Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 So Chic (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
De eerste weken
- 2.800 km
Sinds 3 weken heb ik deze DS3 nu 'in bezit' (het is een leaseauto).
Hiervoor heb ik enkele maanden met een 207 HDI 110pk gereden.
De DS3 is duidelijk stugger dan de 207 (komt ongetwijfeld ook door de 17" velgen) en heeft iets minder vermogen. De wegligging en de zitpositie zijn echter veel beter! Wat een heerlijke auto is dit.
Ook zit de auto goed in de opties: de parkeersensoren, cruisecontrol, navigatie, climate control en de fantastische audio: wat een luxe!
De uitstraling van de auto is ook zeker een pluspunt: de auto komt duurder en chiquer over dan zijn concurrenten. En met de 14% bijtelling betaal ik (netto) de helft van wat ik bij de 207 betaalde.
En nog even over die bijtelling en de zuinigheid: tot 120 is de DS3 duidelijk zuiniger dan de 207, daarboven begint het verbruik sterk toe te nemen.
Ondanks dat ik een vlotte rijder ben, kijk ik constant op de verbruiksmeter. Ook het start-stop systeem gebruik ik veelvuldig. Zeker een nuttige uitvinding naar mijn idee!
Probleempjes: niet echt. Al vind ik de elektrische ruiten érg traag, vooral aan de passagierskant. Binnenkort even bij de dealer laten checken of het normaal is dat de ruit zo moeizaam open en dicht gaat.
Veel kilometers verder, geen bijzonderheden
- 18.800 km
De DS3 bevalt nog steeds prima. Het gemiddelde verbruik is nu rond de 5,3l per 100km. Niet slecht, maar ook niet erg zuinig.
Wanneer ik niet boven de 120km/u kom, dan is 1:20 makkelijk haalbaar.
Binnenkort gaat de DS3 voor zijn eerste beurtje. Weinig opvallende dingen, al begint de gordelhouder de laatste tijd te kraken. Best irritant.
Nu, na bijna 20.000km en 5 maanden ben ik nog steeds blij met deze keuze. De auto is niet heel ruim van binnen, maar het komt ook weinig voor dat er meer dan twee mensen in zitten. Gelukkig heb ik er een trekhaak onder, zodat er soms nog eens een aanhangwagen of fietsendrager mee kan.
Weinig bijzonders dus, deze update, maar dat is alleen maar positief!
Op winterbanden
- 30.000 km
De kilometers vliegen erbij. Inmiddels alweer 30dkm op de teller. En hij bevalt nog steeds. Wel heb ik het idee dat er wat meer kraakjes bijkomen. Was het eerst alleen de gordelhouder (nog steeds helaas), nu hoor ik soms ook een kraakje bij het rechterportier en ergens diep middenin het dashboard. Daarnaast valt de klapsleutel bijna uit elkaar. Dat zou toch niet moeten kunnen na 8 maanden...
De winterbanden zitten om de standaard 16" stalen velgen, met wieldoppen. De banden maken wel meer lawaai dan de (bredere?) zomerbanden.
Onlangs had ik nog een kleine schade aan de achterkant (iemand vergat te remmen in de file...) maar die is keurig hersteld. Na 2 dagen in een grotere leenauto (Passat variant) viel mij weer op dat de DS3 niet heel comfortabel is, maar wel gewoon erg lekker stuurt!
Inmiddels is mij ook opgevallen dat de buitenspiegels redelijk ver naar achter zitten. Het was comfortabeler als de spiegels gewoon vooraan de portieren zaten, dat scheelt met het draaien van je hoofd en daardoor zou ik ook de breedte van de auto beter kunnen inschatten (niet dat dat zo'n groot probleem is overigens).
Nog even over het verbruik: ik zorg dat ik meestal niet harder dan 135 rij, en dat resulteert in een gemiddeld verbruik van net geen 1:20. Niet slecht dus. Als ik echt mijn best zou doen, en de snelheid dan ook zou aanpassen, zal ik best in de buurt kunnen komen van de fabrieksopgave!
Over 10.000km mag de auto voor de grote beurt naar de dealer, dus ik denk dat mijn update rond begin februari zal volgen.
- 41.500 km
Inmiddels ruim 11 maanden in bezit en over de 40.000km heen. Twee weken terug heeft ie een grote beurt ondergaan bij de dealer. Helaas heeft men de strepende ruitenwisser niet vervangen maar schoongemaakt. Binnenkort eens achteraan bellen, want de ruitenwisser stuitert nu steeds over de ruit heen.
Verder heb ik er afgelopen week 2000km bij gereden; een midweekje in Duitsland/Tsjechië geweest. En toen viel weer op hoe heerlijk ie stuurt op de Autobahn en hoe weinig DS-en er rijden in Duitsland. Ik heb er twee gezien.
Het verbruik viel mij erg tegen: op de snelweg, constant 130/140, steeg het verbruik tot rond de 1:14. Eenmaal op bestemming reed ie weer netjes rond de 1:19.
2 jaar verder
- 84.500 km
De tijd gaat snel, ik rij al bijna 2 jaar met de DS3. Hij bevalt nog steeds prima, al weet ik wel dat mijn volgende auto weer 5 deuren zal hebben en iets comfortabeler moet zijn.
Weinig problemen gehad met de auto. Bij de laatste beurt moesten de achterremmen vervangen worden, want die waren helemaal versleten. Helaas piepen de voorste remmen nog steeds, daar heeft men blijkbaar niets aan gedaan ondanks mijn opmerking erover. Ook gelukkig weer een nieuwe ruitenwisser gekregen, want die streept snel.
De tip van Wouter (zie hieronder bij de reacties) zal ik ten harte nemen, want de gordelhouder kraakt nog steeds. De dealer heeft het niet kunnen oplossen.
Ook opvallend: deze week moest ik voor het eerst een lampje vervangen; een H7 lampje had het begeven. Pas na 83dkm! Bij mijn C1 gingen ze maar 15dkm mee (H4).
Op dit moment staat ie nog op winterbanden (ook net terug uit Oostenrijk), maar ik denk dat ik de zomerwielen er maar snel weer onder laat zetten.
Helaas ook een schade geconstateerd in Oostenrijk: het glas van het rechter achterlicht ligt aan gruzelementen. Gelukkig heb ik op internet een andere gevonden voor een leuke prijs. Altijd nog goedkoper dan eigen risico betalen en het laten repareren via de leasemaatschappij.
Tot ziens!
- 101.000 km
In verband met een andere baan heb ik mijn leaseauto ingeleverd. Een weekje voor het inleveren nog een beurtje uit laten voeren. Ook zijn onlangs de voorbanden vervangen.
Al met al 100.000 fijne kilometers gereden! Op den duur begon het stugge onderstel wel te irriteren, net als de platte banden. En het ontbreken van achterdeuren.
Maar eigenlijk was het gewoon een heel fijn, en ook leuk autootje.
Als opvolger heb ik een Golf variant van 2002 gekocht. Totaal iets anders, maar ook een heel fijn ding.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.