Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)

Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)

UitvoeringDS3 e-HDi 90 So Chic
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

Review 1 (1900 km)

Ik heb alle 14% auto's uitgebreid bekeken en bereden. Was medio 2010 overtuigd dat de Punto Evo beter was dan Clio en Opel. De 3-cilinder traktors van VAG heb ik ook een serieuze kans gegeven maar die vielen op gebied van motor, comfort, wegligging en vooral interieur toch snel af. Alleen de Ibiza of Fabia station hebben een usp qua laadruimte maar als dat niet doorslaggevend is dan kan ik me niet voorstellen dat je voor 1 van die modellen kiest. Toch even gewacht tot 2011-01 vanwege de Mito. Net zo fijn als de Punto Evo maar wel als voordeel een nog iets chiquer interieur, de DNA, iets strakker weggedrag en de mooiste (auto)kont ter wereld; jammer van die voorkant met hoge motorkap en koplampen. Toen moest ik nog een maandje wachten op de proefrit met de DS3...EN DIE HEEFT OVERTUIGEND GEWONNEN!!

Wat een fantastische auto. Ligt als een kart (ik bedoel Mini Cooper) op de weg en is, ondanks bescheiden wielbasis, zelfs erg comfortabel.

POSITIEF:
1. het absurd mooie interieur. Dashboard, stevige sportstoelen met ged. alcantara bekleding (glijdt niet itt leer), middenarmsteun, sportstuur, hoogglans dashboard etc. is echt Audi A1 niveau maar dan origineler en frivoler.
2. krachtige motor (als enige een 1.6 met 230Nm) en ongelooflijk stil; prettige versnellingsbak, uitstekende remmen.
3. voor het eerst in de geschiedenis is Citroen niet te eigenwijs en is er heel goed nagedacht over de bediening. Alles is zo logisch en vaak op meerdere manieren te bedienen. Voorbeeld zijn de 2 satelieten aan stuur voor cruisecontrol en audio.
4. heel fraaie audio (8 speakers + subwoofer) met boordcomputer en navi.

NEGATIEF:
1. navi haalt het niet bij een TomTom van 150 euro. Is minder gedetaileerd (geen rijstroken e.d.). Wegen die in 2010 al beschikbaar waren kent hij niet en in Den Haag weet hij niet welke straten eenrichtingsverkeer zijn!! Goed waardeloos.
2. tanken; door anderen gememoreerd. Slaat al af als er nog ca 15L bij kan.

VERBRUIK:
Over 1e en 2e tank beide 3,9/100. Ik heb een redelijk zuinige rijstijl en rijd hem rustig in (nog niet boven 3000tpm) dus dat zal wel iets stijgen. Aan de andere kant daalt het nog na inrijden en als ik straks het start/stop systeem ga gebruiken. Heb ik nu vanwege inrijden bewust uitgeschakeld. Ik reed met mijn 2.2L Saab diesel (H5) ook al 5,1 in de zomer en dat was ca. 20% zuiniger dan fabrieksopgave.

Ik heb mede gekozen voor de DS3 vanwege de 1.6 motor en verwacht dat die bij hogere snelheden relatief iets zuiniger zal zijn dan de 1.3 concurrenten. Verwacht derhalve op vakantie in Duitsland toch niet boven 1:21 te komen. Blijft verder natuurlijk een grof schandaal dat al deze auto's niet met een 6-bak uitgerust zijn; die ligt gewoon in het rek bij alle fabrikanten.

Nog steeds perfect; na chiptuning iets minder zuin

ALGEMEEN
Ik geniet nu al 3,5 jaar met volle teugen van mijn eHDI-92 So Chic. Weggedrag als een Mini Cooper maar voor de helft van het geld. Supermooi interieur met prima stereo, climate control, cruise control, sportstoelen etc. Navigatie is redelijk/matig zelfs na nieuwe 2013 kaart. Nog lang niet zo goed als TT Go.

CHIPTUNEN
In Juli 2013 laten doen en daar ben ik heel erg tevreden over. Ik heb een zeer bedaarde en anticiperende rijstijl maar sindsdien reageert hij nog veel beter/directer en zijn vooral de tussenaccelaraties enorm verbeterd (en die waren al niet slecht in vergelijking met al die 1.4 ecodiesels). Echt een aanrader.

