweldig. Daarnaast ben ik erg tevreden met het witte dashboard!!
Zodra ik enkele kilometers heb gereden geef ik weer een update!!
De eerste ervaringen!!
- 250 km
Afgelopen vrijdag de auto opgehaald. En nu na de eerste 250 km mijn eerste ervaringen.
Looks:
De auto ziet er prachtig uit en krijg ongelooflijk veel complimentjes (altijd leuk bij een nieuwe auto). Ben erg blij met het resultaat.
Ook het interieur is erg Bling bling. Ik heb gekozen voor een wit dashboard. En daar ben ik erg blij mee. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen het te overdone vinden, maar ik hou er wel van.
Motor:
Ik had de motor uitgekozen op papier. Ik wilde gaan voor de 1.6 hdi met 110 pk, maar helaas had deze net te veel uitstoot voor 20% bijtelling. Daardoor moet ik verplicht kiezen voor de 90 pk. Helaas kon ik geen proefrit met deze motor maken, toen ik deze bestelde in maart, want de versie was nog niet ergens in Nederland op de markt. Na de eerste 250 KM ben ik helemaal blij met de motor. Hij heeft genoeg kracht, en het is naar mijn idee ook overbodig om een 110 PK versie te kiezen
Versnellingsbak:
De versnellingsbak ben ik wat minder tevreden over. Hij voelt wat zompig (is dat een woord??) aan. Regelmatig heb je het gevoel dat je hem niet goed in de versnelling heb gezet. Vooral de achteruit geeft al wat problemen. Je denkt dat hij erin zit (de auto geeft ook een geluid dat je achteruit heb je pakken) maar dan blijkt ie er niet goed in te zitten.
Rij eigenschappen:
De auto is zeer sportief. Voor mij geval op dit moment iets te sportief. Hij is erg stug en ik merkte dat ik drempels met de C4 VTS (ook al met sportonderstel) veel harder nam. Daarnaast bij een hobbelige weg, heb je bij een snelheid van 120 km het gevoel dat de auto gaat stuiteren. Ik moet hier erg aan wennen, en ik hoop dat het nieuwigheid is. Voor de rest stuurt de auto geweldig en ligt ie als een blok op de weg (als het asfalt maar glad is).
My Way Navigatie:
Eerste ervaring is op zich erg goed. Het scherm laat keurig zien hoe je moet rijden. Alleen de vrouwenstem, klinkt als die van de NS, en heeft regelmatig de klemtoon verkeerd, beetje jammer. Bluetooth telefoon werkt weer zoals bij de C4 heel goed!! Bij de C4 kreeg ik altijd al complimenten dat carkit zo goed werk, en hier zijn dezelfde ervaringen tot nu toe.
Stoelen:
Ik heb gekozen voor Pack Ferno. Hierbij zitten ook sportstoelen. En goh wat zitten ze lekker!! Fantastisch gewoon! Ik kan iedereen adviseren die een DS3 besteld, om niet voor de standaard stoelen te gaan!!
Wat een fantastische auto...
- 11.400 km
Ik de rij nu 3 maanden in deze geweldige auto. En wat een aandacht krijg ik voor deze auto. Dagelijks wordt ik aangesproken door auto liefhebbers, die deze auto prachtig vinden, dat ze er een foto van willen maken of dat ze er even in willen zitten. Maar waar ze het meest verbaasd over zijn, is dat het een Citroën is.
Maar hoe rijdt deze Citroën. Als een echte Citroën? Nee, zeker niet. Is hij comfortabel, nee dat niet. De DS3 is erg sportief. Totaal niet als een Citroën.
Er is echter één grote minpunt, het verbruik valt erg tegen. Wat heeft Citroën toch de cijfers mooi weten op te krikken. 1 op 20 moet makkelijk haalbaar zijn en als je je best doet, 1 op 25. Nou dat valt vies tegen, want ik rij op dit moment 1 op 16!! En als ik mijn best doe, 1 op 17 max.
20.000 km verder...
- 20.000 km
Zo het eerste half jaar zit er al weer op. Dinsdag krijgt de auto de 20.000 km beurt.
Op dit moment ben ik nog steeds erg tevreden over de auto, en hij trekt nog steeds veel bekijks. Afgelopen donderdag naar de Salon in Brussel geweest voor mijn werk, en daar stond bijna een identieke DS3 (nou ja de kleuren dan) op de grote Citroën Stand. Trouwens daar ook de DS4 gezien. Wat een prachtige auto is dat, dat wordt zeker mijn volgende auto... als het aan mijn ligt.
Toch heb ik nog wel paar punten wat verbeterd kan worden aan de auto:
* Als het hard regent (dat doet het nog wel eens) en ik rij boven de 120 km dan onstaat er een rare waterstroom langs mijn spiegels. Gevolg, ik kan niet meer goed door mijn spiegels kijken. Zeer irritant.
* Navigatiesysteem is zeer verouderd!!
* Maar het belangrijkste is wel het verbruik. De auto blijft onzuiinig en ik krijg het vermoeden dat de auto niet op de juiste instellingen staat. De dealer vind het ook raar, en er wordt naar gekeken tijdens de 20.000 km beurt. De auto rijdt nu nog steeds 1 op 16.
