Citroën DS3 1.6 e-HDi 92pk 95g So Chic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Wat een leuk karretje!
- 400 km
Ook al schrijf ik deze review, het gaat hier om de nieuwe auto van mijn vriendin.
Mijn vriendin had tot voor kort een Mazda 2 GT-M (105 pk), maar kwam erachter dat met haar kilometeraantal per jaar (zo rond de 30.000) het wellicht handiger zou zijn om eens te kijken naar een andere auto. En dan komt in die klasse al gauw de keuze; is het dan niet beter om een belastingvrije auto te nemen? Ondanks dat de Mazda 2 het prima heeft gedaan, meer dan 80.000 probleemloze kilometers, heeft Mazda zelf geen wegenbelastingvrije (of een diesel) heeft, viel die helaas snel af.
Dus togen mevrouw BCO en ik naar de bekende dealers die een wegenbelastingvrije auto in hun assortiment hebben.
Allereerst zijn we maar eens lang gegaan bij Fiat en Alfa Romeo. De Punto vond mevrouw BCO nogal gewoontjes, maar de Alfa Romeo Mito sprak haar daarentegen wel direct aan. Maar daar bleek toch dat er een heel aantal opties die mevrouw BCO graag wilde, niet beschikbaar waren op de 'wegenbelastingvrije uitvoering'. Dat is natuurlijk wel een nadeel als je een zeer luxueus uitgeruste Mazda gewend bent. (Inmiddels schijnt het geen probleem te zijn, maar toen wij keken in januari dus wel).
Dan maar op naar Volkswagen voor de Polo Bluemotion. Wat zijn ze toch arrogant daar. Volkswagen en Audi zitten in hetzelfde gebouw. Zelf had ik eens gekeken voor een Audi A4 en ook nu dat we kwamen kijken voor een Volkswagen dezelfde arrogante houding. Het is niet voor niets dat er bij de dealer review zoveel negatieve recensies staan!
Maar afgezien van de arrogante benadering, wat een treurnis zo'n Polo. Ongelooflijk saai, karige standaarduitrusting en slechts 70 pk. Ik begrijp steeds minder van de gemiddelde Nederlander; waarom toch zulke saaie en inspiratieloze auto's? Je koopt een auto toch niet alleen voor zijn restwaarde?
Vervolgens gaan kijken bij Seat: daar leken we verder te komen. Aardige verkoper, maar hetzelfde probleem als bij Alfa Romeo; een heel aantal opties niet verkrijgbaar op de belastingvrije Ibiza. Jammer, het was een grote kanshebber geweest. We erg leuke kleuren etc.
Mevrouw BCO had tijdens een zakentrip in Parijs de nieuwe DS3 gespot; dat leek haar wel leuk. Dus zijn we binnen gelopen bij de Citroen Dealer. Wat een geweldige ervaring na bovenstaande andere auto's. Alle kleurcombinaties mogelijk, de gekste opties beschikbaar en 95pk dieselmotor! Ook nog even gereden in een exemplaar met benzinemotor. Dat lijkt echt totaal niet op een Franse auto zoals mevrouw BCO vroeger wel eens reed. Sterker nog, de auto komt zelfs sportief over. En wat een ruimte. En zo'n volwassen dashboard! Wegenbelasting en BPM vrij! Dus betaal je een stuk minder voor de opties en accessoires.
De verkoper wist ons te vertellen dat de DS3 een enorm verkoopsucces blijkt te zijn. Vervolgens voegde hij er wel aan toe dat we wel in Nederland zijn en dat het overgrote deel van de kopers toch weer kiest voor de standaardkleuren zwart, grijs of blauw. Nou daar kwamen wij zeker niet voor!
Dus configureren maar. Allereerst komt de wegenbelastingvrije uitvoering alleen in de SoChic uitvoering. Dat betekent in ieder geval airco, LED verlichting, tweekleurige uitvoering en nog wat interessante zaken. Dan de kleuren. Mevrouw BCO wil graag een leuke kleur om het echt haar eigen auto te laten zijn? Rood of toch maar geel? Weet je wat, doet u maar geel. En dan nemen we daar een wit dak bij met een logo van Parijs. En ach waarom ook niet een wit dashboard? O la la, mevrouw BCO voelt zich plotsklaps een heuse francaise. O ja en een navigatiesysteem in combinatie met bluetooth etc is toch ook wel handig.
Na een half uur is hij er dan toch. Helemaal compleet voor de prijs van een kale Mini of een nog kalere A1. Wel nog even geschrokken van de levertijd. Die ligt zo rond de drie maanden....
