Citroen C5 Tourer 3.0 HDi Exclusive (2010)

autoreview

Citroen C5 Tourer 3.0 HDi Exclusive (2010)

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 3.0 HDi Exclusive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf311.481 km
KM-stand laatst311.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf tot heden

  • 311.000 km

Ervaring 8 maanden bezit & 22.500 kilometer verder:

In oktober 2022 de keuze gemaakt om van een Citroen DS3 over te stappen naar een Citroen C5 vanwege het comfort. Door een toename van woon-werk kilometers naar ongeveer 150 kilometer per dag was ik het gestuiter van de DS3 op de snelweg ronduit zat.

De C5 met zijn hydropneumatische onderstel is een klasse apart als het gaat om rust
op de snelweg. lange hobbels in het wegdek strijkt die moeiteloos plat. In combinatie met de 19' velgen die enkel op de topmodellen zaten zijn de kleine richels iets beter voelbaar dan je zou verwachten van het onderstel. Maar dit geeft hem enigszins nog een sportief randje.

Gekocht toen de dieselprijzen op een all-time-high zaten met ruim 2,10 de liter. Iedereen wou ervanaf en dit was voor mij het moment op een uitvoering te kiezen die ik precies wou hebben. Een 3.0 HDI V6 exclusive.

Uitrusting:
Alle opties die er op konden zitten er zowaar op. Denk aan het HiFi pakket, parkeer assistent, meesturende xenon koplampen. Dimmende midden en zijspiegels. Memory stoelen. Parkeerpiepers voor en achter, trekhaak en vast nog een aantal opties. De Memory stoelen is een veelgebruikte functie omdat vriendin en ik behoorlijk verschillende zit-positief hebben. Zo is het nooit meer instappen en 'verdorie'

Enige wat mist in de optielijst is het panoramadak (geen gemis voor mij, vind het in de zomer maar wat warm)

Ander gemis was de mogelijkheid voor bluetooth muziek streaming. Gelukkig heeft de auto een aux in het dashboardkastje. Via de verlichting in het dashboardvakje een dubbele USB oplader ingebouwd. Waar ik een bluetooth-aux kastje aan heb gehangen die automatisch start wanneer de auto op contact gaat. Zo kan ik toch 'draadloos' muziek naar de auto sturen. Bellen werkt wel via de ingebouwde bluetooth mogelijkheid.

Rijervaring:
Over het comfort kun je veel zeggen, maar dat is toch iets bijzonders. Onderstel doet subliem zijn werk zoals je mag verwachten van de Hydro-active 3+. Zeer comfortabel maar niet té week zoals de voorgangers. Dit is een persoonlijke ervaring, sommige vinden hem te stug. Ik heb geen oudere C5's gereden. Mijn vader wel, die heeft 3 jaar een PH2 gehad en vond deze eigenlijk iets beter in balans tussen comfort / stuurgedrag in bochten.

het prettige is ook als je met veel mensen / gewicht onderweg bent. De auto (wanneer uitgerust met een hydro-systeem) behoud ten alle tijde zijn normale rijhoogte. Wanneer je dus met 5 man in de auto zit, en de kofferbak vol zit met spullen voor een mannen-weekend. Rij je niet zoals de typische station met de trekhaak op het asfalt, maar gewoon normaal! Comfort blijft dus ten allen tijden hetzelfde. Dit ervaar ik persoonlijk als een uniek voordeel waar ik van kan genieten. Er is eigenlijk geen situatie waarin deze auto 'onprettig' word. Stabiele factor!

De motor loopt heerlijk soepel, en gekoppeld aan een soepele 6 bak automaat. Jammer is dat de automaat niet meer kan hebben dan 450Nm. Daar deze motor ook in sommige Jaguars is gelegd waar die gekoppeld was aan een andere 8-traps automaat. Daar leveren ze 600Nm en later zelfs 700Nm. De motor heeft de potentie echter kan de bak niet meer aan. Maar komt absoluut niks te kort

Toch is de auto heerlijk soepel en potent met 241 Pk en 450Nm koppel. Je hebt niet het gevoel dat je met bijna 2000 kilo aan het rijden bent, en wanneer je toch eens op het gas gaat, sleurt de family-wagon er toch pittig aan met het prettige geluid van een V6. Je kunt er toch menig audi's of bmw's mee verbazen.

Verbruik:
Tsja, het is geen 1.6 liter bluemotion diesel..Dus verwacht zeker geen 1:18 gemiddeld. Maar toch is de motor in essentie erg zuinig, mijn rijstijl heeft daar helaas een iets minder positief effect op, maar zelfs dan blijft het alliszins erg binnen de perken. Hieronder wat gemiddelden per snelheid.

200 kmh: 1:9
140 kmh: 1:14
105 kmh: 1:19
80 kmh: 1:22+
Stad: onmeunig veel

Vooral in de stad is het gewoon een groot-verbruiker. Het versnellen van 2000 kilo is gewoon een zware aangelegenheid met bijbehorend verbruik. Dit trekt het gemiddelde erg omlaag. Ik woon zelf midden in een centrum, en onlangs dat mijn route voor 80% snelweg bestaat. Begint en eindigt de route altijd midden in de stad waardoor het verbruik onderuit gaat. Toch is het op buitenwegen en tijdens 100 km/h momenten op de snelweg mogelijk bijna 1 op 20 te halen. En dat met een 3 liter 6 cilinder diesel met dubbel zoveel vermogen als de gemiddelde diesel.

Onderhoud:
Zeer stabiel en geen defecten tot op heden. Tijdens aanschaf groot onderhoud laten doen en ook de automaat preventief maar laten spoelen en van verse olie voorzien. Daar de auto toch inmiddels wat ervaring achter de rug had (310+ dKm) Inclusief 4 nieuwe A-merk winterbanden + remmerij €1900 aan uitgegeven. Ondertussen een set Pirelli p-zero banden aangeschaft. Keertje laten uitlijnen en wat lampjes vervangen voor LED. Totale kosten dusver (onderhoud) €2901 over 22.500 kilometer. Belangrijk om mee te nemen, de auto staat op 245/40/R19 banden. Forse afmeting en dunne wand. Een set banden van A-merk kost dus snel €700 per set. Waardoor je 'mechanisch onderhoud' wat goedkoper in perspectief kan zetten.

Mei 2023 een roetmeting laten doen voor zekerheid bij APK en die was in orde, verwacht ook geen grote problemen bij de komende APK.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.