Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)

autoreview

Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)

Signalement

UitvoeringDS3 e-HDi 90 So Chic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst3.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

In korte tijd ingereden

  • 3.300 km

En opeens werd ik wakker en wist ik het: ik wil ook een belastingvrije auto!

Nee, zo ging het niet maar de DS3 is voor ons wel een bezuinigingsmaatregel. En wat voor een!
Ik vertelde mijn vrouw dat de Audi waarin zij reed er maar eens uit moest omdat ik dat toch wel heel erg duur vond. Haar antwoord was: " als het een kleinere auto moet worden, dan een DS3".
En zo kwamen we er bij de dealer achter dat er dus een MRB/BPM vrije DS3 was. Nooit geweten terwijl ik mezelf toch wel als behoorlijke petrol head beschouw....

Wat is het geworden?
- DS3 E-HDI
- Kleur: Gris Thorium/Blanc opale
- Interieur : Leer Claudia Lama
- Pack Select MyWay Confort
- Chromen zijstootstrips
- Spiegelkappen Chrome
- Cuir Claudia+Carla

Dat is maar een heel kort lijstje met opties vergeleken met mijn onlangs aangeschafte BMW, maar dit zijn bijna alle opties. Het is zo een zeer complete auto.

Wat had er nog wel op gemogen?
- PDC aan de voorzijde
- Lichtmetalen velgen (hoewel dit de eerste wieldoppen zijn die ik acceptabel vind)
- USB box

We hebben de auto half april besteld en de auto is op 20 juli geleverd. Klinkt snel maar wij vonden het toch lang. Er was namelijk een soort verliefdheid bij ons ontstaan op deze auto.
En nog steeds vinden mijn vrouw en ik de auto mooier dan op de foto's.

We hebben ook maar gelijk besloten om een weekje met de auto op vakantie te gaan om de auto in te rijden. In die week hebben we 3000 kilometer gereden onder allerlei verschillende omstandigheden.

Hieronder mijn indrukken.

Electronische hulpmiddelen
Ik ben nogal een gadget freak en daarom heeft de auto alle opties die je erop kunt bestellen en zinvol zijn. Het navigatiesysteem krijgt in veel reviews op het internet veel kritiek. Ik deel die meningen absoluut niet!
Het zal wel zo zijn dat het kaartmateriaal verouderd is, maar gedurende de reis van 3000 kilometer heb ik dat niet gemerkt. Wat mij opvalt is dat de user-interface van het My-way systeem slim in elkaar zit. De functies zitten waar ik ze verwacht of wil dat ze zitten. Na een week toeren is mijn conclusie dat ik alleen de grote knop van I-drive of MMI mis. Enige uitdaging is het opslaan van het "Huis" adres in het navigatiesysteem. Wat een ramp zeg, zelfs met de handleiding erbij is dit lastig! Maar goed, als je niet te vaak verhuist hoef dit geen probleem te zijn.

De allergrootste misser van de eeuw, en dit is al veel vaker besproken, is dat het My-Way systeem geen mogelijkheid heeft om een iPod, usb stick of iets dergelijks voor je muziek aan te sluiten. Niet meer van deze tijd en past ook niet bij alle andere slimmigheden die de auto wel bezit.
De geluidskwaliteit van het audiosysteem vind ik maar matig, maar misschien ben ik wat verwend.

Er zit op deze auto alleen aan de achterzijde een PDC systeem. Voor had ik het ook fijn gevonden en had ook kunnen bijdragen aan het luxe gevoel dat de auto je sowieso al geeft. Wat ik mooi aan het systeem vind is dat je ook een grafische weergave hebt als het PDC inschakelt. Het systeem detecteert echter wel wat laat, naar mijn smaak.

Ik ben nogal een fan van cruise control zoals ook te lezen is in mijn andere reviews. Wat mij opvalt is hoe prettig de bediening van het systeem is en ook hoe schokvrij het systeem reageert op de weer teruggaan naar de eerder ingestelde snelheid (resume knop).
Wat wel nieuw was voor mij is dat het systeem alleen werkt in de 4e of 5e versnelling en boven 50 km/h. Dat moet je wel uit het instructieboekje halen hoewel je geloof ik ook een melding krijgt als je het toch anders probeert. Ik snap niet waarom dit is. 30 km in zones met die naam kan ook met cruise control.

In de bergen was het ook even koud, een graad of 8. Dus ook maar even de stoelverwarming uitgeprobeerd. Mijn eerste indruk is dat dit maar matig werkt maar laat ik de winter afwachten voor een definitief oordeel.

