Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 So Chic (2012)

autoreview

Citroën DS3
Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3Citroën DS3

Signalement

UitvoeringDS3 1.6 e-HDi 90 So Chic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst13.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

DS3 1.6 e-HDi 90 So Chic

  • 13.000 km

Sinds 3 januari ben ik in het bezit van mijn DS3 1.6 eHDI So Chic in de kleur rood met wit dak.
Zijn voorgangers waren resp. een Renault Megane II 1.5dCI en een VW Golf VI 1.6 TDi, beiden lease en net een maatje groter.
Omdat ik per 1 januari in verband met wisseling van werkgever weer prive ben gaan rijden, heb ik in december deze DS3 gekocht uit
de voorraad bij PSA dealer Van Hunnik in Veenendaal. Mede door de zeer klantvriendelijke opstelling van de dealer en de positieve proefritten was de keuze snel gemaakt.

Mijn ervaringen tot nu toe :
De DS3 is een erg fijne auto, ik was in het begin bang dat ik behoorlijk wat zou inleveren door in een kleinere
auto te gaan rijden, maar dit valt in de praktijk heel erg mee.
Er zit zelden iemand achterin, en dankzij het 3 deurs concept van de DS3 doet de ruimte voorin eigenlijk niet veel onder voor dat wat ik gewend was in mijn voorgaande auto's
Ook de rijeigenschappen zijn alleszins positief, de wegligging is top, en de 1.6 eHDI komt lekker vlot mee op de snelweg
en voldoet kwa prestaties prima. Kwa geluidsproductie is het geheel ietsje rumoeriger dan ik gewend was in de VW Golf, maar nog steeds erg stil, zeker voor een auto uit deze klasse.
Met inmiddels bijna 13.000 (voornamelijk snelweg) kilometers achter de rug, valt mij verder op dat de auto in de loop der tijd
beter is gaan rijden, en ook het brandstofverbruik iets lijkt af te nemen (flink doorrijden met 120+ km/h en toch 1:18 halen vind ik heel netjes)
Vergeet de fabrieksopgaven kwa gebruik want die zijn echt niet reeel. Met rustig rijden (80km/h) op secundaire wegen haal ik 1:23 ongeveer.
Verder is mijn DS3 voorzien van de Hifi optie met middenspeaker en subwoofer, want een goeie muziekinstallatie aan boord vind ik een must. Het kostte wel enige tijd om alles goed af te regelen, met name na een aantal
tips gevonden te hebben op internet heb ik nu perfect geluid. Ik heb gewoon de RD4, dus geen MyWay, en dus ook de beruchte USB plug onder de handrem.
Inmiddels heb ik een ultraklein usb stickje gevonden van 64GB, waarbij het klepje bijna weer dicht kan, en ik dus altijd mijn hele muziek verzameling bij me heb. Ideaal !


Nadelen? Wat kleine dingetjes maar.
- De auto heeft een relatief korte wielbasis t.o.v. de auto's die ik gewend was. Hierdoor ben ik nog weleens geneigd om te hard over bijvoorbeeld
verkeersdrempels te rijden. Om diezelfde reden worden ook hobbels en oneffenheden wat duidelijker merkbaar tijdens het rijden, maar dit hoeft niet
perse een nadeel te zijn.
- Verder vind ik het vervelend dat wanneer de achteruit wordt ingeschakeld, ik de radio niet meer kan bedienen als gevolg van de
parkeersensoren die de bediening en het display bezet houden. Regelmatig heb ik eerst de achteruit weer teruggezet om vervolgens de radio zachter
te draaien.
- Door de 3 deurs constructie zijn de voorportieren relatief groot. Dit heeft als nadeel dat in krappe parkeergarages er soms maar net genoeg ruimte is om de deur open te krijgen.
Een krappe parkeeractie heeft inmiddels veroorzaakt, omdat ik mijzelf eruit moest wurmen, dat mijn spijkerbroek hier bij een lelijke kras maakte in de lak..
- Het stuur had van mij nog wel iets verder naar voren gemogen kwa verstelling. Hierdoor was het wat lastiger om een juiste zitpositie in te stellen. Uiteindelijk lukt dat wel overigens.
In datzelfde licht is het ook jammer dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn, hoewel ik er persoonlijk geen last van heb, bij mij zitten ze goed.



Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.