VERBRUIK
Over eerste 2 jaar en ca 45000 km overal verbruik van 4,2. Nu is overal verbruik 4,4. Voor grootste deel door chiptuning en iets vlotter rijden en voor ander deel door aantal keren aanhangwagen (verbruik dan bij 100 is ca. 7,5)

STORING/REPARATIE
Helemaal niets!! Behalve een piepende armsteun voelt de hele auto aan als een nieuwe Audi.

Nog steeds probleemloos en nog zuiniger

Ca. 60.000km gereden sinds vorige verslag. En nog steeds elke km met een grote glimlach.

VERBRUIK:
Nog iets zuiniger; zomers nu 3,8/4,0 (was 4.0/4,2). Winters 4,0 (was 4,3). Maar laatste 2 winters nu met zomerbanden (Michelin Energy) gereden en daarvoor met winterbanden (Conti TS830).
Verbruik tijdens vakantie naar Spanje/Portugal geheel volgeladen met tent etc, tolwegen (135 km/u), bergen, diverse files etc. was 4,7 over 5800 km.

REPARATIES / ONDERHOUD:
Bij 130.000km de remschijven+blokken voor vervangen. Volgens garage waren die bij 85dkm aan vervanging toe maar dus probleemloos nog 2 jaar mee gereden. Ik had nu voor Bosch gekozen in de veronderstelling dat er een ander
merk (Valeo oid) onder zou zitten maar er kwamen ook Bosch schijven onder vandaan. Anders had ik de Brembo geprobeerd. Complete set via internet voor ca. 110,-.

Ik rij ca. 23dkm p/j en doe daarom bij de APK gelijk oliewissel (Total volsynt Ineo 05w30) en half litertje Slick50 of vergelijkbaar. Motor verbruik 0,0 cl olie!!

Verder alleen ruitenwissers, lucht/interieur filters (totaal 65 euro).

AIRCO:
Omdat ik de airco erg weinig gebruikt was de condensor kapot gegaan; bij specialist in Rotterdam vervangen voor 225,-. Nu gebruik ik minimaal 1x per week de airco.

BANDEN:
Michelin Energy origineel van 2011 zijn bijna op. Aangezien ik ook paar winters heb gewisseld schat ik dat deze minstens 100.000 km levensduur hebben. Niet slecht voor setje van 400,--!!

SLIJTAGE:
Niets van te merken (stoel, dashboard etc.). Gewoon Audi kwaliteit. Geen kraakjes, piepjes, kapotte scharnieren etc. wat je 20 jaar geleden wel zag bij zuid europese auto's.

NAVIGATIE:
Van al het geld dat ik bespaart heb op onderhoud inmiddels hitman ingehuurd voor de aktieve euthanasie op alle verantwoordelijke personen bij Navtech en Citroen (LOL).

Weer zuiniger (3,8/100); nog steeds probleemloos

Bij elke 10.000km reset ik de 1e verbruiksmeting. Ik wou eens testen wat nu echt als minimum mogelijk is in zomerse periode. Eerst turboschoepen en injectie/brandstofsysteem gereinigd met Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner (nr. 44417) en Forte Diesel Turbo Cleaner (nr. 44511) gereinigd. Iets hogere concentratie dan verpakking voorschrijft (deze 2 flesjes van 400ml op tank van ca. 30 liter ipv 40. Deze tank leeggereden met hoger toerental en af toe paar km net onder rode gebied (dus ca. 4000 tpm). Dit is echt fantastisch; het lijkt bijna alsof hij weer getuned was. Dit ga ik voortaan elke 2 jaar doen. Merk ook dat dit beter werkt dan de Bardahl/Wynns etc. die ik in het verleden regelmatig gebruikte.
Toen tussen 140-150.000km met bewust rustig rijden (95 op CC), maar toch heel veel files en beperkt stadsverkeer gekomen op 3,8/100km. Dus bijna 1 : 26!! Wel overgestapt van BP naar Total en 1 op de 3 tanken Excelium. Scheelt toch iets en motor blijft schoner.
Verder geen bijzonderheden. Omdat de motor zo stil is ga ik mee beetje ergeren aan ander geluid; met name banden en windgeruis in achterbak. Daar zoek ik nog wat isolatiematten voor. Tips zijn welkom.