Dat bleek mee te vallen, het werden er twee. En daar staat hij dan; wat een verschrikkelijk leuk karretje. Hij steekt inderdaad wel opvallend af bij de andere (zwarte en grijze) DS3'tjes die ook in de showroom staan om afgeleverd te worden. Even een korte uitleg en rijden maar....
Innmiddels de eerste 400 kilometer met deze speciefieke uitvoering. De dieselmotor trekt lekker soepel en je zit zo op de 130 kilometer. Sterker nog, ik heb het idee dat mijn eigen auto, een BMW 318d niet eens zoveel sneller is. In ieder geval is het een heerlijke ervaring. Je trekt veel bekijks, maar dat deed de Mini toen hij net op de markt was ook. Mensen wennen er vanzelf aan.
- 3.000 km
Ondanks dat de auto van mijn vriendin is, ben ik tot nog toe degene die er het vaakst in heeft gereden. Een en ander heeft te maken met het feit dat mijn vriendin wat verder weg moest dan ik en dat ik dan haar auto leen..
Inmiddels is de DS3 aardig ingereden; hij blijft lekker vlot met een bescheiden verbruik. Overigens krijg ik hem met mijn rijstijl (vlot en zeker geen 120 op de snelweg) niet beter als 1 op 20. Wat natuurlijk een prima waarde is!
Verder blijf je veel bekijks houden, zeker in het geel. Toch vinden de hele buurt en ook mijn collega's het een auto waarbij je direct een glimlach op je gezicht krijgt. Zeker tijdens de paar grijze dagen die we net gehad hebben.
Grote lof voor het HIFI geluidssysteem en de navigatie. Klinkt erg mooi en de navigatie geeft ook verkeerscontroles weer.
Inmiddels zijn er twee bekenden die naar aanleiding van het zien van deze auto geen Audi A1 meer gaan bestellen. Als ik ze elke keer vertel wat deze auto kost en ze zien hoe rijk deze is uitgerust en hoe fij hij rijdt, dan zie je ze denken: 'Waarom zou ik nog een Audi A1 bestellen die bij gelijke prijs een veel kalere uitrusting heeft, niet wegenbelastingvrij is, maar wellicht over drie jaar 1000 euro extra inruilwaarde oplevert?!'
Dus binnenkort wordt het wagenpark in Nederland in ieder geval opgefleurt door een rode met een zwart dak!
- 7.500 km
Door allerlei omstandigheden heeft mijn vriendin hier veel minder ingereden dan de planning was.
Maar na 7.500 km heb je natuurlijk wel een goed idee. Allereerst hebben, doordat ik deze naar mijn werk heb meegenomen, twee andere collega's er ook een besteld. Uiteraard dezelfde belastingvrije uitvoering.
Een collega koos voor een witte met een zwart dak, de andere koos een grijze met een rood dak.
Want dat is wel zo met deze auto; zo veel mensen vinden deze leuk. Als je dan weer voor de 100ste keer vertelt dat het geen Mini is, maar de helft kost, wel veel presteert en wegenbelastingvrij......zie je in gedachten al naar de Citroen dealer rennen.
Zou een goede tip voor Citroen zijn; meer reclame maken voor de DS3. Zoveel potentiele klanten weten het nog niet.
Auto rijdt prima, lekker felle motor, werkelijk verbruik tot nu toe rond de 1 op 20. Dat is wel bij kleine ritjes en ik zelf die gewoon 140 rijd. Ik weet zeker dat je 1 op 22 moet kunnen redden bij wat normaler gebruik.
Ook staat de auto nu op Michelin winterbanden, niets mis mee. Verwarming werkt minstens net zo snel als bij mijn eigen auto (Mercedes) en daardoor mis ik de stoelverwarming niet.
Enige nadeel van de auto is het gebruiksgemak van het navigatiesysteem. Ik zie dat ook terug bij andere Peugeot en Citroenrijders. Zal wel dat stukje Franse eigenwijsheid zijn. Fantastisch is wel dat de camera's, die worden doorgebeld bij de radiostations, ook geprojecteerd worden op het scherm. Heeft mij op de A2 laatst toch weer 100 euro gescheeld!
Er staat nu sinds kort (kenteken 2012) een gele met een wit dak bij ons in de parkeergarage. Het zou toch niet zo zijn dat.....
Een opvolger
- 15.000 km
Ik loop een beetje achter. Ik type dit nu in november 2013, maar de auto heeft inmiddels een opvolger...
Omdat mevrouw BCO nu aanzienlijk dichter bij haar werk woont, is er een andere benzine auto gekomen. De opvolger is een rode Mini Cooper Cabrio.
De DS 3 heeft het schitterend gedaan, nooit problemen gehad. De volgende eigenaar heeft er een goede auto aan met weinig kilometers. Wel moet deze eigenaar per ingang van 1 januari 2014 wegenbelasting gaan betalen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.