Citroën DS3 1.6 e-HDi 90 95g So Chic (2011)

autoreview

Citroën DS3 e-HDi 90 So Chic (2011)

Signalement

UitvoeringDS3 e-HDi 90 So Chic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat is ie mooi

In december 2010 werd het tijd om rond te gaan kijken naar een andere leaseauto. Mijn Peug was al bijna 5 jaar oud.

Aangezien ik goedkoper wilde gaan rijden, moest de auto 20% of minder bijtelling hebben. Het huidige maandbedrag was netto dermate hoog, dat ik overwoog om zelf een auto aan te schaffen.

Enfin, vele proefritjes en berekenen wat de kosten waren, toch neigend naar een Franse auto... bleven de (Nieuwe) C4 en de DS3 over. Wel enigzins verschillende auto, maargoed.

Bij een dealer in de buurt een proefrit voor deze 2 aangevraagd, helaas geen diesel. (verplichting diesel te leasen)
Allereerst gereden in de C4, wat een fijne auto. Een stuk confortabeler en stiller dan m'n Peug. Na de proefrit was het eigenlijk al beslist. Maar toch nog ff de DS3 uitproberen.
Dat ging anders als verwacht... Na een 45 minuten sturen was de strijd nog niet beslist. Wat een leuk karretje. Ik vond hem zelfs prettiger rijden als de Peug.

Dus moest er na een weekje nog een DS3 proefrit gemaakt worden om te overtuigen. En dat lukte de DS3.

De bestelling werd een DS3 in Mativoire (beige) met een rood dak. Een behoorlijk afwijkende kleur in het momenteel saaie autoland. Om het geheel af te maken ook de rode velgen erbij besteld (rouge carmen)
Uiteraard was het leasebudget dermate hoog dat ik nog wel wat ruimte had.
Dus een trekhaak, Myway Navigatie met hifi systeem, sportstoelen en een comfort pakket. Veel meer was er niet te kiezen :)

Na de bestelling (8 februari) begon het lange wachten. Zeker omdat de werkelijke bestelling door wat geklooi bij de leasemij pas in het begin van maart gedaan werd.

Uiteindelijk werd het 20 mei. Maar het was het wachten waard!
Wat een mooi karretje

Eerste tankbeurt, eerste indruk

  • 800 km

Inmiddels een aantal dagen de auto in ons bezit. Hij blijft uniek in deze kleur. Want Citroen levert hem niet meer.
De meeste mensen die hem zien beoordelen hem als zeer chic.

Na 800km rijden kan ik aangeven dat het zeker geen straf is om erin te rijden.
De eHdi is voldoende snel om makkelijk in het verkeer mee te komen. Het start-stop systeem werkt perfect. Het is alleen wennen dat ie zelf aanslaat als de airco erom vraagt. gelukkig doet ie dat zeer snel en je moet op de toerenteller kijken om te zien dat ie draait.

Als je een beetje sportief rijdt met deze auto en toch de schakelindicator in de gaten houdt, kan je rond de 1:21 rijden. Of het moet allemaal nog beter worden. Zal mij benieuwen.
(mijn Peug had een norm verbruik van bijna 1:20. Na 5 jaar deed ik 1:16 gemiddeld)

Tweede tankbeurt

  • 1.650 km

Verbruik blijft gelijk. Blijkbaar ben ik geen zuinige rijder. Niet dat ik daar mee zit. De auto kost met het belastingvoordeel immers 1/3 van de Peug. Da's lachen als de salarisstrook binnenkomt.

Oke, er is minder ruimte in de auto. Maar dat maakt het comfort en rijgedrag meer dan goed.
Op de snelweg boven de 130km/h is geen probleem. Je hebt dan nog meer dan voldoende over. Ik heb er 160km/h mee gereden, ging prima.

Minpuntjes?
Tja.. ik heb er eigenlijk nog geen gevonden.
Mischien dat de ESP iets te vroeg inkomt, en niet echt uit te zetten is.
Ohja, lastig tanken, bij zegmaar 40liter slaat de pomp voortdurend af.
En het zicht is wat minder als bij de Peug.

Pluspuntjes?
Superautootje. Vlot, mooi design, kost weinig. (in de lease)
Veel bekijks.

Geen zuinigheidsmonster

  • 3.080 km

Het blijft iedere dag een genot om in de auto te rijden. Zekers geen straf.
Het verbruik van rond de 1:20 lijkt niet op de getallen die er eigenlijk uit zouden moeten komen, maar ach... daar hebben we een tankpas voor.

Bevalt nog steeds prima

  • 3.730 km

Inmiddels al onderweg naar de 4.000km
Met plezier, want het blijft iedere keer genieten in deze auto.

Het verbruik hou ik nog bij, maar boeit me niet echt. En dan zowaar op naar de 1:22, terwijl ik met moeite 1:20 haalde toen ik er op lette en de schakelindicator volgde.
Doen we dus maar gewoon niet meer. Knorren met dat ding!

Lekker wezen scheuren

  • 4.130 km

De laatste 400km voornamelijk op de snelweg gereden. De grens over naar Duitsland. Daar was de topsnelheid en wat langer boven de 150km/h rijden de oorzaak van het wat hogere verbruik.

Snelheden van 170km/h waren prima te doen. Boven de 160km/h is de auto wat lui, dus je hebt wel ruimte nodig om de top van 180km/h te halen.

Tripje naar Oostenrijk

  • 6.150 km

Lekker met de auto een weekje naar Oostenrijk geweest. Da's niet goed voor het brandstofverbruik. De auto haalt vrij makkelijk 150 a 170 km/h op de Duitse snelwegen. Maar boven de 100 drinkt ie graag (ach, ikke ook)

De auto is vlot genoeg in de bergen en heeft een goede wegligging. Echt uitproberen is er niet bij, er rijden immers andere minder snelle auto's op de mooie wegen.


De DS3 blijkt ook in Oostenrijk (en duitse snelwegen) redelijk zeldzaam. We zijn er een stuk of 6 tegengekomen in totaal. En dat in meer dan 2500km.
Al met al zijn we nog steeds tevreden met onze keuze voor deze auto.

12x getank.. korte update

  • 8.300 km

Nog steeds supertevreden met de auto en gemaakte keuze. Hij rijdt heerlijk.

Tot nu toe nog geen rammeltjes of klachten.
(behalve oudere kaarten in de navi, maar daar heb ik eigenlijk geen hinder van ondervonden)

Nog steeds tevreden

  • 14.000 km

Inmiddels zijn de zomerbanden omgewisseld en met de stalen velgen en winterbanden de komende maanden verder rijden. De Michelin Alpin 4 maakt meer lawaai als de eco band die er eerst onder zat. Maar het is nog steeds goed te doen.

De auto rijdt nog steeds prima. Geen enkele klachten.

1000km geleden wel een nieuwe voorruit laten monteren, omdat een steen een scheur veroorzaakte. Gelukkig verder geen schade aan de auto.

Laatste maandjes

  • 90.000 km

Nieuwe auto is besteld. Geen DS3.

Maar we hebben 5 jaar met plezier gereden. Geen problemen ondervonden. Verbruik rond de 1:21 gemiddeld. Kleurstelling slechts enkele keren gezien. (Alleen met zwart dak of geheel Mativoire kwam ook wel eens voor)

Blijft een vrolijke verschijning op de wegen.
De 95 (tegenwoordig 100) pk is voldoende om zuinig te rijden maar toch snel genoeg in het verkeer. Zeker niet sloom.

Er was te weinig veranderd aan het nieuwe model om er nog eentje 5 jaar te gaan rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.