Ik heb onlangs begin december de DS3 op winterbanden gezet (op mijn originele velgen, vond ik wel zo mooi). En ik moet zeggen, wat een wereld van verschil in de sneeuw. Ik was altijd erg sceptisch over winterbanden, maar nu ben ik echt om. Fantastisch gewoon!!
O ja, of ik er nog van baal dat deze uitvoering nu in de 14% valt, nou nee. Want volgend mij moet de auto dan op andere banden staan met wieldoppen(dacht ik) en deze velgen maken de auto!!
het blijft een heerlijke auto..
- 31.000 km
Inmiddels al weer op 31.000 km. De auto bevalt nog steeds super. Inmiddels de auto al 8 maanden in bezit, en waar ik ook kom ga of sta, ik krijg complimenten over de DS3.
Inmiddels zie ik dat er toch wel aardig wat E-HDI komen. Vanstandig besluit, al zou ik persoonlijk gelijk de wieldoppen er onderuit halen en mooie velgen er onderzetten. Deze auto heeft mooie velgen nodig!!
Het verbruik is inmiddels wat beter, echter 1 op 18 is nog steeds erg laag ten op zichte wat Citroën zegt. Ik rij veel op de snelweg, op de cruisecontrol en je merkt gewoon dat de DS3 begint te zuipen boven de 110. Daaronder kan je gerust 1 op 25-28 rijden.
Ik heb nog paar kleine dingetjes, ik merk dat de auto soms in houdt bij 80 km per uur. Daarnaast hoor ik dan een raar brom geluid volgens mij vanuit de uitlaat.
40.000 KM beurt
- 41.000 km
Inmiddels heeft de auto een 40.000 km beurt gehad. Ik had twee opmerkingen bij de dealer:
* Gebrom bij acceleratie rechtsachter
* Af en toe houdt de motor in bij 80 km bij acceleratie in de vijfde versnelling
Beide problemen zijn helaas niet opgelost. Gebrom achter, zeiden ze, dat komt door de banden. Dit is natuurlijk een bullshit verhaal, want ik heb het alleen wanneer ik gas geven, en dan alleen lagere toerentallen.
Het tweede probleem hebben ze zelf niet waargenomen dus niet opgelost. Nee, daar heb ik wat aan.
Binnenkort weer terug naar de dealer.
Voor de rest rijdt de auto prima en krijg na een jaar tijd, nog steeds heel veel complimentjes. Je ziet nu wel heel veel E-HDI's rijden, maar ik ben nog steeds niet exact zelfde kleurstelling tegen gekomen met zwarte velgen. Dan zitten er altijd wieldoppen onder.
Inmiddels ook eens gereden in de DS4. Ik had deze auto toevallig als huurauto in Barcelona voor mijn werk. In de E-HDI uitvoeren met automatisch versnellingsbak. Ik moet eerlijk bekennen dat het mijn mee viel. In de autoweek bladen las ik altijd dat het een ontzettende slechte automaat is, maar ik moet zeggen, bij zelf schakelen was het prima te doen. En voor de rest is het een prachtige auto, al vind ik wel het dashboard minder mooi als in de DS3.
Nog een half jaartje
- 54.000 km
Inmiddels zitten we al weer op 54.000 km. De auto rijdt nog steeds heerlijk. Laatst nog naar een klant in Duitsland geweest. Zelfs rond de 170 km/h rijdt hij super stabiel voor zijn klein karretje. Bij 180 km/h is trouwens wel het limiet.
Inmiddels toch al een beetje aan het kijken voor een opvolger. Ik heb het leasecontract verlengd voor een half jaar. Ben erg tevreden met de auto. Echter gister achter gekomen dat in mijn woonplaats nog twee dezelfde auto's sinds een week ook rond rijden. Beetje jammer. Heb even gecheckt bij de Citroën dealer, en ik was blijkbaar een trendsetter. Enige verschil, wieldopjes er onder en geen zwarte velgen. Gelukkig toch nog een beetje uniek.
Gister even voor de fun bij wat dealers geweest. Naar de DS4 gekeken. Blijft mooie auto, maar vond hem toch minder mooi als voorheen. En daarnaast 20% bijtelling een halfautomatisch bak...
DS5 komt er aan, fantastische auto, maar te duur. Dan toch maar even mijn geloof afgevallen, die Giulita (hoe schrijf je het) is echt een hele mooie auto. En toen kwam ik bij Renault binnen, blijkt de megane in april tot juli te leveren zijn met 14% bijtelling. Toch wel erg interessant. Maar niet meer zo'n unieke auto... Wat vinden jullie??
Vrijdag voor het laatst...
- 68.500 km
as vrijdag ga ik de DS3 inleveren. Mijn nieuwe DS5 is binnen. Fantastische mooie auto, maar ik ga deze DS3 wel missen. Maar er komt gezinsuitbreiding en dan is een 3 deurs niet echt handig.
Het is en was een fantastische auto!! Ik ben benieuwd of ik net zoveel bekijks krijg met de DS5 als de DS3.
Dus de volgende review wordt van de DS5.
Hierbij een Slotje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.