En tenslotte, is voor mij ook nieuw bij Citroen, alles doet het...


Motor en versnellingsbak
De motor is erg soepel en levert daarom erg veel rijplezier op. Verhalen dat de auto snel zou zijn kan ik het niet zo mee eens zijn. Maar misschien moet ik eens in een Polo Bluemotion gaan rijden als referentie.

Wat ik altijd een leuke test vind is de "heuvel" na Luik op weg naar Luxemburg op de E25. Dit is, voor wie het niet kent, toch een flink steile berg en als je naar Zuid-Frankrijk rijdt het enige stukje snelweg met dit hellingspercentage.
Direct na het 80 KM stuk daar, heb ik de cruise control op 130 gezet en heb rustig afgewacht hoe de auto zich zou houden. De motor gaf geen krimp. De teller bleef ijzingwekkend precies op 130 staan alsof je op een vlak stuk weg reed. Ik vond dit voor dit zuinige auto'tje erg indrukwekkend!

Aan het start-stop systeem hoefde ik maar heel even te wennen. Leuk dat de auto bijhoudt hoeveel tijd de motor niet gedraaid heeft.
De versnellingsbak doet zijn werk prima. Het is geen japanner, maar ik heb er ook verder geen kritiek op.

Gedurende de reis merkte ik dat de auto sneller werd. Ik heb in het begin sowieso rustig aan gedaan. Maar toen ik merkte dat de auto wat losser kwam ook stiekem wat harder gereden. Zelfs een stukje 170, maar meestal rond de 130 op de snelweg.
Als het gaat om het verbruik is het voor ons heel eenvoudig. Wil je de auto onder de 5l/100km houden dan moet je geen 130 rijden. Want bij die snelheid zit je er net boven. Rijd je 120, dan is het verbruik echt veel lager.
Ons reisgemiddelde lag op 4,9l/100km waarbij op de terugreis een file in Luxemburg ons de das om heeft gedaan want daarvoor stond het vast op 4.8l/100km.

Wat mij opvalt en waar ik ontzettend blij om ben is dat de auto eigenlijk heel weinig motorgeluid maakt. Zeker met constante snelheden. Dus ook als je constant 150 rijdt!
Bandenlawaai is er wel. Dat zal wel aan het energiebesparende karakter van de banden liggen. Ben benieuwd hoe dit gaat met winterbanden.

Wegligging
In het begin moest ik erg wennen aan de stugge demping/vering van de auto. Ja, dus harder dan een BMW 3-serie! Maar ik ben erachter gekomen dat dat met name geldt voor kleine oneffenheden. Hoewel ik me soms ook wel vergis bij een drempel.
Dit alles draagt natuurlijk wel bij aan de goede wegligging en het valt me op dat ik vaak harder dan gebruikelijk door bochten ga. Ik vind de besturing daarbij erg prettig en ook voldoende licht bij het parkeren. Maar het stuurt niet als een kart en ook dat vind ik een compliment (ik weet dat sommige mensen daar anders over denken).

Premium of niet?
Die vraag heeft gedurende onze rijvakantie vaak door mijn hoofd gespookt. Want Citroen doet, vind ik, een goede poging om dit als premium auto te positioneren.
Maar wat is premium eigenlijk? Ook daar had ik geen antwoord op. Want ik vind Audi premium vanwege de bouwkwaliteit en de doordachtheid van de technologie. Maar als ik kijk naar de vormgeving van Audi van de afgelopen paar jaar dan vind ik dit verre van premium. En zo heb ik ook mijn mening over BMW en Mercedes.

Ok, mijn oordeel dan, de Citroen DS3 is geen premium auto. De redenen hiervoor zijn niet heel erg tastbaar. Want ik vind de vormgeving erg sterk ondanks kleine ontwerpmissers. De doordachtheid van de auto is goed maar de instelbaarheid van opties zou nog uitgebreider kunnen. Ook het aantal opties zou uitgebreider kunnen. Bijvoorbeeld, waarom kan ik geen Xenon, elektrische stoelverstelling en een schuifdak bestellen?
Maar de belangrijkste reden om de auto als niet-premium te betitelen is de dealer. Bij Audi en BMW begrijpt men dat voor sommige mensen een auto passie is. Het gaat om emotie.
En dat heb ik bij de Citroen dealer gemist, hoewel ik erg keurig geholpen ben. Zij hebben me een belastingvrije auto verkocht.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens