Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)

autoreview

Citroën DS3 e-HDi 90 So Chic (2011)

Signalement

UitvoeringDS3 e-HDi 90 So Chic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eco zoals het hoort.

  • 450 km

Van het weekend eindelijk mijn auto in ontvangst kunnen nemen. Het is een witte met zwart dak.

Als opties heb ik het select confort myway pakket gekozen, de maile akkinen sportstoelen, carbon look dashboard en een reserve wiel.

Van bestelling tot leveren duurde exact 2 maanden.

Pluspunten

- Smeuïg vermogen, zeker niet traag voor een eco karretje
- Karretje hoekt aardig
- Goed stil
- Sportstoelen zeer vet en zitten goed
- Navigatie en hifi werkt gewoon goed, geluid is meer dan uitstekend
- Rijdt al soepel vanaf de eerste paar kilometers.
- Goed zuinig al, heerlijk dadelijk diesel tanken
- Trekt aardig wat bekijks mensen die 2x kijken, ze begrijpen dus niet dat het een citroen is.
- Velgdoppen zien er prima uit, voorlopig voldoende….
- Behoorlijk wat ruimte van binnen
- Sportief, maar niet keihard, Comfort is prima
- Start/stop is snel, koppeling in en wegrijden
- Airco/verwarming werkt prima, goed zelfs, en die parfumeur, best grappig.


Minpunten

- Knopjes zijn niet helemaal super, je moet ze goed indrukken
- Afwerking niet helemaal super, bv bumper die erg strak zit zonder naad tegen een ander deel aan, zulke dingen allemaal
- Armsteun begon net als bij anderen te kraken, het dashboard ook en mijn linker portier. Inmiddels wd40 in de steun gespoten, dashboard een tik gegeven en de portier ook.
- parkeersensoren zijn behoorlijk scherp afgesteld, rood is gewoon een enkele cm van een object af.
- deuk fabriek af (onder de deur tussen de plastic stootrand en de onderkant van de auto), en een lak imperfectie. Eerste issue zag ik bij de dealer, tweede kwam ik vandaag achter.
- Drempels wat rustiger nemen
- Schakelindicatie links leggen en gewoon een versnelling lager, dat rijdt prettiger.
- Stuur mocht nog wel wat iets verder naar je toe.
- Materiaal van binnen krast snel


Dit is voorlopig de eerste indruk, ik heb nog maar een kleine 500km gereden. Ik ben uiteindelijk super tevreden en blij dat ik voor de DS3 ben gegaan en niet voor een Alfa of een saaie Polo.

Half jaar in bezit

  • 14.000 km

Nu een half jaar in bezit en ik ben goed tevreden over de auto.

De stoelen blijven jammerlijk als je een slank profiel hebt. Ook al zijn het sportstoelen. Ze kunnen niet laag genoeg en de zithouding is ook niet echt optimaal.

Het stuur zou ook wat dichterbij mogen, ipv dat je met de stoel naar voren moet.

Het verbruik staat op 1 op 16.8 op zo'n 10.000km. Ik doe gemiddeld zo'n 650/700km met een tank. Dan rij ik 3/4e korte ritjes en zo nu en dan wat langere ritten op de snelweg.

Nog geen gebreken tegengekomen gelukkig. Auto start netjes, al zijn de verwarmde spiegels wel super zwak. Waar de achterruit zo ontdooid is, daar blijven de spiegels toch wel zwaar achter. Eenmaal op m'n werk zijn ze eindelijk een beetje ontdooid.

Verder eigenlijk geen gekke dingen gelukkig. Auto rijdt en ik ben blij dat het een dieseltje is zonder wegenbelasting :) Al dat geld gaat weer op aan brandstof.

Binnenkort de eerste beurt op 15k.

tot 17k geen problemen, maar nu

  • 17.000 km

Beurtje gehad bij 15. Verder geen gekke dingen.

Auto snort er op los.

