Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 So Chic (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Update
- 3.500 km
Na lang wikken en wegen besluit genomen tot aanschaf van een nieuwe auto en afscheid genomen van de Renault Clio uit 2006. Een prima auto overigens. Enig nadeel en belangrijkste argument afscheid te nemen het toch wel forse verbruik.
Na enkele orienterende bezoeken aan dealers en de reviews op deze site doorgenomen te hebben is de keuze gevallen op de Citroen DS3 1.6 e-HDI 90 So Chic. De auto viel al langer op door zijn aparte verschijning. Twotone kleuren Gris Fer/dak Rouge Carmen. De dealer had diverse DS3 modellen op voorraad staan die voor 1 juli 2012 op kenteken waren gezet. Er kon een scherpe aanbieding worden gedaan met veel inruilkorting. Als extra is de DS3 voorzien van het Pack Select Confort. Nog even getwijfeld over lichtmetalen velgen maar de de standaard 16 inch stalen velgen met wieldoppen zijn erg fraai. Met lichtmetaal ga je meestal een maatje groter en dit komt het rijcomfort niet altijd ten goede. Bovendien zou het effect van de scherpe aanbieding verdwijnen en is het zo gewoon goed.
De uitrusting is verder compleet en bijzonder fraai. Stoelbekleding stof met witte stiksels, zwart glanzende lak op het dashboard, een automatisch dimmende binnenspiegel, buitenspiegels in de kleur van het dak die naar binnen draaien, climate control, led dagrijlichtvelrichting, deelbare achterbank etc. Veel luxe in een kleine auto.
De DS3 stond mooi in het zonnetje te blinken en na de prima uitleg van de verkoper eindelijk echt de weg op. Meteen een rit gemaakt en na 250 km. is het natuurlijk te vroeg voor een echte review maar er is geen tweede kans voor een eerste indruk. En wat een indruk maakt deze auto met deze motor: stil, krachtig, soepel. Wegligging lekker strak en het veercomfort is niet direct wat je van een Franse auto zou verwachten: noem het maar sportief geveerd. Dit sterkt de gedachte dat wat mij betreft het velgformaat van 16 inch genoeg is. De Renault Clio had ook 16 inch velgen en was duidelijk meer Frans geveerd dan de DS3. Ik hou wel van een beetje sportief en wat dat betreft voldoet de DS3 prima.
De airco kon meteen aan de bak, de bediening is eenvoudig. De parfumeur (zo'n typisch gadgetachtig ding) wordt voorlopig niet gebruikt, de geur van een nieuwe auto is lekker genoeg.
Het start/stopsysteem werkt feilloos, de motor slaat af wanneer je langzamer dan 20 km/u rijdt terwijl airco, radio etc. gewoon hun werk blijven doen. De boordcomputer houdt dit ook nog eens bij.
Over het verbruik kan nog niets gezegd worden maar de vooruitzichten zijn gunstig. Uit andere reviews maak ik op dat het verbruik tot 120 km/u gunstig is en daarboven fors oploopt. We gaan het zien.
In ieder geval is het een auto die bewonderende blikken oproept en voor het eerst meegemaakt dat iemand spontaan zijn duim opstak. Dat zal ongetwijfeld ook met het mooie weer te maken hebben maar wel een leuke ervaring!
Zodra er meer is gereden volgt een update en wordt het een echte review.
Update per 15-10-2012: 3.500 km
Inmiddels al wat meer kilomters gereden met de DS3 en de motor begint langzaam maar zeker los te komen. Het verbruik schommelt zo rond de 1:22 waarbij sprake van een mix van snelweg en stadsverkeer, al met al niet verkeerd. Eenmaal boven de 120 km/h loopt het verbruik inderdaad fors op maar de auto nodigt uit om rustig en zo zuinig mogelijk te rijden. Dat wordt ook beloond, veel op de cruise control al is het natuurlijk leuk de auto de rechtervoet in te trappen en voor je het weet staat de teller op 150. De motor is zo heerlijk krachtig en soepel en weten dat je iets over hebt is ook wel zo prettig.
Bediening van de audio installatie is eenvoudig, alles kan vanaf het stuur bediend worden, de geluidskwaliteit is prima voor een standaard installatie. Moest wel wennen aan de middenarmsteun bij het schakelen maar ben inmiddels gewend. Ook de bekerhouders mis ik niet echt, in het portiersvak past een flesje water, net als in de Clio. Het is maar wat je gewend bent In de portiervakken is voldoende ruimte
Verder nog steeds veel complimenten voor de auto, de DS3 blijft een frisse verschijning. Zodra er 10.000 km op zitten volgt weer een update. Kijken hoe de winterbanden rijden (setje Michelin Alpin 4 met stalen velgen gekocht). Voorlopig zijn de ervaringen positief en voldoet de DS3 prima.
Eerste onderhoudsbeurt
- 22.000 km
Na ruim een jaar sturen een kilometerstand van 22.000 bereikt en tijd voor een eerste onderhoudsbeurt. Op advies het pollenfilter laten vervangen, verder geen bijzonderheden en de beurt was in anderhalf uur uitgevoerd. Kosten € 262.
De DS3 rijdt voortreffelijk. Het verbruik schommelt nog steeds rond de 1:21 maar neemt fors toe bij een wat hogere snelheid. Bij 130-140 km/u is de auto niet echt zuinig meer. Op zich is dat logisch maar het verschil wordt relatief groot ten opzichte van lagere snelheden.
De motor is nu echt los, geluidsniveau is laag, zeker bij kruissnelheid van 100-110 km/u. Het verbruik is bij deze snelheid ook het meest gunstig. Versnellen en inhalen verloopt soepel, motor is heerlijk krachtig. De DS3 overtuigt bij langere afstanden. Stoelen zitten goed, stuur ligt lekker in de hand en bediening vanaf stuurkolom voor audio en cruise control is top. Mooi en nuttig is de Dark functie van het dashboard bij ritten 's avonds en 's nachts.
Het is en blijft een heerlijke auto die volledig aan de verwachtingen voldoet. Stuurt strak en wegligging is gewoon goed. Afwerking is prima, materialen dashboard en bekleding geven de auto allure van een hogere klasse. Plaats handrem wat onhandig ten opzichte van de middenarmsteun, maar dit went. Helaas vervalt het voordeel van de vrije wegenbelasting binnenkort maar met dit jaarkilometrage nog altijd rendabel. Intussen de winterbanden weer gemonteerd en op naar weer de nodige kilometers in deze heerlijke bolide!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.