Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 13.000 km |
DS3 rijder
- 13.000 km
Hallo DS3 fans.
Mijn ds3 zou in Januarie geleverd worden, maar dat is Maart geworden, dus de start was niet goed.
De keuze om een energie zuinige auto te gaan kopen is eigelijk heel simpel geweest.
Ik wilde een auto die belasting vrij was.
Toen had ik de keuze uit de Polo of de Corsa.
De Polo met z`n 1.2 vond ik te licht, op de snelweg was het te kort aan vermogen goed merkbaar, wilde je een auto inhalen bij 120 dan mocht je terug naar z`n 4 toeren te maken en dan was er nog niets merkbaar, heel trage auto.
De Punto was al een hele verbetering, iets snellere motor, en reed heel goed.
Mijn keuze is uit eindelijk op de DS3 gevalllen omdat deze er gewoon super uitzag en de 1,6 motor.
Tot nu toe heb ik er helemaal geen spijt van dat ik deze auto gekocht heb.
De auto heeft de looks, mensen draaien zich om als de ds3 aan komt rijden.
De auto is wel heel strak afgeveerd dit had naar mijn mening wel iets minder mogen zijn.
De diesel motor is met z`n 230 Nm goed te rijden,maar het is geen echt snelle auto maar kan goed meekomen.
De navigatie werkt goed er worden wel oude kaarten gebruikt, ook jammer dat er geen flitsers gemeld worden, tevens de file`s neemt ie niet mee, door een andere route te kiezen, maar goed ik heb niet zo``n ervaring met navigatie systemen.
Nu het verbruik......
De auto zou 1:28 rijden volgens het boekje, maar dit haalt ie absoluut niet.
Ik rij iedere dag 100 km, waarvan het gros op de snelweg 100 a 120 km, en dan probeer ik zo zuinig mogelijk te rijden.
Resultaat 1:20 volgens de auto computer, en in het echt als je hem helemaal vol tankt 1:19.
Het tanken is wel lastig want bij 3/4 vol dan slaat ie af en dan moet je echt je best doen om hem helemaal vol te druppelen.
Het verbruik vind ik dus wel tegen vallen
Chip tuning....
Vorige week heb ik de ds3 laten chip tunen.
De reden dat ik dit gedaan heb, was de het te kort aan pk en vermogen.
Ik heb de ds3 eerst op een rollerbank laten zetten om te meten wat het werkelijke vermogen was en hoe het verloop was tot 4000 toeren.
Nu kon je heel goed zien waarom de 95 gram gehaald wordt, het vermogen van 230 nm is er vanaf 1800 toeren en zakt daarna helemaal terug en is bij 3000 toeren nog maar 150 nm.
De pk blijven over het hele gebied aanwezig en zakt in elkaar bij 4000 toeren.
De chip tuning betekende voor de ds3 300 nm en 130 pk.
Het vermogen van 300 nm vanaf 1800 toeren blijft gehandhaafd tot 3500 toeren en zakt dan langszaam terug.
De pk`s lopen in èèn lijn omhoog tot 130 pk bij 3500 toeren, dit was goed te zien in de grafiek na de 2 rollerbank test.
Het rijden met 130 pk
In èèn woord geweldig.
Nu komt de auto pas tot z`n recht.
In z`n 3,4 en 5 kan er nu pas echt door getrokken worden, als je 120 rijd en je geeft gas dan is de ds3 zo op de 150 a 160.
Je voelt nu ten miste dat er wat gebeurd.
De komende weken ga ik het verbruik bij houden, maar ik vermoed dat hij nu wel iets schadelijker is geworden, maar dat heb ik ervoor over.
Nu ik deze review geschreven heb is het niet mijn wens om in discussie te gaan of het wel of niet verstandig is om de ds3 te laten tunen, dit is mijn keuze geweest en ik heb er geen spijt van.
07-2013.
De auto is een aantal maanden geleden verkocht, de reden van verkoop is dat ik van baan ben veranderd, en de belangrijkste reden is dat de belastingvrije status wordt opgeheven in 2014.
Mijn verwachting is dat de kleine auto`s volgend jaar behoorlijk in waarde gaan zakken als er belasting betaald moet worden.
Om deze review af te ronden wil ik mijn ervaringen delen.
De auto is tot de verkoop goed bevallen, hij was snel, rap, en reed goed.
De tuning ( unlimited tuning Amersfoort ) ) naar 130 pk was mij super bevallen, sprintje 0-100km in 9 sec en top 200.
Nu kan je dit natuurlijk niet altijd rijden, maar wel leuk als de snelweg vrij is om door te trekken tot 200.
En dan een gemiddeld verbruik van 1 op 19, met het meeste rustig rijden.
De navigatie viel mij tegen, bij aanschaf een zeer verouderde kaart, kaart van 2013 erin gezet en deze bleek ook niet up to date te zijn.
De remschijven en blokken waren na 55000km op en versleten, deze zijn ook vervangen.
Om nu te zeggen dat ligt aan mijn rijstijl, dat denk ik niet, het gros van de km heb ik op de snelweg door gebracht met woon-werk verkeer, dus deze kosten vond ik te vroeg komen.
Het tanken is altijd lastig geweest, de laatste 10 liter altijd druppel voor druppel.
Al met al heb ik fijn in deze auto rond gereden, zonder hoge onderhoud kosten
Over het geheel bekeken een prima auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.