- Stoelen blijf ik slecht vinden, geen support omdat ze te breed zijn.
- Vermogen blijft voldoende
- 17 inch clover velgen eronder gezet, ziet er stukken beter uit. Verbruik niet tot nauwelijks hoger geworden

Verbruik lag op 1 op 16.8 op 9999km. Nu het wat warmer begint te worden heb ik al gemiddeld zo'n 1 op 17.5 gereden. Niet verkeerd.

Het was allemaal koek en ei tot een dag of 2 geleden. Met gas los en gas erop dan zit er een vertraging en vervolgens een schok waarmee het vermogen er in komt. Dit gebeurd rond en net boven het toerental waarbij de turbo z'n werk gaat doen.

Erg vervelend en zelfs met een klein beetje gas erbij dan komt die vertraging en schok.

Het probleem lijkt minder te zijn / volledig weg te zijn als de auto een goed stuk heeft gereden.

Van de week dus naar de dealer. hopelijk is het een simpel iets om op te lossen. Want dit maakt rijden erg onprettig. Dat hij soms in houdt of hikt tijdens het schakelen en te lomp met de koppeling doen dat is een bekend iets bij deze auto, maar dit gebonk en horten en stoten als een oude diesel niet...

To be continued.

Tikt bijna de 40k aan in 2 jaar tijd.

  • 39.500 km

Ik heb de auto nu net geen 2 jaar en ik heb nu bijna 40k gereden.

Hoe langer je met een auto rijdt hoe meer je gewend raakt aan de positieve maar ook negatieve eigenschappen.

Ik ben eind vorig jaar weer overgestapt naar een iphone. Voorheen gaf Myway daar al problemen mee. Maar na een update bij de citroen dealer (info dankzij het citroen forum) was dit verholpen.

Verder is het schokken en stoten van het vlug gas af en op het gas gaan nog steeds aanwezig, maar het is iets waar ik gewend ben aan geraakt en ik irriteer mij er verder niet meer aan. /Er was volgens mij weer een update voor de motor, dus ik zal daar bij mijn volgende beurt eens naar vragen.

Het verbruik is inmiddels ook wat gedaald. Deels aan het rijgedrag te danken. Ik rij langere stukken en ook stukken randstad waar je maar 100 mag. Inmiddels doe ik gemiddeld zo'n 1 op 19 op 7000km gemeten, en ik rij dikwijls 1 op 20/22 op langere stukken gemiddeld wanneer ik op CC 105km/u of 125km/u rij.

Verder niets te melden. De auto doet prima zijn werk en ik ben nog altijd blij dat ik voor de DS3 ben gegaan en niet voor de mito of de polo.

Even afwachten wat de wegenbelasting doet volgend jaar nog.

Voorbij de ton.

  • 110.000 km

Inmiddels zijn we weer een paar kilometers verder. Eind conclusie is dat ik nog altijd tevreden ben over mijn DS3.

Ergens rond de 60.000 kreeg ik problemen met naar rechtstrekken. Het is sowieso al een nerveus wagentje, de kleinste stuurinput voel je al. Vooral op de snelweg mocht hij best somswat minder gevoelig zijn.

Na wat eurootjes verder bleek dat de veer deels gebroken was rechts voor. Na vervanging van beiden voorveren reed de auto weer zoals vanouds.

Afgezien van dit euvel verder geen gekke dingen meegemaakt. De auto blijft verder trouw zijn werk doen.

Het verbruik is wel om te huilen. De wind van het kustgebied waar ik rijd werkt hier wel nadelig bij, zo rij ik tegen de 1 op 20 in het binnenland, maar ik krijg met een gemiddelde van 1 op 16.8 op vele 10.000en km/s toch niet het idee dat ik een zuinig autootje heb.

Het is moeilijk deze auto te overtreffen in dezelfde prijsklasse. Vooralsnog blijft hij nog een tijd in bezit. Gelukkig is het model redelijk tijdsloos, hij kan na die jaren nog steeds goed mee kwa design en functionaliteit.

Al met al een fijne auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.