Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 42.910 km |
Aanschaf en eerste ervaringen
- 5.416 km
Toen ik medio 2010 op zoek ging naar een nieuwe fiscaal-vriendelijke auto stond de DS3 op nr 1. Doordat deze niet leverbaar was in 2010 (noodzakelijk i.v.m. zakelijke aftrekpost) uiteindelijk een Seat Ibiza 1.2 Tdi ST gekocht.
Nadat ik 2 aanrijdingen met deze auto heb gehad gaf een combinatie van een minder gevoel in een 'schadesjaak' en het knagende 'DS3-gevoel' de doorslag: ondanks de forse afschrijving/bijbetaling een DS3 besteld.
Tsja, wat zal ik zeggen: geniet echt met volle teugen van de auto, hierbij de plus- en minpunten op basis van de eerste 5.000 km.
Plus:
Zuinig, ik hoef minder moeite te doen dan in de Ibiza om zuinig te rijden. Over totaal aantal KM 1 op 22,8 gemiddeld
Stil: wat een verademing een 4 cylinder (in vergelijking met andere eco diesels)
Start-stop werkt veel beter & geruisloos dan bij producten uit VAG stal
Trekkracht: denk ik eerste kleine BPM-vrije diesel waarbij je het fiscale voordeel niet merkt in het vermogen/trekkracht
Stoelen zitten goed, zelfs na meerdere keren 500 km+ op 1 dag
Wegligging: zeer strak & comfortabel tegelijkertijd (met dank aan 16 inch velgen met hoge 'wangen')
Navigatie/boordsysteem: blinkt uit in intuitief bedienen
Geen olieverbruik, was na zelfde KM stand bij Ibiza een halve liter
Toch ook wel wat te klagen:
Navigatie is hopeloos verouderd wat kaart betreft
Gierend geluid uit versnellingsbak (schijnt bij meerdere diesels voor te komen)
Flink kleurverschil tussen kunstof bumpers en metalen lakdelen
Geen bekerhouders!!!
Maar bottomline: auto rijdt top, trekt veel aandacht. Bewust een witte besteld aangezien je kleine schades hier minder snel op ziet dan meeste metallic kleuren.
Met veel plezier ingeruild
- 42.910 km
Tsja, wat eerder dan verwacht afscheid genomen van deze "heerlijke kar" (niet mijn woorden maar die van de nieuewe eigenares, veel plezier toegewenst Ellen!). Punt is dat ik vanwege nekklachten te veel hinder ondervond van het onder de dakstijl doorkijken naar verkeerslichten. Gelukkig hebben ze daar bij Citroën een oplossing voor: de C3 met zenith voorruit.
Terug naar de DS3: weliswaar wat minder dan in het begin maar tot het laatst aan toe veel bekijks en positieve reacties gehad. De kleurstelling van velgen en interieur werd daarbij vaak benoemd.
Verder vrijwel probleemloos mijn weg vervolgd:
- Geluid in versnellingsbak werd stilaan minder/ben d'r aan gewend geraakt
- Juiste bekerhouder gevonden die alle maten bekers aan kon
- Gemiddeld verbruik over 43.000 km ruim 1 op 22
- Van dealer in Tilburg recente navigatiekaart gekregen, wat een verademing :-)
- 0,0 olieverbruik tussen beurten toe, wat een klasse motor!
Onder garantie is stoelverstellingsmechanisme vervangen en de spanrol + riem.
Verder fantastisch rijdende auto en diegenen die de DS3 een te duur geprijsde C3 noemen heb ik nieuws: als je uiteindelijk kijkt wat je allemaal extra krijgt, zoals dagrijverlichting, regensensor, lichtsensor, betere stoelen, diverse accenten zoals stuurwiel, uitlaatsierstuk, et cetera, dan is het prijsverschil prima te verklaaren vanuit hetgeen meer geboden wordt.
Ben uiteindelijk zeer content met keuze voor -wederom- een 1.6 ehdi, die 1.4 e-hdi doet me iets teveel terug denken aan m'n Seat slowmotion tijd ;-)
Al met al een echte aanrader de DS3, kosten zijn zoals te verwachten valt beperkt gebleven tot 1 keer een beurt en dat viel reuze mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.